Starta Internetföretag: Sätt igång nu idag!

Varför skall du starta företag på Internet?

Har du någonsin velat arbeta på en strand i Tahiti? Vad sägs om att arbeta hemifrån och skapa en stabil inkomst för din familj? Om någon hade ställt den här frågan till dig för 20 år sedan skulle du ha sagt att den personen var galen. Men med över 3,4 miljarder människor online är Internet den perfekta marknaden för att förverkliga dina drömmar.

Jag säger inte att du ska säga upp dig från ditt jobb direkt. Men vad sägs om att ta det steg för steg för att bygga upp en online-verksamhet?

”Men jag vet ingenting om kodning, design och affärsverksamhet!”

Det finns många entreprenörer som inte är tekniska, men som ändå har utvecklat framgångsrika företag på nätet. Du kan göra samma sak genom att följa stegen i det här blogginlägget.

Vill du veta vad du behöver för att starta ett Internetföretag idag?

starta foretag online

1. Välj ett system för innehållshantering

Allt börjar med ditt ”hem” på nätet – din webbplats.

Nästan ingen skapar en webbplats från grunden eftersom det helt enkelt tar för mycket tid. Du kan enkelt hantera din webbplats med ett så kallat Content Management System (CMS), en programvara som ger ett mer användarvänligt sätt att uppdatera innehåll, publicera blogginlägg, skapa evenemangssidor osv.

Det mest använda CMS:et i världen är WordPress, med över 60 miljoner webbplatser världen över. De två viktigaste skälen är att det finns ett växande antal plugins (gratis och betalda) och en stor, livlig community med utvecklare, designers och många WordPress-förespråkare som kan vara en stor resurs när du behöver hjälp.

2. Få din webbplats att sticka ut från mängden

Ett tema är som en klänning som du lägger till i din ”huvudmotor”. Och eftersom vi pratar om WordPress kommer du att bli överväldigad av antalet WordPress-teman i en Google-sökning.

Så innan du börjar leta efter ett tema bör du klargöra vad syftet med din webbplats är:

  • Ska du sälja varor?
  • Kommer bloggdelen att vara en viktig aspekt?
  • Kommer du att visa innehåll endast för vissa användare?
  • Kom ihåg att det första intrycket spelar en viktig roll för att ditt online-företag ska lyckas. Så bli inte överspänd när du ser tusentals gratis teman, utan investera pengar i ett tema som representerar dina värderingar på ett perfekt sätt.

Om du inte vet hur du ska koda själv kan du delegera anpassningen av ditt WordPress-tema till kvalificerade experter som kan göra ett bra jobb åt dig.

3. Bygg upp de fyra pelarna i ditt online-företag

När du väl har ”ditt hus” bör du fokusera på att skapa de grundläggande delarna av en online-verksamhet. Med detta i åtanke är ditt nästa mål att skapa de fyra pelarna som kommer att hålla ditt företag igång.

Du behöver :

  • En hemsida
  • En landningssida för att samla in e-postadresser
  • En bloggsektion
  • En ”showcase”-sida

Din hemsida bör fånga målgruppens uppmärksamhet genom att ge ett tydligt försäljningsförslag, det vill säga vad du erbjuder dem.

Landningssidan är det perfekta verktyget för att samla in e-postadresser och annan information (t.ex. namn och telefonnummer) från personer som är intresserade av ditt erbjudande.

En blogg eller nyhetssektion hjälper dig att regelbundet publicera relevant innehåll för att generera leads och placera dig väl i sökmotorer som Google.

Showcase-sidan är inte en sida om dig, utan om de personer som stöder dig eller har köpt en produkt eller tjänst av dig. Vittnesmål, positiva recensioner eller kommentarer och allt annat som kan förstärka det upplevda värdet av ditt erbjudande.

4. Förvandla din webbplats till en säljmaskin med plugins (wordpress-tillägg)

Eftersom alla huvudsidor på din webbplats nu är på plats bör du fokusera på din webbplats för att lägga in det som krävs för att göra den till en spelautomat.

Driver du en webbutik som säljer varor? Säljer du prenumerationer på en tjänst? Kanske driver du en medlemswebbplats?

Du har tur, för det finns många bra WordPress-plugins som kan hjälpa dig med alla de funktioner du behöver.

Här är några plugins för varje typ av försäljning:

  • Plugin för försäljning av digitala produkter: Easy Digital Download / Selz
  • Plugin för e-handel: WP Commerce och WP e-commerce
  • Plugin för att skapa medlemssidor: Optimize press / Wishlist member / Member press

gemenskap bloggande

5. Skapa en e-postlista

Nu när du kan sälja till dina besökare på din webbplats (och ta emot betalningar) bör du utnyttja dina ansträngningar. Alla vet att publicering av bra innehåll är ett effektivt sätt att locka nya besökare till din webbplats och få en högre placering på Google. Men det är bara det första steget. För att bygga upp en framgångsrik online-verksamhet måste du skapa en e-postlista (en lista med prenumeranter på ditt nyhetsbrev).

MailChimp och AWEBER är de mest använda tjänsterna för e-postmarknadsföring. Eftersom det först-nämnda är gratis upp till 2000 prenumeranter rekommenderar vi att du börjar med det här. MailChimp har en omfattande, användbar och tydlig dokumentation om hur du börjar använda deras tjänst.

Det viktigaste du bör skapa i det här skedet är en sida där dina besökare kan prenumerera på ditt nyhetsbrev. Denna typ av sida, som kallas landningssida, är viktig för alla onlineföretag eftersom den hjälper till att omvandla besökstrafik till leads.

Utnyttja idén genom att ge bort något gratis i utbyte mot personens e-postadress. Om du inte har någon aning om var du ska börja – sammanställ dina tre mest lästa blogginlägg, lägg till ett fint omslag med bra grafik och voila, du har en gratis e-bok för dina prenumeranter. Infografik, vitböcker, referensblad och checklistor är de vanligaste typerna av ”gratis tillägg” som du enkelt kan ge dina läsare.

6. Hantera din närvaro i sociala medier på ett effektivt sätt

Med så mycket nytt innehåll som publiceras varje sekund på nätet räcker det inte att klicka på ”publicera” för att få mer exponering på nätet. Det är här som marknadsföring i sociala medier kommer in och ger ditt innehåll en större publik än vad det normalt skulle nå.

Eftersom du befinner dig i början av din resa med ditt onlineföretag är du förmodligen ansvarig för allt som ditt onlineföretag behöver. Att arbeta på sociala nätverk kan snabbt bli en tidskrävande aktivitet, och ibland har du inte tillräckligt med tid för att fokusera på det.

Här är två kraftfulla verktyg som kommer att göra det enklare för ditt onlineföretag.

Buffert

Buffer hjälper dig att schemalägga nyheter och länkar från din webbplats eller blogg. Det innebär att du kan optimera din tid genom att tillhandahålla ditt senaste blogginlägg eller din nya produkt under hela dagen.

Om du vill veta vilka timmar dina följare är mest aktiva på Twitter kan du använda Followerwonk och analysera dina egna följare. På Facebook kan du titta på statistiken på din fansida och publicera ditt innehåll i enlighet med detta.

Hootsuite

Att sprida ditt innehåll och din information är bara en del av pusslet när det gäller sociala medier.
En annan viktig del är att övervaka relevanta konversationer om ditt företag i realtid.
För att göra detta bör du överväga att använda ett verktyg som Hootsuite och dess kolumnbaserade gränssnitt.

Med möjligheten att skapa separata kolumner kan du hålla reda på omnämnanden, svar, sparade sökningar efter nyckelord som är relevanta för ditt företag och även hashtags.

starta online foretag

7 . Skapa unika bilder som förvånar dina besökare

Den skriftliga texten är ok. Men en bild med text är ännu mer kraftfull. Vår hjärna gillar visuellt innehåll och bearbetar det snabbare. För att få ditt budskap bättre förstått och (förhoppningsvis) delat, inkludera bilder i dina blogginlägg.

Oroa dig inte, även om du inte är designer och inte har arbetat med fotoredigering kan du skapa vackra bilder.

Hur kan du göra detta?

Här finns några bra verktyg som hjälper dig att skapa bilder:

Canva

Med ett enormt bibliotek av gratis resurser som teckensnitt, ikoner, layouter, symboler och foton kommer du att älska Canva. Välj bara ett eller flera objekt från deras bibliotek så kan du skapa en unik bild på några minuter.

Placeit

Med Placeit laddar du helt enkelt upp din bild eller skärmdump till en av de många mallar som finns tillgängliga och laddar sedan upp din skapelse.

Bildbanker och bildtyper

Jag ska skapa en artikel om de olika bildbanker där du gratis hämta bilder för att använda på din blogg eller webbplats. Det finns även bildbanker med bilder som du kan köpa. Jag använder enbart bilder från gratis bildbanker just nu.

Sammanfattningsvis

Att skapa och utveckla ett Internetföretag är inte lättare än att skapa ett annat ”fysiskt” företag. Skillnaden är att det är bekvämt. Det är billigare eftersom du inte behöver något kontor (på ett tag). De flesta av de verktyg du använder är gratis (eller billiga) och många av dem erbjuder testversioner under flera dagar så att du kan utvärdera om de är en bra investering eller inte.

Så om du är bra på något och alltid har velat skapa ett eget företag är det dags att ta det första steget, för allt du behöver för att bana väg för ditt framtida företagande finns i dina händer.

Du har inga fler ursäkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *