23 värdelösa tips om bloggmarknadsföring

Värdelösa tips för din bloggkarriär

Den meteoriska tillväxten av webbinnehåll har lett till en mängd experter, som är allt från helt kvalificerade till mindre kvalificerade att ge goda råd. Det är sannare än någonsin att ta råd som du hittar på nätet med en nypa salt, särskilt när ditt småföretags hälsa och framgång står på spel. Det finns bloggmarknadsföringstips där ute som kan revolutionera ditt företag, och det finns råd som garanterat kommer att skada mer än hjälpa. Vill du ha några riktigt bra tips, så kan du läsa detta inlägg om bloggmarknadsföring.

Här är sanningen: 

Alla experter på innehållsmarknadsföring som ger tips om bloggmarknadsföring utan att ge råd om att titta på dina mätvärden är förmodligen fulla av skitsnack. Här är 23 av de minst användbara råden som flödar runt och som faktiskt kan skada ditt SMB:s strategi för inkommande marknadsföring:

Fruktansvärda tips för bloggmarknadsföring

1. Blogga varje dag

Men vänta. Varför ska jag inte blogga varje dag? Massor av världens bästa bloggar publicerar innehåll dagligen, till exempel HubSpot och Huffpost! Här är skillnaden: dessa varumärken har flera anställda som ägnar sig åt att skapa innehåll. En betydande resurstilldelning kan resultera i riktigt bra innehåll, och massor av det.

Det genomsnittliga SMB har inte alltid råd att ägna en hel anställd åt innehållsskapande. Att försöka klämma in sju bloggartiklar i veckan i ett redan fullspäckat schema kommer förmodligen inte att resultera i den typ av innehåll som människor eller sökmotorer vill känna igen.

I Googles kvalitetsriktlinjer står det faktiskt att dina webbartiklar ska vara av lika hög kvalitet som tryckta publikationer. Den som föreslår att du ska publicera ofta, oavsett om slutprodukten liknar något bra eller inte, är förmodligen inte en ”expert” på innehålls-marknadsföring som du bör följa.

hemska tips innehall

2. Du behöver inte SEO

”Om du skriver bra innehåll kommer folk att komma.” Om du vet hur detta råd fungerar, upplys oss gärna, för vi är rent ut sagt förvirrade. 89 % av konsumenterna börjar utföra produkt- och tjänsteundersökningar på en större sökmotor. Det betyder att om din blogg inte är SEO-optimerad kommer de förmodligen att hamna på dina konkurrenters webbplats i stället. Att blogga utan att uppmärksamma SEO är förvisso möjligt, men det kanske inte ger de resultat du vill ha.

3. En optimal nyckelordstäthet är 4 %

Ufff! Just den här jätten bland bloggmarknadsföringstipsen är så 2008. Inte ens Googles Matt Cutts sade på sin tid att det straffas att fylla på med nyckelord, men han har sagt att sökmotorn belönar naturligt skrivande. Det är ganska svårt att skapa kvalitetsinnehåll med en så hög nyckelordstäthet. Skriv naturligt med sökord, synonymer och LSI sökord i din text.

4. Håll inläggen på högst 300 ord

Var mycket, mycket rädd för absoluta saker som inte kan verifieras. 300 ord är förmodligen inte den optimala längden för majoriteten av dina blogginlägg, eftersom det är ganska svårt att ge värde i bara två stycken. Småföretagsexperten Jeff Korhan tar upp den här frågan perfekt och skriver att den optimala längden på ett blogginlägg ”inte är antalet ord, utan att uppnå ett fullständigt budskap utan något mer att lägga till eller ta bort”.

5. Utbyt länkar med andra bloggare

Varför skulle du inte byta länkar med andra bloggare? Det är gratis, enkelt och resulterar i bra SEO, eller hur? Tja, fel. Det är faktiskt mot reglerna, och webbplatser som i överdrivet hög grad byter länkar kan bannlysas från Googles index. Det finns säkert en chans att du inte åker fast, men det är förmodligen en risk som inte är värd att ta.

6. Alla bilder på nätet kan du använda

Det finns en del innehållsmarknadsförare där ute som verkligen tror att så länge du anger den webbplats där du har fått en bild, är det fritt fram att använda den.

Fruktansvärda tips för bloggmarknadsföring – Alla bilder på nätet är tillåtna

Även om vi inte är i stånd att ge juridiska råd till små och medelstora företag, kan stöld av någon annans immateriella egendom leda till att ditt företag hamnar i riktigt hett vatten och höga avgifter. Förlita dig på beprövade källor för royaltyfria bilder, som freedigitalphotos.net, stockfreeimages.com, Pixabay.com.

7. Prenumeranter är det viktigaste måttet

Så här är det: Det finns inget enskilt mått för bloggmarknadsföring som är viktigare än andra. Faktum är att om det fanns ett perfekt mått för inkommande marknadsföring skulle det vara closed-loop analytics, ett mått på de kampanjer och det innehåll som resulterar i slutna kunder.

Du måste undersöka dina sidvisningar, klick på call-to-action (CTA) och prenumeranter i tandem för att avgöra den övergripande hälsan hos din innehållsmarknadsföring. Prenumeranter är ett mått på hur väl ditt innehåll engagerar din publik, men det är inget mått på om du ens engagerar rätt personer till att börja med.

daliga tips innehall

8. Var kontroversiell

Det finns en skillnad mellan att ta ställning i viktiga frågor när det speglar ditt företag väl och att planlöst skapa kontroverser för att få uppmärksamhet. Att vara kontroversiell för att vara kontroversiell ger dig säkert uppmärksamhet, men det är inte professionellt, och strålkastarljuset kan blekna ganska snabbt.

9. Nyhetshaveri ofta

Ska du ta upp brytande nyheter som har en direkt inverkan på din bransch? Absolut. Ska du utnyttja nationella tragedier för att få uppmärksamhet, länkar och läsare? Nej, en miljon gånger. Som David Meerman Scott påpekar lämnar lättsinnig nyhetsjacking av tragedier en dålig smak i munnen på folk. När människor lider, begränsa dina medier till positiva tankar och nyttig information.

10. Kommentarer är kung

Rådet att strö dina kommentarer långt ut över internet kan ha fungerat en gång i tiden, men det gör det säkert inte längre. Se kommentarer på andra bloggar som ett sätt att nätverka med andra bloggare, inte att bygga länkar till din webbplats.

11. Innehållsmarknadsförare är inte marknadsförare för sociala medier

Din strategi för innehållsmarknadsföring kommer att bli lidande om du trycker på publicera och sedan luta dig tillbaka för att slappna av. Innehållsmarknadsföring och sociala medier kan inte existera i silos, och detta håller på att bli ett av de sämsta tipsen för bloggmarknadsföring i takt med att sociala signaler fortsätter att betyda mer för SEO. En marknadsföringsstrategi är viktig i en tid av innehållsöverflöd. Kan du komma på en enda expert på innehållsmarknadsföring som inte gör sociala medier bra? Det kan inte vi heller.

12. Sträva efter sidvisningar

Ingen vet formeln för viralitet. Om hela din strategi för innehållsmarknadsföring går ut på att efterlikna BuzzFeed eller Upworthy i hopp om att få 20 000 träffar, kommer dina faktiska kunder att bli ganska förvirrade. Att bli viral är verkligen fantastiskt, men om dessa kunder inte omvandlas till leads är det inte mycket värdefullt. Skriv innehåll som förändrar livet för dina köpare, oavsett om det innebär att du får 200 eller 200 000 sidvisningar.

13. Det finns inget som heter Black Hat SEO

Åh ja, det finns det definitivt. Negativ SEO är ett verkligt fenomen, och att förlita sig på optimeringstaktik från 2007 kommer sannolikt att få din blogg bannlyst snabbare än du kan säga ”spam”. Den här listan är inte heltäckande, men följande tips för bloggmarknadsföring hör definitivt till området svart hatt:

  • Fyllning av nyckelord
  • Spinnande av artiklar
  • Plagiat
  • Dold text
  • Överdriven intern eller extern länkning

vardelos innehallsmarknadsforing

14. Du kan outsourca billigt

Det här är inte den största lögnen bland bloggmarknadsföringstipsen. Du kan lägga ut innehåll på entreprenad för mindre än en krona per ord, men det kommer förmodligen inte att bli särskilt bra. Mer än sannolikt kommer det inte att hjälpa dig att generera leads, prenumeranter eller intäkter. Du kan betala för experter och skörda frukterna av att bli erkänd som en tankeledare, eller så kan du fylla din webbplats med billigt innehåll.

15. Skriv inte till en publik

Välmenande marknadsförare kan försöka skriva för att tillfredsställa alla. Problemet med den här kandidaten till de sämsta tipsen för bloggmarknadsföring är att det är en bra idé i teorin, men ruttet i praktiken. Genom att försöka skriva innehåll som tilltalar alla lyckas du inte fånga någons hjärtan och sinnen. Dessutom har Gleanster Research kommit fram till att det finns ett samband mellan att engagera sig i mycket målinriktat innehåll och försäljning, inte att engagera sig i allmänna artiklar.

16. Samarbeta inte med konkurrenter

Att inte bry sig om konkurrensen. Att ignorera din konkurrens kan definitivt räknas som ett av de farligaste tipsen för bloggmarknadsföring. Det gamla ordspråket ”håll dina vänner nära och dina fiender närmare” kunde ha skrivits om innehållsmarknadsföring. Gör konkurrensanalyser regelbundet och skriv fantastiska gästinlägg för bloggar inom din nisch. Du kommer att vinna i slutändan när du fångar deras publik.

17. Innehållskalendrar hämmar kreativiteten

Innehållsmarknadsförare är kreativa själar. Kreativitet ersätter dock inte organisation, och det finns ingen ursäkt för att ignorera fördelarna med en redaktionell kalender. Använd en innehållskalender som ett verktyg för att se till att du erbjuder tillräcklig variation och riktar in dig på rätt sökord över tid. När den kreativa lusten slår till finns det ingen lag som säger att du inte kan ignorera din redaktionella kalender. Den som säger något annat ger dumma tips om bloggmarknadsföring.

18. Du kan redigera ditt eget arbete

Du kan redigera ditt eget arbete, men du kan inte skriva direkt i WordPress eller Blogger, kontrollera stavningen och trycka på publicera. Du kommer att göra misstag, och dina läsare kommer att kalla dig för det. Be en kollega kontrollera ditt arbete innan du publicerar, eller ge dig själv några timmar på dig själv för att ta ett steg bort och korrekturläsa med friska ögon.

19. Variation spelar ingen roll

Även briljanta innehållsmarknadsförare kan fastna i en rutin. Det är inte vackert, och att bli tråkig kan ödelägga dina bloggprenumeranter och sociala delningar. Den som säger att du ska identifiera en mycket smal nisch är skyldig till att dela ut dåliga tips för bloggmarknadsföring. Sträva efter variation inom din bransch och undvik att bli stillastående.

vardelos marknadsforing

20. Tänk inte på lead generation

Ingen vill vara en påträngande marknadsförare. Ett av de mest förödande bloggmarknadsföringstipsen handlar om att inte använda CTA-knappar längst ner i ditt innehåll och att anta att dina potentiella kunder kommer att bli leads på egen hand om de är intresserade. Tänk på det ett ögonblick. Förväntar du dig verkligen att en läsare ska gräva igenom din webbplats tills de hittar en landningssida och sedan konvertera? Med sällsynta undantag är CTA:er definitivt inte påträngande. De är bara bra affärer.

21. Använd inte källor

Låt oss vara tydliga: att använda källor betyder inte att du inte kan din sak. Det betyder bara att du utförde en undersökning och var vänlig nog att ge krediter där krediter är skyldiga. Google och dina läsare kommer att uppskatta att du undersökte ämnet grundligt innan du publicerade. Även världens smartaste hjärnor som skriver doktorsavhandlingar ger massor av källhänvisning.

22. Att upprepa ämnen är helt okej

Att upprepa ämnen går bra om du ger uppdateringar eller en ny nivå av värde till något som du redan har behandlat. I annat fall kan återpublicering eller spinning av innehåll se ganska skräpigt ut.

23. Var konsekvent, oavsett vad som händer

Detta är inte det mest ogrundade av bloggmarknadsföringstipsen, men det kan säkert misstolkas. Det finns forskning som visar att bloggläsare reagerar bra på konsistens i publiceringen, men alla marknadsförare skulle vara dumma om de höll fast vid något som bara inte fungerade. Se över dina mätvärden, håll dig på tårna och var beredd att ändra dig när något inte ger de resultat du vill ha.

Vilka är de farligaste tipsen för bloggmarknadsföring som du själv har stött på under din innehållskarriär?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *