Virala blogginlägg: 5 hemligheter om viralt innehåll

Hemligheterna bakom blogginlägg som blir virala

Kvalitet är inte alltid ett mått på om innehållet kommer att bli viralt. Det är faktiskt inte heller budgeten. Studier har visat att 60 % av viral reklam inte skapas av stora multinationella företag. Den skapas av mindre varumärken. Du har makten att tjäna tusentals Facebook-delningar, ReTweets och +1s. Och idag delar vi med oss av några tips om hur du kan släppa loss den.

Tips virala bloggposter

Du känner redan till grunderna för innehåll som är avsett att bli viralt. Det kommer att vara välskrivet, effektivt riktat till målgruppen och kontextuellt sett helt rätt. Jag har dock valt att titta lite djupare och dela med mig av tankarna bakom några av världens mest populära blogginlägg:

viralt innehall

1. Skriv om det som är tabu

Alla marknadsförare borde läsa Mark Hughes bok Buzzmarketing. För den oinvigde tar han upp sex olika typer av innehåll som garanterat kommer att bli viralt. Den första är tabubelagda ämnen. Det är helt logiskt när man tänker på det. Om du pratar om sådant som andra människor inte är villiga att diskutera kommer du att fylla en nisch. Du får deras uppmärksamhet. Och kanske viktigast av allt, du artikulerar det som de är rädda för.

Som Gregory Ciotti klokt påpekar handlar det egentligen inte om vad som är tabu för samhället som helhet. I själva verket är det förmodligen ämnen som du bör undvika till varje pris. Tänk dock på vad som är tabu för just ditt samhälle och fokusera på det. För marknadsförare kan exempel på säkra tabubelagda innehållsämnen vara:

2. Positivitet till max

I en genomförd studie som fokuserade på vetenskapen om viral spridning fick människor frågan om de skulle dela en video efter att ha sett den. Betydligt fler var villiga att dela innehåll som fick dem att känna sig positiva än negativa.

Ibland måste man dela dåliga nyheter, och då och då är det säkert okej att betona en fråga genom att ta en negativ böjning. Men för det mesta bör du göra en poäng av att ge dina läsare hopp - och de kommer sannolikt att återgälda det genom att dela.

3. Upprörande bloggposter

Tänk på Upworthy, en av de mest virala webbplatserna på nätet. Det mesta av deras innehåll kan beskrivas som upprörande, och detta faktum betonas i deras rubriker. Ett besök på deras webbplats nyligen visade följande artikelrubriker som passar in i denna kategori:

  • Nästa steg i människans utveckling är läskigt, skrämmande och ganska häftigt.
  • Om du tycker att bränslepriserna är vansinniga borde du se hur de ser ut i framtiden.
  • Om du vill krama Internet för att det är så bra, så kan du göra det här.

Om du vill få någons uppmärksamhet ska du ta en kraftig sväng bort från normen och låta din freak-flagga vaja lite grann. Överväg att ta en helt annan titt på ett vanligt ämne eller att betona det ovanliga i din nästa innehållsmarknadsföring. Stick ut med ditt innehåll. Var lite crazy och upprörande!

4. Använd tokrolig humor

Humor är förmodligen mycket knepigare än du tror. Det som en typ av person tycker är roligt kan en annan person tycka är tråkigt eller till och med stötande. Även om det är bäst att undvika allt som kan stänga av din publik rekommenderar jag att du noga överväger vilken av de 6 typerna av humor som dina läsare kommer att reagera bäst på.

  • Tokrolig
  • Mörk
  • Slapstick
  • Parodi
  • Satir
  • Torr

Som den självutnämnde Matt Polsky, den största bloggaren i sin tid, påpekar: Att vara rolig är ett trick som bygger på självförtroende. Genom att skapa humoristiskt innehåll skapas en omedelbar kontakt, vilket gör att du kan vinna din publiks hjärtan - och andelar.

virala blogginlagg

5. Var kraftfullt

Det visar sig att alla känslomässiga reaktioner inte är skapade lika. Även om innehåll som får din publik att känna något är bättre än innehåll som är helt utan känslor, är människor mer benägna att dela högupphetsande innehåll. Starka känslor i blogginlägg. Skriv om det som skapar verkligt stora känslor, så att läsaren börjar att komma upp i varv!

För att ditt innehåll ska delas bör det inspirera till någon av följande känslor:

  • Humor
  • Hopp
  • Glädje
  • Ilska
  • Avsky
  • Ångest
    Detta koncept illustreras ytterligare i följande diagram, som visar hur ofta New York Times innehåll delas via e-post beroende på vilken känsla det har väckt:

Känslor i blogginlägg

Ytterligare studier bekräftar att ju mer upphetsad någon är efter att ha konsumerat ett innehåll, desto mer sannolikt är det att de delar det. I ett av de mest intressanta forskningsfallen jag stött på var det mer sannolikt att personer som sprang på ett löpband medan de läste en blogg hade en stark reaktion än deras motsvarigheter som läste den sittande.

Du kan inte precis be din publik att motionera medan de läser dina blogginlägg, så se till att du arbetar mot känslor med hög upphetsning. Skapa nu bra och innehåll, som har chansen att bli viralt! det kommer ge dig mycket tillbaka helt klart!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *