10 viktiga saker INNAN du startar blogg [Hoppa inte över!]

Att tänka på INNAN du startar egen blogg

I den här artikeln ska vi lära oss vad du bör göra INNAN du startar en blogg. Det här är de avgörande sakerna som du inte bör ignorera. Att göra dessa avgörande saker kommer att göra en STOR skillnad för ditt bloggande! Låt oss dyka in direkt i det. Vet du vad du skall blogga om, kan du starta blogg direkt och sätta igång.

Skaffa klarhet (bli exakt)

Detta är det mest avgörande steget av alla. Om du hoppar över det här steget kommer du att slösa bort mycket tid och resurser. Det är mycket viktigt att du får klarhet i allt som har med bloggandet att göra.

Vare sig det gäller dina mål, din plan, det förväntade resultatet, marknaden, din idealpublik, hur du vill att din webbplats ska se ut, vilket innehåll du vill publicera, vad du vill att din blogg ska åstadkomma och så vidare och så vidare.

Klarhet är nyckeln.

Utan klarhet kommer du att vara upptagen hela tiden med ditt företag, men du kommer inte att uppnå någonting. Jag försöker inte avskräcka dig här, men jag vill inte att du ska göra samma misstag som jag gjorde när jag började. Och som ett resultat av det misstaget slutade det med att jag slösade bort två hela år!

Det är mycket tid, hårt arbete och pengar som gick till spillo. Inget skämt, eller hur?

produktiv t innehallsskapande

Sätt dig ner med en penna och ett papper, eller använd ett program för tankekartläggning, eller använd Evernote för att skriva ner allt för att få klarhet. Börja ställa frågor till dig själv och se om du kan komma fram till tydliga, handlingsbara och tillräckligt intressanta svar på dessa frågor.

Om du måste tänka länge för att få ett svar på någon av dessa frågor måste du leta efter ett alternativ. Börja ingenting om du inte har tydliga svar och ett tydligt mål. Fråga till exempel dig själv varför du vill starta den här bloggen?

Om du kan svara med all tydlighet kan du börja. Annars kan du försöka komma på ett svar genom att ta dig tid. Även om du inte har svaret efter en vecka, hoppa över att starta en blogg. Ja, jag sa det.

I stället för att slösa din tid och dina resurser på något du inte vet vart du ska ta vägen kan du ägna den tiden och energin åt något annat.

Vet vad som krävs för att driva en framgångsrik blogg

Bloggning är inte en engångsgrej som du lägger lite pengar och ansträngning på och hoppas att det ska fungera på automatiserad basis för livet. Du måste vara beredd att lägga ner ”riktiga kick-butt”-arbete konsekvent.

Jag säger inte att du ska bli en slav för din blogg. Men det finns inget sådant som ”passiv inkomst”. Det är det jag försöker betona. Du måste arbeta och fortsätta arbeta med ditt företag (blogg) även om du tror att du har lyckats. När du väl har uppnått ditt mål ska du inte slå dig till ro. Du måste sikta högre och fortsätta.

Och även för att uppnå ett enkelt mål måste du lägga ner riktigt hårt arbete. Det finns ingen magisk knapp eller programvara som gör dig rik. Återigen, jag säger inte detta för att skrämma dig eller avskräcka dig. Det handlar heller inte om att måla upp en bild av att det är svårt att blogga.

Men jag försöker föra dig till rätt tankesätt. Naturligtvis kan du outsourca vissa tråkiga och tidskrävande uppgifter med bloggandet, men du måste fortsätta. Se till att du har den fysiska och mentala styrkan att fortsätta.

Du kommer att bli distraherad. När du inte uppnår dina mål kan du bli motiverad. Och fundera på att sluta. Kom ihåg att när du är på väg att sluta är framgången precis runt hörnet.

Förbered dig på vad som krävs

Det är inte bara viktigt att veta vad som krävs för att lyckas med bloggandet, utan du måste också förbereda dig själv. Här är vissa saker som du måste ta hand om, förbereda dig och göra upp planer.

produktivt bloggande

Ekonomi

Att starta en blogg kräver pengar (om du funderar på att göra allt gratis antar jag att du kommer att starta en blogg för skojs skull och inte för affärer). Om du har ett heltidsjobb vill jag uppmuntra dig att fortsätta med ditt jobb. Detta kommer att ge dig den nödvändiga ekonomiska friheten.

Du kan täcka dina inledande bloggutgifter (jag menar investeringar) med hjälp av inkomsterna från mitt dagjobb. Det är inte lätt att hålla på med ett dagjobb och blogga. Du kan dock göra detta om du bara har viljan och tålamod.

På samma sätt om du kan få ekonomiskt stöd från någon i familjen (som ett lån, helst räntefritt), eller från något finansieringsorgan, så att du kan täcka dina initiala kostnader. Var samtidigt försiktig med att ta lån – du vill inte skuldsätta dig och bli stressad över att betala tillbaka. Du har ett företag att driva.

Planera din finansiering och förbered dig. Gör endast planer som bygger på vad du har. Köp inte varje programvara eller varje verktyg som du inte behöver just nu. Bara för att en populär bloggare rekommenderar något betyder det inte att du absolut behöver det.

Investera bara i saker som du faktiskt behöver!

Förklara för din familj (om de är ekonomiskt beroende av dig) att det kommer att ta X månader innan du börjar se konsekventa inkomster. Under tiden gör planer för att betala dina räkningar och mata dessa munnar.

Fysiskt och moraliskt stöd

Du behöver detta. Om du har en kärleksfull familj, vilket jag verkligen hoppas att du har, ska du utnyttja allt möjligt stöd från dem. Sätt dig ner och ha ett samtal med din familj och förklara din verksamhet för dem. Låt dem veta vad du gör så att de kan vara behjälpliga (eller vara mindre avbrytande).

Låt dem veta om ditt bloggschema och fråga dem om det är okej. Om inte, gör justeringar så att du inte har några problem med att skapa balans mellan arbete och privatliv.

innan bloggning

Hur ska du hantera distraktioner?

Distraktioner finns i alla former och storlekar. Och de finns överallt. Om du arbetar hemifrån kan allt runt omkring vara en distraktion.

Skrikande barn, tvättmaskinen som piper, telefonen som ringer (eller piper), människor som avbryter dig nonchalant, disken som måste diskas, och så vidare och så vidare – alla dessa (och många fler) bidrar till distraktion när du arbetar hemifrån.

Och när du är online behöver jag inte förklara hur distraherande det kan vara – du har tanklöst surfande, flöden från sociala medier (Twitter, Facebook osv.), blogghoppande och många andra aktiviteter som lätt kan få dig att tappa fokus.

Om du tror att detta inte är någon stor sak och att du helt enkelt kommer att börja och avsluta arbetet med din blogg varje dag, bara sådär, tänk om!

Så enkelt är det inte. Du måste ha en plan.

Vilken typ av plan?

Om du ska arbeta heltid med din blogg hemifrån måste du upprätta ett arbetsschema – och låta din familj och dina vänner få veta det. Gör inga kompromisser när det gäller dina arbetstider.

På samma sätt bör du avsätta särskild tid för uppgifter som hantering av sociala medier, e-post osv. så att du inte spenderar hela dagen på tidsödande saker.

Tidshantering efter att du har startat en blogg?

Nu när du är din egen chef (eller snart kommer att vara det) bör du inte utnyttja detta faktum. Du måste ha kortsiktiga och långsiktiga mål och hålla dig till dem. Du kan inte slumpmässigt arbeta med slumpmässiga uppgifter och fördriva tiden. Du måste ha strikta mål.

Och fullfölja dina mål.

När du uppnår dessa små och stora mål ska du hålla koll på dina framsteg. Gör upp planer. Detta är inte en engångsuppgift, utan du måste göra det regelbundet.

Om du inte har någon aning om vad du arbetar med (vilket är anledningen till att det är mycket viktigt att ha klarhet – se punkt 1 ovan) kommer du att slösa din tid på meningslösa uppgifter utan att följa (eller ens uppmärksamma) dina framsteg.

planer innan blogg

Identifiera din målgrupp

Detta är ett gammalt affärsråd som de flesta bloggare väljer att försumma. Utan att välja din målgrupp kan du inte lyckas med bloggandet, punkt slut. Anledningen är att du kommer att slösa tid på saker som inte når din målgrupp, eller som inte lyckas vinna din målgrupps attraktionskraft.

Om du inte vet vem din målgrupp är, kommer du inte att veta vilken typ av innehåll du ska skapa, vilken typ av produkter du ska skapa, vad som ska vara din bloggs UVP (mer om detta senare) och så vidare.

När du definierar din målgrupp måste du vara mycket exakt. Att satsa på en bred målgrupp är detsamma som att inte definiera sin målgrupp alls. Om du startar en blogg för ”alla” kommer din tid, dina pengar och din energi att vara bokstavligen bortkastade – du kan inte göra alla nöjda. Så det är bättre att du fokuserar på din målgrupp och hjälper dem.

Det räcker inte om du definierar din målgrupp, utan du måste leva dig in i dem – du måste känna till deras problem och smärtpunkter.

Samla in information om marknaden, målgruppen och efterfrågan

I samband med det jag just sa måste du ha en tydlig kännedom om din marknad, din målgrupp och efterfrågan på marknaden. Det räcker inte bara med att du vet om det, utan du måste anteckna och föra register över allt du får reda på.

Information om marknaden – Hur lönsam din marknad är, hur populär din marknad är och hur stor efterfrågan är på just ditt ämne/din produkt/innehåll är den information du måste samla in. Även om du ännu inte har tänkt på en produkt eller tjänst bör du fundera på möjligheterna och ta reda på om det finns en efterfrågan på det ämnet på din marknad.

Du kan göra denna undersökning genom att besöka webbplatser där din målgrupp håller till – som specifika Facebookgrupper, frågesidor som Quora, kommentarer på bloggar inom din nisch och så vidare.

Samla in de frågor som speglar efterfrågan – det som folk letar efter. Ta reda på deras problem och smärta. Dessa frågor kommer att hjälpa dig att komma på innehållsidéer för din blogg, produktidéer och tjänsteidéer.

Detta är inte bara för att tjäna pengar – även om det också är ganska viktigt – utan detta är för att utrusta dig själv så att du kan betjäna din publik bättre.

saker innan blogg

Skriv ner din UVP (Unique Value Proposition)

Det allra nästa steg (efter att du har gjort marknadsundersökningar) är att bestämma dig för ditt UVP.

Vad är ett UVP?

UVP, som är en förkortning av Unique Value Proposition, är inget annat än din uppdragsbeskrivning.

Det ska tydligt förklara vad dina läsare kommer att få av dig/din verksamhet. UVP handlar inte om dig. Det handlar om dem.

  • Hur kommer du att lösa deras problem?
  • Vilka problem ska du lösa?
  • Varför ska de söka dina råd (medan det finns många andra som gör något liknande)?
  • Vad skiljer dig från dina konkurrenter?
  • Varför ska dina läsare köpa av dig (i stället för att köpa av en av dina konkurrenter)?
  • Detta är de frågor som måste besvaras i en UVP.

Men du kommer inte att skriva en sidlång UVP – den ska vara kort, slagkraftig, träffsäker och leverera sitt budskap.

Svaren på ovanstående frågor bör hjälpa dig att skriva din UVP. Skriv så många versioner som möjligt av den och välj den bästa.

Hoppa INTE över det här steget. När du har din UVP, gör den till bloggens tagline.

Skapa din bloggplan

När du har den nödvändiga informationen är det dags att göra en plan. Du måste göra följande planer för din blogg:

  • Plan för marknadsföring av innehåll
  • Marknadsföring av innehåll

Hur ska du använda ditt innehåll för att marknadsföra din blogg, de produkter och tjänster som du ska lansera?

Vilka typer av innehåll ska du publicera?

  • Textblogginlägg, videor, poddar är några av formerna.
  • Vilka plattformar ska du använda för att sprida ditt innehåll (förutom att publicera det på din blogg)? Youtube, Slideshare?
  • Hur mycket innehåll planerar du att publicera (låt oss säga om ett år)?

Förresten – vet du hur man skriver ett blogginlägg?

Gör en plan för sådana här saker.

konsekvent med blogg

Plan för nätverksbyggande

Du kan inte göra allt själv. Du behöver kontakter. Inte bara för att främja din blogg eller för andra fördelar, men du behöver verkligen trevliga människor som stöder dig!

Skapa en plan för nätverkande. Hur ska du nå ut till människor?

Gör en lista över personer som du vill få kontakt med och det föredragna kontaktsättet. Vissa människor föredrar att bli kontaktade via e-post, medan andra föredrar en tweet.

Tänk dig för!

Anteckna också deras motsvarande webbplatser. Du kanske vill följa deras arbeten på nära håll.

Plan för e-postmarknadsföring

NU är det rätt tid att planera din strategi för e-postmarknadsföring. De flesta bloggare väntar tills de börjar få en viss mängd trafik till sina webbplatser. Detta är så fel. Du måste ställa in dina enheter för insamling av e-post direkt på plats så snart du startar din blogg.

Naturligtvis kommer du att behöva några verktyg för att ta detta framåt, vilket jag kommer att diskutera senare. Vilken typ av gratiserbjudande kommer du att ge dina läsare för att locka dem att prenumerera på din blogg? En gratis rapport, en gratis e-bok, en gratis e-kurs?

Gör en skiss för den gratisposten nu själv – och den bör vara anpassad till din UVP. En slumpmässig freebie kommer inte att konvertera. Och även om du lyckas få några prenumeranter kommer de inte att vara intresserade ytterligare av ditt innehåll eller dina produkter.

Planera dina autosvarssekvenser som du kommer att skicka till dina prenumeranter under några veckor efter att de har anslutit sig.

Plan för affiliate-marknadsföring

Planerar du att ha affiliatemarknadsföring som en del av dina inkomstflöden? Då bör du planera det redan nu! Du bör jaga efter affiliateprodukter som du kan marknadsföra. Men hoppa inte bara in och marknadsför vilken produkt som helst som du stöter på. Med affiliatemarknadsföring är förtroendet mycket viktigare än de provisioner du tjänar.

Med förtroende menar jag det förtroende som dina läsare har för dig. De bör tro att du bara kommer att stödja produkter av hög kvalitet och inte bara marknadsföra vilken produkt som helst för att få provisioner.

Och du måste leva upp till deras tro!

innan du bloggar

Plan för skapande av produkter

Naturligtvis behöver du inte skapa en produkt omedelbart efter att du har startat din blogg. Du måste få en del läsare och prenumeranter innan du lanserar din produkt för att få en lönsam räckvidd. Men du bör planera dina produkter i god tid.

Vilken typ av produkter ska du skapa? I vilket format planerar du att leverera dem? E-bok? Kindle e-bok? Premiuminnehåll bakom medlemstillgång? Kurser? Videor? Audios? Hur ska du leverera produkterna? Kommer du att sälja dem på din egen webbplats? Eller på en marknadsplats?

Tänk på detta!

Sätt upp långsiktiga och kortsiktiga mål

När det gäller bloggande måste det finnas mål av båda sorterna – långsiktiga och kortsiktiga. Du kan inte bli upptagen med de små kortsiktiga målen och glömma bort den långsiktiga, stora bilden. Samtidigt får du inte helt och hållet ägna dig åt stora projekt (som hör till de långsiktiga målen) och glömma de små vardagliga uppgifterna.

Det måste finnas en balans.

Dina kortsiktiga mål hjälper dig att gå vidare med ditt företag. Medan dina långsiktiga mål hjälper dig att uppnå stora saker med din blogg (och mätbara också!).

Se till att du sätter upp både långsiktiga och kortsiktiga mål och samt att du arbetar med båda.

Håll dig borta från dessa dumma misstag

När du startar är du tvungen att göra en massa misstag eftersom du är nybörjare. Du saknar erfarenhet. Och du kanske inte vet så mycket om spelet. Allt detta bidrar till dina misstag.

Dessutom måste du lära dig vissa saker genom försök och misstag. Även om försöken är okej kommer dina misstag att kosta dig! Så det är bättre att undvika dem med alla medel.

Här är några allvarliga misstag som du till varje pris bör undvika att göra.

  • Vägra investera i ditt företag (och därför välja gratis produkter som webbhotell, webbdesign och så vidare).
  • Försöker göra allting själv.
  • Försöka göra alla människor nöjda.
  • Fokusera på uppgifter som inte är så viktiga, särskilt när du börjar (som att ändra typsnittet, färgen på din webbplats, kontrollera Adsense-intäkter eller trafik och så vidare).
  • Försummar uppgifter som är mycket viktiga (som innehållsskapande, nätverkande, marknadsföring och så vidare).
  • Jag kan fortsätta att lägga till den här listan, men du får en uppfattning.

Slutsats:

Vad gör en framgångsrik blogg till en framgångsrik blogg?

Observera dessa viktiga steg och slutför dem innan du börjar göra något med din blogg. Detta är mycket viktiga uppgifter – som du inte får hoppa över – om du verkligen vill lyckas med bloggandet. Jag vill inte avskräcka dig från att starta din egen blogg med detta inlägget, men nu har du fått en försmak av alla de olika delar och saker du behöver ha på plats och tänka på när du skall starta egen blogg samt driva din blogg/webbplats som ett proffs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *