Bloggstrategi: Denna strategi fungerar i alla nischer

En strategi för bloggande som fungerar för alla branscher

Idag vill jag ge dig några idéer om hur du kan utveckla en bloggstrategi som kommer att utveckla din blogg oavsett vilken nisch du befinner dig i. Jag slår vad om att du har några prenumeranter på din blogg. Kanske har du till och med ganska bra trafik från Google.

De här sakerna är fantastiska.

Men varför kan du inte ta det till nästa nivå? Varför kan du inte generera hundratals besökare, eller till och med tiotusentals? Det är enkelt: väldigt få människor har en strategi för sin blogg.

De flesta människor skriver, twittrar och marknadsför bara i blindo – de kastar massor av saker mot väggen för att se vad som fastnar. Men genom att göra några välriktade ändringar kan du utveckla din blogg på många sätt, mycket snabbare än du tror.

OBS: Den här strategin förutsätter att du har en blogg med eget webbhotell och backup-kontroll samt en e-postlista med prenumeranter osv.

Har du de fyra grunderna för en framgångsrik blogg?

Något som jag har märkt genom åren är att det finns en klyfta mellan den blogg som folk skulle vilja driva och vad de gör för att förverkliga den.

De bloggar som nästan alltid är framgångsrika:

  • Har kortsiktiga och långsiktiga mål: De har en mycket väl genomtänkt idé om vad de vill uppnå efter en väldefinierad tidsperiod.
  • Ha en specifik strategi i åtanke: De publicerar inte bara och hoppas att det fungerar. De bästa bloggarna vet vad som kommer att hända i varje skede av processen.
  • Spendera pengar: Kan du tänka dig att starta en butik utan att lägga pengar på reklam och utan lager? De bästa bloggarna vet att man oftast måste spendera pengar för att få det att fungera (eller åtminstone påskynda det).
  • Har tänkt mycket på varumärket: Har du någonsin lagt märke till att de bästa bloggarna ”ser” olika ut?
  • Det är ett genomtänkt varumärke. De har funderat på vad som kommer att skilja dem från mängden.

Jag vet att inte alla bloggare vill tjäna pengar på sin blogg. Men det betyder inte att du inte vill att den ska bli framgångsrik. Att driva en blogg innebär potentiellt att du kan hjälpa många fler människor, öppna nya dörrar till många möjligheter och nå nya läsare som kan påverka din karriär och ditt liv på många sätt.

Personligen skulle jag inte vilja spendera alla dessa timmar på att skriva och driva min blogg utan att veta att jag kan göra något meningsfullt med den.

strategiblogg

Bloggstrategi som fungerar i alla nischer

När du sätter dig ner för att blogga måste du se till att minst en sak händer: du vill att varje inlägg ska spela en roll. Det kan vara en kortsiktig roll eller en långsiktig roll som gradvis bygger upp din prenumerantlista, förbättrar din Google-ranking och slutligen din försäljning.

Men du bör aldrig ägna timmar åt att undersöka och skriva en artikel bara för att få en snabb ökning av trafiken och ingenting annat. Det är slöseri med tid. Förhoppningsvis har du i slutet av den här artikeln fått en startpunkt för hur du kan börja blogga mer konsekvent.

1. Börja alltid i slutet och arbeta därifrån

Det första jag alltid vill göra är att tänka noga på vad jag vill att mina besökare ska göra i varje steg. Det viktigaste är att du vet exakt vad slutresultatet av din process kommer att bli.

Vilka mål talar jag om?

  • Finansiella mål: Kommer de att köpa en e-bok, gå med i en medlemssajt eller någon annan produkt som du har skapat eller planerar att skapa inom en snar framtid?
  • Icke-finansiella mål: Du kanske har ett icke-finansiellt mål som att främja en sak eller bygga upp ditt rykte inom en viss bransch för att få nya karriärmöjligheter.

Det kan vara så enkelt som att bygga upp en lista med prenumeranter på en viss typ av läsare som kan vara användbar i framtiden. I den här artikeln kommer jag att använda en yogablogg som exempel. Varje gång du publicerar en ny artikel, samarbetar eller köper annonsutrymme måste du se till att den bidrar till att uppnå ett av dina mål för yogabloggen.

Om du bara får trafik för trafikens skull slösar du bort mycket tid.

Gör inte misstaget att tro att du måste ha skrivit och utvecklat hela utbildningen, den digitala guiden eller programmet innan du kan börja blogga strategiskt. Det skulle också vara ett misstag. Du behöver bara ha en klar uppfattning om ämnet och målgruppen, för då vet du vem du letar efter och vem du försöker få med på din e-postlista.

strategi blogg

2. Skapa en e-postlista och en landningssida som matchar din målgrupp

När du har kommit fram till din slutprodukt eller ditt mål måste du skapa en tratt för din e-postlista. Så här fungerar det.

Låt oss säga att du vill sälja en kurs som heter ”Hur man bygger upp en kampsportsskola på 12 månader”. Det första du gör är att skapa en e-postlista som uppfyller behovet av denna framtida kurs och locka läsare till den listan med en gratis femdelad e-postserie som heter något i stil med ”5 hemligheter från världens bästa kampsportsskolor”.

Detta kommer att vara din första produkttratt till denna lista med prenumeranter, men under åren kan du naturligtvis lägga till nya. Kursen ska vara användbar och skickas automatiskt till e-postprenumeranter när de registrerar sig på din nya lista.

Se det som en gåva som tack för att de anmälde sig. Du skapar sedan en landningssida som förklarar din kurs i fem delar.

  • Fokusera på fördelarna: Förklara inte bara funktionerna i e-postserien, utan berätta också vad de får.
  • Förklara processen: Se till att du förklarar hur det kommer att gå till när de registrerar sig. Du vill inte att någon ska registrera sig och sedan bli överraskad av alla dina e-postmeddelanden och markera dem som skräppost.
  • Ha några ”sociala bevis”: Sätt några vittnesmål och rekommendationer högst upp på din landningssida så att potentiella prenumeranter vet att den är seriös. Om du inte har några kan du titta på dina kommentarer eller sidor i sociala medier och be en regelbunden läsare/vän att skriva en ärlig kommentar/test omdöme till dig.

I slutändan kommer du att ha skapat ett enkelt erbjudande till en e-postlista och en landningssida som lockar exakt den typ av människor som kan vara intresserade av att köpa din produkt när den släpps.

Nästa steg är att hitta den trafiken: 

affiliate kampanj

3. Sök efter den superriktade trafiken

Du har alltså matchat ditt erbjudande på din e-postlista med din framtida produkt. Nu måste du matcha dina trafikkällor med din e-postlista. Detta är det viktigaste steget och enligt min mening det som de flesta bloggare inte förstår.

All trafik är olika. Även personer som är starkt intresserade av kampsport (för att följa vårt exempel) kan vara helt likgiltiga inför att starta en skola. Du måste därför vara mycket noggrann med vilken typ av besökare du söker. Tänk inte bara på trafikkällor – organiska sökresultat, hänvisningar från andra bloggar, forum, betalda annonser osv. Du måste också noga tänka på vilka personer som kommer att passera.

Hur hittar vi då rätt personer?

  • Analysera och använd den ”närliggande” konkurrensen: Det första steget är att titta på konkurrensen inom nischen. Först måste du se vad de har gjort som har varit framgångsrikt. Använd tjänster som Majestic SEO, Market Samurai eller Ahrefs för att kontrollera vilka webbplatser som länkar till dem. För det andra måste du ta reda på om de tar emot gästartiklar eller anlitar skribenter.  Du kan vanligtvis ta reda på detta genom att läsa deras sida ”Om” eller ”Kontakt”. Gör en lista över alla webbplatser inom den nischen.
  • Analysera och använd den ”avlägsna” konkurrensen: När du har tittat på de närliggande möjligheterna måste du börja leta efter saker som ingen annan har tänkt på. Om du till exempel vill skapa en lista kring kampsportsskolan kan du börja leta efter mindre uppenbara platser där din målgrupp kan gå.

När du först skapar denna strategi krävs några saker som Twitter och Facebook-inlägg. Det är svårt att nå ut om du inte har en befintlig publik eller om du inte spenderar pengar. Spendera inte timmar och timmar på att skriva på den. Tänk på att automatisera.

bloggstrategi

4. Gästbloggning med en strategi för landningssidor

När du har undersökt dina målsidor är det viktigt att börja publicera gästartiklar som främjar landningssidan och e-postlistan som vi byggt upp tidigare. Men som de flesta bloggare vet kan det vara svårt att få ett gästinlägg om du inte redan är välkänd i branschen.

Vad gör du då?

Du skapar strategiska kontakter.

All framgång kommer från andra människor.

  • Du behöver människor ”ovanför” dig som ger dig möjligheter att göra gästinlägg, nämner dig och hjälper dig när du har nya idéer eller problem.
  • Och du behöver personer ”under” dig som delar dina artiklar med sina nätverk, lämnar kommentarer till dina artiklar och prenumererar på din lista.

Jag vill inte att detta ska uppfattas som nedvärderande (ingen är viktigare än någon annan), det är bara ett sätt att hjälpa mig att komma ihåg.

Min poäng är följande:

  • Allianser ovanför dig: Det är alla dessa personer som har mer erfarenhet än du. Personer med stor publik, populära bloggar eller större nätverk som kan vara till nytta för dig.
  • Allianser under dig: Det är alla de personer som fortfarande marknadsför din blogg och interagerar med dig. Prenumeranter, läsare och andra bloggare som befinner sig i din nisch och som alltid vill expandera etc. Det är oerhört viktigt att ha kontakter med båda områdena.

När du har utvecklat en relation med rätt bloggare är det en bra idé att försöka publicera några gästartiklar. Se till att du pratar personligen med varje person som delar, kommenterar eller nämner din artikel. Kom ihåg att alla dessa gästinlägg har specifika syften och är en del av vår strategi.

Varje gästinlägg som du gör ska uppnå följande mål:

  • En långsiktig källa till trafik: Om du väljer väl är det troligt att deras webbplats kommer att få högre ranking på Google än din egen. Det är bra.
  • Sälj upp din landningssida: Det är här du skapar intresse för något som läsaren/kunden inte ens har sett ännu. Med den här strategin vill du att dina gästinlägg ska sälja din e-postlista i förväg genom att göra folk väldigt nyfikna på det specifika ämne som du tar upp eller det problem som du löser. När de klickar på din blogg genom ditt gästinlägg ska de omedelbart bli intresserade av ditt erbjudande.
  • Bygg upp relationer: Det sista du måste se till att göra är att befästa din relation med webbplatsägaren. Hitta ett sätt att påverka på ett tydligt sätt som gör att du sticker ut bland de andra gästbloggarna. Målet är att ditt gästinlägg ska rankas så bra på Google att det skickar trafik till dem (och dig) i flera år.

Har din blogg en strategi?

Jag vet att många bloggare kämpar med sin blogg för att nå nästa nivå. Det är hjärtskärande att höra om alla timmar, veckor och till och med år av arbete som läggs ner på en blogg och ändå inte får några resultat. Jag skulle verkligen vilja veta om du har en strategi för din blogg och hur den fungerar. Lämna såklart gärna en kommentar och berätta om det för mig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *