Samarbeta med varumärke: Tjäna pengar på din blogg

Samarbeta med ett varumärke och tjäna pengar som bloggare

Har du bloggat ett tag och har utvecklat en stark läsarkrets och gemenskap eftersom du regelbundet levererar användbart/inspirerande/roligt innehåll? Om du har ett kontaktformulär på din blogg finns det en chans att du inom kort får ett e-postmeddelande från ett varumärke eller en byrå för digital marknadsföring i din inkorg.

Glad eller förolämpad

Du kommer antingen att bli överraskad och glad eller förolämpad över att varumärket har uppmärksammat din lilla blogg. Jag kommer att prata med dem som blir överraskade och glada, eftersom det första e-postmeddelandet kan vara början på en potentiell affärsrelation.

Det första mejlet innebär att du som bloggare måste vara mycket tydlig med riktlinjerna för dina inlägg. Du kanske redan nämner varumärken i ditt innehåll. Kanske inte. Hur som helst förändras allt när någon eventuellt ber dig att nämna deras varumärke.

Det är bara du själv som kan avgöra vad du vill göra, men med hjälp av en checklista för varumärken kan du avgöra vad som är rätt för dig.

samarbeta varumarke

Checklista för varumärken

1. Är det ett varumärke som du redan känner till, gillar och använder?

2. Är det ett varumärke som du litar på och som dina läsare redan känner till, gillar och använder eller skulle vilja känna till, gilla och använda?

3. Är det ett varumärke som du kan använda i ditt vanliga blogginnehåll på ett konsekvent sätt? Inte på ett hemligt sätt, utan mer på ett sätt som inte är olämpligt i förhållande till vad dina läsare förväntar sig av ditt innehåll.

4. Kommer det här varumärket att skilja sig från de varumärken som du tidigare har anpassat dig till?

5. Känner du dig glad över att kunna arbeta med det här varumärket eller är du avskräckt av det? Intuition eller magkänsla är bra att utgå från i den här situationen.

Arbeta med varumärken

Byråns PR-pitch

De flesta, men inte alla, tillvägagångssätt från ett varumärke eller en byrå syftar till att få omnämnanden på din blogg. Detta är det traditionella sättet för varumärken och deras PR-byråer att arbeta med media.

Tanken är att PR-folket ska presentera en idé som är något slags innehåll som är värt att publicera eller som är relevant för din bloggs publik. De presenterar bara idén för dig och du behöver inte publicera den eftersom de har kontaktat dig via e-post.

Det är inte något som varumärket skulle betala dig för att göra. Det är ditt val om du vill ta med den idén i din blogg eller inte. Detsamma gäller om varumärket har skickat dig en produkt – oönskat – som du ska överväga att använda eller nämna på din blogg eller i sociala medier. Du är inte skyldig att presentera produkten.

Relationer

Fler och fler PR-byråer inkluderar också budgetar för kampanjer där de betalar bloggare som en del av kontraktet med de varumärken de representerar, så hur du svarar på dessa första kontakter blir allt viktigare.

Tänk också på att en PR-byrå inte kan bestämma när och hur du publicerar innehåll om varumärket. De kan inte säga att du ska använda vissa hashtaggar, de kan inte säga att du måste publicera ett visst antal inlägg på sociala nätverk och de kan inte säga vilken dag du måste publicera. De skulle aldrig be en journalist att göra samma sak, eftersom det enda innehåll i medierna som kan garanteras är betalt – det kallas reklam.

Jag ser att detta tillvägagångssätt används allt oftare. Det ger god PR ett dåligt rykte och förutsätter att bloggaren gladeligen gör vad han eller hon har blivit beordrad att göra utan ersättning för det innehåll som exponeras för bloggarens publik.

samarbete blogg varumarke

Evenemang

En av trenderna för varumärken att samarbeta med bloggare är genom evenemang. Antingen är det varumärket som står som värd för dessa evenemang och varumärkets PR-avdelning bjuder in bloggare som väljs ut för att delta, eller så är det tredjepartskonsulter som har avtal med varumärkena om att bjuda in bloggare i hopp om att de ska få exponering.

I båda fallen ses det faktum att en bloggare väljer att tacka ja till en inbjudan till ett evenemang som en anpassning till varumärket. Även om bloggaren inte publicerar inlägg i sociala medier eller på sin blogg kan han eller hon bli fotograferad av arrangören eller varumärket och därmed associeras med evenemanget.

Detta återknyter till checklistan ovan. Se om du är nöjd med att bli förknippad med evenemangets värd eller varumärke innan du tackar ja.

En bloggare bör inte heller tvingas att publicera något i utbyte mot att han eller hon deltar i evenemanget. De bör vara fria att göra det, inte för att de har blivit inbjudna. Som en journalist skulle göra.

Betalda anpassningar med varumärken

Vid någon tidpunkt när din blogg växer måste du göra en inventering och utvärdera den tid du lagt ner på din blogg och den läsarskara du har byggt upp. När du väl har fastställt ett övergripande värde för din blogg föreslår jag att du ser över det var sjätte månad eller var tredje månad, beroende på hur mycket din läsarskara växer.

Dina läsare är din valuta när det gäller att bli uppringd av varumärken. Varumärken vill särskilt se siffrorna. Antalet unika besökare på din blogg är den viktigaste siffran de tittar på. Varför är det så? Det är nämligen den siffra som bäst stämmer överens med siffrorna i mainstream media. Det motsvarar upplagesiffrorna för tryckta medier och medier som TV och radio.

Smarta varumärken och byråer kommer också att se bortom siffror, till exempel engagemang och inflytande. De kommer också att titta på den demografiska bakgrunden till dina siffror – särskilt om de vill nå läsare i vissa hörn, i en viss ålder eller av ett visst kön.

Jag föreslår att 1000 kronor bör vara minimibeloppet för ett sponsrat inlägg (för en blogg med god trafik) – och sedan bör bloggarna öka beloppet proportionellt i förhållande till sin läsekrets och sitt inflytande.

Sätt att tjäna pengar

Sponsrade inlägg: Detta är den vanligaste formen av kommersiell anpassning mellan bloggare och varumärken. Det fungerar bra när bloggaren får kontroll över att skriva artikeln på samma sätt som de skulle skriva en gratis artikel till sina läsare. Det är viktigt att behålla din äkthet – att vara uppriktig mot dina läsare och säga att det är ett sponsrat inlägg.

Detta är inte ett lagstadgat krav, men det är en mycket värdefull metod. Du vill behålla dina läsare, inte lura dem. Inlägg i sociala medier: Att få betalt av ett varumärke för att marknadsföra sin produkt eller sitt budskap via sociala medier kan vara en del av en sponsrad kampanj eller vara separat.

En talangbyrå rapporterade att den tog ut 7500 kronor per varumärkesomnämnande på en Instagrambild. I och med tillväxten av Instagram, särskilt för modebloggare, har det blivit en attraktiv inriktning för varumärken som vill utnyttja dess kraft.

Ambassadörsfunktioner:

Ambassadörsfunktioner är det bästa sättet för en bloggare att anpassa sig till ett varumärke. De representerar vanligtvis ett långsiktigt åtagande mellan bloggaren och varumärket – sex, tolv månader eller längre. Detta är en vinst för bloggaren som vill stabilisera inkomsterna, men det är en anpassning som måste övervägas noga innan man gör det på grund av föreningens längd.

Ett varningens ord: många varumärken försöker ”köpa” bloggare för att bli ambassadörer för enbart produkten. Var försiktig med detta, för när du väl har fått titeln ambassadör har du mer än cementerat din allians med varumärket och har inte lämnat dörren öppen för ett kommersiellt arrangemang.

varumarke blogg

Blogga på ett varumärkes webbplats:

Alla bloggare vet att det är bra innehåll som skapar läsare på en blogg. Varumärken har också insett att de behöver bra innehåll på sina webbplatser för att öka antalet läsare, varumärkeskännedom och försäljning via sina webbplatser. Vem vänder de sig till? Bloggare som inte bara kan skapa detta innehåll, utan också få med sig en publik till varumärkets webbplats.

Evenemang för läsare:

Ett koncept som både bloggare och varumärken vinner på är när en bloggare kan erbjuda sina läsare något värdefullt, antingen genom att ge värdefullt/nyttigt innehåll eller genom att erbjuda en giveaway. När det i den här presentationen ingår en chans att träffa bloggaren och delta i ett evenemang som kommer att ge bloggens läsare mervärde eller underhållning, är det ett sätt för en bloggare att anpassa sig till ett varumärke.

Framträdanden vid evenemang:

Som jag nämnde ovan är en bloggares närvaro vid ett evenemang ett tecken på att bloggaren stöder varumärket. Därför är det inte förvånande att bloggare nu kan få betalt för att delta i ett evenemang. Ofta kan ett antal inlägg på sociala nätverk med en viss hashtag knytas till detta kommersiella arrangemang.

Äntligen lyfter det

Din blogg har inte bara uppstått genom ett trollslag med en solid publik som engagerar sig i dig. Det krävdes långa timmar vid tangentbordet, engagemang för din blogg och en extrem passion för att kommunicera och komma i kontakt med dina läsare.

Du måste komma ihåg att när du får en möjlighet att anpassa dig till ett varumärke måste du göra bra val, avslöja dessa bra val och skapa innehåll för ett varumärke som fortfarande representerar vem du är och vad din blogg handlar om. Om du gör det här kommer din blogg att fortsätta att växa, liksom dina inkomster från din proffsblogg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *