YouTube för företag: 8 fördelar med att använda Youtube

Är du småföretagare och använder Youtube?

Om inte. Kolla in detta inlägget som är fullt av bra tips och råd om varför du skall använda dig av Youtube i din marknadsföring på Internet. Som småföretagare måste du hela tiden tänka på hur du kan få ut dina produkter och tjänster till så många människor som möjligt, utan att det kostar dig pengar.

Att använda YouTube för ditt företag kan vara ett kostnadseffektivt sätt att utveckla det, om det används regelbundet som en del av din marknadsföringsstrategi.

Onlineåterförsäljaren ModCloth fick 4000 prenumeranter och 1 miljon YouTube-visningar, vilket resulterade i ökad försäljning, för bara en niondel av kostnaden för deras genomsnittliga sökkampanjer.

Är du osäker på om YouTube kan hjälpa dig att utveckla ditt företag? Här är 8 fördelar som YouTube kan ge ditt företag.

1. Utnyttja horden av YouTube-trafik

Onlinevideo växer exponentiellt, med över 4 miljarder videor som ses dagligen. Om du använder YouTube för ditt företag kan du enkelt nå din publik, både genom att skapa videor och genom att annonsera på andras videor.

  • YouTube är den näst största sökmotorn och den tredje mest besökta webbplatsen i världen, efter endast Google respektive Facebook.
  • 1 miljard människor besöker YouTube varje månad globalt
  • 100 timmar video laddas upp var 60:e sekund till YouTube.
  • Enligt Nielsen når YouTube fler amerikanska vuxna i åldern 18-34 år än något kabelnätverk.
  • Plattformar för videoströmning som YouTube har blivit så stora att du garanterat kommer att hitta en grupp människor som kommer att bli dina entusiastiska fans och kunder, så länge du utbildar, underhåller och ger lösningar på deras problem.

Vill du få fler besökare och kunder till ditt företag? Skapa en kanal, öka antalet visningar och arbeta med att få ut ditt budskap, ditt företag och dina produkter via Youtube.

fordelar med Youtube

2. Marknadsföring på YouTube hjälper dig att bli hittad på Google

Tack vare Google Universal Search blandas videor, bilder, nyheter, böcker och lokala sökningar samman i Googles sökresultat för att ge den mest användbara informationen till de som söker.

Du kanske har märkt att videor dyker upp oftare i Googles sökresultat. Det visar att Google anser att video är lika viktigt som sidor med enbart text.

Du kan dra nytta av detta genom att skriva högkvalitativa artiklar på din webbplats och skapa kompletterande videor på YouTube. Genom att göra detta byggs backlinks till din webbplats, vilket innebär att du hittas oftare på Google av personer som söker.

Genom att använda YouTube som en del av marknadsföringsstrategin för ditt företag ökar du också din webbplats auktoritet. Ju mer auktoritativ din webbplats är i Googles ögon, desto högre rankas alla dina sidor i sökresultaten.

Kul faktum: Över 60 % av sökarna klickar på de tre första resultaten på Google, och över 90 % av alla Google-sökare klickar på de tio första organiska resultaten.

4 bästa tips för att använda YouTube för att öka din webbplats auktoritet

1. Få andra webbplatsägare att bädda in dina videor på sina webbplatser

Varje gång någon bäddar in din video på sin webbplats räknas det som en röst till förmån för din video. Ju fler som bäddar in din video, desto högre rankas den i sökresultaten, eftersom Google ger mer auktoritet till webbplatser som har bra innehåll som uppdateras regelbundet.

2. Associera ditt domännamn med din YouTube-kanal

Genom att associera din webbplats med din kanal talar YouTube om att du är den officiella representanten för ditt varumärke på YouTube. Detta resulterar i mer relevanta videoresultat som pekar på ditt företag när någon söker efter ditt varumärke eller termer som rör de tjänster du erbjuder.

3. Få dina videor delade på sociala medieplattformar

Mätningar i sociala medier är en faktor som Google tar hänsyn till när de rankar sidor. Om du kan skapa högkvalitativa videor som lockar andra att dela, signalerar du till Google att du producerar innehåll som är värdefullt för din målgrupp.

4. Ge din målgrupp fler alternativ att konsumera

Om du ger din publik flera olika sätt att ta del av informationen – inklusive text, videoillustrationer och ljudsignaler – ökar det totala engagemanget för dina videor, eftersom du tillgodoser olika inlärningsstilar.

En rolig fakta:

  • 65 % av alla människor är visuella inlärare.
  • 30 % av alla människor lär sig via ljudet.
  • 5 % av alla människor är kinestetiska inlärare.

3. Ditt innehåll dör aldrig

Att använda YouTube i affärssammanhang kan hjälpa dig att återanvända innehåll som du redan har skapat utan att du behöver lägga ner mycket tid eller investera i dyr utrustning.

Att återanvända innehåll som du redan har skapat är en effektiv form av innehållsmarknadsföring, eftersom du kan nå en publik som kommer att älska just den typen av innehåll.

Det här blogginlägget kan till exempel lätt användas på nytt i många olika format, bland annat:

  • Podcasts
  • Infografik
  • Presentationer
  • Videoserier

Med detta tillvägagångssätt kan du skapa minst fyra innehållsdelar från bara en idé, vilket resulterar i en engagerad publik som lätt kan smälta den information du ger dem.

Vill du få ut det mesta av Youtube för ditt företag? Se till att skapa din kanal efter konstens alla regler och börja använda denna fantastiska kanal för att sprida ditt budskap.

fordel youtube

4. Öka din publik över hela världen

Detta är en av de största fördelarna med att använda YouTube för företag.

Att konsekvent skapa videoinnehåll öppnar dörren för nya besökare som aldrig skulle ha stött på ditt företag på annat sätt. Genom YouTube kan du nå en global publik även om du bara talar ett språk.

Om du har engelska som modersmål har du en fördel, eftersom det är svårt att fånga upp de enorma engelsktalande marknaderna (30 % av alla visningar på YouTube) om du inte kan skriva eller producera utmärkt innehåll.

Om du dessutom inkluderar textning i dina videor kan du också nå nya målgrupper eftersom du tillgodoser människor med olika behov.

Forskning visar nu att videor med slutna textningar får 4 % fler visningar och prenumeranter än videor utan.

En rolig fakta: 80 % av de personer som föredrar att titta på videor med slutna textningar aktiverade har inga hörselskador.

Det är också viktigt att inkludera flera call-to-actions i dina videor, med kommentarer som länkar till:

  • Andra videor
  • Innehåll på din webbplats
  • Automatiska svarsserier för e-post
  • Produkter och tjänster som erbjuds

5. Bygg din e-postlista på YouTube

En annan fördel med att använda YouTube för företag är möjligheten att bygga upp din e-postlista när du fortsätter att tillhandahålla värdefullt och engagerande innehåll.

Använd programvara som gör att du kan bädda in ditt anmälningsformulär direkt i YouTube-videor. En video kan stoppas tillfälligt för att tittaren ska kunna ange sin e-postadress och prenumerera på din lista, innan den fortsätter.

Om du använder detta tillvägagångssätt blir det enklare än någonsin att bygga upp din e-postlista, samtidigt som du tillhandahåller engagerande videoinnehåll som din publik kommer att älska.

6. Din publik kommer att marknadsföra dig och köpa från dig

Videor med en personlig touch bidrar till att öka konverteringarna. Människor köper från dem de litar på, och det förtroendet byggs upp genom att du relaterar till dem på en känslomässig nivå.

Forskning visar nu att om du för professionella tjänster och allmänna företag driver trafik till en landningssida med en video där en person i företaget talar om produkten eller tjänsten, kan det dramatiskt öka din lista över leads och försäljning.

7. Rikta in dig på din målgrupp med AdWords för video

Med Google AdWords for Video kan du få laserfokuserad tillgång till din publik genom att annonsera på videor som din publik sannolikt tittar på och söker efter. Den största fördelen med AdWords för video är att du endast betalar för engagerade visningar.

En engagerad visning inträffar när en tittare tittar på din annons i minst 30 sekunder. Med andra ord, om din videoannons hoppar över kommer du inte att betala någonting. Den största fördelen med AdWords för video är möjligheten att öka din publik genom ”förtjänade visningar”.

Dessa visningar är gratis och tjänas in när någon som väljer att titta på din videoannons sedan fortsätter att titta på en eller flera videor på din YouTube-kanal inom en 7-dagarsperiod.

Om någon tittar på 2-4 videor på din YouTube-kanal är det mycket mer sannolikt att de prenumererar på din YouTube-kanal.

anvand youtube marknadsforing

8. Tjäna pengar med AdSense för video

Genom att skapa regelbundet videoinnehåll har du möjlighet att tjäna lite pengar direkt från dina videor genom Googles program AdSense for Video.

Roliga fakta:

  • Över 1 miljon innehållsskapare från 30 länder runt om i världen tjänar pengar helt enkelt genom YouTube-videor.
  • Tusentals kanaler tjänar sexsiffriga belopp per år.
  • Du kan använda Google AdWords och AdSense for Video tillsammans för att tjäna pengar på dina videokampanjer.

Det fungerar så här:

1) Tittaren ser din videoannons i en annan video och klickar på den.

2) Du betalar för det klicket som en del av din kampanjbudget.

3) Tittaren fortsätter att titta på din video och ser annonserna från andra innehållsskapare som är aktiverade för att visas i dina videor. (kan inaktiveras)

4) Tittaren klickar eller tittar på dessa annonser och du får 68 % av annonsintäkterna.

Detta innebär att du kan köra AdWords-kampanjer för dina videor och samtidigt tjäna pengar genom att låta andra annonsera på dina videor. Som du kan se är YouTube en gångbar plattform för att öka din publik och ditt företag på flera sätt.

Denna artikel är inspirerad av: https://wearegrow.com/8-massive-benefits-of-using-youtube-for-business/

Om du investerar den tid som krävs för att lära dig plattformens huvudkomponenter kommer YouTube att visa sig vara ett värdefullt tillägg för att växa. Är du redan ute på Youtube? Hör gärna av dig här nedan i kommentarerna vad gäller din närvarió på Youtube eller som bloggare 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *