Vad är Search Intent och varför är det viktigt för SEO?

SEO är ett sätt att få mer trafik till din webbplats. Genom att rankas högt på Google lockar du fler människor till din webbplats, vilket leder till mer försäljning och återkommande besökare. För att få folk till din webbplats måste du optimera ditt innehåll för rätt ord. Men för att öka dina chanser att rankas, övertyga människor att köpa dina saker, prenumerera på ditt nyhetsbrev eller till och med komma tillbaka till din webbplats bör du ta hänsyn till sökintentionen.

I det här inlägget berättar vi vad sökintention är och hur du kan optimera ditt innehåll för sökintention.

Vad är sökintention?

Sökintention (eller användarintention, publikintention) är en term som används för att beskriva syftet med en sökning på nätet. Det är anledningen till att någon utför en specifik sökning. Alla som gör en sökning på nätet hoppas trots allt på att hitta något. Men letar någon efter ett svar på en fråga de har? Vill de besöka en specifik webbplats? Eller söker de på nätet för att de vill köpa något? Många av dessa typer av sökningar är en del av användarens resa på nätet, men ofta representerar de olika stadier.

Under årens lopp har Google arbetat hårt för att förbättra sin algoritm för att kunna avgöra människors sökintention. Google vill rangordna sidor som bäst passar den sökterm som någon använder, samt sökintentionen bakom sökfrågan. Därför måste du se till att ditt inlägg eller din sida passar din målgrupps sökintention.

4 typer av sökintention

Det finns några olika typer av sökintention. Vi kommer att gå igenom de fyra vanligaste:

1. Informationsintention

Låt oss börja med den informativa avsikten. Många sökningar på internet görs av personer som söker information. Det kan handla om information om vädret, information om att utbilda barn, information om SEO, you name it. Människor med en informationsintention har en specifik fråga eller vill veta mer om ett visst ämne.

Exempel på informationssökning: skärmdump av Googles resultat för sökordet tomatsås.

Skarmdump Search Intent 1

Googles sökresultat för termen ”tomatsås”.

Du bör vara medveten om att Googles förståelse av avsikt går mycket längre än att bara visa resultat som ger information om en specifik term. Google vet till exempel att personer som söker efter [tomatsås] troligen letar efter recept, inte efter såsens kulinariska historia. Den vet att de flesta som skriver in [Merkurius] letar efter planeten, inte efter grundämnet. Google vet till och med att det för vissa sökord, som [hur man bygger en fågelmatare], är praktiskt att inkludera videor och bilder.

2. Navigationsintention

Den andra typen av sökintention kallas navigeringsintention. Personer med denna avsikt vill besöka en specifik webbplats. Personer som till exempel söker efter [Facebook] på nätet är vanligtvis på väg till Facebooks webbplats. Du vill alltså se till att din webbplats kan hittas när någon söker efter ditt företagsnamn på nätet.

Exempel på navigeringssökintention: skärmdump av Googles resultat för sökordet Yoast.

Skarmdump Search Intent 2

Googles sökresultat för termen Yoast

Tänk på att en hög placering för en navigationsbegrepp är främst fördelaktigt om din webbplats är den webbplats som folk söker efter. För några år sedan hade vi ett Google Analytics-plugin och vi rankades ganska bra för termen [Google Analytics]. Men det ledde inte till någon trafik till vår webbplats. Personer som sökte efter [Google Analytics] specifikt letade efter Google Analytics-webbplatsen och var ofta inte intresserade av vårt insticksprogram.

3. Transaktionsintention

Den tredje typen av sökintention är transaktionsintention. Massor av människor köper saker online och surfar på webben för att hitta det bästa köpet. Människor söker med transaktionsintention när deras syfte är att köpa något för tillfället. Ofta innebär det att de redan vet exakt vad de vill köpa och bara vill komma till den produktsidan på en gång.

Exempel på transaktionsbaserad sökintention:

Skarmdump Search Intent 3

Googles sökresultat för termen ”IKEA ps 2014 lamp”.

4. Kommersiell undersökning

Vissa personer har för avsikt att köpa något inom en (nära) framtid och använder webben för att göra sina undersökningar. Vilken tvättmaskin skulle vara bäst? Vilket SEO-plugin är det mest användbara? Dessa personer har också en transaktionsavsikt men behöver lite mer tid och övertalning. Dessa typer av sökintentioner brukar kallas kommersiella undersökningsintentioner.

Exempel på kommersiell undersökningsintention:

Skarmdump Search Intent 4

Googles sökresultat för termen ”bästa tvättmaskiner 2021”.

Nyckelord

De ord som människor använder i sina sökfrågor ger oss en inblick i användarnas avsikt. Detta fungerar också i motsatt riktning. Genom att formulera sökord med intentionsspecifika ord kan du öka dina chanser att bli sedd av personer med matchande sökintention.

Vad menar vi med avsiktsspecifika ord? Jo, sökord med transaktionsintention kommer ofta att innehålla ord som t.ex:

  • köpa
  • affär
  • rabatt
  • produktnamn

För att ge ett annat exempel kan (men behöver inte nödvändigtvis) informationssökningar innehålla ord som:

  • information
  • hur man
  • bästa sättet att
  • varför

Hur du optimerar ditt innehåll för sökintention

Varför berättar vi allt detta för dig? För att du vill se till att en landningssida passar din målgrupps sökintention. Om människor letar efter information vill du inte visa dem en produktsida. Åtminstone inte omedelbart. Du kommer förmodligen att skrämma bort dem. Men om någon vill köpa din produkt och landar på ett av dina längre blogginlägg kan du förlora dem. I det här fallet vill du leda dem till din butik och rätt produktsida.

Att optimera dina produktsidor för kommersiellt drivna sökord är en bra idé. Om du till exempel säljer hundvitaminer kan du optimera en produktsida (kategori) för sökordet [köp hundvitaminer]. Kanske har du också en artikel om administrering av vitaminer. Du skulle kunna optimera den artikeln för söktermen [hur man ger vitaminer till min hund] och rikta den till personer med informationsintention.

Undersök din målgrupps sökintention

Ibland kan det vara ganska svårt att fastställa sökintentionen för en sökning. Och kanske har olika användare som använder samma sökbegrepp en (något) annorlunda användarintention. Som tur är finns det en direkt källa att titta på om du vill veta vilken avsikt som passar dina sökord bäst: sökresultatsidorna. Ta reda på hur du kan använda resultatsidorna för att skapa bra innehåll som är avsiktsbaserat.

Om du vill veta mer om din målgrupps sökintention är ett annat sätt att fråga dem. Du kan göra en kort enkät med frågor om vad folk söker efter och låta enkäten dyka upp när folk besöker din webbplats. Det kommer förmodligen att ge dig några värdefulla insikter om din målgrupp och deras avsikt. Se till att inte vara alltför påträngande med den här typen av popup-fönster eftersom det kan skada användarupplevelsen på din webbplats.

Artikeln är inspirerad av: https://yoast.com/search-intent/

Slutsats Search Intent

Det är viktigt att se till att det innehåll du skriver passar både de termer som folk söker efter och din målgrupps sökintention. Se till att ditt inlägg eller din sida är informativ när människor söker information. Var det första resultatet när någon söker på ditt företagsnamn. Ge innehåll som hjälper människor att fatta ett välgrundat beslut när de fortfarande undersöker sina alternativ. Men led människor till dina försäljningssidor om de vill köpa en av dina produkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *