SEO: Lär dig sökoptimering av dina konkurrenter

Lär dig SEO av dina konkurrenter och bli bättre än de

Marknadsföring har nu tagit saker och ting till en helt ny nivå. Alla skulle definitivt hålla med om att marknadsföringskampanjer online nu är det trendigaste i reklamvärlden. Detta kan bevisas av det faktum att var och en av oss använder Internet varje dag. Det är givet att människor förlitar sig på Internet för så många saker numera. Här kan du läsa mer om hur du förbättrar din On-Page optimering.

Allt är Online numera

Transaktioner över hela världen har blivit så mycket enklare och bekvämare nu. Det är därför som företag lägger om sina marknadsföringsstrategier till marknadsföringskampanjer på nätet. På grund av denna utveckling har konkurrensen på marknadsföringsområdet online sedan dess blivit allt hårdare och hårdare.

Konkurrenter SEO

SEO är en drivande kraft på webben

Oavsett vad man gör, så kvarstår det oundvikliga faktum att sökmotorerna är de viktigaste kanalerna som människor använder för att hitta svar på allt de behöver över hela World Wide Web. Detta leder till slutsatsen att sökmotoroptimering eller även känt som SEO nu är den populära go-to eller ultimata lösningen som varje webbsidans ägare skulle ta till.

SEO och resten av World Wide Web

SEO är en process och består av metoder och tekniker som används för att hjälpa ägare av webbplatser att locka människor att besöka webbsidor och få den trafik som de behöver. Att placera sig högt i SERP är det bästa sättet för din webbplats att bli uppmärksammad. Det har kraften att förvandla din webbplats från en ingen till den ultimata webbplatsen att besöka. Därför är det huvudmålet för webbplatsägare att rankas högt i sökmotorerna.

Det är med SEO som du syns

Som tidigare nämnts är det snabbaste sättet att få information genom en sökmotor. Detta innebär att det finns många människor som kämpar för samma plats eller rangordning som du vill ha eller kan ha. Därför bör du aldrig vara självgod och det är viktigt att komma ihåg att sökmotoroptimering är en långsiktig process. Du kan inte förvänta dig att något ska få full effekt på en gång.

Du måste fortsätta att studera din webbplats, besökarna, konkurrenterna och allt annat som händer på World Wide Web. Dessa saker är faktorer som sökmotorerna tar väl hänsyn till. Därför lönar det sig att studera dem då och då och tillämpa nya SEO-metoder vid behov.

Analysera SEO

Här är 10 saker som du bör lära dig av dina konkurrenter:

Känn till dina konkurrenters nyckelord och analysera deras effektivitet.

Känn till de nyckelord som de använder eller skulle kunna använda. Studera trenden för sådana nyckelord och om de nyckelord de använder är starka och relevanta. Det är viktigt att veta vad du står emot. Därför bör du veta bättre att du bör undvika misstag som begås av dina konkurrenter innan de drabbar dig, ifall du redan ser det eller ser några tecken på att det kommer.

Analysera innehållet

Försök att förstå vilken typ av innehåll dina konkurrenter har och hur folk reagerar på det. Detta kan ge dig en indikation på att publiken tycker att det är relevant, användbart och effektivt. Innehåll som når ut till publiken och har en positiv effekt på publiken är ett bevis som fungerar som en modell som alla andra bör följa. Det betyder inte att du ska följa din konkurrent till 100 procent, utan det betyder bara att du kan ta en eller två lärdomar av den så att du kan hitta det bästa alternativet för din webbplats.

Jämför metatitlar och metabeskrivningar

Studera de metatitlar och metabeskrivningar som används av dina konkurrenter. De studerar med största sannolikhet också dina. Det är en kamp om vem som analyserar saker och ting bäst. Du kan jämföra dina metatitlar och metabeskrivningar med dina konkurrenter och försöka studera hur potentiella besökare skulle reagera på vad de ser i SERP. Studera människors beteende och reaktioner när det gäller vad som tilltalar dem mest.

Studera deras inlänkar

Lär dig mer om dina konkurrenters backlinks. Om dina konkurrenter kan få backlinks kan du också göra det. Ni är verksamma inom samma bransch. Därför har du 50 procents chans att få backlinks till de webbplatser som länkar tillbaka till dina konkurrenters webbsida. Ahrefs eller SEMrush är SEO verktyg som du kan använda för att hitta dina konkurrenters backlänkar.

Aktiviteter i sociala medier

Observera vad dina konkurrenter gör i sociala medier. Se vad de lägger upp och observera vilka inlägg och vilket innehåll som får mest uppmärksamhet och engagemang från människor. Observera hur de bemöter människor i sina kommentarer och hur människor reagerar på dem. Var aktiv själv på sociala medier och posta värdefull information.

SEO analysera konkurrenter

Observera den organiska trafiken

Du kan försöka observera och studera dina konkurrenters organiska trafik. Därifrån kommer du att kunna bedöma saker och ting. Om du kan se att de har fått mycket webbtrafik visar det att din konkurrent använder sig av rätt metoder och tekniker.

Typ av SEO-metod som används

När du känner att du hamnar på efterkälken för att du inte använder dig av några black hat-metoder och resten av dina konkurrenter använder sig av dem, kom ihåg att inte följa med i tåget eftersom du med största sannolikhet kommer att ångra det i slutändan om du gör det. De flesta sökmotorer har allt strängare regler. Så det vore klokare att göra saker och ting på rätt sätt än att drabbas av att bli blockerad eller straffad.

Övervaka trenderna i det förflutna, nuet och framtiden

Analysera marknaden och ta reda på hur dina konkurrenter hanterar trenderna. Vare sig det gäller det förflutna, nuet eller framtiden, vet bara hur de går tillväga med sina processer och hur de klarar av saker och ting eller drar nytta av en viss situation och om de var framgångsrika med det eller inte.

Analysera rankningen i SERP

Rankingar i SERPs är viktigt. Observera och studera väl rörelsen och förändringarna i dina konkurrenters rankningar för att du ska få en bättre överblick över saker och ting eller för att du ska kunna se den större bilden. Detta kan hjälpa dig att avgöra vad du ska göra eller vart du ska gå härnäst.

Konvertering

Notera hur dina konkurrenter lyckas omvandla besökare till lojala kunder och öka försäljningen och vinsten. Konvertering är det verkliga måttet på hur framgångsrik en marknadsföringskampanj på nätet är. Därför är detta definitivt ett av de viktigaste stegen som du inte bör ta för givet. Konvertering bör vara ditt slutmål. Anskaffa kunder, sälja produkter eller tjänster. Detta görs ju genom bra konvertering.

Slutsats:

Kom ihåg att detta bara är lärdomar som du kan lära dig av dina konkurrenter, men låt inte dessa saker begränsa dig i vilka metoder eller tekniker du använder. Du kan bara använda informationen som referens så att du kan hitta den bästa mixen av metoder att använda och höja dig över konkurrenterna. Läs mer om SEO och Content här.