5 största SEO missarna att undvika 2022

När vi rör oss längre in i framtiden är det viktigt att komma ihåg att vissa saker aldrig förändras - som vikten av sökmotoroptimering (SEO) för din webbplats. Bara för att vissa tekniker inte längre är effektiva betyder det inte att du kan försumma din SEO helt och hållet.

Topp 5 SEO-misstag att undvika 2022

Faktum är att det år 2022 finns fem specifika misstag som du bör undvika om du vill att din webbplats ska rankas högt i sökresultaten. Vilka är de? Fortsätt läsa för att ta reda på det!

Att inte ha organiserat innehåll

Ett av de största misstagen du kan göra när det gäller SEO är att inte ha ett organiserat innehåll på din webbplats. Det första du måste förstå är att innehållet på din webbplats är en tydlig indikation på målet med själva webbplatsen. Om du har innehåll för en mängd olika ämnen signalerar detta inte till sökmotorerna vad din webbplats handlar om.

Det blir till exempel omöjligt att skapa klusterämnen, som är en mycket framgångsrik metod för att organisera innehåll för att öka din ranking, om du har oorganiserat innehåll. mer än så blir det mycket svårt för sökmotorerna att indexera din webbplats och tydligt förstå vilket värde du erbjuder läsarna. Det rekommenderas starkt att du kontaktar byråer som specialiserar sig på SEO som Figment Agency för att undvika misstag som dessa, vilket kan skada din ranking.

5 seo misstag 2002

Att inte åtgärda webbplatsens hastighet

Ett annat stort misstag som du måste åtgärda så snart som möjligt är att inte åtgärda din webbplats hastighet. Visste du att webbplatsbesökare lämnar en webbplats om det tar längre tid än tre sekunder att ladda den? äta av din webbplats är en av de faktorer som Googles algoritm tar hänsyn till när den rankar din webbplats.

Det finns till exempel många faktorer som Google tar hänsyn till när det gäller webbplatsens hastighet, till exempel första innehållsfärg, tid till första byte, tid till interaktivitet med mera. Vissa av dessa faktorer mäter hur lång tid det tar innan din webbplats är helt interaktiv, medan andra mäter hur lång tid det tar för en webbläsare att först ta emot en byte data.

Föråldrat innehåll

En av de viktigaste sakerna som du måste tänka på är vad det är för mening med en sökmotor som Google. Du kanske tänker att Googles syfte är att tillhandahålla innehåll till sina användare, och du har delvis rätt. Den andra halvan av det påståendet är att Google tillhandahåller informativt, relevant och underhållande innehåll till sina användare.

Om du har föråldrat innehåll på din webbplats kan det allvarligt skada din ranking i sökmotorerna. Genom att åtgärda problemet med föråldrat innehåll kan du dessutom lösa ett annat problem, nämligen att arbeta hårt istället för smart. Genom att uppdatera gammalt innehåll eller återanvända det behöver du inte uppfinna hjulet på nytt. Det kan dock finnas vissa undantag där du behöver ta bort gammalt innehåll också, om fördelarna med det överväger riskerna med att behålla det.

Att inte ha specifika mål

Ett annat allvarligt SEO-fel som du bör undvika att göra 2022 är att inte ha specifika SEO-mål. Den första frågan du bör ställa dig själv innan du startar en SEO-kampanj eller skapar en SEO-strategi är varför gör jag det här?. Du måste veta var du står och varför för att ens få en chans att rankas bra.

Den främsta anledningen till att du behöver ha mål när du genomför en SEO-strategi är att det ger dig en måttstock som du kan jämföra resultaten med och förstå de mätvärden som du ser. Om du till exempel försöker öka din konverteringsgrad, men du har många besökare per månad, kan du utifrån mätvärdena förstå att du inte har en effektiv konverteringsmetod, men att du inte har några problem med att få besökare på webbplatsen.

Du tar inte hänsyn till sökintentionen

Slutligen är det sista misstaget som du till varje pris bör undvika att göra när det gäller sökmotoroptimering att inte ta hänsyn till dina besökares sökintention. Alla använder internet av en specifik anledning, även de besökare som du lockar till din webbplats.

Därför är det av yttersta vikt att förstå varför människor besöker din webbplats och vad de hoppas uppnå genom att besöka webbplatsen. Dessutom måste du också få en förståelse för dina besökares allmänna sökintention. Vill de till exempel bara lära sig något eller vill de köpa något? Har de redan en viss kunskap om vad de vill ha och behöver bara en knuff i rätt riktning?

Följaktligen måste du tänka på att varje besökare på webbplatsen troligen befinner sig i ett annat skede av köpprocessen och du måste förstå var ditt innehåll befinner sig i den processen och hur det kan användas för att påverka eller locka besökare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *