Skapa trafik: Öka bloggtrafiken till din blogg – 72 tekniker

Hur man ökar bloggtrafiken (70+ praktiska metoder)

Visste du att det finns mer än 500 miljoner bloggar på nätet? Och endast några hundratusen av dessa lockar till sig en betydande och tillfredsställande läsekrets. Att bygga en blogg, skriva och publicera artiklar är en sak medan att öka bloggtrafiken och upprätthålla den är en helt annan sak. Konsekvent bloggtrafik är en konst!

Om du någonsin har undrat hur du kan öka din bloggtrafik, läs dessa viktiga tips som hjälper dig att sätta din blogg på kartan.

72 tekniker för att öka trafiken (besökare) till din blogg

1. Skapa innehåll för en målgrupp

Innehållet i din blogg kommer att vara betet som lockar läsarna. Du måste ta reda på vem som är din målgrupp. Här är en lista med frågor som du först måste besvara för att få en bättre förståelse för din målgrupp:

  • Vad har de för yrke?
  • Vilka vanliga problem kan de ha och kan du hjälpa dem?
  • Vilka ämnen tycker de mest om att läsa?
  • Vad håller dem vakna på natten?

En viktig sak du behöver förstå är hur du ska få människor att komma tillbaka till din blogg, dela ditt innehåll och länka till den. Formatet på det innehåll du skapar spelar en avgörande roll för att få fler besök och sociala delningar.

Bra innehåll får människor att agera eftersom de visar något av följande:

  • Social valuta
  • Praktiskt värde
  • Känslor

Det kan vara svårt att hitta på innehåll som täcker alla önskemål och bekymmer hos din publik. Men om du har rätt tillvägagångssätt kommer ditt innehåll att få mycket trafik.

besokare blogg 2022

2. Använd korrekta rubriker för att få fler klick

Rubriken, eller titeln på ditt blogginlägg, måste fånga potentiella läsares uppmärksamhet. Människor kan se den i sitt nyhetsflöde i sociala medier eller i sökresultaten. Se till att du inkluderar den viktigaste nyckelordsfrasen som människor kan använda när de söker efter det ämne du behandlar.

Det är också viktigt att inkludera de principer som nämns ovan i dina rubriker. Visa social valuta, praktiskt värde eller fokusera på känslor för att få dina rubriker klickade oftare.

Här är exempel på bra rubriker:

  • Social valuta – Varför 1000 bloggare kommer att komma till SMX-konferensen 2022.
  • Praktiskt värde – Spendera 10 minuter om dagen och du kommer att få otroliga magmuskler på två månader.
  • Känslor – Varning: Köp inte ett gram hundmat förrän du har läst det här.

3. Organisera ditt innehåll så att det blir lättare att läsa.

Du måste strukturera ditt innehåll ordentligt så att folk snabbt kan skanna igenom det. Använd element som underrubriker, fetstil, punktformar för att optimera varje inlägg för både läsare och sökmotorer.

4. Arbeta med innehåll i lång form och evergreen content

Enligt studier från SerpIQ får långformigt innehåll vanligtvis högre placeringar i sökmotorresultaten. Nedan finns en graf som visar sambandet mellan innehållets längd och positioner i sökresultaten.

Långformat

En typ av långformigt innehåll är evergreen content. Evergreen content fortsätter att vara relevant för sina läsare och ger dem värde flera år efter publiceringsdatumet. Det hjälper dig att förbättra din SEO-placering och du får mer trafik till din blogg.

Människor älskar också handledningar

Om du kan förklara något i detalj och skriva instruktioner om hur man gör det kommer människor att spendera mer tid på din webbplats. Om handledningen går in i detalj kommer människor att vara mer benägna att dela den med sina vänner. Dessutom är långa handledningar något som Google verkligen gillar, så du kan med tiden öka din sidrankning i sökresultaten.

5. Använd användargenererat innehåll

Precis som att tillåta gästinlägg kan du använda ett annat tillvägagångssätt för användargenererat innehåll. Istället för att låta människor ha kontroll över hela artikeln kan du tillåta dem att lägga upp sina fotografier och videor. Individer som hittar sitt material på nätet kommer att vara mer benägna att dela din webbplats med sina vänner.

6. Ha ett schema för inlägg och blogga konsekvent

Att skapa ett konsekvent schema för inlägg på din blogg hjälper dina läsare att veta när de kan förvänta sig att höra från dig igen, oavsett om det är dagligen, veckovis, månadsvis eller till och med kvartalsvis. Nyckeln till att upprätthålla publiceringskonsistens är att vara realistisk. Enskilda bloggare kommer att ha svårt att skapa högkvalitativt innehåll dagligen. Börja med inlägg varje vecka eller varannan vecka och arbeta dig upp till dagliga inlägg, om det är ditt slutmål. Offra bara inte kvantitet för kvalitet.

För att hjälpa dig att upprätthålla konsistens bör du se till att använda någon form av redaktionell kalender. Du kan använda Google Calendar, Outlook Calendar eller till och med ett enkelt kalkylblad. Använd den för att hantera dina idéer och planera dina innehållsteman för varje månad så att bloggandet blir något du fokuserar på, inte något du gör på fritiden.

7. Gör ditt innehåll SEO-vänligt

När du arbetar med SEO måste du vara medveten om de befintliga faktorer som påverkar din ranking. Detta är element som påverkar din ranking på antingen ett negativt eller positivt sätt. Det finns två typer av rankingfaktorer: On-page och Off-page. För att göra ditt innehåll SEO-vänligt måste du uppmärksamma on-page-faktorer. Här kan du läsa mer om nybörjartaktiker för SEO och din blogg.

Här är listan:

  • Använd nyckelord i titel, beskrivning och H1-taggar.
  • Använd SEO-vänliga webbadresser.
  • Gör en användarvänlig layout, använd H2-taggar, punktformar osv.
  • Använd nyckelord i de första 100 orden
  • Gör din design responsiv
  • Optimera sidans laddningshastighet.
  • Skapa långt och originellt innehåll.
  • Optimera bilder med SEO-attribut (ALT-taggar).
  • Använd utgående länkar med kvalitet och relevans.

En nybörjarguide till SEO för WordPress-webbplatser

Som vi redan har nämnt och som du förmodligen redan vet kräver SEO både tid och kunskap. Och även om det finns så mycket du kan göra för att förbättra din webbplats på det här området kan du börja med att installera ett gratis SEO-plugin om du använder WordPress. Överväg att installera Yoast SEO eller All in One SEO som hjälper dig att optimera dina artiklar för ett specifikt nyckelord.

skapa unik blogg

8. Gör sökordundersökning innan du skriver

För att skapa en lista över riktade nyckelord för ditt innehåll kan du använda specialverktyg som SEMrush, Google keyword planner, KWFinder osv. Dessa tjänster ger en möjlighet att se och uppskatta vilka förfrågningar, och i vilken mängd, som anges i sökmotorer av användare på månadsbasis. Från dessa uppgifter måste du välja ”nyckelord” som kommer att vara mest användbara för ditt inlägg.

Oavsett vilket seoverktyg du använder kan urvalsprocessen reduceras till två villkor:

Hitta ett maximalt antal unika nyckelfraser inom ett specificerat ämne.
Hitta den bästa kompromissen mellan sökfrekvensen och sökordskonkurrensen.

9. Gör din webbplats tilltalande

Det är viktigt att investera tid och energi i att skapa kvalitetsinnehåll. Men det är lika viktigt att investera tid och pengar i utformningen av din blogg och ditt innehåll. Många studier visar att bra design hjälper dig att bygga upp ett förtroende hos dina besökare. Kom ihåg att du har ungefär 50 millisekunder på dig att göra ett bra första intryck.

Om människor litar på och gillar din blogg är det troligt att de kommer tillbaka. Se därför till att investera i bra design.

10. Se till att den är responsiv

Alla barn i skolan vet att du inte längre kan ha en webbplats med fast bredd. Din webbplats, oavsett ämne, måste vara mobilanpassad. Om du ägnar lite extra tid under utvecklingen och ser till att din webbplats ser bra ut på alla smartphones och surfplattor kommer du att få fler besök från dessa enheter.

Kontrollera din Google Analytics-rapport för att ta reda på hur många besökare som kommer från smartphones och surfplattor, och ta reda på vilka upplösningar de använde. Lägg sedan till den extra CSS-linjen för att göra din responsiva webbplats ännu bättre för dem.

11. Lägg till visuella element (bilder, infografik, diagram osv.)

Skapa och lägg till grafik till ditt innehåll. Bilder kan vara en stor källa till ytterligare trafik till din webbplats. Olika typer av infografiker kan också bidra till att skapa trafik. Du kan låta folk använda dina bilder och be dem ange dig som källa. Du kan till och med skapa infografiker och sedan skapa en färdig HTML-kod som folk kan kopiera och klistra in på sina webbplatser.

12. Namnge dina bilder på ett klokt sätt

Innan du går till beskrivningen av en bild ska du se till att du namnger bilden på rätt sätt. Istället för slumpmässiga bokstäver och siffror ska du försöka lägga till ett nyckelord direkt i namnet på en bild. Om du till exempel skriver om Twitter kan du försöka inkludera ”Twitter” i namnet på din bild.

13. Koppla ihop ditt innehåll med varandra

Det är viktigt att länka ihop dina bloggartiklar mellan varandra. Om det görs på rätt sätt kan den här tekniken ge dig fina trafikfördelar. Om du inkluderar länkar till andra intressanta artiklar på din blogg kommer folk så småningom att klicka och besöka fler sidor på din blogg.

14. Lägg till knappar för social delning i ditt innehåll

Sociala medier är ett användbart instrument för att marknadsföra ditt blogginnehåll. Du måste se till att inkludera sociala knappar i allt ditt innehåll, så att människor enkelt kan dela det på sociala nätverk. Det skulle hjälpa dig att få ytterligare trafik och exponering för ditt innehåll.

Du kan placera delningsknappar högst upp i ditt innehåll, längst ner i ditt innehåll eller på sidan, som en flytande widget. Eller så kan du använda alla alternativen om du vill.

15. Länk till din webbplats på alla dina webbprofiler

Alla som kommer i kontakt med dig bör veta att du har en blogg. Några bra sätt att säkerställa detta är bland annat följande:

Lägg till din blogg-URL i din e-postsignatur så att dina e-postkontakter kan kolla in den. WiseStamp är en bra app att prova för alla som använder Gmail eller andra webbläsarbaserade e-postsystem. Den kan till och med dra in ditt senaste blogginlägg i din signatur.
mail-blog-URL2

Lägg till din blogg-URL till de sociala profiler som du använder mest, inklusive Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest och så vidare. På så sätt kan folk när de hittar dig på sociala medier också upptäcka din blogg när de hittar dig.

Lägg till din blogg-URL i författarbiografier på alla webbplatser som du redan bidrar till, inklusive andra bloggar som du äger.

lonsamma bloggnischer

16. Kommentera och interagera på andra bloggar

Att kommentera på andra relevanta bloggar är ett bra sätt att bygga relationer med toppbloggare inom din nisch. Undersök webben för att hitta toppbloggar inom din nisch och börja kommentera deras nyaste inlägg. Det hjälper dig att göra dem och deras läsare medvetna om din existens samt är ett sätt att utveckla din auktoritet inom nischen.

17. Engagera dina läsare att kommentera

När du kan, försök att engagera dina läsare när du kan. En enkel uppmaning till handling kan räcka för att få din läsare att lämna en kommentar. Ställ en fråga till dem i slutet av din artikel. Be om en åsikt. Starta en diskussion. Allt detta kan få fler människor att ta del av ditt inlägg vilket blir roligare för alla andra.

18. Be dina vänner och familj att dela ditt innehåll

Det här är en självklarhet och borde vara nummer ett på din lista. När du startar din blogg och skriver ditt första innehåll ber du dina nära och kära att dela det på nätet. Om du ber tjugo personer att dela det på sociala medier med sina kontakter kommer du långsamt att börja få besökare till din blogg.

19. Dela ditt innehåll med andra bloggare och be om länkar

Om du bygger relationer med andra bloggare inom din nisch kan du be dem att dela ditt innehåll med sin publik. Om ditt innehåll är bra eller om du har gjort en ordentlig research kan du också be om en länk. Det kommer inte bara att ge dig lite hänvisningstrafik, utan länkar hjälper dig också att rankas högre i sökmotorerna.

20. Arbeta på att få prenumeranter till din blogg

Vänta inte tills du får en betydande mängd trafik, börja använda e-postanmälningsformulär för att samla in prenumeranter redan från början. Om du på den första dagen av lanseringen av din blogg får några få personer som älskar den, vill du att dessa personer ska ge dig sin e-postadress så att du kan hålla dem uppdaterade om vad som händer på din blogg. Senare kommer du att använda denna lista för att marknadsföra ditt nya innehåll eller dina nya produkter.

Erbjud dina bloggbesökare ett sätt att prenumerera på din blogg via RSS-läsare som Feedly.

Du kan också använda en tjänst som MailChimp som gör att du kan ha upp till 2 000 prenumeranter och skicka upp till 12 000 e-postmeddelanden gratis. Eller en tjänst som Aweber där du kan ha upp till 500 prenumeranter med obegränsat antal e-postmeddelanden för 19 dollar i månaden.

21. Gästinlägg på andra bloggar

Förutom att hålla dig engagerad i din blogg kan det verka som en stor investering av din tid att bidra med inlägg på andra webbplatser. Så är det ett slöseri med kreativ energi eller är det värt besväret? Gästbloggning används som en growth hack-teknik – även de mest populära bloggarna gör det, och här är varför du också borde göra det:

Du bygger upp värdefulla relationer med influencers från din nisch. Din artikel på deras blogg är en gratis annons, för att inte tala om att du får stöd från andra skribenter. Blogggemenskapen är konkurrensutsatt men på ett hälsosamt sätt. Ingen har en favoritbloggare. Läsarna är trots allt alltid innehållstörstiga. Det finns gott om utrymme för alla som ger värdefulla bidrag.

Värdbloggaren brukar inkludera en länk till din webbplats, vilket mångdubblar dina chanser att bli uppmärksammad. Det kommer att introducera dig för nya målgrupper som redan är intresserade av att läsa mer nischrelaterat innehåll. Om du lämnar ett bra intryck kommer värdbloggarens följare att vara mer än glada över att inkludera din blogg i sin dagliga läslista.

bloggmotivation

22. Låt folk göra gästinlägg på din blogg

Du kan få förfrågningar om gästpostning på din blogg, och det är ett gott tecken som innebär att folk ser potentialen i din blogg. Nyckeln är att se till att dessa bidragsgivare är engagerade i att skapa innehåll av hög kvalitet. Från din sida måste du ha en process för att granska och publicera detta innehåll.

I de flesta fall hjälper gästbloggare dig också att marknadsföra det innehåll de skrivit. De kommer att dela det i sina sociala nätverk och du får ytterligare exponering.

23. Delta i konferenser och träffa nya människor

Delta i konferenser och nätverksevenemang. Se till att ha en snabb elevator pitch om din blogg när de frågar vad du gör. Om du är på en bloggkonferens, i synnerhet, är det starkt rekommenderat att låta folk veta att du är grundare av yourdomain.com, en blogg som hjälper människor att lära sig mer om ditt ämne.

24. Samarbeta med andra bloggare

Att samarbeta med andra bloggare är alltid ett rätt val. Blanda dock inte ihop samarbete med nätverkande. Medan nätverkande handlar om att skapa nya kontakter och skapa relationer med andra bloggare är samarbete resultatet av nätverkande.

När du väl har etablerat solida kontakter ska du därför se till att arbeta med att samarbeta med auktoritetsbloggare, eftersom det kommer att hjälpa dig att gå långt utöver din potential. När du slår dig samman med likasinnade kan du uppnå så mycket mer än om du arbetar på egen hand.

Förutom gästpostning kan ni samarbeta i olika grupprojekt, till exempel att skriva en e-bok, där flera bloggare kommer att ge lika stora bidrag. Att ha ett pågående samarbete med inflytelserika bloggare kan räcka långt, så du bör utnyttja det fullt ut.

25. Organisera evenemang och bli talare

Du kan organisera och vara värd för dina egna evenemang. Det kan vara ett lokalt evenemang eller ett evenemang på nätet. Här är ett exempel på hur Pat Flynn och Chris Ducker höll 1 Day Business Breakthrough lokala evenemang.

Evenemang som dessa hjälper dig att nätverka med människor, bygga nya relationer och ge dig och din nya webbplats mer exponering.

26. Analysera och mät resultaten

Du har gjort allt i din makt för att locka nya läsare och behålla befintliga läsare. Men hur kan du veta om din blogg är framgångsrik eller inte? För att kunna förbättra dig måste du ha en tydlig inblick i dina resultat. Installera Google Analytics för att spåra dina besökare, var de kommer ifrån och vilka sidor som har högst innehåll på din webbplats.

Google Analytics

Du kan mäta följande mätvärden för att förbättra din trafik:

  • Totalt antal besök
  • Nya prenumeranter
  • Genomsnittlig vistelsetid
  • Sidvisningar per besök
  • Sociala andelar

27. Dela på Twitter

Twitter kräver inte mycket introduktion. Om du fortfarande inte har gjort det ska du skapa ett gratis konto. På en minut kommer du att kunna twittra ditt första meddelande. Börja arbeta för att få nya följare, glöm inte att följa andra, retweeta, skicka meddelanden och tryck på gilla-knappen då och då, så kommer du att få nya klick på dina artiklar på nolltid. Glöm inte att uppdatera din profilinformation och inkludera en länk till din webbplats.

28. Nämn personer/företag i dina Tweets

När du kan, nämn en person eller ett företag i dina tweets. Naturligtvis ska du inte skräpa, men om du har använt ett citat eller nämnt någon i ditt inlägg ska du inte glömma att nämna just den personen i din tweet.

Chansen är stor att personen kommer att lägga märke till det, tacka dig för att du nämner dem och kanske till och med retweeta dig. Om du nämner en influencer kan du snabbt bli retweetad på ett konto som har hundratusentals följare och vänner.

hjalp besokare blogg

29. Dela på Facebook

Om du inte finns på Facebook existerar du inte. Lyckligtvis är det inte sant, men talesättet går runt de senaste åren. Även om det mest har varit känt för sina personliga profiler, tillåter Facebook att man gör företagsprofiler och du får inte missa det här tillfället.

Skapa en Facebook-sida, fyll i detaljerna om din webbplats och börja publicera artiklar på detta enorma sociala nätverk. När du väl börjar få de första gilla- och delningarna kommer du att märka att trafiken på din webbplats ökar. Glöm inte att uppdatera din profilinformation och inkludera en länk till din webbplats.

30. Gå med i Facebookgrupper

Facebook är enormt stort och det finns praktiskt taget en grupp för allting. Det finns offentliga och privata grupper som du kan gå med i. I dessa grupper kan du delta i diskussioner om olika ämnen, du kan kommentera andras artiklar och slutligen får du en chans att publicera egna inlägg.

Om du driver en hundrelaterad blogg är en Facebookgrupp för hundälskare med mer än 790 000 följare en perfekt plats för dig:

31. Dela på Instagram

Precis som Imgur tillåter Instagram inte att du delar hela artikeln med gemenskapen. Men om du är tillräckligt kreativ kan du kanske fånga något som är relaterat till din artikel och skapa en fin bild av det. Sedan kan du lägga upp en ny bild på din profil som kan intressera människor att läsa hela artikeln. Glöm inte att inkludera en länk till din webbplats när du redigerar Instagrams profilinformation. Du kan också lägga till videor i din profil.

32. Dela på Pinterest

Pinterest är ett nätverk där du kan dela berättelser genom att pinna bilder och videor på olika tavlor. Dessa tavlor fungerar som grupper som kan ses av personer som gillat dem. Tyvärr kräver Pinterest lite mer ansträngning än de tidigare nämnda sociala nätverken, för om du vill sticka ut måste du vara kreativ.

Istället för att bara dela en länk måste du skapa hela grafiken som ska representera din artikel. Om grafiken sedan är tillräckligt bra kommer du att kunna intressera människor att klicka på den länk som du eventuellt lämnar på bilden. Ta en titt på dessa 21 vansinnigt användbara tips som varje Pinterest-användare bör känna till.

33. Återpublicera innehåll på sociala nätverk

Om du skriver mycket och länge kan du överväga att återpublicera dina gamla artiklar på sociala nätverk. Om du har redaktionella artiklar eller något annat innehåll som inte kan bli gammalt kan du enkelt dela den artikeln på alla sociala nätverk igen. Du kan göra det manuellt, eller om du använder WordPress kan du göra hela processen automatisk genom att installera pluginet Revive Old Post.

34. Dela på LinkedIn

LinkedIn är ett affärsorienterat socialt nätverk som kopplar samman människor över hela världen. Ändå låter det dig dela dina tankar och dina artiklar med personer som du är ansluten till. Om du är försiktig med vad du delar kan du få nya besökare från det populära affärsnätverket. Precis som de andra sociala nätverken låter LinkedIn dig delta i grupper. Hitta en grupp som är intresserad av det ämne du skriver om så kan du publicera dina artiklar till personer som är intresserade av dem.

35. Publicera YouTube-videor

Praktiskt taget allt du skriver om kan ha en video kopplad till det. Oavsett om det är en enkel reklamvideo, en steg-för-steg-handledning eller din egen åsikt om något är det en bra idé att lägga upp den på YouTube.

Videon i sig kommer att generera ny trafik, och dessutom kan du lägga till din länk i videobeskrivningen. Om du skapar intressanta videor kanske andra bloggare också vill dela dina videor. Beroende på kvaliteten på dina videor kan du lätt få hundratals, om inte tusentals nya klick bara via YouTube. Dessa 10 saker kan hjälpa dig med att publicera din första Youtube-video som kommer att bli populär.

besokare blogg

36. Gå med i forum

Även om sociala nätverk har blivit ett mycket mer populärt sätt att delta i diskussioner finns forum fortfarande överallt på Internet. Hitta forum där människor samlas för att diskutera saker som intresserar dig. Där kan du delta i diskussioner och förhoppningsvis lägga till en länk eller två när det är lämpligt. Glöm inte att fylla i uppgifter om dig själv och din webbplats i signaturen.

37. Gör en giveaway

Människor gillar att få saker. Oavsett om det är en t-shirt med din logotyp tryckt på den, en kopp eller kanske till och med en ny iPhone, kan du intressera människor för att öppna din webbplats bara genom att skapa en giveaway.

Men innan du börjar tänka att du måste investera mycket pengar i en sådan, försök att tänka ut ett pris som intresserar dina besökare och som kanske inte kostar dig några pengar. Innan du börjar skapa en giveaway, se till att du inte gör dessa misstag som kan hålla dig tillbaka.

Har du en produkt/tjänst som du kan erbjuda din besökare gratis? Kan du erbjuda en gratis prenumeration på en vanligtvis betald tjänst på din webbplats? Kan du hitta någon som är villig att ge bort något som en del av en korsvis marknadsföring? Allt detta är bra material för en giveaway.

38. Lägg till artiklar på Wikipedia

Om du är expert på området kan du föreslå dina artiklar som Wikipedia-resurser. Hitta ämnet du skriver om på Wikipedia och föreslå sedan din artikel som en källa till extra information. Innan du faktiskt skickar in dina länkar ska du se till att du vet vad du skriver om eftersom du inte kan lägga till vilken länk som helst på Wikipedia.

39. Skapa en egen Wikipediasida

Om du vet vad du skriver om kanske du vill engagera dig i Wikipedia. Skapa en ny sida om ett specifikt ämne och lägg till länkar tillbaka till din webbplats.

40. Publicera sammanställningar

Du kan skriva vecko- eller månadsvisa sammanställningar av ditt eget innehåll eller samla de bästa artiklarna som finns på nätet. Dessa round-ups är alltid intressanta och du kan få några klick mer till ditt ursprungliga innehåll. Om du skapar en lista över andra artiklar som hittats på internet, glöm inte att pinga tillbaka originalförfattarna som kanske inkluderar dig i en tweet och ger dig ännu fler klick.

41. Meddela andra om din blogg

Oavsett ämnet för din blogg finns det dussintals webbplatser som täcker nyheter från din nisch. Se till att hitta alla dessa webbplatser, kontakta sedan teamet och meddela dem om din blogg. Du kan bli förvånad över hur många av dessa webbplatser som kommer att inkludera dig i sitt RSS-flöde eller nämna dig i en artikel, en tweet eller någon annanstans.

42. Intervjua människor

Kontakta influencers från din nisch och fråga dem om en intervju. Du kan genomföra en liten intervju som kan gynna både dig och influencers. Om det görs rätt kan personen nämna dig i sina artiklar eller inlägg i sociala medier och leda trafik tillbaka till din webbplats.

43. Skriv recensioner

Om du skriver bra och ärliga recensioner om produkter på internet är chansen stor att ägarna till produkten delar din artikel och exponerar dig för en bredare publik.

44. Skapa ett forum

Precis som vi berättade att det är ett smart drag att delta i andra forum är det en bra idé att skapa ditt eget forum som kommer att locka nya människor. Numera är det svårare att driva ett forum än det avr innan Facebook kom in i spelet och förändrade vart folk hänger.

45. Skapa en app

Beroende på vad du gör kan du kanske skapa en applikation som gör det lättare för människor att använda din produkt. Det kan vara en komplett app som du kan ha på smartphones, eller så kan det vara en enkel webbapplikation som hjälper människor med något.

oka blogg besokare

46. Använd relaterade artiklar

Lägg till relaterade artiklar i slutet av varje artikel. Om du arbetar med WordPress kan du snabbt lägga till taggar till varje inlägg. Om du sedan installerar någon av de kostnadsfria eller premium plugins för jobbet kommer den automatiskt att lägga till flera länkar som liknar den ursprungliga länken. Om du är noggrann med dina taggar och relaterade artiklar kommer upp snyggt, kommer du att engagera din besökare att läsa mer på din webbplats.

47. Skicka ut nya inlägg via e-post

När du samlar in e-postadresser från dina besökare, glöm inte bort att skicka e-post till dem då och då. Överdriv inte; att skicka flera artiklar under en månad kan förmodligen ge dig några extra besök, men om du skickar e-post dagligen kommer du förmodligen att få färre e-postmeddelanden än vad du har börjat arbeta med.

48. Skicka push-notiser

Installera ett plugin för push-notiser på din webbplats. Det gör det möjligt för dina besökare att prenumerera på den typen av meddelanden. När du har några personer som prenumererar kommer du att kunna meddela dessa personer direkt via deras webbläsare och smartphoneprogram.

49. Lägg till länkar till andra bloggar från din nisch

Att länka till andra webbplatser kan hjälpa dig mer än du kanske tror. Tyvärr tror många fortfarande att det inte är smart att länka till konkurrenterna, men det är faktiskt tvärtom. SEO-tekniker kräver att du har minst en extern länk från var och en av dina artiklar. Dessutom kan en länk till någon annan artikel uppmärksamma ägaren som kanske bestämmer sig för att dela ditt inlägg eller till och med inkludera det i sin nya roundup.

50. Använd Facebook-annonser

Facebookannonser är enkla, men ganska svåra att knäcka. Det kommer att ta lite tid innan du lär känna din publik, men om du kan lägga några dollar på annonsering på detta sociala nätverk kan det ge dig återbesök från personer som du aldrig tidigare har nått ut till.

51. Använd Google AdWords

Google AdWords är en dimension för sig själv. Det positiva är att du kan komma igång relativt enkelt, men det tar lite tid innan du behärskar verktyget. Dessutom kan priserna bli höga även om AdWords hjälper dig att hamna framför andra sökresultat för ett visst sökord.

52. Använd annonser på Pinterest

Om du har en visuell produkt som du kan marknadsföra på Pinterest kan du genom att använda annonser på detta nätverk få ännu fler klick till din webbplats. Se guiden om Pinterest Ad Manager för mer information.

53. Hosting på en server som är rätt för dig

Bland många andra saker bestäms hastigheten på din webbplats av den server som du lägger upp dina filer på. Om ditt webbhotell inte är tillräckligt bra kan din webbplats laddas långsammare. Se till att du använder det bästa webbhotell du har råd med. Känn också till din målgrupp; lägg inte upp din webbplats på en server i USA om din målgrupp främst kommer från Europa.

54. Inkludera en länk som kan tweetas

Använd ett citat från din artikel och gör det tweetbart. Genom att göra det kommer människor att vara mer benägna att dela din artikel eftersom de inte behöver skriva något utan bara klicka på länken för att twittra den.

oka besokare blogg

55. Uppdatera gammalt innehåll

Det spelar ingen roll vad du skriver om, förr eller senare blir ett inlägg gammalt. Istället för att studsa folk från det, se till att du uppdaterar ditt tidigare inlägg och att du håller besökaren intresserad. Oavsett om du bara uppdaterar en saknad länk, lägger till den nya beskrivningen eller helt enkelt hänvisar folk till en ny källa, fortsätt att uppdatera gamla inlägg.

56. Skriv en ny version av det gamla inlägget

Vissa inlägg tillåter inte enkla uppdateringar. I stället kan du skriva ett helt nytt inlägg som beskriver det gamla ämnet. Det betyder fortfarande inte att du måste radera det gamla inlägget, men på så sätt kan du länka nya inlägg från de gamla och hålla besökarna kvar på webbplatsen.

57. Korrekturläsa ditt innehåll

Det här är uppenbart, men många bloggare glömmer ändå att korrekturläsa sina artiklar. Ingen gillar att dela artiklar med många fel. Det finns många korrekturläsningsverktyg som kan hjälpa dig med grammatik och stavfel.

Låt inte din blogg bli ett mål för grammatiknazister. Du kan till exempel använda Grammarly som är ett populärt verktyg för korrekturläsning. Det kan också hjälpa dig med synonymer och den övergripande meningsstrukturen.

58. Tryck ut länkar

Om du äger en butik eller har kontor, glöm inte att inkludera ditt namn och en länk till din webbplats på ett synligt ställe. Det finns fortfarande människor som inte använder Internet dagligen och det enda sättet för dem att upptäcka din webbplats är att läsa länken från dina dörrar.

59. Använd olika hashtags

När du lägger ut nya artiklar på Twitter och andra sociala nätverk som stöder hashtaggar, försök att lägga till nya från tid till annan. Genom att inkludera nya hashtaggar visar du faktiskt artikeln för någon ny. Skriv ändå inte taggar som inte har något att göra med din webbplats eller det inlägg som du för tillfället delar.

60. Använd klistermärken

Beroende på var du befinner dig och hur du driver din verksamhet kan enkla klistermärken vara till hjälp. Använd iögonfallande klistermärken på dina bärbara datorer, bilar eller dörrar till din butik. Om dina klistermärken är tillräckligt bra kan folk lägga märke till dem och komma ihåg en länk till din webbplats.

bloggtrafik oka

61. Tryck T-shirts

Om du har ett stort team kan du skriva ut T-shirts som dina anställda skulle bära och som marknadsför ditt företag. Du kan också använda dessa T-shirts som en belöning för en giveaway.

62. Publicera e-böcker

Att skriva en e-bok, även en liten sådan, kräver mycket tid. Men om du vet vad du skriver om och om ämnet är relevant för din verksamhet kommer människor att börja reagera på den. Naturligtvis bör din e-bok innehålla en länk till din webbplats och den bör uppmana människor att besöka webbplatsen för mer information. En e-bok kan också fungera som ett incitament för att få fler prenumeranter till din webbplats, eller till och med som något som du ger människor i en giveaway.

63. Gör ditt bästa inlägg sticky

Om det finns ett inlägg som blev mycket mer populärt än dina andra artiklar kan det vara en bra idé att göra det sticky. Genom att göra det kommer ditt inlägg att vara det första som en ny besökare ser. Eftersom inlägget redan har blivit så populärt är chansen stor att det faktiskt är ditt bästa inlägg, och de nya besökarna kommer att bedöma din webbplats efter det. Bara genom att göra det inlägget klibbigt kan du intressera besökarna att läsa dina andra saker på bloggen eller dela det.

64. Sälj produkter på marknadsplatser

Om du säljer något på nätet finns det troligen fler än en tillgänglig marknadsplats som du kan gå med på. Genom att göra det kommer din produkt att bli mer exponerad och den kommer att ses av en större publik. Du kommer också att kunna lämna din info bredvid produkten så att användaren lättare kan komma till din webbplats.

När du säljer en produkt bör du dra nytta av landnings- och squeeze pages. Istället för att leda besökarna till din blogg eller hemsidan kan du leda dem till en särskilt utformad landningssida som gör dem intresserade av din produkt och som länkar dem direkt till artiklar som de är intresserade av.

Landningssidor kan hjälpa dig att vägleda dina besökare som inte förlorar tid på saker som de inte är intresserade av. De kommer att tacka dig genom att stanna längre, hänvisa sina vänner eller skriva upp sig på din e-postlista.

oka bloggtrafiken

65. Dela motiverande citat

Om du har personliga profiler på populära sociala nätverk vet du redan att folk älskar motiverande citat. Använd detta till din fördel och skapa motiverande inlägg som kan främja ditt arbete. Var diskret – skapa en bild med citatet och lämna en länk till din webbplats längst ner.

66. Publicera vid rätt tidpunkt

Beroende på din målgrupp finns det tider på dagen/veckan som kan hjälpa dig att få fler klick. Ta dig tid att lära känna din publik och ta reda på vilka tider som är bäst att publicera.

67. Konvertera inlägg till PDF

Dra nytta av dina favoritinlägg och få ut ännu mer av dem. Använd gratis onlineverktyg som omvandlar din populära artikel till en PDF som du sedan kan dela via e-post, sociala nätverk eller kanske till och med göra dem tillgängliga för nedladdning.

68. Värd för en gratis workshop

Tänk på att vara värd för en gratis workshop. Lär människor något och ge den lektionen gratis. Det ger dig en chans att prata om ditt företag, och eftersom du lär dem något kommer folk att vara mer benägna att se detaljer om dig och vad du gör på din webbplats. Om din workshop är värdefull för människor kommer de också att vara mer benägna att prata om den och dela ditt arbete med vänner på nätet.

69. Köp annonser

Vi har redan nämnt flera tjänster som låter dig betala för annonser. Om du planerar att spendera några dollar, glöm inte bort andra alternativ också. Många olika tjänster erbjuder annonsplatser, banners och liknande alternativ som kan exponera din webbplats för en större publik.

skapa trafik blogg

70. Använd omröstningar

Omröstningar har alltid varit ett bra sätt att interagera. En enkel enkät kan hålla din läsare kvar på webbplatsen under en lite längre tid, men ännu viktigare är att en enkät kan generera meningsfulla resultat. Du kan fråga läsarna vad de gillar eller vad de skulle vilja att du granskar härnäst. Genom att göra detta kommer du att fortsätta att få nuvarande läsare tillbaka till din webbplats och förbättra innehållet, vilket kan ge dig ännu fler klick tillbaka.

71. Be läsarna om hjälp

Var inte rädd för att be om hjälp då och då. Precis som med omröstningarna ovan kan du direkt be dina läsare om hjälp. Använd dina artiklar för att ställa frågor till dem, använd sociala medier-nätverk för att fråga dem vad de vill att du ska skriva om eller var rak och be dem helt enkelt att dela dina artiklar.

72. Skicka in din webbplats till alla sökmotorer

När det gäller att söka på webben tänker en genomsnittlig användare på Google. Denna sökmotor är så populär att folk inte ens använder uttrycket ”surfa” eller ”söka”, utan de använder uttrycket ”googla det”. Glöm ändå inte att skicka in din webbplats till andra sökmotorer som Bing, Yahoo!, DuckDuckGo, Yandex och många, många andra som du kanske inte har hört talas om.

Denna artikel är inspirerad av: https://firstsiteguide.com/increase-blog-traffic/

Slutsats

Att hitta rätt ämnen och skriva informativt innehåll tar tid och kraft, men att se till att rätt personer ser det du skrivit kräver ännu mer arbete. Med det sagt kan hela processen effektiviseras, så länge du fokuserar på rätt taktik som vi har beskrivit i den här artikeln kommer din bloggtrafik att växa stadigt. Det är inte lätt i början, speciellt när du är nybörjare, men det går absolut att skapa mer trafik till din blogg och här ovan ser du det bästa sätten! Kör hårt och njut av din resa mot mer trafik och en större samt bättre blogg!

2 reaktioner på “Skapa trafik: Öka bloggtrafiken till din blogg – 72 tekniker

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *