Evergreen Content: Innehåll med lång hållbarhet – 2021

Nybörjarens guide till evergreen innehåll

Vad är evergreen content och hur kan du utnyttja det i din strategi för innehållsmarknadsföring? Enkelt uttryckt är det innehåll som behåller sin relevans, det är inte tidskänsligt och fortsätter att driva trafik långt efter att det först publicerats. Nedan har vi listat de format som bäst kompletterar detta tillvägagångssätt för innehållsgenerering och hur du kan få det att fungera för ditt företag.

Vad är evergreen-innehåll?

Evergreen-innehåll är sökoptimerat innehåll som ständigt är relevant och förblir ”färskt” för läsarna under en lång tidsperiod – som namnet antyder. Du kanske tror att allt innehåll på nätet är hållbart; ett blogginlägg försvinner trots allt inte bara efter att du har publicerat det. Men evergreen content är annorlunda. Det fortsätter att vara relevant långt efter publiceringsdatumet, och söktrafiken ökar med tiden.

evergreen content

Nedan följer några vanliga evergreen-format som du kan överväga att skapa:

  • Artiklar
  • Tips
  • Hur man gör innehåll
  • Produktrecensioner
  • (Vissa) videor

Att producera i dessa format gör inte automatiskt att din artikel blir evergreen, men dessa typer av innehåll tenderar att lämpa sig för evergreen skrivande mer än andra format. Instruktionsvideor som ger användbar information, till exempel hur man byter ett däck, har längre livslängd än en mindre praktisk video.

Nu när du har förstått några av de viktigaste formaten för att skapa evergreen content, kommer här hur du omsätter dem i praktiken.

Sätt att göra en artikel eller en blogg evergreen

Svara på ofta ställda frågor från dina användare/personas, något som Lemonade Insurance har utnyttjat,
Ge branschtips, ”hur man” förklaringar eller råd. Förklara vanliga branschbegrepp som kan vara förvirrande för läsarna.

Exempel på Evergreen-innehåll

Här är några specifika exempel på vad som skulle kunna betraktas som evergreen-artiklar för en rad olika branscher:

  • Den viktigaste guiden till marknadsföring i sociala medier – den kan vara smal i sin omfattning och mycket värdefull för någon som är ny i att utveckla och genomföra kampanjer i sociala medier.
  • Hur man tar hand om en ny valp – djur och internet är en ganska stark kombination, men artiklar som denna är roliga och lärorika för nya djurägare.
  • 10 sätt att njuta av varm choklad – När de kallare månaderna kommer kan en blogg som denna ge ett lyft i trafiken. En ny version av gamla klassiker kan vara en bra utgångspunkt för en evergreen-artikel.

Naturligtvis kommer några eller alla dessa ämnen inte att vara relevanta för ditt företag. Du måste skapa innehåll som ger värde för just din målgrupp. Det svåra med evergreen-innehåll är att de mest populära branschämnena ofta redan har behandlats, kanske till och med hundratals gånger.

I det här fallet bör du lägga till din egen unika spinn på ämnet eller söka efter long-tail keywords som har en hyfsad mängd trafik men inte lika mycket konkurrens. På så sätt blir ditt innehåll mer värdefullt och det är mer sannolikt att det hamnar högre upp i sökmotorns resultat.

innehall evergreen

Vad som inte är evergreen innehåll

För att ytterligare förklara vad evergreen content är, låt oss titta på vad det inte är.

För att bättre klargöra vilken typ av skrivande som anses vara ”evergreen” kan vi undersöka vilka typer av artiklar som specifikt inte är evergreen.

  • Nyhetsartiklar
  • Statistik eller rapporter som snabbt blir inaktuella.
  • Artiklar som fokuserar på populärkultur eller en aktuell trend
  • Aktuella kläd- och modetrender

Kom ihåg att evergreen-innehåll inte har något riktigt utgångsdatum och behåller sitt värde på lång sikt, så en artikel om ett presidentval eller årets marknadsföringstrender kan vara populärt innehåll för tillfället, men den kommer inte att räknas som evergreen-innehåll.

Tips för att skriva evergreen-innehåll

Nu när du vet vad evergreen content definitivt är och inte är, tillsammans med de typer av format som fungerar bäst, kommer här några specifika tips för att skriva evergreen content:

  • Välj rätt nyckelord. Vi har redan kortfattat nämnt att longtailnyckelord kan vara bäst. Även det mest varaktiga evergreen-inlägget är inte värt mycket om folk inte söker efter det ämnet, så gör din sökordsforskning.
  • Optimera för SEO. När du väl har dina nyckelord (ett per artikel), glöm inte att använda bästa SEO-praxis för optimering på sidan. Lägg till alt-text till bilderna och placera nyckelordet i titeln, URL:n och i hela texten – men fyll inte i dina nyckelord! Du bör också hyperlänka relaterade evergreen-artiklar tillsammans för att förbättra SEO-rankningen.
  • Skriv för nybörjare: Du kanske känner ett behov av att dela med dig av din expertis, men gör det på ett sätt som riktar sig till nybörjare. Experter söker sannolikt inte på breda ämnen, och du vill generera evergreen-innehåll för en stor och återkommande publik.
  • Undvik överdrivet tekniskt språk: På samma sätt som i föregående anmärkning förstår nybörjare ofta inte överdrivet tekniskt språk, så försök att undvika att använda det när det är möjligt.
  • Återanvänd ditt innehåll: När du skapar ett bra innehåll kan du använda det på många olika sätt och återanvända dina bra idéer i olika format. Här är några bra idéer för upptagna innehållsredaktörer.

Evergreen innehåll är inte den enda vägen till framgång

Evergreen-innehåll är bra, men tro inte att allt du skapar måste (eller bör) vara evergreen. Det är också viktigt med aktuella och tidsenliga artiklar. Dessa delar är perfekta för kortsiktiga marknadsföringskampanjer när du vill skapa mycket trafik och leads på kort tid. Den bästa strategin för innehållsmarknadsföring innehåller en blandning av långvariga evergreen-inlägg och mer aktuella artiklar.

Begrav inte denna typ av innehållet på din blogg

När du har skapat ditt evergreen-innehåll ska du inte bara begrava det på din blogg. Om du publicerar ditt innehåll och ”sätter det och glömmer det” kommer du inte att få de resultat du hoppas på. Istället måste du anstränga dig för att lyfta fram ditt värdefulla evergreen-innehåll så att det omedelbart syns och är tillgängligt för webbplatsens besökare. Det finns några sätt att göra detta på:

content evergreen

  • Bygg upp sidor med utbildningsguider på din webbplats som riktar sig till nybörjare i branschen och som hjälper din målgrupp att snabbt och enkelt peka på ditt innehåll om hur man gör och terminologi.
  • Lyft fram dina evergreen-blogginlägg i sidofältet på din blogg eller i en banner på din startsida.
    Återuppta de bästa evergreen-inläggen på din blogg med jämna mellanrum (i förekommande fall med uppdateringar) för att visa upp ditt arbete för en så stor publik som möjligt.
  • Skapa en ”börja här”-sida på din webbplats som hjälper människor med grunderna och innehåller handledning.
  • Skapa en kampanj i sociala medier kring ditt innehåll i alla dina nätverk.
  • Vilken eller vilka utlysningsmetoder du väljer spelar inte lika stor roll som det faktum att du lyfter fram innehållet och ger det bästa möjliga chans att lyckas.

Uppdatera ditt innehåll regelbundet

Förutom att lyfta fram ditt innehåll måste du också se till att det håller sig uppdaterat. Även om det inte borde vara så mycket du behöver göra för att uppdatera evergreen content kommer det att komma nya rön, nya artiklar som du kan hyperlänka till och andra nyheter.

Att uppdatera innehållet och dess publiceringsdatum kan dessutom bidra till SEO-rankningar. Det är en etablerad standard att hur uppdatering av evergreen content kan gynna SEO-rankningar enormt, vilket bland annat Neil Patel rapporterat. När du har uppdaterat ditt innehåll kan du marknadsföra det som om det vore ett nytt stycke.

Nybörjarens guide till evergreen-innehåll

För att se om ditt innehåll har sjunkit i sökrankningen med tiden och definitivt bör uppdateras kan du använda Ahrefs positionstracker. Med hjälp av det här verktyget kan du kontrollera ditt e-postmeddelande med veckovisa uppgifter för att se vilka av dina sidor som behöver anstränga sig mer om du vill att dina stycken ska hittas. Kom ihåg att det hela tiden skapas nytt innehåll, och en del av det kommer att konkurrera om samma sökord som du siktar på. Du måste hålla ditt innehåll färskt och omfattande för att hålla dig på topp.

När du uppdaterar innehållet ska du tänka på följande faktorer:

  • Användbarhet (Kan användarna vidta åtgärder omedelbart?)
  • Tydlighet (Finns det någon förvirrande terminologi? Flyter artikeln logiskt?).
  • Ton (Är din text vänlig, tillgänglig och full av expertråd?)
  • Delbarhet (Kan läsarna enkelt dela innehållet på sociala medier via delningsappar eller på annat sätt?)
  • Fler idéer för vintergrönt innehåll
  • Har du fortfarande inte hittat några evergreen-format som kan fungera för ditt företag? Här är en omfattande lista som kan vara till hjälp. Se tillbaka till den här listan när du fastnar. Att skapa evergreen-innehåll bör vara ett kontinuerligt mål för ditt företag, så det är troligt att du kommer att använda de flesta av dessa format någon gång.

Evergreen innehåll

1. Ursprunglig forskning

2. Framgångsrika fallstudier

3. ”Fallstudier om vad som gick fel

4. Hur man gör för nybörjare

5. Hur man gör för avancerade användare

6. Checklista för hur man gör

7. Hur man väljer den bästa produkten

8. Hur man gör något med tiden

9. Förteckning över resurser

10. Lista över de bästa gratis och betalda verktygen

11. Bästa böckerna för ett specifikt mål

12. Vanliga misstag inom en specifik nisch/bransch

13. Ett ämnes eller en produkts historia

Denna guide är inspirerad av: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/the-beginners-guide-to-evergreen-content

Sammanfattning

Nu har du fått bra och förhoppningsvis värdefull information om Evergreen innehåll. Denna typ av innehåll håller länge och du skall síkta på att skriva mycket av denna typ av content på din blogg. Jag gillar denna typ av content och försöker ofta skapa blogginlägg som lever långe och kan ta positioner högt upp hos Google.se och där leverera besökare till din sajt/blogg eller webbshop!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *