16 rädslor som hindrar dig att blogga: Och hur du övervinner dem

Var inte rädd för att blogga! Blogga bara!

Rädsla. Detta är något som kan hålla dig tillbaka ganska lätt utan anledning. Vi upplever många rädslor i vår vardag. Och bloggandet (särskilt för nybörjare) är inget undantag! Oavsett hur smarta vi är och oavsett hur bra vi är på självutveckling kan jag säga att det finns någon form av rädsla eller tvivel inom varje människa.

Släpp din rädsla för att blogga

Vissa kanske är rädda för mörkret, vissa har rädsla för att flyga, vissa människor är rädda för vatten och vägrar ta simundervisning. En del är rädda för att ta risker i sitt privatliv och i sitt affärsliv, en del är rädda för att binda sig till relationer, och så vidare och så vidare. Och nu är bloggandet inget undantag. Det finns en hel del rädslor, tvivel och frågor som finns i varje bloggares huvud.

Både nybörjare och etablerade bloggare har dessa farhågor. Skillnaderna är följande:

  • Nybörjarbloggare har fler rädslor än avancerade eller etablerade bloggare.
  • Etablerade bloggare har viss erfarenhet av att förutse och övervinna dessa rädslor och tvivel.
  • Men som sagt, det spelar ingen roll om du är en nybörjarbloggare eller en avancerad bloggare; det är högst troligt att du har några rädslor och osäkerheter med bloggandet!

Det här blogginlägget är till för att hjälpa dig att övervinna dessa rädslor, lägga dem åt sidan och hjälpa dig att fortsätta framåt mot framgång. Det här inlägget ska hjälpa dig att se till att du inte fastnar i rädslorna utan snarare flyttar bort dem från din väg och fortsätter oavsett vad som händer.

Är du redo för den orädda resan? Låt oss börja!

gemenskap bloggande

1. Valde jag rätt bloggnisch?

Det här är en av de frågor som bloggare får i början av sin bloggverksamhet. Även om många bloggare spenderar timmar och timmar på att söka efter den ”rätta” nischen får de inte tillfredsställelse ens efter att de faktiskt har börjat blogga. Och detta är ganska patetiskt.

De timmar som lagts ner på att välja nisch tidigare är nu bortkastade och dessutom är bloggaren mycket mer benägen att byta nisch, vilket inte är en lovande sak att göra! Denna rädsla eller osäkerhet uppstår i de tidigare eller senare dagarna av bloggande för företag eftersom bloggare inte förstår konceptet bakom att välja en bloggnisch.

Enligt min åsikt och från min erfarenhet av att starta närmare 50 webbplatser anser jag att två saker är mycket viktiga när man väljer nisch:

  • Din passion för nischen.
  • Nischens lönsamhet.

Av de närmare 50 webbplatser jag startat är det inte alla som är igång just nu. Jag har haft några misslyckade nischer och jag var tvungen att dumpa dessa webbplatser. Så jag kan tala av erfarenhet här.

Du måste ha rätt kombination av passion och lönsamhet.

Att ha 100 % av det ena och 0 % av det andra kommer att få dig att krascha eller driva dig in i rädslor när du redan har startat och driver en blogg. Den vanligaste fallgropen här är att passion är överskattad. Ja självklart är passion nödvändig, men att ge sig på en nisch som du är helt passionerad av och inte bry dig om lönsamheten i nischen kommer att ställa till det för dig. Du måste hitta den rätta balansen.

Passion tillsammans med action

Dessutom brukar ”passion” vara ett misstag nuförtiden. När bloggare läser igenom den information som finns på internet är det ganska vanligt att man blir entusiastisk över en nisch. När du till exempel funderar på att starta en blogg är det ganska vanligt att du forskar om ämnet. Du läser naturligtvis en hel del bloggar med ”bloggtips” för att samla information om ämnet.

Eftersom du vid det här laget faktiskt ”vet” en hel del om bloggande kan du bli upphetsad över att du vet en del saker här. Det betyder egentligen inte att du ska starta en blogg om bloggande. Snarare bör du titta på hur lönsam nischen är och vilken expertis du har för att bygga en auktoritetssida och ett företag inom bloggnischen.

Om du bara har läst om bloggande och inte har någon erfarenhet är det svårt att lära folk att lyckas med bloggandet eller att skriva böcker i ämnet.

2. Ska jag göra en investering i affärsidén som jag har?

Ja och nej! Först och främst ska du inte vara i en brådska att hoppa in och starta ett nytt företag. Om du inte noggrant tänker igenom för- och nackdelar och andra aspekter av en affärsidé är det mer sannolikt att du kommer att misslyckas. Jag vet att detta låter nedslående. Men jag försöker inte skrämma dig. Jag ger dig en liten varning här.

Uttrycket ”var inte rädd för att ta risker” är överdrivet överskattat.

Om du investerar i en felaktig affärsidé är det du som får ta konsekvenserna. Så tänk efter minst två gånger! Med det sagt, om du har modet att starta ett företag (ekonomiskt och har moraliskt stöd), och om du har gjort tillräckligt med forskning om marknaden, så investera för all del!

Att planera att starta ett företag (baserat på en fantastisk affärsidé) och tveka att investera är en farsot. Om du behandlar din idé som ett företag, behandla då också ditt verkliga företag som ett företag. Att starta ett professionellt företag kostar pengar Om du vill starta ett företag gratis gör du det inte professionellt och behandlar det inte på rätt sätt/seriöst.

Alla företagsstarter kostar pengar – men om du startar ett online-företag kan kostnaderna vara mycket lägre jämfört med ett företag i tegel och murbruk!

Men investera absolut!

blogga radsla

3. Kommer jag att kunna skapa blogginnehåll på lång sikt?

Detta beror på den grund på vilken du valde nisch. Om du valde en nisch som du brinner för och en nisch som är någorlunda bred, kan du säkert skapa innehåll på lång sikt. Även om du fastnar är det lätt att få inspiration genom att titta runt omkring dig – kommentarerna i dina blogginlägg, branschbloggar, läsa böcker, titta på tv och så vidare.

MEN om du väljer en nisch som du inte har något intresse för, och/eller om nischen är för liten, är det inte förvånande att du fastnar.

Här uppstår två fall:

  • Om du har valt en nisch som du inte brinner för och om du har gjort det medvetet kan du alltid anlita skribenter för att kontinuerligt skapa innehåll till din blogg.
  • Om du har valt en nisch som du brinner för men som du inte har någon kunskap om kan du alltid investera lite tid i att utbilda dig i ämnet.

Hur som helst beror svaret på den här frågan i hög grad på ditt svar på fråga 1.

4. Kan jag skapa innehåll av god kvalitet och hålla jämna steg med konkurrenterna?

Ja – om du kan skapa innehåll av god kvalitet som ger dig en fördel för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Men nöj dig inte enbart med att skapa innehåll av god kvalitet. Du måste marknadsföra ditt innehåll på ett strategiskt sätt.

Du måste lägga mer tid och kraft på att marknadsföra ditt innehåll än att skapa det.

Om du har spenderat 2 timmar på att skriva och publicera ett blogginlägg, spendera minst 3-4 timmar på att marknadsföra det. Missförstå mig inte när jag säger ”marknadsför det” – hoppa inte in i sociala medier och börja lägga ut länkar till ditt innehåll.

Det fungerar inte så i dagens läge (det kunde ha fungerat för länge sedan, men inte längre).

mod att skriva

5. Var kan jag hitta idéer till blogginnehåll?

Det finns för mycket information ute på internet som skulle kunna kväva oss, allvarligt talat. Den här frågan brukade vara vettig för över tio år sedan. Nu finns det verkligen för mycket information om varje givet ämne och det finns också för många ställen att söka inspiration och idéer för varje nisch.

Dina egna nischbloggar (konkurrenter), forum, sociala medier, innehållssyndikeringssajter, bloggemenskaper etc. är platser där du kan hitta idéer till innehåll. Och jag frågar också mina nyhetsbrevsprenumeranter om vad som hindrar dem från att blogga eller vilket problem de har just nu – jag skickar det här mejlet så fort de prenumererar och jag får riktiga problem från riktiga bloggare.

Dessa svar från mina prenumeranter fungerar som källidéer till blogginlägg eller produkter eller korta e-böcker.

Min andra viktigaste idékälla är min bloggemenskap.

Där får jag tillgång till många nischade bloggar och jag kan omedelbart få inspiration till en idé till ett inlägg genom att titta på flödet av inlägg där.

Min tredje källa är sociala medier.

6. Hur ska jag hantera negativ feedback?

När du är ute och gör något offentligt kommer du säkert att få feedback. Det kommer att finnas alla typer av feedback – den goda och konstruktiva, den dåliga och den negativa. Först och främst måste du träna dig på att förstå att all feedback inte är dålig. Jag har fått många konstruktiva återkopplingar från mina läsare och välvilliga vänner.

Vid första anblicken kan det låta nedslående att läsa den typen av mejl, men att lyssna på dessa åter-kopplingar och genomföra några av dessa förslag har gjort stor skillnad för min verksamhet! Så ja, du behöver inte ”hantera” all negativ feedback eftersom alla inte alls är negativa.

För det andra, om du verkligen stöter på negativ feedback, även i detta fall, behöver du inte hantera den – du behöver inte reagera på den. Om du blir känslosam och börjar reagera på negativ feedback kommer du att släppa in onödiga saker i ditt huvud som kommer att skada din produktivitet.

Du kan också förstöra ditt rykte på grund av dålig munhuggning.

7. Vad händer om jag inte tjänar några pengar?

Du kommer inte att tjäna snabba pengar med att blogga. Det finns ingen framgång över en natt och det finns ingen tryckknapp. Det spelar ingen roll hur många glänsande, överhypade produkter du köper, det kommer inte att ändra på det faktum att du måste jobba häcken av dig för att tjäna pengar med bloggande.

Men du bör tänka strategiskt på att tjäna pengar på din blogg innan du startar en blogg.

Starta inte en blogg i en nisch utan att tänka och forska och sedan klia dig i huvudet om hur du kan tjäna pengar. Detta kommer inte att fungera. Att skriva blogginlägg, publicera dem och sätta upp reklambanners på din webbplats kommer inte heller att ge dig tillräckligt med pengar!

Din blogg måste backas upp av ett företag – du bör ha något att sälja genom din blogg. Det kan vara din produkt eller en tjänst eller någon annans produkt. Om du inte startar en blogg på en riktigt ensam nisch bör du tjäna pengar. Det kräver tid och strategiskt tänkande – men det är inte omöjligt!

blogg radsla

8. Hur ska jag klara av de tekniska aspekterna av bloggandet?

Det finns verkligen en inlärningskurva med allting – om du ska göra något nytt måste du vara beredd på att ha en viss inlärningstid. Du kan lägga ut vissa komplicerade uppgifter på entreprenad, men att veta vad som är vad kommer att hjälpa dig i det långa loppet.

När det gäller bloggande är det inte mycket teknik inblandat och vi har tur och är välsignade.

Att publicera blogginlägg är roligt och enkelt. Men ändå kan du få hicka med den första inställningen innan du börjar rulla. Kolla in de hjälpsamma tipsen på den här sidan för att sätta upp din blogg på rätt sätt.

Kolla också in de tekniska aspekterna av att starta en blogg!

Jag är säker på att du kan räkna ut det mesta av den första inställningen med hjälp av den här guiden. Om du fortfarande har problem kan jag hjälpa dig med det!

9. Vad händer om det tar för lång tid att lyckas?

Ibland tar det faktiskt ett tag innan man lyckas. Det beror verkligen på vilken nisch du väljer, vilka strategier du tillämpar och hur mycket tid och pengar du är villig att investera i ditt företag. I vissa nischer börjar saker och ting komma ikapp och få form ganska snart, men i vissa konkurrensutsatta och tröga nischer är det verkligen en tidskrävande process att tjäna pengar.

Om du är smart nog att ta dig an den ”bra” nischen har du tur.

Men även om du har plockat upp en nisch där konkurrensen är relativt hårdare och om framgången tar längre tid, måste du bara hålla ut och försöka smartare. När det gäller bloggande sker de flesta framgångarna just när bloggaren är på väg att tappa hoppet och ge upp. Jag har funderat på att sluta ett par gånger.

Jag har till och med funderat på att sluta blogga och bara återgå till att koncentrera mig på mitt (dåvarande) dagjobb. Det var verkligen svårt ibland förr i tiden. Men det faktum att jag bestämde mig för att hålla fast och försöka smartare är den enda anledningen till att jag driver ett framgångsrikt företag just nu och att du läser det här arbetet av mig 🙂 .

10. Jag vet ingenting om SEO!

Jag vet att jag vet. SEO är skrämmande! Och sökmotorerna som Google ändrar alltid spelreglerna. Så det kan låta tråkigt och överväldigande att hålla sig ajour med förändringarna. Men jag har goda nyheter för dig.

Förändringarna sker för gott, på allvar.

Tidigare måste du känna till så många jargonger, så många genvägar och du måste köpa så många programvaror/plugins för att konkurrera med de stora namnen och få dina placeringar i sökmotorerna. Numera behöver du bara ta reda på vad din publik är intresserad av och skapa förstklassigt, mycket användbart innehåll. Det är egentligen allt.

Det är SEO. Allt har kommit att handla om att vara användbar och jag tror inte att det är svårt eller knepigt.

Du behöver inte behaga sökmotorerna, du behöver bara behaga och vara användbar för din publik som är verkliga levande människor. Jag rekommenderar starkt att du r e ad detta inlägg som jag skrev om detta ämne.

11. Vad händer om ingen läser mitt innehåll?

Detta är allvarligt och du måste ta reda på varför! Det kan finnas flera möjliga orsaker och jag lyfter fram några av dem nedan:

  • Ditt innehåll är inte intressant
  • Ditt innehåll erbjuder inget av värde
  • Du vet inte vad dina läsare vill ha
  • Du befinner dig i en tråkig nisch
  • Du har ingen expertis för att tillhandahålla användbart innehåll inom din nisch
  • Du är inte bra på att skriva innehåll med en röst
  • Du försöker att återge andras innehåll och publicera det på din blogg.
  • … och så vidare.

Den här listan är inte fullständig. Men den ger dig en god uppfattning om var du kan leta efter problem. När du har kommit fram till vad som är fel är det bara att åtgärda det så borde du vara nöjd.

natverkande med blogg

12. Hur kan jag erbjuda expertråd?

Då måste du verkligen bli expert. Du kan inte fejka förrän du blir expert. Det enda enklaste sättet att snabbt uppnå expertstatus är att starta ett onlineföretag och en blogg om ett ämne som du redan är expert på (OK, jag har lurat dig med detta!).

Annars behöver du expertis.

Du kan utveckla expertis genom att inte bara läsa eller skaffa dig kunskap om ditt ämne utan du bör också ha erfarenhet – du måste få händerna smutsiga. Om du till exempel vill ge expertråd om bloggande räcker det inte att du läser om bloggande. Du måste ha startat en blogg och du måste ha lyckats med att blogga – om du ska lära ut om hur man tjänar pengar på att blogga måste du ha lyckats med det först!

Kunskap räcker inte. Du måste ha erfarenhet (och det är därför termen expertis används). Dessutom bör du få tillräckligt med vittnesmål från andra innan du kan erbjuda dig själv för expertrådgivning.

För att göra detta kan du behöva göra en del konsultverksamhet eller tillhandahålla din tjänst (inte nödvändigtvis konsultverksamhet, utan kan vara vilken tjänst som helst) gratis i utbyte mot ett vittnesmål eller kundfeedback.

Detta skapar en positiv känsla för din tjänst och det blir då lättare att få nya kunder.

13. Vilka metoder för monetarisering av bloggar använder jag?

Det finns många sätt att tjäna pengar på att blogga. Det är egentligen din personliga preferens vilka inkomst sätt du väljer. Dessutom måste du inventera vilka saker du kan sälja. Det kan vara dina personliga tjänster, produkter eller att tjäna pengar via tredjepartsförsäljning.

När du är på jakt efter metoder för monetarisering ska du inte välja en metod och hålla dig till den. Om den metoden någonsin misslyckas eller slutar generera inkomster en dag av någon anledning kommer du att gå i konkurs.

Du vill att ditt företag ska generera konsekventa inkomster och det kan du bara göra genom att sprida din monetarisering strategi över olika inkomstströmmar.

14. Hur kan jag vara originell och sticka ut från mängden?

Om du är originell har du redan utmärkt dig från mängden. Så låt oss bara prata om att vara originell. När det gäller bloggandet som företag måste du vara originell och unik i allt möjligt. Här är några saker som kräver originalitet:

  • Din bloggs UVP.
  • Ditt innehåll.
  • Dina marknadsföringsåtgärder.
  • Din bloggs utformning.
  • Din röst (inte bara på ditt innehåll utan även när du marknadsför det!).
  • Dina produkter/tjänster
  • … detta är några områden där du bör upprätthålla originalitet.

När det gäller innehåll när jag säger original menar jag inte att skapa 100 % Copyscape-säkert innehåll. Jag menar originella idéer. Allt innehåll du skapar och de tips/strategier du delar med dig av behöver inte vara nya, men du kan alltid lägga till din egen twist, dina åsikter och tankar om ämnet och göra det originellt.

bloggradsla

15. Kommer jag att få tid att blogga?

Du kommer inte att ”hitta” tid att blogga, ALDRIG. Du måste själv skapa dig den tiden. ”Jag har inte tid att blogga” är en mycket populär ursäkt från lata bloggare. Använd aldrig den ursäkten.

Som sagt, i stället för att klaga måste du ta dig tid att blogga. Att blogga handlar inte bara om att skapa innehåll – du har en hel del andra saker att göra.

Du måste forska om heta ämnen inom din nisch, du måste ta reda på vad som intresserar dina läsare, du måste få kontakt med dina läsare (både på din blogg och utanför) och det finns sociala medier, marknadsföring, produktskapande och så vidare och så vidare.

Listan kan fortsätta och fortsätta för att fylla din tallrik. Om du inte kommer att ha tydliga mål kommer du att tidsförflytta dig. Du kommer att slösa din tid på att fokusera på meningslösa uppgifter och oroa dig för onödiga saker. Det är därför du bör ha tydliga mål för ditt bloggande.

Sätt upp både långsiktiga och kortsiktiga mål och håll dig ständigt påmind om dem.

För att uppnå varje mål (kortsiktigt eller långsiktigt) måste du utföra en rad uppgifter.

Skriv ner dem och ta hand om dem.

Du kan behöva använda ett ”system” för att hålla allt på ett ställe – din uppgiftslista, din att-göra-lista för dagen/veckan/månaden, dina kortsiktiga och långsiktiga mål, och du bör också kunna se dina framsteg för varje mål.

Du måste också fastställa tidsfrister för de uppgifter som ska slutföras – du kan inte ta evigheter, eller hur?

Jag använder en kombination av Google Excel och Google dokument för att hålla koll på de uppgifter jag behöver utföra. Varje månad skriver jag ner mina månadsplaner i en dagbok (papper+penna) och matar sedan in den i systemet. Detta fungerar bra för mig. Du kan använda dessa verktyg eller något annat.

Nyckeln ligger inte i vilka verktyg vi använder utan i hur effektivt vi använder dem och hur effektivt vi får saker gjorda. Om du har ett ”system” på plats kan du inte klaga på tidsbrist! Hittills har jag talat om att få blogguppgifter gjorda. Nu ska vi prata om distraktioner.

Distraktioner hindrar dig också från att göra dina blogguppgifter och lämnar dig med frågan ”när kommer jag att få tid att blogga?”. När du har mål och du håller dig ständigt påmind om det ska du inte bli distraherad.

Du bör hålla dig fokuserad för att uppnå dessa mål, oavsett vad som händer!

Gör vad du kan för att hålla dig fokuserad och förbli produktiv. Om jag märker att jag slarvar så kommer jag omedelbart tillbaka på rätt spår igen. Du kan använda en timer för att avsluta uppgifter. Pomodorotekniken är utmärkt i detta avseende.

Du måste också skapa dig ett arbetsschema – det spelar ingen roll om du är bloggare på heltid eller deltid, du behöver ett arbetsschema.

mod att blogga

16. Ska jag säga upp mig från mitt jobb eller inte?

Jo ja eller nej – beroende på olika faktorer! Att starta en blogg och tjäna lite pengar under några månader betyder inte att du kan säga upp dig från ditt jobb! Inte alls!

Här är vissa saker som du måste analysera innan du kan tänka dig att säga upp dig från ditt vanliga jobb.

  • Hur mycket inkomster genererar din blogg/verksamhet?
  • Är inkomsterna konsekventa? Tjänar du 20000 kronor en månad och 2000 kronor nästa månad?
  • Är din blogginkomst större än din nuvarande ordinarie inkomst?
  • Hur länge har du bloggat? – Om det bara har gått 6 månader bör du vänta längre för att se om det är konsekvent.
  • Hur mycket tid ägnar du åt bloggandet nu? Och hur mycket kommer det att vara efter att du har sagt upp dig från ditt vanliga jobb? – (Kom ihåg att hemarbete inte nödvändigtvis innebär mer bloggtid! Jag talar av erfarenhet här).
  • Stödjer/täcker inkomsterna från ditt jobb dina utgifter för bloggandet?
  • Jag hoppas att du får en uppfattning! Hoppa inte in i att ta beslut utan att tänka djupare över det.

Bloggning för nybörjare:

Bloggskräck och hur man hanterar den. Rädsla är något som kommer att hålla dig tillbaka på alla sätt och vis. Om du tvivlar på något, få det bara utrett. Det finns alltid någon annan som har lyckats med det. Ta kontakt med den personen och sök råd. Ignorera inte experters råd om bloggarbete.

Om du helt enkelt får dina tvivel undanröjda och övervinner rädslor kan ingenting hålla dig tillbaka. Men om du bara låter rädslan/rädslorna bo i ditt sinne kommer den inte att tillåta dig att ta ett steg längre. Hoppas att det här blogginlägget hjälpte dig att övervinna några av dina rädslor och tvivel kring bloggandet. Nu är det dags att vidta åtgärder. Det är bara att gå framåt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *