Länkbete: Hur skapar man länkbeten och får uppmärksamhet?

Skapa framgångsrikt länkbete

När det gäller att skapa Link Bait eller länkbete, som det heter på Svenska är bloggare oftast de mest framgångsrika. För det som bloggare tror mest på är att skapa kvalitetsinnehåll - om det inte finns där kommer ingen att läsa eller dela det.

Men vad är ett länkbete?

Länkbete är en funktion eller ett innehåll (video, simulator, infografik, spel) på en sida eller webbplats som syftar till att generera ett stort antal externa länkar och på så sätt öka kvaliteten på SEO genom att öka sidans eller webbplatsens popularitet.

Kort sagt, att skapa kvalitativt, unikt och originellt innehåll som skapar uppmärksamhet.

Här är några exempel på länkbete som bloggare och marknadsförare använder för att få trafik och inkommande länkar till sina bloggar.

skapa lankbete

1. Listade artiklar

Ingenting ger mer trafik och delningar i sociala medier än en bra lista över resurser. Anledningen till att det väcker så stort intresse är att det är en samlingsplats för information på ett och samma ställe, och det är vad folk vill ha. Ju större listan är, desto bättre.

Generellt sett kan du vara säker på att om du ser en lista som 70 tips för att få fler delningar på sociala medier jämfört med 10 tips för att få fler delningar, kommer den första listan att innehålla mycket mer information. Den innehåller allt du vill veta.

Det fina med listor är att de kan göras om alla typer av ämnen. Och om du vill att din lista ska visas på ett visst socialt nätverk, fokusera på det nätverket, till exempel de 50 experterna på Twitter eller de 50 bästa Facebook-sidorna inom din nisch eller bransch.

Vad gör en lista framgångsrik?

Om du vill att din lista ska bli populär måste du gå längre när du skapar den. Skapa till exempel en topp 100-lista och lägg in ikoner eller knappar för sociala nätverk på den så att den delas så mycket som möjligt.

Hur skapar du en viral lista?

Allt handlar om marknadsföring. Här är några saker du kan göra för att marknadsföra din lista:

  • Lägg till blogginlägg i din lista: Många bloggar har ett system med pin/trackback som låter bloggaren veta att någon har länkat till ditt blogginlägg. Om du kan integrera ett blogginlägg i din lista får bloggadministratörer en direkt ping när din lista publiceras.
  • Informera människor om att de finns med på din lista: Det finns flera sätt att informera dem:
    Skicka dem en tweet där du nämner dem. Exempel: de 50 bästa på …. @dupont1 @dupont2 @dupont3 …
  • Tagga dem på Facebook. Använd delningslänken på Facebook, inkludera titeln på listan, lägg till de olika namnen på listan och länka listan till deras fansida.
  • Skicka ett e-postmeddelande till dem. Som en sista utväg kan det inte skada att skicka ett vänligt e-postmeddelande för att berätta att de är med på din lista. Detta kan uppmuntra dem att dela din lista via sociala nätverk.

Hur får du länkar till din lista?

Länkar kommer naturligt när det gäller artiklar av typen lista, men du kan öka dina backlinks genom att göra något mycket enkelt: be bloggare att lägga in en länk på sin blogg som pekar på din lista. Detta kan fungera om ni är i samma nisch.

lankbeten

2. Infografik

Jag tror att det finns en stor chans att du inte vet vad en infografik är. Vissa säger att de är grafik med information, andra säger att de är visualiseringar av data. Vad du än kallar det, har du sett dem förut.

Det som gör infografikerna så populära är att de kan förvandla tråkig information till intressant information med hjälp av en bra grafisk design. De kan göra komplex information lättare att förstå genom att skapa enkla grafiska framställningar med hjälp av några få statistiska uppgifter.

Vad är en lyckad infografik?

Populära infografiker har två saker gemensamt. För det första har de en mycket bra design när det gäller grafiken. Du får inte snåla på det här - om du inte är ett grafiskt geni, hitta någon som kan göra det åt dig. För det andra presenterar den information som människor är intresserade av, oavsett om det är en allmän publik eller människor i en specifik bransch.

Vad gör en infografik viral?

Infografik måste du hitta rätt plats för och säga till exempel till en bloggare på sociala nätverk: Hej, jag har skapat den här fantastiska infografiken om Facebook. Eftersom jag vet att du ofta skriver på Facebook tänkte jag att du kanske vill dela den med din publik.

Hur får du länkar till din infografik?

Infografiker är utmärkta för att få länkar. Allt du behöver göra är att skapa en inbäddningskod som andra kan använda på din webbplats. Den här Html-inbäddningskoden kan vanligtvis innehålla en länk, och voila - du har andra som kommer till din webbplats för att hämta koden och ge dig en bakåtlänk.

3. Videor

Hur är det med människor som inte läser långa texter eller som inte är intresserade av färgglada bilder? Det är där Video kommer in i bilden. En del bloggare har hoppat på all videoproduktion (och till och med skapat vloggar). Detta inkluderar:

- Videor som uttrycker deras åsikter

- Intervjuserie med bloggare

- Handledning och skärmutbildningar

- Uppspelning av webbseminarier

Vissa bloggare har till och med bjudit in sina läsare att svara via video, eller har skapat tävlingar via video.

Vad gör en video framgångsrik?

För de flesta bloggar är framgången för en video direkt relaterad till personen som talar, eller när det gäller intervjuer, populariteten hos den person som intervjuas. Ju mer känd personen är, desto mer kommer din video att ses och desto fler delningar kommer du att få.

lankbete

Hur gör man en viral video?

En viral video, som några av de mest sedda videorna på YouTube kan vara, är en slumpmässig händelse. Allt som krävs är att en person med många följare, fans och läsare på sina bloggar delar videon och den blir viral.

Anledningen till att det är så lätt för en video att bli viral är att den är lätt att dela - om du till exempel lägger upp en Youtube-länk på Facebook kommer videon att ses av många människor som ser den i sitt nyhetsflöde. Och med hjälp av nyckelord kan du placera din video bra i sökningar på Youtube.

Hur får du länkar till din video?

Populära videosajter som Youtube och Vimeo gör det möjligt att lägga till länkar i videobeskrivningen. Dessa länkar kommer att exponeras mycket snabbt om din video blir viral, och det kommer att leda till trafik eftersom folk vill veta vem bloggaren eller företaget bakom videon är.

Din framgång med länkbete

Nu är det din tur. Har du någonsin skapat ett länkbete som blev viralt, eller åtminstone gav goda resultat? Lämna gärna dina kommentarer nedan 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *