Tjäna pengar hemifrån: Ultimata guiden att arbeta hemma online

Att förstå hur man kan arbeta hemifrån på ett realistiskt, hållbart och lönsamt sätt har varit ett av mina främsta mål sedan flera år tillbaka. Jag vet att många vill arbeta och tjäna pengar hemifrån. Jag har skrivit den här guiden om hur man arbetar hemma online för att ge dig alla viktiga tips.

Guide till att tjäna pengar snabbt hemifrån på nätet

Det är min förhoppning att kunna hjälpa dig, och varför inte lämna ditt nuvarande stressiga jobb. Ifall det är det du verkligen vill och du vill blogga på heltid eller skapa inkomst på annat sätt hemifrån.

Nu sätter vi igång!

OBS: Den här artikeln kommer att ses ur perspektivet bloggande och online-verksamhet eftersom det är på det området som jag kan dela med mig av det jag vet. Jag delar med mig av några realistiska tips, som du kan omsätta i praktiken för att börja jobba hemifrån. Nu kan du även lära dig lite om AI och Chat GPT

En guide för att jobba hemifrån?

När jag började göra efterforskningar för den här artikeln såg jag snabbt att det finns en massa struntprat om att arbeta hemifrån och tjäna pengar online.

Jag vill därför klargöra detta från början:

Den här artikeln handlar om tips för att få ett hållbart företag på nätet. Det finns absolut inget trick för att bli rik snabbt. Om du inte är beredd att arbeta hårt på ett systematiskt och lagligt sätt är den här artikeln inte för dig. Men så här är det, jag tar faktiskt den här typen av artiklar på största allvar eftersom det är riktiga människor som läser dem. Jag har arbetat hårt för att göra den så användbar och heltäckande som möjligt för att motverka en del av det här tramset.

Och det leder väl in på nästa avsnitt.

Några mycket viktiga saker att tänka på innan du lämnar ditt jobb:

  • Om du vill arbeta hemifrån (på heltid) måste du lämna ditt jobb.
  • Och det är ett riktigt stort beslut.
  • Beslutet är ännu större om du har saker som ett lån, en familj att försörja eller andra skulder som du måste ta hand om regelbundet.

tjana pengar hemifran

Här är några saker du bör veta om att arbeta hemifrån:

  • Många småföretag misslyckas: Statistiken är tyvärr inte felaktig. De flesta småföretag läggs ner inom de första två åren. Du måste vara realistisk och inse att det kommer att bli svårt.
  • Det kan ta lång tid att tjäna pengar: Vissa människor lyckas tjäna pengar väldigt snabbt, för andra tar det mycket längre tid.
  • Det finns inget skyddsnät: Om du inte har besparingar eller en make som har en bra inkomst finns det inte många skyddsnät om ditt hembaserade företag misslyckas. Tänk på vad som skulle hända om du inte kunde få ditt företag att fungera.
  • Det kostar pengar: De flesta företag (även bloggar, webbplatser och onlineföretag) måste till en början spendera pengar på uppstart, reklam, lager osv. för att komma igång. Ta hänsyn till detta.
  • Ibland blir det stressigt: Att vara egen chef har sina fördelar (vi kommer snart att ta upp det), men det kan också vara stressigt. Ärligt talat är många människor inte lämpade för den här typen av press och det är bättre att ha ett säkert och stabilt jobb.

Läs den här artikeln i vetskap om att detta inte är ett snabbt beslut som du bör fatta inom en vecka, en månad eller till och med i år.

Låt oss titta på några av de positiva aspekterna:

De stora fördelarna med att tjäna pengar hemifrån

När du äntligen kommer på hur du ska arbeta hemifrån är det en av de mest fantastiska känslorna. Plötsligt inser du att du arbetar med ett varumärke och ett företag som är ditt. Alla kreativa timmar, sena kvällar och hårt arbete blir en tillgång som du själv äger. Och det är häftigt!

Här är några av de viktigaste fördelarna som jag har funnit:

  • Du kan bestämma dina egna arbetstider: Vissa människor kan inte vänja sig vid att börja jobba klockan 7 på morgonen, hur mycket de än försöker. När du arbetar hemifrån kan du arbeta från 12 till 20 om det passar dig bäst.
  • Mer flexibilitet: När du själv bestämmer dina arbetstider har du vanligtvis mer frihet att hämta barnen från skolan, gå till gymmet eller göra några ärenden. Du måste fortfarande arbeta några timmar, men det spelar ingen roll när.
  • Du utvecklar ditt eget barn: När du arbetar hemifrån med ditt eget företag bygger du som sagt upp något som är till för dig. Den tillhör dig.
  • Ingen kontorspolitik: När jag träffas med mina vänner är det bara en tidsfråga på några minuter innan de börjar prata om vad som händer på jobbet. Ibland kan detta vara en allvarlig källa till stress. Inget av detta händer hemma.
  • Mer inkomstpotential: Om du inte är investerare i en bank eller kirurg finns det en chans att få mer inkomstpotential genom att driva ett eget företag, i motsats till ett vanligt jobb. Detta gäller särskilt för företag på nätet. Observera att jag säger ”potentiell inkomst” – det är ingen garanti.
  • Du kan göra något gott: Om du kan lägga upp ditt företag så att du får mer tid, och särskilt om du tjänar en hygglig inkomst, kan du göra fler saker som volontärarbete, välgörenhet osv.
    Alla har sina egna glädjeämnen och spänningar när det gäller att arbeta hemifrån.

Det viktiga är att väga för- och nackdelar mot varandra och fatta ett beslut genom att beräkna risken, inte genom att ta en risk i blindo.

Mina tips att arbeta hemifrån och tjäna pengar

Nu vill jag titta på några detaljerade punkter om vad jag har funnit vara de viktigaste delarna för att förstå hur man kan arbeta hemifrån och hur man får det att hålla i längden. Återigen kommer detta att vara inriktat på dem som har webbplatser och online-verksamheter. Jag har tidigare även drivit vanligt företag inom detaljhandel i nästan 10 år, men denna artikeln är riktad mot Online verksamhet och arbete på nätet. Det är där min passion ligger och det är det jag brinner för att både göra, men även visa för de som vill ta steget:

1. Gör en plan med ett fast mål och en tidsram

Jag är alltid förvånad över hur många bloggare och webbplatsägare har en slumpmässig inställning till sin online-verksamhet. Det borde inte vara så. Om du verkligen vill arbeta hemifrån bör du försöka ta fram en plan som innehåller en solid uppsättning mål och en lämplig tidsram.

Här är ett exempel:

Dåligt mål:

Jag vill arbeta hemifrån om ett år.

Bra mål:

Jag kommer att använda en blogg för att samla 10 000 prenumeranter till mitt nyhetsbrev på ett år och använda PPC-reklam för att sälja 300 exemplar av x produkt till en uppskattad kostnad av 297 pund per exemplar.

Det är naturligtvis omöjligt för dig att känna till alla variabler i denna ekvation. Du vet aldrig hur många exemplar av din produkt du kommer att sälja, hur stor konverteringsgraden kommer att vara osv. Men utan detta konkreta mål tar man inte processen på tillräckligt stort allvar.

Det finns saker som du måste införliva i dina mål:

Varför gör du det?

Har du verkligen en bra anledning att vilja göra det här och kommer det att påverka dig positivt? Du måste veta exakt vad ditt skäl är.

  • Hur lång tid kan det ta?
  • Är sex månader realistiskt för att göra 100K? Eller behöver du fem år?
  • Vad kommer du att sälja/främja?
  • Du måste ha en produkt eller en idé om hur du ska tjäna pengar. Vi hinner inte täcka alla delar av din produkt i den här artikeln, men tjänster, medlemskap, digitala produkter etc. är alla möjliga alternativ.
  • Vilken teknik kommer ni att använda?
  • Kommer du att starta en blogg och använda den för att marknadsföra en nätbutik? Eller kanske vill du använda Facebook-annonser för att skicka trafik till en landningssida? Kommer det att vara på WordPress eller Blogger? Tänk på tekniken.
  • Vilka resurser kommer att krävas?
  • Behöver du pengarna för att spendera dem? Hur mycket pengar kan du spendera och ändå uppfylla dina ekonomiska skyldigheter? Hur många timmar per dag kan du ägna åt ditt onlineföretag samtidigt som du jobbar på ditt nuvarande jobb?
  • Återigen, du behöver inte ha löst allt detta till 100 procent, men du måste tänka på alla viktiga saker så att du inte är mitt uppe i det hela under de senaste två eller tre månaderna och inser att du har glömt något viktigt.

Detta leder oss till nästa punkt.

2. Känn din bransch på djupet och utveckla dina kunskaper

All denna information kommer från en enda sak: efterforskning.

Sök- och efterforskningsfasen kan tyvärr ta mycket tid i anspråk.

Det är i det här skedet av spelet som du måste svara på frågor som är viktiga för dig, till exempel:

  • Vilka är dina konkurrenter?
  • Har ni många konkurrenter och vad erbjuder de för slags saker?
  • Kan du göra förbättringar?
  • Du måste kunna se vad dessa webbplatser och bloggar gör och se om du kan göra något bättre. Detta hjälper dig att differentiera dig.
  • Hur kan du agera?

Titta på saker som konkurrensnivån på Google, om du kan använda plattformar som Facebook-annonser för att kringgå de organiska resultaten och ta reda på vilken du kan samarbeta med.
Nu finns det många webbplatser och verktyg som du kan använda för att hjälpa dig med den här processen (som AHREFS, Market Samurai, Majestic SEO, Google Keyword Planner osv.). Men en av de viktigaste sakerna du bör göra i början är att se vilka dina konkurrenter är på Google och ställa frågor.

Om du kan träffa och få kontakt med någon som är i samma bransch som du kan du komma snabbare framåt och bli mer framgångsrik.

tjana pengar hemma

3. Försök att få så många e-postprenumeranter som möjligt

Alla smarta företag fokuserar på prenumeranter.

Det spelar ingen roll om du driver en blogg, ett onlineföretag, en pizzeria eller till och med ett litet stånd som säljer muffins på helgen – att ha en engagerad lista med prenumeranter till ditt nyhetsbrev är en av de bästa sakerna du kan göra för att säkerställa din långsiktiga framgång.

Observera: Om du inte redan har en blogg eller en webbplats med eget domännamn, med eget webbhotell och egen inställning, ligger du långt efter. Alla onlineföretag behöver en webbplats, och alla måste vara aktiva när det gäller att skapa innehåll, publicera på sociala nätverk och annonsera.

Låt oss återgå till prenumeranterna. Här är varför de är så viktiga:

  • Direkt marknadsföring
  • Visst kostar det pengar att utveckla och lagra en e-postlista, men när du väl har en sådan kan du skicka dina kampanjer till dem så länge de är prenumeranter, till skillnad från andra former av annonsering där de kommer, ser annonsen en gång och går därifrån.
  • De utökar din räckvidd
  • Det som är bra med prenumeranter är att de är där för att de vill vara där. Det innebär att de delar med sig av det du har att erbjuda.
  • De ger feedback
  • Att ha prenumeranter är bra för att samla in data om försäljning, kampanjmetoder och produkter som du kanske vill lansera i framtiden. Dessa typer av undersökningar är mycket värdefulla.
  • De kan delta i olika försäljningar

När du har fått prenumeranter kan du teoretiskt sett marknadsföra produkter till dem upprepade gånger. Så länge du lanserar relevanta produkter eller tjänster har du en omedelbar bas för att marknadsföra dem. Bortsett från försäljning och räckvidd bör det vara en huvudprioritet för de flesta aktiviteter på nätet att skapa en lista med aktiva prenumeranter.

När du verkligen uppskattar värdet av listan är det viktigt att titta på konverteringar och se hur du kan maximera antalet prenumeranter, antalet öppna e-postmeddelanden och antalet klick.

Detta är mycket viktigt.

4. Öka din räckvidd kontinuerligt (och sluta aldrig)

Om du vill arbeta hemifrån och vill att det ska vara hållbart på lång sikt måste du nå ut till så många människor som möjligt. Ju mer trafik du får, desto mer pengar kommer du att tjäna.

Enkelt.

I teorin är det enkelt.

Om du vill öka din räckvidd på nätet:

  • Fokusera på innehåll som löser problem.
  • Var inte för komplicerad eller för avancerad i ditt innehåll. Fokusera på enkla problem som nybörjare regelbundet stöter på och lös dem på ett mycket konkret och tydligt sätt.
  • Spendera pengar på reklam
  • Var duktig på att annonsera på Facebook och Google, och försök att ständigt förbättra din konverteringsgrad och avkastning för att fortsätta annonsera. Har du någonsin lagt märke till vem som annonserar på Facebook? Det är de framgångsrika bloggarna och webbplatserna.
  • Engagera dig på andra plattformar, bloggar och webbplatser
  • Skriv inte bara på din egen blogg. Istället kan du göra gästinlägg på andra webbplatser, skriva på forum, göra videor och podcasts och bli uppmärksammad.
  • Webben är verkligen en enorm plats. Och den kommer att bli större. Om du vill driva ditt företag hemifrån måste du fortsätta att nå ut till nya människor.

tjana pengar online hemifran

5. Försök att skapa en återkommande inkomst

De bästa onlineföretagen har återkommande intäkter från sina kunder. Om du vill arbeta hemifrån på lång sikt är det en riktigt bra idé att bygga in detta eftersom det kan göra skillnaden mellan ett företag som går bra i tre år och ett onlineföretag som lyckas i över 20 år.

Låt oss ta en titt på två metoder för att tjäna pengar:

  • Försäljning av reklamutrymme
  • När du säljer annonsutrymme köper en annonsör utrymme i ditt sidofält och betalar dig ett fast belopp under en fast tidsperiod. Inkomsten upphör och du måste hitta nya annonsörer eller
  • sälja tillbaka utrymmet till samma annonsör.
  • Sälja produkter på en premium medlemskapswebbplats
  • När du säljer på din medlemssida tar du ut en återkommande inkomst (månadsvis eller årligen) av dina kunder.

Några andra exempel på återkommande intäkter:

  • Webbhotell
  • Webbdesigners bör fokusera på att få fler kunder att betala årliga hostingavgifter i stället för att ta ut en engångsavgift.
  • Förvaltningstjänster
  • Många små företag betalar avgifter för att hantera personer som täcker webbhotell, e-posthotell, uppdateringar osv.
  • Tjänster för sociala nätverk
  • I likhet med vad som sagts ovan känner jag till några personer som tar ut en månadsavgift av sina kunder för att täcka publicering i sociala medier, kampanjskapande, varumärkeshantering osv.
  • SEO-tjänster

Många företag tar ut en månads- eller årsavgift av sina kunder för att hjälpa dem att upprätthålla rankningen för de sökord de valt utifrån sin verksamhet.
Den här typen av intäktsströmmar tar ofta mycket längre tid att utveckla eftersom det vanligtvis krävs ett stort antal kunder. Om du däremot kan göra detta samtidigt som du bygger upp en kortsiktig inkomstström kan du kanske utveckla en online-verksamhet hemifrån som varar under mycket lång tid.

6. Diversifiera till olika platser

Var ska du diversifiera?

  • Källor för trafik på din webbplats
  • Det är viktigt att få trafik från hänvisningar, sociala nätverk och Google. Det innebär mer arbete med andra personer inom din nisch, gästinlägg och reklam.
  • Dina inkomstkällor
  • Förlita dig inte enbart på en enda inkomstkälla om du inte är säker på att du har något annat som du kan dra av om det går fel.
  • Dina säkerhetskopior och lagring
  • Om du bygger upp ett online-företag är din webbplats som din butik. Du måste skydda den och det innebär att du måste göra regelbundna säkerhetskopior och se till att den förvaras på en säker plats.

Varje företag kommer att vara annorlunda i detta avseende, så det är en bra idé att ständigt tänka på olika sätt att diversifiera verksamheten.

Detta är inte alltid lätt att göra.

utveckla online foretag

7. Samarbeta och delegera så snart som möjligt

När du arbetar hemifrån är det lätt att tro att du måste göra allt själv.

Snälla, gör det inte.

Tänk på de viktigaste funktionerna i ett företag: marknadsföring, strategi, forskning osv.

Tänk på marknadsföring som kan omfatta både offline- och onlinestrategier, och online-aspekten som omfattar webbplats, blogg, sociala medier, säkerhet, reklam, innehållsskapande, design osv.

Listan är oändlig!

Det är ingen bra idé att försöka göra allt själv.

För det första har ingen tid för allt detta!

För det andra är det väldigt få människor som är bra på någon av dessa saker.

Det är bäst att överlåta det till personer som vet vad de gör.

Men det handlar inte bara om att få saker gjorda på ett effektivt sätt, utan också om att göra framsteg på ett mycket snabbt sätt genom att ansluta till människor som kan hjälpa dig.

Med det i åtanke finns här några bra rekommendationer om delegering av uppgifter:

  • Börja med att leta efter webbplatser som tillåter delegering
  • Varje webbplats är något annorlunda. Vissa hjälper dig att hitta designers, andra hjälper dig att hitta mer tekniska saker. Jag tror att Freelancer och ODESK är bra platser att börja på. Med tiden kommer du att bygga upp en nära relation med en eller två personer av hög kvalitet.
  • Var medveten om att detta är en investering och att den har en kostnad.
  • Att anställa människor för uppgifter som du inte är särskilt bra på är en investering i din tid och ditt företag.
  • Börja med ett litet testprojekt
  • Börja inte med att anlita någon för att utveckla en applikation för 150 000 :- utan att först testa den. Kanske kan du avsätta 10 000 :- eller en mindre summa för att först göra ett testprojekt och se hur bra det fungerar och vilka problem som kan uppstå.
  • Ge bra instruktioner och belöna bra arbete

Om du vill att någon ska utföra ett komplext projekt måste du ägna mer tid åt att ge tydliga instruktioner. Gör en videofilm som visar vad du menar när du berättar om projektet. Och om de gör bra ifrån sig kan du överväga att skicka dem lite extra pengar som en bonus. Detta kommer att få dem att komma tillbaka och arbeta med dig nästa gång.
Jag tror verkligen att det är viktigt att hitta bra och kunniga personer som kan göra hela skillnaden mellan framgång och misslyckande för en blogg eller till och med ett helt företag.

Det är också viktigt att komma ihåg att det inte alltid behöver vara en situation där du betalar för tjänster.

Med internet är möjligheterna verkligen oändliga!

vad har man en blogg till

8. Lär dig att hantera misslyckanden

Jag kan inte betona hur viktigt det är att hantera tanken på att misslyckas.

Det betyder naturligtvis inte att vi är slarviga och lata i vår verksamhet eftersom vi inte bryr oss. Det betyder snarare att vi aldrig låter rädslan för att misslyckas hindra oss från att agera.

Nästan alla företagare råkar ut för misslyckanden (på någon nivå). Du måste se det som en del av resan, men inte som ett mål i sig självt.

Och se till att du har lärt dig av dessa misslyckanden.

Gå vidare med ny kunskap och gör allt lite bättre.

9. Försök att hålla dig mentalt och fysiskt frisk (ditt företag är beroende av det)

Det är mycket viktigt för en person som arbetar hemifrån att hålla sig psykiskt och fysiskt frisk.

Till skillnad från ett vanligt jobb där du kan bli sjuk och få hjälp av andra att täcka dina utgifter, finns det inget skyddsnät när du jobbar för dig själv.

Om du blir sjuk under en längre tid är du illa ute.

Så vad måste vi se upp för?

  • Ryggen, nacken och händerna
  • Ryggen, nacken och händerna (inklusive handleder och fingrar) är områden som visar tecken på slitage när du sitter för länge. Detta kan ofta leda till skador.
  • Din psykiska hälsa
  • Att arbeta hemifrån kan vara isolerande och extremt stressigt, särskilt när du börjar eller när något går fel. Håll utkik efter tecken på ångest och depression, t.ex. humörsvängningar, aptitförändringar, energilöshet, huvudvärk, irritation osv.
  • Dina sömnmönster
  • Det finns starka bevis för att dålig och oregelbunden sömn är kopplad till ökade fettnivåer i kroppen, hjärtsjukdomar och många andra sjukdomar. När du arbetar hemifrån vill du arbeta när inspirationen kommer. Det är bra ibland, men om du inte vilar regelbundet kommer du att märka att många delar av ditt liv börjar bli lidande.
  • Din familj och dina vänner
  • Om ditt arbete börjar påverka din vänskap och dina relationer vet du att något är fel. Inget du gör på jobbet är viktigt. Genom att prioritera sociala aktiviteter fyller du på din energi och gör din omgivning glad. Så ut med dig!

Återigen, det finns ingen annan som verkligen kan ta hand om dessa saker åt dig. En av de saker man bör tänka på när man är en ansvarsfull företagare som arbetar hemifrån är att lära sig att hantera de saker som är arbetsrelaterade, men som inte är exakt arbetsrelaterade.

Var försiktig.

tjana pengar hemifran online

10. Skapa rutiner och system för att vara effektiv

Det ämne som jag vill avsluta med är förmodligen det viktigaste.

Allt handlar om ditt beteende.

En av de saker jag lärt mig genom åren är att nästan alla har en bra idé, men att endast ett fåtal personer är tillräckligt disciplinerade för att ta sitt företag till toppen.

Vad är då det första steget?

Här är några råd från någon som vet mycket om det:

  • ”Gör ett schema! Ja, vi försöker få det överstökat med 9-5, men det fina med 9-5 är att du vet att du är klar klockan 17.00 och slutar arbeta.
  • När du jobbar hemifrån är det superlätt (och frestande) att jobba när som helst, och om du inte skapar en gräns i din kalender kommer du att navigera mellan privatliv och yrkesliv, och det kommer att vara dåligt. Du kan överarbeta dig själv och skära bort andra delar av ditt liv som är lika viktiga.
  • När du vet att du har X timmar på dig att arbeta är det också mer sannolikt att du är effektiv eftersom du vet att du bara har den tiden på dig. Utan den gränsen är det lätt att säga: ”Åh, jag gör det senare eftersom jag har tid”. – Pat Flynn

Alla behandlar produktivitet och effektivitet på olika sätt.

Försök i alla fall att se vad du kan göra regelbundet varje dag, och påminn dig själv om att du kan göra det i 30-40 år framöver.

Kan du hjälpa någon som vill arbeta hemifrån?

Att arbeta hemifrån kan vara ett av de mest givande målen du någonsin har tänkt dig. Och kanske finns det några läsare på den här webbplatsen som redan lever i den drömmen.

Om du arbetar hemifrån på hel- eller deltid och har ett verktyg, en resurs, en artikel eller ett tips som du vill dela med dig av till någon som kanske läser den här artikeln, dela det då.

Låt oss fylla kommentarsfältet med många användbara tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *