Lönsam blogg: Hitta rätt nisch för din sajt

Hur du hittar en lönsam nisch för din blogg

Hur hittar man en lönsam nisch för sin blogg? Det är inte alla som brinner för att ta tillbaka frisyrer från förr. Inte alla bryr sig om varför Darth Vader förrådde jedi eller hur Anakin planerar att förstöra sin tidigare mästare. Eller så kan du vara fruktansvärt passionerad av något (som fotografering), men ha tonvis med konkurrenter som du måste sålla igenom innan du kan få en handfull följare.

Dilemma för nya bloggare

Detta är ett ganska vanligt dilemma som blivande bloggare ställs inför innan de bestämmer sig för en nisch. Så vad är viktigast, passion eller vinst? Visst måste vi vara realistiska, och om vinst är vad vi vill producera finns det flera saker att tänka på.

Tillräcklig monetarisering kräver att man bygger upp en stor och engagerad publik för sin blogg. Och för att kunna samla den stora publiken måste du välja ett ämne som intresserar dem, som du har kunskap om och som inte är för torrt eller för flyktigt så att ämnet dör ut inom snar framtid.

Lonsam blogg nisch

Här är 6 andra sätt du kan välja en nisch som kommer att gynna din blogg:

Även om vi gärna antar att det bara finns en enda sann passion (och att vi är lojala mot den), tänker vi vanligtvis mycket på mer än en sak. Du kan till exempel vara en fotografifanatiker, men du kan också brinna för samtidskonst, måleri, arkitektur eller design.

Ge dig själv utrymme att tänka på mer än en nisch innan du börjar. Detta kan vara ditt universitetsämne, ditt favoritspa, ditt framtida mål eller något annat som du verkligen bryr dig om. Du kan skriva om ett branschorienterat ämne, ett politiskt ämne, en hobby, en passion eller helt enkelt driva en personlig eller allmänintressant blogg. När du har en lista med minst sex saker som du kan blogga om börjar forskningen!

Gör en sökning efter nyckelord:

Nästa steg är att ta reda på om du kommer att ha en läsbar publik för din nisch. Ett av de enklaste sätten att ta reda på detta är att använda ett verktyg som Long Tail för att ta reda på hur många sökningar på en dag som ditt ”nischade” ämne får. Word tracker listar också upp varianter av dina sökord som ofta söks och vad du bör fokusera på.

Google Ads är ett annat fantastiskt verktyg som inte bara talar om för dig hur många människor som söker efter ett visst sökord, utan också en mängd information om det sökordet och dess vinstpotential. Betalda sökverktyg som dessa är de bästa, men de kostnadsfria verktygen kan också ge dig tillräckligt med information för att avgöra om du vill ägna dig åt ett ämne eller inte.

Utnyttja populära nischer:

Kolla in listan över de mest populära bloggarna för att veta vad som är trendigt just nu. DailyTekk uppdaterar en lista över de 100 bästa och mest intressanta för närvarande på webben. Du behöver naturligtvis inte kopiera något av ämnena, men listan är ganska användbar för att veta vad du skulle kunna göra för att locka en publik eller bara få lite inspiration från. Gör en sökordssökning för dessa ämnen och jämför den med de ämnen som du själv har bestämt. Kanske kommer det att krävas några revideringar.

Bestäm livslängden:

Är det troligt att efterfrågan på dina ämnen kommer att öka eller minska? Skulle du skriva om det här ämnet om ett år? Om två år? Vad sägs om fem år? Hur ofta skulle dessa skrivningar vara? Du kan prova Google Trends för att avgöra om det ämne du ska skriva om bara är en aktuell modefluga eller inte. Välj en kategori, välj ditt land (om så krävs), ett datumintervall (om så krävs) och tryck på utforska. Om det verkar som om efterfrågan på ämnet sannolikt kommer att minska inom kort, kanske du ska tänka om när det gäller ditt nischade ämne.

lonsam blogg

Analysera dina konkurrenter:

För att avgöra vem du kommer att konkurrera med måste du kontrollera den genomsnittliga kostnaden per klick för ett sökord (du kan göra detta i Google Adwords). Ju högre CPC, desto mer konkurrensutsatt är ämnet. Eller så kan du helt enkelt söka ditt nyckelord i Googles sökmotor inom citationstecken

(t.ex. ”karriärutbildning”)

och ta reda på hur många sidor som redan har det sökordet. Ju mindre antal sidor desto mer ”nischat” och angripbart är ämnet.

Ta också reda på hur många sidor med annonser som finns för det ämnet. Förutom att göra en Google-sökning kan du gå till CJ.com, Amazon eller Ebay för att ta reda på hur många som redan säljer en produkt som är relaterad till din nisch.

Var bara annorlunda….:

Vi hoppas att du vid det här laget har avgränsat dig till ett intresseområde som är både trovärdigt och tillräckligt lönsamt för dig. Det sista och viktigaste steget är att komma på ett sätt att vara annorlunda.

Tänk på det så här: Om minst tre andra bloggar eller webbplatser erbjuder exakt samma sak som du, varför skulle din publik bry sig om vilken som är vilken? Det skulle de inte, vilket är anledningen till att du måste komma på ett sätt att nischas ner till din nisch!

Nu vet du redan hur du hittar en lönsam nisch för din blogg, det är dags att skapa bättre och annorlunda innehåll (eller erbjudanden), och lita på oss, de kommer alltid att komma tillbaka för mer!