Innehållsmarknadsföring: 9 mätvärden att hålla koll på

Mätvärde för innehåll som du bör hålla ett öga på

Innehållsmarknadsföring får ibland dåligt rykte eftersom dess fördelar inte är de mest mätbara av alla marknadsföringsaktiviteter. De flesta av dess fördelar anses vara immateriella, som att bygga upp varumärkeskännedom och ökad exponering.

Missförstå mig inte – dessa fördelar är fantastiska och utan tvekan viktiga för en framgångsrik marknadsföring på nätet, men vi marknadsförare vill ofta kunna få ut specifika, mätbara fördelar av något. Var inte rädd, för sådana fördelar finns verkligen med innehållsmarknadsföring. Här är 9 innehållsmätningar som hjälper dig att fastställa konkret ROI från din innehållsproduktion.

1. Försäljning – Målet med marknadsföring

Det viktigaste med en marknadsföringskampanj är slutresultatet. Att förbättra den och din kundbas är i huvudsak målet för varje marknadsföringskampanj. Med det målet i åtanke är det viktigt att se hur ditt innehåll presterar i förhållande till målet.

När ditt företag har tillräckligt många kunder för att räkna ut ett genomsnittligt ordervärde kan du dessutom till och med ta reda på hur mycket pengar du genererar från varje innehåll genom att multiplicera antalet försäljningar med det genomsnittliga ordervärdet.

mata innehallsmarknadsforing

2. Tid på din blogg/webbplats

En av de mindre kända sökmotorrankningsfaktorerna är den genomsnittliga besökstiden. Ju mer folk gillar ditt innehåll, desto längre stannar de på din webbplats. I Googles ögon är det en bra sak, vilket leder till en ökad ranking.

Med Google Analytics kan du borra ner och se hur lång tid en av dina besökare i genomsnitt spenderar på ett visst innehåll. Det finns många fördelar med att använda Google Analytics och att mäta tiden som besökarna spenderar på din sajt är viktigt.

3. Avvisningsfrekvens – Bounce Rate

Avvisningsfrekvens är en annan viktig rankingfaktor, ett mått som mäter förhållandet mellan antalet besök på en sida och antalet totala besök. Ju lägre avvisningsfrekvens, desto bättre – det betyder att ditt innehåll är tillräckligt engagerande för att besökarna ska vilja stanna kvar och bläddra runt.

Med Google Analytics kan du också se avvisningsfrekvensen för en specifik sida på din webbplats. Innehåll med låg avvisningsfrekvens har vanligtvis många interna länkar och högkvalitativ information som läsaren lätt kan ta till sig.

4. Lead Generering – Skapa leads

Vissa säger att innehållsmarknadsföring handlar om att generera leads, och det är inte helt osant. Ledningsgenerering är definitivt ett av de eminenta fokusen i framgångsrika kampanjer för innehållsmarknadsföring.

Ibland kan det vara lite svårt att mäta antalet leads som du genererar med ett specifikt innehåll (särskilt om du har en komplex tratt med flera hoops och loopar), men det är fortfarande ett av de bästa sätten att ta reda på ditt innehålls ROI.

mata contentmarketing

5. Prenumerationer på e-postlistor

Om du har ett nyhetsbrev/en e-postlista på din webbplats – och det bör du göra – bör varje innehåll du skapar försöka få folk att anmäla sig till den (eftersom e-post slår sökning och sociala medier när det gäller konverteringar).

Vissa (inte alla) autorespondertjänster gör det möjligt att se från vilken webbsida en prenumeration kom från. På så sätt kan du ta reda på vilket innehåll som ger bäst resultat när det gäller att få in nya prenumeranter.

6. Sociala delningar – Sociala medier

Detta är en av de mer uppenbara innehållsmätningarna eftersom den är lätt att observera, särskilt om du har ett praktiskt plugin för sociala delningar konfigurerat på din webbplats. Att bli delad i sociala medier är bra och ger din blogg utrymme, som du kanske inte skulle ha fått annars. Du når ut till nya besökare genom att bli delad av för dig okända personer.

7. Generering av inlänkar

Backlinks är en av de mest avgörande aspekterna i en sökmotoralgoritm. Ju fler högkvalitativa backlinks ditt innehåll får från auktoritativa webbplatser och bloggar i din bransch, desto högre placeringar och mer trafik får du. Det ger både trafik och kraft till din sajt.

Ju mer användbart ditt innehåll är, desto fler inlänkar kommer det vanligtvis att locka till sig. Det är därför du bör försöka göra varje artikel du släpper till en riktig röka rackare för läsarna.

matvarde marknadsforing

8. Kommentarer på bloggen

Ett stort antal kommentarer på ett blogginlägg (eller någon typ av innehåll som stöder kommentarer, t.ex. en YouTube-video eller ett Facebook-inlägg) symboliserar en hög nivå av användarnas engagemang för inlägget. Det är en tydlig indikator på hur användbart ditt innehåll är för läsarna.

Genom att analysera antalet kommentarer som lockas av ett innehåll du släpper kan du också upptäcka vilka ämnen som ger bäst respons hos din publik.

9. Kostnader

Det här är inte den mest populära mätningen genom tiderna, men den är ändå viktig om du vill generera en positiv avkastning på ditt innehåll. Innehållsmarknadsföring har generellt sett fasta kostnader (till skillnad från rörliga kostnader i något som PPC/reklam), vilket gör det något lättare, i det avseendet, att fastställa ROI.

Att göra 5 försäljningar på 750 kronor vardera för en total intäkt på 3750 kronor är bra. Men om du har lagt ut 5000 kronor på att producera innehållet, har din vinst just fått ett minus på 1250 kronor. Att fortsätta med sådan innehållsmarknadsföring skulle vara kontraproduktivt för ditt mål att förbättra ditt resultat. Du måste testa och experimentera för att hitta den perfekta punkten där kostnaderna minskar och vinsten maximeras med varje innehåll som släpps.

Vilka av dessa 9 innehållsmått mäter du redan? Vilka behöver du fortfarande arbeta med? Låt oss veta det i kommentarerna nedan!