Online – verksamhet: Hur definierar du framgång?

Vad är framgång när det gäller verksamhet online?

Ju mer tid jag arbetar hemifrån, desto mindre är jag övertygad om att man måste arbeta hårt för att lyckas. Det betyder inte att du inte behöver arbeta hårt. Det måste du göra. Men jag tror faktiskt att det finns något ännu viktigare som många människor inte riktigt talar om. Varje dag får jag mejl från bloggare som arbetar hårt men inte alltid ser resultat.

Så vad är det som händer?

Problemet med ordet ”framgång”.  Jag vill börja den här artikeln med att lyfta fram något som alltid stör mig när det gäller ordet framgång. Det betyder olika saker för olika människor. Och, kanske viktigast av allt, det är bra att göra sig av med föreställningen om vad framgång innebär om du märker att denna strävan efter framgång gör dig olycklig.

Om du till exempel har en familj som du aldrig träffar för att du försöker tjäna 10 miljoner kronor per år genom att arbeta hemifrån, kanske du behöver omvärdera vad det innebär att vara framgångsrik.

Det är som om du har förstört allt.

För mig handlar framgång mer om att göra något jag älskar och se till att det arbete jag utför och de pengar jag tjänar går till att hjälpa människor och göra något nyttigt och fördelaktigt i mitt liv. Naturligtvis uppnår jag inte alltid detta mål, men det är en indikator som jag kan hänvisa till varje dag.

framgang pa internet

Problemet med att arbeta hårt

Det verkar finnas en mentalitet, särskilt bland de äldre generationerna, att hårt arbete är allt man behöver för att bli framgångsrik i ett företag. Jag ser det ofta i kommentarer om politik – idén att människor som kämpar eller är fattiga är där för att de inte arbetar tillräckligt hårt.

Ursäkta mig, men det är skitsnack.

Detta gäller särskilt när det gäller online-verksamhet. En grundläggande sak som jag tror att alla måste inse är att alla inte har samma utgångspunkt. Det är till exempel löjligt att människor vars föräldrar betalade för att de skulle gå på Harvard tror att någon som hoppade av skolan för att ta hand om en sjuk förälder hade samma möjligheter som de.

Utgångspunkt för framgång

När du vill lära dig hur du ska komma igång med en blogg eller använda marknadsföring online för att bygga upp ett onlineföretag är det viktigt att du känner igen din egen utgångspunkt, eftersom det verkligen hjälper dig att inte känna dig besviken när du inte lyckas direkt.

Det är orealistiskt att förvänta sig att alla ska vara lika framgångsrika. Erfarenheterna skiljer sig åt.

Vad är då hemligheten bakom framgång på nätet?

En sak som jag inte kan låta bli att betona är förmågan att lära sig. När du tittar på alla människor som har haft framgång på nätet kommer du att märka att det gemensamma för dem alla är att de har en inneboende nyfikenhet på nätet.

De är gör-det-självare.

De ser möjligheter och förstår hur man hittar lösningar. De är inte nöjda med de första resultaten och hittar bättre sätt att testa. Och ja, de ger inte upp. Det är här du måste arbeta hårt. Men tyvärr är det inte tillräckligt. Jag tror att det är mycket bättre att tänka på att arbeta smart eftersom timmar/veckor/år som spenderas på fel saker inte kommer att ge resultat.

framgang pa natet

Vad gör du åt det?

Jag har lärt mig mycket under årens lopp. Det har varit en berg-  och dalbana vad gäller framgångar på Internet för min del. Höjder och dalar.

Om du har fastnat kan du prova följande:

  • Intressera dig för dina läsares problem. Att förstå det verkliga problemet som dina läsare har varje dag är en extremt enkel men mycket viktig information att ha. Det kommer att ge dig idéer. Det kommer att motivera dig eftersom du hjälper människor. Prova att göra en enkät på din blogg (till exempel med Survey Monkey) och se vad det leder till.
  • Var nyfiken på din expansion och dina risker.
    Stressa inte för mycket om utveckling och förändring – intressera dig för dessa saker. Ett exempel är vissa bloggar som började smått och som nu erbjuder utbildning, plugins och webbhotellslösningar. Expansion för dig kan dock vara något så enkelt som att försöka skriva ett blogginlägg på 9 000 ord.
  • Intressera dig för de siffror du ser varje dag.
    Formuläret för nyhetsbrev på din hemsida konverterar 2,5 % – har du någonsin undrat varför? Har du någonsin försökt komma upp till 5 %? Vad sägs om 100 000 besökare på en månad? Har du någonsin installerat en ny programvara som ger dig mer exakt statistik?
  • Intressera dig för misslyckanden
    När en framgångsrik entreprenör ”misslyckas” med ett projekt är han eller hon nyfiken på orsakerna. Och om möjligt kommer de att sätta sig upp på hästen igen och försöka igen. De flesta av oss ger upp. Om du kan se på dina misslyckanden kommer du att hitta mycket ny energi och nya idéer, och du kommer att locka rätt personer till ditt företag.

Allt detta är saker som vi kan arbeta med och utveckla med tiden. Som sagt, vi har inte alla samma utgångs-punkt, vilket innebär att det kommer att ta längre tid för vissa än för andra. Men det är möjligt för de flesta att förbättra sig.

Är du framgångsrik på nätet?

Jag är verkligen nyfiken på att höra dina tankar om detta. Inser du att hårt arbete är viktigt, men att det inte är den helhetsbild som det vanligtvis är? Om du har haft framgång på nätet vill jag gärna höra om du har haft framgång på nätet, lämna en kommentar nedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *