SEO-misstag: Gör du dessa enkla missarna?

Vilka SEO missar gör du dagligen?

Säg mig om detta låter bekant. Du bestämmer dig för att fokusera på SEO för att du vill att det ska vara din främsta strategi för att locka till dig trafik, för att optimera allt för Google, Bing och Yahoo så att de kan skicka dig hundratals eller tusentals besökare per dag gratis. Så du börjar leta efter nyckelord och hittar några fraser som ger mycket trafik.

Du är överväldigad av möjligheten, optimerar din webbplats, får många länkar och hoppas att din webbplats ska komma högre upp i sökresultaten. Och det går…. långsamt.

SEO tar tid – Många gör även misstag längs vägen

Efter att ha arbetat med det i flera veckor eller månader har det säkert flyttats upp och du är på andra eller tredje sidan. Och inget du gör får dig att komma till den första sidan och du kan inte låta bli att undra:

”Vad är det som pågår”?

Den goda nyheten är att vi alla har varit där. SEO är en av de strategier som du kan tillämpa på några veckor, men det tar tid att göra det rätt och du konkurrerar med ord som ger mycket trafik. Du lär dig, men med några justeringar kan du förmodligen nå toppen.

I de flesta fall behöver du bara rätta till några enkla misstag för att börja få resultat.

misstag seo

10 vanligaste misstag och tips om hur du kan åtgärda dem

Här visar jag på några av de misstag som många gör när det kommer till SEO. Vi har förmodligen gjort dessa allihopa innna vi kom på hur det egentligen skall gå till och vad man skall fokusera på.

1. Du använder inte Analytics för att se vad som konverterar

SEO handlar inte om stora mängder gratis trafik. Det handlar också om konvertering.

Det är lätt att granska vilka fraser som skickar mest trafik till dig och sedan trycka på något när du inte kan placera dig på superkonkurrerande nyckelord med hög trafik. Men trafiken är inte det enda viktiga. Många gånger kommer du att upptäcka att fraser med låg trafik konverterar bättre eftersom de är mer specifika, och att ligga på första plats i Google för många av dem kan leda till ett stort antal försäljningar.

2. Du optimerar inte för lokala sökningar

Om du driver ett företag som är inriktat på kunder i en viss stad eller region är det viktigt att du lär dig mer om lokala sökningar. De flesta sökmotorer, inklusive Google, behandlar det lite annorlunda än allmänna sökord.

Börja med att inkludera nyckelord för en viss region i sidrubrikerna och metabeskrivningarna. Du måste också ange adress och telefonnummer på dina sidor, i början och slutet, så att du kommer att visas i lokala resultat.

Det lokala söket har helt klart växt ut till att bli mer framträdande och enklare att synas på de senaste åren. Det finns många bra tekniker du kan använda dig av för att ranka väl på lokala söktermer och på detta viset få upp besöksantalet till din sajt. Jag ska prova att skapa en del lokala sökningar här inne på min egen blogg, så att du kan se hur man kan göra. Dessa tester kommer att presenteras här inne på sajten i sinom tid.

seo metod blogg

3. Du optimerar inte nyckelorden väl

Detta är ett stort problem. Det är lätt att falla i fällan att optimera för:

  • Globala sökord när du endast erbjuder tjänster till lokala kunder.
  • Generiska sökord som lockar besökare som inte är intresserade av det du erbjuder.
  • Nyckelord som endast lockar besökare som söker gratis information, inte framtida kunder som är intresserade av att köpa något.
  • Allmänna sökord som är mycket konkurrensutsatta, kanske med flera SEO-experter som arbetar heltid för att ligga på första plats.

Det är bättre att vara så specifik som möjligt. Att fokusera på allmänna sökord kan ge dig mycket trafik om du lyckas, men hur länge kommer det att hålla? Ibland är det bättre att använda mer specifika fraser, vilket leder till snabbare placeringar och mer kvalificerad trafik.

Ju snävare sökord desto mer riktad trafik brukar vara en bra måttstock. 

En webbdesigner vill till exempel inte bara fokusera på nyckelordet ”webbdesign”. Det skulle vara lättare att rankas för ”webbdesigntjänster för fastighetsmäklare i Lund”. Dessa sökord kommer förmodligen att ge resultat omedelbart. Du kan optimera för mer konkurrensutsatta sökord när din webbplats växer och får auktoritet.

4. Du har inte unika titlar och metabeskrivningar

Ibland förvånar det mig när jag ser webbplatser som har företagets eller webbplatsens namn som rubrik för varje sida på hela webbplatsen. Detta är ett så destruktivt misstag.

Varje sida bör ha en unik titel, inte bara för SEO-ändamål. Dina sidtitlar delas kanske vanligtvis i tweets och används som text när någon taggar din webbplats. Därför behöver du unika titlar och beskrivningar.

Om du tittar på en webbdesigners portfölj kan de ha webbdesigntjänster som huvudnyckelord på sin hemsida, så att titeln på deras hemsida skulle vara något i stil med ”ABC Web design Studio – Web Design Services”. De andra portfoliosidorna kan sedan fokusera på mer specifika saker som är populära frågor, t.ex:

Anpassning av WordPress – ABC Web design Studio
Mallar eller anpassade mallar – ABC Web design Studio
Design av e-handelswebbplatser – ABC Web design Studio

Som du ser kan du föra ditt företags/varumärkesnamn genom alla sidor genom att fokusera på specifika sökord som är specifika för varje sida. Sätt bara in det i slutet.

Gör den därför unik och övertygande. Din startsida och varje sida på din webbplats bör innehålla en anpassad metabeskrivning som får människor att klicka sig vidare till listan över sökresultat och som även innehåller relevanta nyckelord. Till exempel:

Hemsidebeskrivning: ABC Web design Studio erbjuder webbdesigntjänster för småföretag, inklusive WordPress-anpassning, skräddarsydd malldesign, e-handelswebbplatser med mera.
Sidan för WordPress-anpassning: ABC Web design Studio erbjuder WordPress-anpassningar, inklusive anpassade WordPress-designmallar, Thesis-temaanpassning med mera.

5. Du använder inte ankare för dina interna länkar

Har du någonsin sett länkar på en webbsida med orden ”klicka här”, ”den här artikeln” och annan allmän text? Ur SEO-synpunkt är det slöseri. Visst kan en uppmaning till handling öka klickfrekvensen, men det kostar dig möjligheten att anpassa ditt ankare, vilket är en av de viktigaste komponenterna i SEO.

Om du till exempel vill skriva ett blogginlägg och länka till din sida om e-handelstjänster, gör ankaret så här: ”ecommerce website design services”, eller något liknande. Om du absolut måste ange en uppmaning till handling, försök att inkludera åtminstone relevanta nyckelord i länken. Till exempel: ”Klicka här för att få veta mer om e-handelstjänster”.

Läs mer om interna länkar här

lankbygge

6. Du använder samma ankare för alla länkar

Det är viktigt att optimera dina ankare, men använd inte samma ankare för varje länk på din sida. Det låter kul för besökare, men akta dig för Google som inte gillar det här spelet.

Försök därför att blanda upp det. Använd variationer i frasen, ditt varumärke/företagsnamn eller länka direkt till en webbadress för att få det att se mer naturligt ut för sökmotorer och besökare. Försök att inte använda samma nyckelord mer än 25-40 %.

7. Fokusera på kvantitet av länkar i stället för kvalitet av länkar

Även om det finns många enkla sätt att få en stor mängd länkar, bör du vanligtvis fokusera på kvalitet.

En länk från en populär blogg kan göra mycket mer för din sökmotorplacering än hundratals eller tusentals länkar från kataloger av låg eller dålig kvalitet. Ja, de är svårare att få tag på, men det är också därför som sökmotorerna litar på dem. De är ett mer tillförlitligt mått på kvaliteten på din webbplats.

Fokusera därför på länkar som :

  • Är relevanta för din webbplats och din bransch
  • Har inte många utgående länkar
  • Ha inga länkar som rör droger, spelande eller vuxensajter.

8. Du använder dåligt skrivet innehåll

Två sätt att skapa en stor mängd innehåll är att anlita billiga artikelförfattare och använda tjänster som låter dig skriva om artiklar.

Varför är detta inte en bra idé?

Visst kan innehållet vara väl optimerat, men du måste också tänka på hur det kommer att se ut för besökarna. Människor kan se om innehållet är unikt och värdefullt, och om det inte är det förlorar du deras förtroende och det blir svårt att få dem att agera.

Så om du måste delegera ditt innehåll, anlita skribenter som kan producera originalartiklar som du kan vara stolt över att publicera på din webbplats. Du måste förmodligen betala dem mycket mer, men om det leder till fler konverteringar är det en mycket bättre investering.

SEO misstag

9. Du bygger inte länkar med värdefullt innehåll

Det finns en hård verklighet när det gäller länkbyggande: ibland får det mest välskrivna innehållet inte alltid länkar.

Om du vill att folk ska länka till din webbplats måste den vara mycket värdefull. Publicera topplistor, video- eller texthandledning, infografik.

Till exempel:

  • De 100 största e-handelsföretagen
  • Hur får du dina inställningar i WordPress att fungera?
  • Facebooks historia [i infografik].

10. Din webbplats har ingen bra design för länkar

Är din webbplats skräddarsydd eller bygger den på ett populärt tema?

Det finns hundratals CSS- och galleridesigns som skickar länkar till din webbplats bara för att den har en bra design. Du kan också söka efter bloggar som granskar den bästa designen inom vissa branscher.

Nej, besökare till dessa webbplatser kommer förmodligen inte att leda till konverteringar (om du inte är designer), men länkarna bidrar ändå till att bygga upp den övergripande auktoriteten för din domän. Det är lätt att göra. Om du har en unik design kan du skicka in den till några webbplatser och få några enkla länkar av hög kvalitet.

Över till dig

Vilka misstag gör du när det gäller SEO? Vilka misstag har du redan sett hos andra eller på bloggar?

Svara genom att lämna en kommentar nedan. Glöm inte att dela artikeln!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *