9 Tips för bästa innehållsmarknadsföring

Förbättra din innehållsmarknadsföring

Vill du generera fler leads, mer försäljning och fler affärer? Vill du förbättra konverteringar och effektivt etablera ditt varumärke? Två ord: innehållsmarknadsföring. Kanske kan den här statistiken hjälpa dig att övertyga dig…

  • 80 % av de svenska internetanvändarna interagerar med bloggar och sociala medier.
  • 70 % av alla människor vill hellre lära sig mer om ett företag genom artiklar än genom annonser.
  • 90 % av konsumenterna tycker att anpassat innehåll är användbart.
  • Och låt oss inte glömma att marknadsföring med innehåll kostar 62 % mindre än traditionell marknadsföring.

Men så här är det med innehållsmarknadsföring: du behöver en fantastisk strategi! Här är nio steg för att skapa en strategi som stärker både dina kunder och ditt varumärke.

1. Zooma in på den målgrupp du vill locka till dig

När du marknadsför med innehåll är målet vanligtvis att bevara din nuvarande kundbas och locka till dig nya konsumenter. Att veta hur man ska få kontakt med dessa avsedda målgrupper är grunden för en effektiv innehållsstrategi.

Det bästa tillvägagångssättet är att se din publik som människor, snarare än som statistik. Vad är de intresserade av att lära sig? Vad söker de specifikt efter på nätet? Vilka problem har de? Att besvara dessa frågor är det första steget till framgång.

tips innehallsmarknadsforing

2. Identifiera förhållandet mellan det du undervisar och säljer

För att utöka räckvidden för dina produkter eller tjänster måste det innehåll du distribuerar vara intressant och relevant. Informationen bör träffa läsarna känslomässigt, intellektuellt och/eller praktiskt.

Om du till exempel säljer en kulinarisk produkt kan innehållet återspegla de många måltider som kan tillagas med hjälp av produkten. Du kan inkludera recept på nostalgisk komfortmat, vilket engagerar känslor och intellekt och presenterar produkten som unikt användbar.

3. Fokusera på innehållets integritet

Konsumenter är smarta och kan skilja gedigen information från skräppost. Det senare kan skada ditt företag. Konsumenterna undviker spammigt material, medan de kommer att hålla ditt företag i hög aktning om du visar dig vara autentisk.

Det bästa är att anlita ämnesexperter som kan utforma ditt budskap så att det återspeglar ditt varumärke och samtidigt utbildar läsarna. Om du inte har råd att anlita professionella personer, ta dig tid att skapa högkvalitativt innehåll själv.

4. Definiera ditt innehålls röst

Din strategi för innehållsmarknadsföring bör bara vara ett lager av din övergripande marknadsförings-kampanj, som kan omfatta allt från tv-reklam till annonser på sociala medier. Allt under paraplyet av din kampanj bör vara synkroniserat.

De innehållsartiklar du lägger ut bör aldrig motsäga andra varumärkesbudskap eller ditt huvudmål. Snarare bör varje marknadsföringsaspekt stärka den andra genom att bekräfta ditt företags övergripande syfte.

marknadsforing med innehall

5. Var konsekvent

När du skapar din innehållsstrategi, se till att bestämma frekvensen för ditt innehåll och håll dig till den. Dina läsare, när de väl är engagerade, kommer att förvänta sig att få information från dig på en stadig basis. Om detta inte sker kommer de att avstå från att engagera sig.

Att vara konsekvent är kännetecknet för ett framgångsrikt företag i allmänhet. Allt från kvaliteten på dina produkter till produktionen av ditt innehåll bör vara pålitligt. Detta ger dig den trovärdighet som behövs för att positionera ditt varumärke som en auktoritet inom branschen.

6. Använd rätt kanaler

De bästa kanalerna att använda knyter an till din målgrupp. Om dina tjänster är inriktade på äldre personer kan ett nyhetsbrev i pappersform vara det medium som de föredrar. Om du är inriktad på en yngre publik kan sociala medier vara bäst.

Om du marknadsför ditt innehåll på sociala webbplatser som Twitter kan det bli viralt. Om innehållet är det som läsarna letar efter kommer de inte att tveka att dela det. I Quick Sprouts guide till innehållsmarknadsföring finns mer information.

7. Planera långt i förväg

För att vara konsekvent behöver du en långsiktig redaktionell kalender. När du har fastställt hur ofta du ska göra dina insatser bestämmer du vilka ämnen du vill ta itu med så långt i förväg som möjligt. Detta ger dina ämnesexperter tid att samla in information.

Man bör dock komma ihåg att det är omöjligt att helt och hållet förutse framtiden. Det kan hända att du måste ändra ett ämne i sista minuten på grund av en aktuell händelse. Trender kan förändras på ett sätt som inte har förutsetts. Var förberedd, men ändå flexibel.

innehallsmarknadsforing tips

8. Utnyttja SEO

En solid strategi för innehållsmarknadsföring som är inriktad på rätt målgrupp är meningslös om den inte når denna målgrupp. Sökmotoroptimering (SEO) är ett av de bästa kostnadsfria sätten att få värdefulla potentiella kunder till dina webbsidor.

SEO innebär att du införlivar nyckelord som konsumenter söker efter i ditt material. På så sätt kommer ditt innehåll att dyka upp i sökmotorresultaten och nå din målgrupps dator-/tablett-/smartphone-skärmar.

9. Sluta aldrig att samla in data

Insamling av information slutar inte när du identifierar din målgrupp. Världen utvecklas hela tiden, och det bör även din verksamhet göra. Genom att hålla dig uppdaterad om trender och statistik säkerställer du att ditt innehåll alltid är relevant.

Dessutom är det viktigt att hålla koll på vad konkurrenterna gör. De kan ju trots allt vara på väg att samla ihop dina kunder. För att mäta innehållsmätningar kan du använda program som Google Analytics. Använd onlineverktyg för att se vad konkurrenterna gör.

Har ditt företag en strategi för innehållsmarknadsföring? Vilken tips har haft den mest djupgående effekten på din framgång? Dela med dig av dina tankar nedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *