Marknadsföra din blogg: Göra och INTE göra!

Göra och inte göra för att marknadsföra din blogg

Hur lätt det än kan verka kan det vara en knepig uppgift att marknadsföra din blogg. Med ökande konkurrens och alla som vill ha en del av bloggosfären är det knappast någon överraskning att inte kunna locka till sig en läsekrets. Visst har vi alla typer av sociala nätverk som LinkedIn, Facebook och Twitter för att marknadsföra vårt arbete på nätet, men väldigt ofta räcker inte ens det till.

Vill du starta din egen blogg? – Starta din nya blogg här

Exponera din blogg på rätt sätt

Blogg- och marknadsföringsexperter säger hela tiden till oss att vi ska exponera vårt arbete så ofta som möjligt, men varför gör då ”exponering” inte sin magi? Om antalet läsare minskar och om analyserna visar en inte så lycklig statistik, vad är det då vi gör för fel?

Här är några saker att tänka på när du marknadsför din blogg. Se till att hålla dessa saker i åtanke om du vill att din bloggmarknadsföring ska fungera!

Blogg marknadsforing

Att göra:

Du måste publicera originalinnehåll:

Originalinnehåll, originalinnehåll och originalinnehåll! Det är det första steget för att lyckas med din blogg och få ett stort antal fans. Om ditt blogginnehåll är precis som alla andra bloggar som de kan hitta på nätet, sluta slösa din (och deras) tid och kom med något originellt!

Din nisch kan vara densamma eller likadan som många andra bloggare, men det viktiga är vad du erbjuder. Försök att skilja dig från dina konkurrenter, särskilt när det gäller ämnen och nyckelord som får mycket trafik per dag. Du behöver stå UT bland alla andra som skriver om nästan samma saker som du gör. Gör din unika röst hörd och gör det på ett personligt sätt.

Gör marknadsföring på ett konsekvent sätt:

Om du är ledsen över att du inte kan få en enda följare efter att ha lagt ut din bloggartikel bara en gång på ett konto i sociala medier, har du fel om vad som krävs för att faktiskt ”marknadsföra” din blogg. För att verkligen kunna skära igenom mängden och få publikens uppmärksamhet måste du posta ofta och konsekvent.

Kissmetrics föreslår faktiskt att du bör ha ett schema för social delning för att fördubbla trafiken på din wordpress-webbplats. Enligt deras forskning är det så att ”ju oftare du delar, desto större är sannolikheten att du får klick” – utan att dina fans blir upprörda!

Var uppmärksam på din publik:

Din idealiska målgrupp kan vara unga tonåringar mellan 12 och 18 år. Gissa var du hittar dem? Enligt Pew är Instagram och Snapchat (efter Facebook) de mest populära sociala nätverken bland tonåringar. Om du blint marknadsförde på Twitter eller Pinterest missade du helt klart något. det här var bara ett hypotetiskt exempel.

Tänk nu på din ideala målgrupp. Var håller de till på nätet? Vilka ämnen älskar de att prata om (du kan söka efter detta via Google Trends). Vad gillar de, ogillar de, vill de ha eller föredrar de? Ännu viktigare: Hur kan du ge dem något som de verkligen bryr sig om? En bra marknadsföringsstrategi innebär alltid att du först lär känna din målgrupp och ställer alla dessa frågor innan du börjar marknadsföra.

Använd visuellt material: Om du alltid lägger ut länkar till dina inlägg på Twitter kan du tråka ut din publik. Vad sägs om visuella bilder? Visste du att tweets med bilder får 18 % fler klick, 89 % fler favoriter och 150 % fler retweets? Om den här statistiken överraskade dig bör du kolla in resten av den övriga statistiken om innehållsmarknadsföring med visuella bilder från Hubspot!

Marknadsfor din blogg

Vad du inte får göra:

Gör det inte bara till en fråga om dig själv: Om du fortsätter att marknadsföra med orden ”jag”, ”mig” eller ”min” gör du ett stort misstag! Varför skulle de bry sig? Varför skulle de vilja klicka på länken? Vad skulle de få veta om de läste din artikel? Och hur kan du hjälpa dem med det du erbjuder? Låt det handla om dem, inte om dig!

Ignorera inte kommentarer:

Vem som helst (även du) skulle hata det om du investerar tid, kraft och ett dyrbart inloggnings-ID för att kommentera någons blogg och de inte har artigheten att svara tillbaka. Om en prenumerant har funderat över ditt inlägg och gett feedback är det minsta du kan göra att ge grundläggande kundservice och uppskatta det. Detta är också en möjlighet att starta en dialog och få ännu fler kommentarer – och därmed förbättra dina sökresultat!

Sluta inte att experimentera:

Om något inte fungerar är det ditt ansvar att ta reda på varför. Alla bloggare har inte samma orsaker till framgång eller misslyckande, så det skadar inte att experimentera och prova nya saker för att vinna en publik. Dessutom kan publiken bli uttråkad av att se samma sak om och om igen. Vad du än försöker, följ alltid upp det med ett split-test och statistik!

Glöm inte bort att vara personlig:

Vi har visserligen en uppsjö av fantastiska verktyg som vi kan använda för att automatisera bloggprocessen, men det är viktigt att komma ihåg att inte låta sig ryckas med av dessa verktyg. Om du använder ett program för nästan varannan uppgift på din blogg (publicera uppdateringar, hitta innehåll, kurera bilder osv.) kan du riskera att avhumanisera din blogg.

Ge dig själv i kast med dina egna ansträngningar, engagera dig personligen i din publik och lägg ner energi på vad du skall skriva om så du attraherar och behåller din publik!

Bygg ditt rykte med din blogg

Kom slutligen ihåg att det är viktigare att bygga upp ett rykte och söka lojala följare än att fokusera på rankningar och vilja bli omtyckt av miljoner. Vi hoppas att strategierna ovan har lyft fram några punkter som kommer att ”uppvakta” din publik och hindra dig från att göra de kostsamma misstag som jagar bort dem.