Försummat din blogg: 10 sätt att göra comeback

Har du lagt din blogg åt sidan i flera månader?

Det finns sätt att komma tillbaka och göra intryck på läsarna igen. Kom igen, låt oss höra det! Du har gjort det otänkbara. Du har låtit din älskade blogg försvinna i skuggan av försummelse. Det är slut med den tid då den var full av idéer och visdom för dina beundrande läsare, din blogg är nu en ödemark av gamla artiklar.

Du är påverkad av den skuld som har dragit ner dig, och ännu värre är att du har svikit dina läsare. Kommer de att ta en titt när de ser ditt namn dyka upp i sina inboxar som översvämmas av ny e-post? De kommer förmodligen att ignorera det. De har förmodligen ersatt dig med någon annan som de kan lita på.

Innan du drunknar i nederlag ska du veta att det inte är för sent att kämpa för din dröm och få läsarnas uppmärksamhet tillbaka.

Hur får man sina läsare tillbaka?

Men det räcker inte att bara dyka upp på arenan och vifta frenetiskt med en flagga. Kom ihåg att det inte är den som hoppar in med kaotisk entusiasm som vinner, utan den som spelar spelet med mod och strategi.

Du behöver komma ut ur skuggorna igen!  Nu är det dags att tänka klart och undanröja de hinder som ligger framför oss. Kanske ångrar du att du lämnade din blogg? Du kanske tror att det är för sent att rädda din blogg? Kanske är du rädd att du har slösat bort all goodwill som dina läsare hade och att de inte litar på dig längre?

Förena dig med varför du bröt ihop. Det kan vara så enkelt som ett nytt barn, ett nytt jobb eller en ny relation som distraherar dig. Eller så kan det vara något djupare. Oavsett vad orsaken är, hitta den passion som drev din passion med din blogg och använd den för att ge din återkomst kraft.

framgang blogg

Tänk framåt – Lämna det förflutna

Och sluta granska de indirekta skadorna av din försummade blogg – den sjunkande trafiken, det obefintliga engagemanget i sociala medier och den stadiga strömmen av prenumeranter som nu är lika torr som en flod under en torka. Om du tänker på det förflutna tar du bort all den energi du behöver för att förändra din framtid. Så kasta bort dina tvivel, din rädsla och din ångest och gå framåt.

Fokusera på vad som behöver göras för att kompensera för förlusterna och få din blogg att se bra ut igen.

Men du kan inte bara hoppa in med huvudet före. Du behöver en plan.

10 tips för att återställa din blogg och göra den bra igen

Jag vet att du är ivrig att få igång din blogg igen, men du kan inte bara hoppa upp på tangentbordet som en övernitisk valp. Tänk efter – dina läsare kanske har gått vidare. De kanske är upprörda över att du lämnade dem i sticket. Kanske vill de inte följa dig längre (jösses).

Om du hoppar in med blind tro och hoppas att dina läsare fortfarande vill se dig igen, försätter du dig själv i en situation där du kan bli besviken. Det bästa är att utarbeta en återhämtningsplan före den första matchen. Jag talar om hela paketet: e-postsekvenser, blogginlägg och andra idéer – allt med det där allvaret från en Champions League-final.

Kom ihåg att varje bra taktisk spelplan är full av taktik som täcker alla områden.

Här är 10 tips som du kan bygga in i din plan för att få oddsen till din fördel.

1 – Be om ursäkt

Som gårdagens nyheter är du ute ur läsarnas huvud. Du kan hoppa upp och ner i dina kalsonger när de inte längre har din uppmärksamhet när du skickar e-post till dem igen. Du måste börja med att återknyta din försummade lista. Du måste vinna deras uppmärksamhet tillbaka med tillit och respekt. Det första steget är att skicka ett e-postmeddelande till dem med följande text:

”Jag är skyldig dig en ursäkt…”

Du måste säga till dina prenumeranter att du är ledsen och förklara vad som höll dig borta. Och vad du än gör, gå inte i fällan att be om ursäkt för att skydda dig själv, även om dina skäl verkar banala eller själviska. Var ärlig och uppriktig i din ursäkt och se hur din sårbarhet drar tillbaka dem till dig som en magnet.

2 – Visa intresse för dina läsare igen

Nästa steg för att läka relationen till dina läsare är att få dem att känna att du fortfarande finns där för dem, att du lyssnar på deras specifika problem och att du kommer att göra ditt bästa för att hjälpa dem.

Skicka ut en enkät med en öppen fråga. Men kalla det inte för en undersökning. Be dem att berätta om sin situation eller ge sina åsikter, så kommer de att vara mer villiga att svara. Du kan sedan använda deras svar för att skräddarsy framtida blogginlägg till deras specifika önskemål och behov, så att du vinner deras tillgivenhet.

Du kan till och med gå ett steg längre genom att kavla upp ärmarna och prata med dem i telefon. De kommer att bli förvånade över denna personliga kontakt i vår kalla digitala värld. Och dessa läsare kommer att bli fans, öppna varje e-postmeddelande och dela dina meddelanden med sina vänner.

gastblogga fordelar

3 – Vinn tillbaka deras tillgivenhet med en ny gåva

Nu när dina läsare är uppmärksamma är du redo för nästa steg, gåvan. Se det som en relation. Du har återuppväckt gnistan av attraktion och visat att du lyssnar på deras behov. Nästa steg är att vinna tillbaka deras kärlek med en gåva.

Och säg att det är gratis. Ordet ”gratis” kommer att få ett värde för dina läsare eftersom det släpper en ström av lyckokemikalier genom deras kroppar som är omöjliga att ignorera.

Du kan utforma en ny rapport, ett tipsblad eller en checklista, men om du letar efter en gåva som har stor effekt kan du snart prova frågeformuläret online. Utnyttja läsarnas naturliga nyfikenhet för att ta reda på vilka de är, hur mycket de får och vilken kategori de tillhör.

Du återställer förtroendet och respekten genom att visa att du är trendig med ditt innehåll och samtidigt öka din lista, eftersom frågesporter ofta delas.

4 – Visa dem ditt framtida projekt

Låt oss anta att dina läsare återkommer till dig ganska snabbt. Även om du är tillbaka på deras radar, vad hindrar dem från att bli distraherade nästa gång du kontaktar dem?

De kanske inte missar ditt e-postmeddelande när de bläddrar bland alla sina e-postmeddelanden i inkorgen. Eller så gör de något annat på grund av livets oförutsägbarhet. Men det finns ett sätt att fånga deras uppmärksamhet så att de inte försvinner innan du blir en del av deras liv…

Du kan vara den första som de tänker på, så att de är på jakt efter allt du skickar.

Skapa ett e-postmeddelande som visar dem framtiden och berättar vad de kan förvänta sig under de kommande veckorna. Visa dem de ämnen som du har beskrivit i din uppföljningsplan och rikta in dig på de problem och önskemål som de har delat med sig av i sina enkätsvar.

Antalet öppna e-postmeddelanden ökar eftersom de omedelbart känner igen ditt e-postmeddelande och det innehåll som de förväntar sig. Och de kommer att älska dig eftersom du har visat att du har lyssnat på dem.

5 – Var modig och öka din öppningsfrekvens

De första mejlen i din plan för att återställa engagemanget är nyckeln till att få läsarnas uppmärksamhet och få dem att återvända till dig. Du måste ha alla ögon på dig. Lämna inget åt slumpen. Var djärv och returnera oöppnade e-postmeddelanden efter 48 timmar med en ny titel. E-postmeddelanden med ursäkter, förfrågningar och donationer bör stå högst upp på din remisslista.

Var och en av dessa e-postmeddelanden gör att läsarna återigen ser dig, vilket ökar chansen att dina e-postmeddelanden öppnas och läses nästa gång. Du kan också göra detta när du har börjat skicka dina blogginlägg.

På tal om det…

oka bloggen

6 – Påminn dem om varför de gillade dig så mycket

Du är tillbaka i sadeln och har nu fått grepp om saker och ting, men resan har bara börjat. Kom ihåg att du har svikit dina läsare, så du måste återvinna deras förtroende. Du måste påminna dem om varför de gillade dig så mycket från början.

Det sista du vill göra är att ge dem en massa slentrianmässigt innehåll som kommer att göra dem besvikna. Din nylanseringskampanj måste innehålla minst tre artiklar som går längre än så.

Skriv en bättre guide som beskriver varje steg i en komplicerad process, skapa ett manifest som förblindar dina läsare eller samla in en massa hemligheter från inflytelserika personer inom din nisch. Dina artiklar ska vara fyllda av värde som förvånar dina läsare och gör att de fastnar för din blogg igen.

7 – Bli populär igen

Föreställ dig att du går runt i ditt bostadsområde. Du lägger märke till en stor affisch på väggen, men du ägnar inte mycket uppmärksamhet åt den. Lite längre fram ser du den igen. Och sedan igen. Den här affischen finns överallt i ditt närområde.

Hur många gånger tror du att du måste se det innan du stannar upp och ser vad det är? Ju mer du stöter på något, desto större är sannolikheten att du blir nyfiken nog att kolla upp det. Och dina läsare kommer att göra detsamma, så här är vad du måste göra …

Skriv flera gästartiklar på populära bloggar och om de accepteras, berätta för bloggarna att artiklarna är avsedda för en nylanseringskampanj. Fråga dem om de kan publiceras samma dag.

Det är troligt att din målgrupp besöker flera bloggar inom din nisch. Läsarna kan vara flyktiga och vissa klickar på den första artikeln de ser, medan andra inte gör det. Men när de ser dig på den andra, tredje och till och med fjärde bloggen de besöker – då har du väckt deras intresse!

Det finns ingen chans att de ignorerar dig när du är överallt.

8 – Utnyttja kraften i sociala medier

Det är inte alla som läser bloggar. Men det finns miljontals potentiella läsare som läser allt de ser på Facebook. Reklam är ett utmärkt sätt att nå dessa läsare.

Visst, i början av det sociala nätverket var det bara experterna som vågade lansera en annonskampanj på Facebook. Men Zuckerberg, smart som han är, insåg att han var lite för hård mot oss.

Du behöver inte längre sitta och vänta på att bli uppmärksammad. Du kan ta dina artiklar och skicka dem till dessa hungriga nya läsare – eller skicka dem en landningssida där de kan prenumerera, allt med ett minimum av krångel.

satta nya mal

9 – Ge din blogg ett nytt utseende

Skönhet får folk att se sig om. Det får våra hjärtan att slå ut och våra hjärnor tolkar det som ett positivt tecken. Innan du investerar timmar i att skriva gästinlägg och euro i Facebook-annonsering, fråga dig själv: ser din blogg fortfarande ut som något?

Kanske ser dina typsnitt, rubriker och knappar ut som en trend från 2000-talet. Eller så är designen fortfarande på plats, men temat är föråldrat och långsamt att ladda.

Om din bloggdesign är en enda röra, kanske du vill ge din blogg en ansiktslyftning innan du börjar din nylanseringskampanj. Dina läsare är trots allt inte redo att höra från dig nu, så det är ett perfekt tillfälle att investera lite tid i designen.

Din nya design kommer inte bara att göra ett bättre intryck på de nya besökare som du får från dina gästinlägg och Facebook-annonser, utan den sänder också en signal till dina läsare att du är seriös och på väg att göra comeback.

Glöm inte att meddela ändringen av bloggens design i dina uppföljningsmejl.

10 – Gör din passion till ett företag

Har du någonsin gjort en stor plan för att göra något, känt dig väldigt motiverad och sedan återgått till dina gamla bekymmer? Detta är en fälla för att gamla vanor ska stanna kvar. Och de går runt och är redo att motarbeta dina planer på att ta över din blogg och tappa fokus.

Om du behandlar din blogg som en hobby försvagar du ditt försvar mot samma gamla misstag som du har gjort tidigare. Du måste vara seriös när det gäller att hålla igång dynamiken. Låt oss erkänna att bloggandet tar många timmar med slitsamma uppgifter, allt i syfte att vara med i spelet. Och för att sticka ut från de miljontals bloggarna på nätet måste du hålla foten på gasen.

Gör det till en affärsverksamhet genom att avsätta tid för att arbeta med din blogg, skapa listor med saker att göra och planera din innehållsstrategi. Dina resultat kommer att tala för sig själva.

varumarke blogg

Bonus – Omge dig med människor som inspirerar dig

Som i alla andra spel måste du fylla på resurser för att lyckas. Men det kan vara ensamt att vara bloggare. Det kan vara svårt att känna sig inspirerad när dina kaffekollegor är ditt tangentbord och din bildskärm och din kontorschef är din knähund.

Skapa ett skyddsnät som förhindrar att du återgår till dina gamla vanor genom att omge dig med människor som inspirerar och stöder dig.

Ge din hjärna näring genom att gå med i online-grupper med engagerade medlemmar som stimulerar dina tankar och skapar diskussioner om ämnen inom ditt område. Här kan du hitta samarbetspartners eller gå med i tankesmedjor som hjälper dig att hålla dig på rätt humör.

Om du förnyar din energi och passion kommer du att inspireras till att skriva långa och djupa artiklar och din blogg kommer att växa med din publik i framtiden. Och att ha folk med dig håller dig i rörelse, både in och ut.

Är du redo att komma tillbaka in i spelet?

När du tänker på din blogg som du har försummat blir du illamående. Det skulle vara så lätt att ge upp vid minsta motstånd och vända ryggen till. Ingen skulle ha lagt märke till att du har glidit tyst in i den binära kodens avgrund.

Det finns bara en person som har märkt detta, du, och det skulle äta upp din själ. Du kan göra det. Det kan du verkligen. Med rätt mängd förberedelser kan du göra en vinnande comeback med rätt strategi.

Med lite påhittighet kan du få flera månaders innehåll till hands. Med hårt arbete, strategi och mod kommer du att vinna dina läsares hjärtan och din blogg kommer att leva upp igen.

Så gör det! Som vanligt, bygg upp en plan, be om ursäkt och du kommer att kunna hålla fast vid dina drömmar med din blogg igen.

Din stolthet räknar med dig.

Dina läsare räknar med dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *