Hur du får folk att älska din blogg

Hur skapar du en populär blogg som folk älskar?

Människor bloggar av olika skäl. En del tycker att det är bra motion, andra vill bli en prisbelönt författare en dag och åter andra behöver bara något att fylla sin fritid med. Oavsett vilka skäl du har är en blogg ett utmärkt sätt att uttrycka din åsikt om en situation eller en sak utan att behöva rätta sig efter en publikations regler och riktlinjer. Du får frihet att nå ut med ditt budskap med hjälp ev en blogg!

Få folk att älska din blogg

Efter ett tag går dock passionen över. Du ber halvhjärtat om ursäkt för din senaste blogguppdatering, till ingen särskild, eftersom du börjar fråga dig själv, vad är det för mening med att skriva om det ändå inte finns någon som läser. Det är ett ganska vanligt fenomen, och om du redan är på gränsen till att sluta, gör det inte. Försök att göra dessa förändringar i stället.

alska din blogg

Vad du behöver göra

Poängen med det här inlägget är att hjälpa dig att förstå vad du behöver lägga tankarna på när du skriver för en publik. Om du skriver för dig själv (som en online-tidning som bara dina efterkommande ska läsa) behöver du förmodligen inte de tips du hittar här.

Sanningen är att människor i allmänhet inte riktigt bryr sig om dina tankar. Det är hårt, jag vet. Men detta förklarar förmodligen en hel del om varför din blogg har ett mycket lägre antal läsare än du skulle förvänta dig.

Den goda nyheten är att det finns saker du kan göra för att rätta till den här situationen, men de kräver alla att du gör förändringar i ditt sätt att skriva. Om du inte är villig att göra det, sluta läsa nu och kolla in det här andra inlägget i stället.

En blogg handlar inte bara om dig

Bloggar börjar ofta med personliga tankar och är därför fyllda med personliga detaljer – vilket är bra, eftersom den första gruppen läsare förmodligen är de personer som skribenten känner: vänner, familj, arbetskamrater, föreningen du är en del av, eleverna du undervisar (om du är lärare), din(a) stalker(s) osv.

Men om du vill skriva för en större publik, säg 100 000 personer, måste du tänka på att skriva saker som andra människor kan relatera till.

Ge läsarna anledning att läsa dina bloggposter

När du skriver ett arbete är det lätt att skriva om saker som du själv kan relatera till, identifiera dig med och brinna för. Nu behöver du bara översätta det till något som din publik kan relatera till, identifiera sig med och brinna för.

Och det är naturligtvis en mycket svår sak att göra (det är lätt att starta en blogg, det svåra är att hålla den igång), för hur i hela världen ska vi kunna ta reda på vad våra läsare tänker?

Det är en rättvis fråga men inte svår att besvara: försök att använda ditt sunda förnuft och sätt dig i dina läsares skor. Bryr sig folk om vad du åt till dina tre måltider? Vill de veta vad du hade på dig på jobbet i dag? Tror du att dina läsare behöver veta hur du spenderar dina helger så att de vet hur de ska spendera sina helger? Inte riktigt, eller hur?

Blogg karlek

Gör ditt material relaterbart

Men du kan omvandla det till något som de skulle bry sig om. I stället för att berätta vad du åt till frukost kan du dela med dig av ditt recept (om det är hemlagat är det ännu bättre) och instruktioner om hur man gör det.

Istället för att skriva om vad du hade på dig, skriv om hur du fick tag på detta vackra plagg från dina favoritbutiker på nätet, granska materialet och dela med dig av eventuella kampanjrabatter eller hur du kan få dem.

När det gäller att blogga om din helg, granska de platser du åkte till. Det finns ett värde i personliga erfarenheter, t.ex. om lokala attraktioner är barnvagns- eller rullstolsvänliga, eller om du kan granska ett nyöppnat köpcentrum (parkering, faciliteter, bekvämligheter osv.).

Ge dina läsare något som de kan ta med sig efter att ha läst ett av dina inlägg, och i takt med att läsekretsen förändras kommer du att få en stadig ström av människor som är intresserade av vad du har att dela med dig.

Var humoristisk och vänlig

Det är viktigt att det du har att skriva lämnar ett intryck på dina läsare. Den enklaste effekten att sträva efter är humor. Det betyder inte att det är lätt, jag säger bara att det är lättast i jämförelse. Även om det innebär att du sprutar ut banala skämt över hela ditt stycke, tro mig, det är bra för vissa delar av läsarkretsen.

Ibland passar en teknisk artikel bra för vissa målgrupper och du kan använda jargong eller göra interna skämt som du är säker på att din målgrupp kan följa och förstå.

Låt dock inte humorn stå i centrum för uppmärksamheten. Om du har en poäng att leverera i ditt inlägg, se till att du gör det, om inte på ett roligt sätt, så åtminstone på ett trevligt sätt. Och vad du än gör, irriter inte dina läsare.

Var inte kreativ med interpunktionen

Ja, gör det inte. Det skulle vara trevligt om alla bloggare hade lite respekt för interpunktion. Det finns till exempel bloggar som använder ellipser (…) i stället för kommatecken och punkt (eller punkter). Det finns också bloggare som inte delar upp sina skrivningar i stycken, och min personliga favorit är gruppen som gillar att skriva innehåll och sedan rada upp sina skrivningar i mitten.

Titta, de tre punkterna har sin egen funktion så om du inte har en efterföljande tanke eller avsiktligt utelämnar vissa ord i ditt skrivande, så sluta ge din grammatiklärare mer hjärtesorg.

alska blogg

För det andra kan jag bekräfta att folk föredrar att få sitt läsmaterial i mindre, mer lättsmält form, även om långformat är en stil som du kan anpassa dig till. Dessutom, vill du verkligen att folk ska lämna en TL;dr-kommentar i ditt kommentarsfält?

Och slutligen, har du någonsin läst stycken som är centrerade? Det är svårt att ta vid där du slutade sist eftersom vi inte vet var vi ska sätta ögonen nästa gång. Det här är inte ”att visa upp kreativ frihet”, det här är mental tortyr. Det samma gäller om man växlar mellan stora och små bokstäver i samma ord eller mening, om man gör sin text lika färgglad som en konstnärs palett eller om man inte tänker på färgkontraster.

Slingra dig inte – Sluta svamla

Om du vill svamla, skriv ut det på ett papper. Om du sedan fortfarande känner att detta är en tanke värd att driva på din blogg, organisera dina tankar, kom ihåg läsarna, spela lugnt och ge dem anledning att följa hela inlägget utan att undra om det finns en poäng med inlägget och naturligtvis, håll dig till dina läsares behov av interpunktion.

En sista sak på vägen

Att skriva en blogg kommer att ge dig exponering för helt främmande människor, ibland bloggkollegor till och med kändisar, och även människor vars uppmärksamhet du inte har för avsikt att söka i första hand.

Detta är oundvikligt.

Att ha en blogg om dina personliga tankar och åsikter är som att ge en TV-intervju. Människor kommer att se och höra, och i fallet med en blogg, läsa om dina åsikter. Och de kommer att ha sina åsikter att kasta tillbaka till dig. Andra gånger kommer de att be om tjänster.

Detta är oundvikligt.

Men när detta händer, när människor gör det tydligt att de vill ha din hjälp med att göra något – granska deras tjänst, tillkännage en ny produktserie, peka dina läsare i riktning mot deras giveaways och tävlingar – så betyder det att du har gjort det. Människor läser (och kanske älskar) dina texter på din blogg.