Utveckla ditt företag online: När du har lite tid

Utveckla ditt företag online under tidspress

Det finns företagare som ibland skryter om hur många timmar de arbetar under dagen. Är det vad som verkligen krävs för att lyckas? Ja och nej. Det råder ingen tvekan om att din affärsutveckling och dina inkomster inte bara faller från himlen. Du måste arbeta för det. Och förmodligen arbeta mycket hårdare i början.

Samtidigt finns det sätt att göra större framsteg med mindre arbete. Arbeta smartare.

Detta är särskilt viktigt om du försöker utveckla en online-verksamhet samtidigt som du arbetar vid sidan om och/eller tar hand om din familj. Den tid du har till förfogande för att arbeta med ditt företag är begränsad. Så den tid du har måste verkligen vara effektiv.

Den här artikeln visar hur du kan gå smartare. Vi vill göra fler saker och få bra resultat, men göra det med mindre tid och ansträngning. Ta det här blogginlägget till dig. Läs varje ord. Den här idén kan få effekt om du i slutändan utvecklar den verksamhet du vill ha eller om du lägger den på listan över misslyckade försök.

Låt oss börja…

utveckla online foretag

80/20-regeln omprövad

Du har säkert hört talas om 80/20-regeln. Men du kanske inte riktigt tillämpar den. Jag har observerat många människor (och även gjort det själv) som hör talas om 80/20-regeln och genast tänker: ”Ja, det vet jag redan. Bra, men tillämpar du det? Om din reaktion är att du redan vet det, fortsätter du att lägga din tid på de uppgifter som inte ger dig bra resultat, och du tillämpar helt enkelt inte 80/20-regeln.

80 % av dina resultat kommer från 20 % av dina ansträngningar. Det betyder att 20 procent av de saker du kan göra skulle ge 80 procent av dina resultat. Det är ganska effektivt. Men om du inte ens gör de 20 procenten av din insats eftersom du är upptagen med de 80 procenten, kan det hända att du inte får några resultat.

Och det skulle vara tråkigt.

Jag rekommenderar att du identifierar din statistik (antal produkter, antal leads, antal försäljningar, antal klick osv…) och sammanställer dem i en tabell. På så sätt kan du hantera din verksamhet med hjälp av siffror. Och ja, du kommer att utveckla ditt företag med hjälp av siffror.

Du kan inte få mer resultat med mindre arbete om du inte vet vilka resultat du vill ha och om du inte vet hur du ska mäta dem regelbundet.

Små uppgifter som kan sakta ner dig

När du utvecklar ditt företag bör du leta efter åtgärder som är effektiva och åtgärder som inte är det. Du bör ifrågasätta dina antaganden. Bara för att du har gjort något ett tag betyder det inte att du måste fortsätta att göra det.

Därför måste vi titta på de åtgärder som lätt kan kräva mycket ansträngning, men som vanligtvis inte leder till verkliga, mätbara resultat.

För det första antar jag här att målet är att generera inkomster från din blogg. När allt kommer omkring är det monetarisering som vi fokuserar på. Med detta i åtanke kan vi börja identifiera de uppgifter som tyvärr tvingar alltför många bloggare att göra.

1. Att skriva blogginlägg

Det är lite kontra intuitivt, jag vet. Som bloggare känns det nästan som en kätteri att säga att det är en improduktiv uppgift att skriva blogginlägg.

  • Ger ditt blogginlägg inkomster? Generellt sett inte. Det kan de säkert, men det är oftast bara en del av en större marknadsföringsstrategi. Och sanningen är att de flesta bloggare inte skriver innehåll i det syftet. De skriver bara för att tillfredsställa Google.
  • Har ditt blogginlägg en produkt eller tjänst att sälja? Nej. Du kan inte sälja ett blogginlägg. Det finns alltså inga inkomster där.
  • Ger ditt blogginlägg dig leads? Det kan du göra om du erbjuder bonusinnehåll att ladda ner i utbyte mot e-post. Bonusinnehåll kräver mer arbete och de flesta gör det inte.
  • Genererar ditt blogginlägg trafik? Självklart kan det det. Men om du är ärlig mot dig själv ser du att den riktigt heta trafiken oftast kommer från det du gör EFTER att du publicerar blogginlägget, inte bara från att du skapar inlägget och publicerar det. Du skulle förmodligen kunna få samma trafik genom att marknadsföra artiklar som du redan har skrivit i stället för att göra nya. Har du någonsin tänkt på det?
  • För de flesta bloggare hör det till de uppgifter som ger 20 % av resultaten, men som lätt kan ta 80 % av din ansträngning i anspråk. Det tar tid att skapa riktigt bra innehåll.

Lösningen här är att ta det lugnt med publiceringen av blogginlägg. När du publicerar, gör en extra ansträngning för att göra det till en verklig hävstång som kommer att utveckla din verksamhet. Om du gör det bara för att kalendern säger det … kanske du borde stanna upp och tänka om.

seo optimerade bilder

2. Engagera dig på sociala nätverk

Sociala medier är det som tar mest tid i anspråk när vi är online. Och alla illusioner som du ser på sociala nätverk om att det tar några timmar om dagen att utveckla ditt företag … du måste tänka dig för.

För det är inte sant.

Det finns alltså en mängd saker som lätt kan ses som improduktiva ansträngningar:

  • Förbättra din Facebook-sida. Oproduktivt. När du inser att du kan nå vem som helst med hjälp av Facebook-annonser till ett mycket överkomligt pris, och att du måste betala Facebook för att nå dina egna fans i alla fall … då måste du fråga dig själv vad det är för mening med att lägga ner den tiden på din Facebook-sida.
  • Tweeting och retweeting. Det är inte onödigt, men definitivt inte produktivt om du inte kommer i kontakt med rätt personer.
  • Driver en Facebook-grupp. Grupper är bra för att utöka ditt varumärke och bygga upp en gemenskap, men de kan också slösa mycket tid.
  • Jag säger inte att du inte ska engagera dig i sociala medier. Det är viktigt att interagera med ditt samhälle. Men det finns effektivare sätt att göra det på. Dessutom får du mycket bättre resultat om du använder betald trafik på sociala medier än om du försöker engagera människor på ett organiskt sätt.

Jag skulle rekommendera att du fastställer bestämda tider för ditt engagemang i sociala medier. Kanske högst 15-30 minuter per dag.

3. Fippla med din webbplats

Bloggare gillar att pyssla med sina webbplatser. Och det är alltför lätt att ägna mycket tid åt det. Tro mig, jag vet.

Men du måste vara ärlig med det också. Det är inte särskilt produktivt. Även om utformningen av din webbplats verkligen har en inverkan på din statistik, kommer den i de flesta fall inte att ha någon stor inverkan.

När du lägger ner tid på att förbättra din webbplats måste du vara tydlig med ditt mål. Om det sker en förändring i dina siffror är det okej. Om du bara gör det för skojs skull kanske du borde motstå lusten att göra det och istället ägna dig åt viktigare saker.

Åtgärder som ger resultat och som inte tar för lång tid.

Tyvärr tycker jag att en stor majoritet av bloggarna lägger sin tid på de tre improduktiva saker som nämns ovan. De ägnar all sin tid åt :

  • skriva blogginlägg
  • engagera sig i sociala nätverk
  • att förbättra sin webbplats genom att pyssla med den.

1. Skapa en lead magnet med en målsida

I alla online-verksamheter är formuläret för prenumeration på nyhetsbrev en av hävstängerna. Det har en direkt inverkan på intäkterna. Så varje gång du skapar en ny lead magnet är det en möjlighet att bygga upp din e-postabonnentlista. Men du måste också tänka på detta…

Medan ett blogginlägg har en typisk livslängd, är din leadmagnet i stort sett ”för evigt”. Du lägger ner tid på att skapa det och det kan bygga upp din prenumerantlista i månader (eller till och med år) framöver. Om du har läst min artikel om plugins som samlar in e-postadresser tar det inte ens lång tid att skapa en bra lead magnet. Det är förmodligen mycket kortare tid än det tar att skriva ett blogginlägg.

Vad är då effektivare? Skriva ännu ett blogginlägg … eller ta dig tid att skapa en ny lead magnet med en squeeze page eller landningssida?

2. Skapa dina produkter

För att tjäna pengar måste du kunna sälja något. Om det är en tjänst måste du ha tid att leverera den. Om det är en produkt måste du ha skapat produkten. Om du är upptagen med att tillfredsställa Google genom att skriva ännu ett blogginlägg har du mindre tid att skapa något som säljer.

Att ägna tid åt att skapa något att sälja kommer att vara en mycket mer produktiv hävstång för din affärstillväxt. Om du är så upptagen med att twittra och blogga att du inte kan göra det, så twittra och blogga mindre. Världen kommer att överleva.

3. Skriv e-postmeddelanden med automatisk sekvens

E-postmeddelanden som används i en autosvarare skrivs en gång och skickas sedan automatiskt. Och det är bra. Det kan spara mycket tid.

Dina automatiska e-postsekvenser är en grundläggande del av den affärsmaskin som står bakom din blogg och som genererar intäkter och skickar trafik till din webbplats. Om du ägnar tid åt att skapa effektiva e-postmeddelanden blir du mer produktiv än att skriva ännu ett blogginlägg.

foretagsutveckling tidspress

4. Gör webbseminarier

När det gäller att bygga upp prenumerantlistor, skapa engagemang hos dina prenumeranter och försäljning är det verkligen svårt att överträffa effektiviteten hos ett webbseminarium. När det gäller försäljning kan de också vara en bra genväg.

Istället för att skapa en stor, lång försäljningssida eller en stor lansering … får du potentiella kunder att anmäla sig till ett webbseminarium. Du gör allt detta på en timme eller mindre och dina konverteringssiffror kommer nästan alltid att slå vad du har på en säljsida. Kunderna kommer att kunna få tillgång till produkten direkt efter webbseminariet.

Webinarier har en mycket hög hävstångseffekt och det är därför många människor gör det. Så, återigen … du vill ägna tid åt att twittra och blogga, eller du vill arbeta på en ny presentation via ett webbseminarium. Effekterna på din verksamhet kommer att bli betydande.

Arbeta smartare

Jag skulle kunna fortsätta att prata om det här ämnet, men tyvärr börjar det här blogginlägget bli alldeles för långt och jag måste praktisera det jag predikar här.

Att utveckla ett företag på nätet är ingen raketforskning. I allmänhet är det inte ens en fråga om bristande kunskap. Det handlar främst om förvaltning. Hantera dig själv. Om du ägnar din tid åt improduktiva saker kommer du inte att komma någonstans. Om du ägnar din tid åt att fokusera på de saker som direkt påverkar ditt företags tillväxt på mätbara sätt, kommer ditt företag att växa.

Det är enkelt.

Sluta göra onödiga saker och inför saker som fungerar.

Jag säger inte att bloggande och twittrande är värdelöst. Omfördela ditt schema så att dessa saker inte tar upp majoriteten av din tid. Det är allt. Lycka till och berätta om dina resultat i kommentarerna nedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *