Misstag vid sökordsanalys: Vilka är de? Hur undviker de dessa?

Stora misstag i sökordsanalysen – Hur du undviker de

En av de fantastiska sakerna med den här artikeln är att jag egentligen inte behöver övertala dig att erkänna att sökordsanalysen är viktigt (det vet du redan). Och det förblir en av de SEO-aktiviteter som ger högst avkastning och som kan visa sig vara högst nödvändig för att dina marknadsföringsinsatser ska lyckas.

För dem som inte förstår vad sökordsforskning är (eller som har levt under en sten hela tiden) kommer här en snabb sammanfattning. Nyckelordsanalysen hänvisar till processen att jaga ord eller fraser som människor kommer att ha större chans att söka efter.

Dina nyckelord som passar din blogg – Din marknad

Att ha god kunskap om dessa träffande nyckelord kan inte bara hjälpa till att stärka din innehållsstrategi utan kan också hjälpa dig att dubbla upp dina marknadsföringsinsatser. Själva processen kan se ut som en ganska enkel sak att göra (vissa skulle till och med säga att det är en riktig barnlek).

Jag, för min del, är dock inte överens om det. Vem som helst kan samla ihop en massa nyckelord och göra ett bra innehåll eller ett inlägg av det (det är inte så svårt, förstår du), men när det gäller att hantera bra nyckelord som faktiskt kan göra en meningsfull skillnad.

Jag är av den uppfattningen att det finns en massa mer saker att ta del av än vad konceptet bara låter påskina.

sokordsanalys misstag

Problemet med sökordsanalys – varje SEO:s mardröm.

Att få din webbplats listad för målnyckelord är en av de mest kostnadseffektiva metoderna för effektiv länkuppbyggnad. Därför är det inte konstigt att marknadsförare och SEO:are tenderar att spendera massor av tid på att optimera sina webbplatser för att bli bättre rankade i SERP:s och kritiska formuleringar, eftersom detta bättre kan öka deras konverteringsfrekvens och i sin tur kan jämna ut deras vinster också.

Det spelar egentligen ingen roll om du är en nybörjare som försöker lära dig hur man gör eller om du är en SEO-mästare med många års erfarenhet; chansen är stor att du redan är bekant med behovet av att genomföra en sökordsforskningsprocess.

Just denna process kan ge dig bättre information om vilka innehållstyper du vill koncentrera dig på.

Dessutom kan den också hjälpa dig enormt mycket med att utforma SEO-strategier som faktiskt kan fungera och öka din organiska närvaro på nätet – briljant, eller hur? Men även med alla de bästa verktygen och forskningstekniker som finns tillgängliga där ute finns det tillfällen då misstag är tvungna att hända oavsett vad som händer – vilket gör att du får resultat som bara är otillfredsställande och ofta mycket irriterande. Mitt råd till dig är dock att undvika dem, misstagen, som pesten. Och som tur är finns det många bra sätt att göra just det.

Nedan i den här artikeln kommer du att få veta mer om några av de vanligaste misstagen som du kan göra med ditt SEO-spel.

Du kommer också att hitta några anmärkningsvärda kvalitetslösningar för dem.

Fem misstag inom sökordsforskning som du kanske gör nu (och lösningarna):

misstag seo

1. Välja nyckelord som inte återspeglar den genomsnittliga sökaren

Kanske ett av de vanligaste SEO-missarna där ute, att tävla om fel sökord eller de minst populära sökorden att använda är en av huvudanledningarna till att många av de bra webbplatserna där ute inte får de trafiknivåer som de förväntar sig att landa, även om de förtjänar det mycket. Välj alltid en uppsättning nyckelord som tillför något unikt. Det betyder dock inte att det behöver vara för unikt eller för specifikt, eftersom det kan begränsa din webbplats synlighet.

Använd nyckelord som är lite mainstream, men inte heller för mycket eftersom dessa, till skillnad från de förra, kan få användarna att hoppa igenom flera resultat innan de landar på din webbplats. Mitt råd? Sikta på mitten av vägen. Använd nyckelord som både är lite vanliga och unika för dig (t.ex. SEO master shop, New York – platsen är den unika faktorn).

2. Plural vs. singular

Ett vanligt misstag görs kontinuerligt av SEO:s över hela världen; det förvånar mig alltid hur även de mest erfarna veteranerna tenderar att falla för fällan med plural, singulära nyckelord. Även om jag medger att de alltid kommer att vara olika till sin natur, och att det ena aldrig kommer att påverka det andra, finns det tillfällen då växling mellan dem kan öka eller försvåra ditt trafikflöde med ett ton – beroende på vad situationen är. Om du driver en e-handelswebbplats eller försöker sälja något till användarna är det bäst för dig att gå med pluralord eftersom det kan hjälpa dig bättre med dina produktkampanjer.

Å andra sidan, låt oss säga att du försöker marknadsföra en tjänst eller ditt företag, kommer enkla ord att fungera bättre eftersom de kan ge en känsla av unikhet som de förstnämnda inte kan.

3. Inte fokusera på den lokala sidan av saker och ting

Inte fokusera på den lokala sidan med din blogg/webbplats eller webbshop.  Många SEO:s, särskilt nybörjare, tenderar att fokusera mer på att utöka sin synlighet maximalt och tänka att ju större räckvidd deras webbplats har, desto bättre chanser har den att bli en riktig succé. Jag medger att det är sant i viss mån, men lokal SEO är också något som måste uppmärksammas på samma sätt.

Det ger småföretag ett stabilt trafikflöde och hjälper användarna att hitta bättre och relevant information i närheten av den plats där de befinner sig. Att inte ha ett områdesspecifikt nyckelord kan definitivt vara skadligt för ditt lokala SEO-spel, eftersom det skulle försvåra din webbplats chanser att bli uppmärksammad trots att den ligger inom samma område.

misstag sokordsanalys

4. Granska tidigare använda nyckelord

Jag vet att det är allmänt accepterat att SEO är en pågående process och är något som aldrig kommer att se slutet på dagen. Men hur ofta granskar du de tidigare använda nyckelorden för att se om de fortfarande är livskraftiga och fungerar som den dag de sattes in? Om en marknadsplats är som webben och alltid förändras och vänder sig (vilket den är), är det naturligt att anta att användarnas sökvanor också kommer att utvecklas och utvecklas med tiden – vilket gör att nyckelord som en gång var fantastiska nu är ganska föråldrade och till och med oanvändbara.

I de flesta fall anser jag att en årlig översyn räcker för att få jobbet gjort. Men varje period som är kortare än så och du riskerar att få en kaotisk process som kommer att göra allting svårare. Med det sagt kan dock en regelbunden sökordsuppföljning på vissa snabbväxande och konkurrensutsatta marknader visa sig vara mycket mer användbar än att ha långvariga uppföljningar.

5. Att ha en ojämn närvaro av nyckelord

Allting är inte lika, och detta är ännu mer sant när det gäller nyckelord; vissa kommer att vara ganska utmanande att få en ranking för, medan andra kan visa sig vara en snabb vinst för dina företag. Enligt min åsikt kommer dock tricket för att se konsekventa vinster från SEO-strategin att ligga i vanan att ta itu med alla nyckelord trots deras svårighetsgrad.

Var öppen för allt, även för de långsökta.

Nyckeln här är att omfamna dem för vad de är, och även om vissa av dem kan visa sig vara ett besvär utan motstycke kan de visa sig vara extremt praktiska i det långa loppet, eftersom de skulle ha en mindre konkurrens att kämpa mot.

Slutsats

Att ha rätt nyckelord till sitt förfogande är en viktig del av en bra SEO-strategi och kan inte bara se till att du får en bra plats i SERP:s, utan också se till att du får ett bra trafikflöde till dina webbplatser – något som jag tror att alla SEO:are är ute efter. Det spelar ingen roll hur försiktig och säker du än är, förr eller senare kommer vissa misstag att dyka upp. Ovan kan du läsa om några av de standardfel som en SEO vanligtvis gör. Dessutom har jag också gett några praktiska tips som hjälper dig att bättre gå runt dem.

Om du har några frågor eller funderingar om sökordsforskning, SEO eller något annat i den stilen är du välkommen att lämna en kommentar nedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *