Framgångsrik innehållsstrategi: Skapa en bra content plan

Innehållsmarknadsföring ger trovärdighet och framgång

Med många konsumenter som blivit misstänksamma mot traditionell reklam har innehållsmarknadsföring blivit den digitala marknadsföringstaktik som är det främsta valet för moderna marknadsförare, och 82 % av marknadsförarna använder den för närvarande enligt HubSpot. För att innehållsmarknadsföring ska bli framgångsrik krävs dock en väldokumenterad innehållsstrategi.’

Få din strategi på plats för att flyga med ditt innehåll

Men även om innehållsmarknadsföring tycks bli allt populärare har många marknadsförare ingen dokumenterad strategi som kan hjälpa dem. En rapport från Content Marketing Institute belyser att endast 43 % av B2B-marknadsförarna har en sådan dokumenterad strategi.

Att ha en innehållsstrategi är en kritisk komponent för att få innehållsmarknadsföring på rätt sätt. Därför har vi vänt oss till experter på innehållsmarknadsföring för att få veta vad en innehållsstrategi är, varför företag behöver en sådan och vilka steg de kan ta för att utveckla sin egen.

Vad är en innehållsstrategi?

Lauren Reed, redaktionschef på Honolulu, HI-baserade iQ 360, definierar en innehållsstrategi som ”ditt företags strategi för att skapa och distribuera innehåll för din målgrupp”. Även om en innehållsstrategi kan vara enkel är det lätt att göra fel om du inte prioriterar innehåll som är relevant för rätt målgrupp.

Det är också viktigt att du dokumenterar en innehållsstrategi som fokuserar på att ge värde till din målgrupp. ”En framgångsrik innehållsstrategi”, fortsätter Reed, ”är en strategi som syftar till att förstå vad din målgrupp vill ha och behöver, och som fokuserar på att utveckla innehåll som är användbart, pedagogiskt, relevant eller på annat sätt värdefullt för dem.”

Det är viktigt att förstå vilken typ av innehåll som kommer att entusiasmera din publik, för även om många organisationer fokuserar på skapande och distribution, så är det din publik som avgör den slutliga framgången för ditt program.

strategi innehall

Varför du behöver en innehållsstrategi

”Företag behöver en innehållsstrategi”, förklarar Daniela Andreevska, marknadsdirektör på Campbell, CA-baserade Mashvisor, ”för att se till att de kan locka rätt användare som kommer att konvertera till kunder, utbilda dem om fördelarna med att använda deras produkt, konvertera dem till kunder och behålla dem som kunder.” Du behöver en innehållsstrategi för att föra potentiella leads ner i försäljningstratten och få dem att komma tillbaka.

Reed håller med om fördelarna med innehållsmarknadsföring, men hon tillägger att ”att skapa innehåll utan syfte, bara för att lägga ut något, kan vara ett kostsamt och tidskrävande misstag”. Om du känner till din strategi innan du börjar producera innehåll kan ditt varumärke skapa mer relevant innehåll, vilket leder till större förtroende och bättre avkastning på investeringar i innehållsmarknadsföring.

Att veta vad en innehållsstrategi är och varför du behöver en är viktigt, men vad kan du uppnå genom att lägga tid på att skapa en?

Här är några fördelar med att skapa en innehållsstrategi:

  • Det klargör ditt budskap: Om du inte berättar din historia kommer din publik att dra slutsatser om dig och bilda sig en egen uppfattning. En dokumenterad innehållsstrategi kan hjälpa dig att definiera exakt vem du är och vad du gör, samtidigt som det budskapet är detsamma i alla kanaler du använder. Detta tydliga budskap hjälper dig inte bara att nå ut till rätt målgrupp, utan även till dina anställda genom att ge dem något att hänvisa till närhelst de är osäkra på budskapet för ditt varumärke.
  • Det bygger trovärdighet: En innehållsstrategi är ett sätt för dig att nå ut till fler människor. När du väl har en strategi på plats undviker du att använda slumpmässiga metoder för din marknadsföring och kan börja etablera ditt varumärke som ledande inom din bransch.
  • Det skapar konsekvens: För att innehållsmarknadsföring ska vara effektiv måste den ske konsekvent. Genom att skapa en strategi att följa vet du exakt vad du måste göra och när du måste göra det, vilket gör att du kan upprätthålla den konsekvens som krävs för att uppnå resultat.

Definiera en innehållsstrategi för ditt företag

Även om det finns vissa allmänna riktlinjer för vad en innehållsstrategi är, beror den i slutändan på ditt företags behov. Ja, du vill föra leads ner i tratten och få dem att komma tillbaka, men i vilket syfte?

Allt innehåll som skapas bör ha som syfte att hjälpa dig att uppnå dina affärsmål. Enligt Marcus Ho, verkställande direktör på Singapore-baserade Brew Interactive, ”bör innehållsstrategin göra ett antal saker, men i slutändan bör den hjälpa dig att uppnå centrala affärsmål”.

Det målet bör för de flesta företag vara att öka försäljningen, men beroende på vilken produkt eller tjänst du säljer kan en innehållsstrategi se olika ut från ett företag till ett annat.

För ett företag kan en innehållsstrategi vara inriktad på skrivet innehåll som träffar många SEO-nyckelord. För ett annat företag kan strategin vara mycket mer inriktad på videoinnehåll eller podcasts. I slutändan bör en innehållsstrategi vara unik för ditt företag. Som Neil Morton, Chief Marketing Director på StudioPTBO i Peterborough, Ontario, förklarar: ”En mycket effektiv innehållsstrategi bör ge dig både ett lyft för varumärket och generera leads till ditt företag, som du har en metod för att sömlöst konvertera till nya kunder”.

innehall strategi

Här är sju steg som är viktiga för att utveckla en solid innehållsstrategi:

1. Fastställ dina mål

Reed rekommenderar att du börjar med ett mål. ”Att börja med det slutliga affärsmålet hjälper dig att hålla dig fokuserad”, sade hon, ”annars kan det vara lätt att bli distraherad”. Om du inte koncentrerar dig på affärsmålen kan det sluta med att du publicerar innehåll bara för sakens skull. ”Vid det här laget bör du se till att du har alla dina analyser på plats”, föreslog Taras Prystatsky, strateg för innehållsmarknadsföring på Respect.Studio. Potentiella mätvärden att spåra i dina analysverktyg kan vara sidvisningar, delningar i sociala medier eller e-handelskonverteringar.

2. Bestäm din målgrupp

”Lär känna din målgrupp”, säger Andreevska. Du vill veta var de spenderar sin tid på nätet, vad de spenderar sina pengar på och hur du kan lösa deras problem. ”Kartlägg deras resa från upptäcktsfasen, till övervägandefasen, till köptillfället och förhoppningsvis till att bli en återkommande kund”, rekommenderade Reed. Du vill utveckla innehåll som lockar din målgrupp och leder dem varje steg på vägen till ett köp.

3. Bearbeta SEO-aspekten och gör sökordsundersökningar

När du har bestämt din målgrupp, säger Andreevska, ”måste du noggrant undersöka de nyckelord som är relevanta för din målgrupp”, eftersom dessa kommer att bli ”ryggraden i din innehållsutveckling”. Många verktyg kan hjälpa till med sökordsforskning, till exempel Ahrefs och Google Keyword Planner. Du kan skapa innehåll kring dessa nyckelord som driver trafik och högre SEO-placeringar för din webbplats och ditt varumärke.

4. Analysera konkurrensen

När du har förstått vad din målgrupp och dina nyckelord är, är det en bra idé att undersöka dina konkurrenters innehåll tillsammans med de områden och nyckelord som de rankar för. ”Titta på vad dina konkurrenter gör, men ännu viktigare är att titta på vad de inte gör”, säger Reed. Studera ämnen, nyckelord och längden på innehållet på deras webbplats eller andra distributionskanaler. Om du hittar områden där dina konkurrenter har innehåll som är bristfälligt kan du fylla luckorna och ge bättre värde till din målgrupp.

plan content

5. Välj dina distributionskanaler

Låt inte den oändliga mängden distributionskanaler överväldiga era team. Prystatsky anser att varumärken bör välja en liten handfull kanaler för innehållsdistribution, till exempel en blogg och en YouTube-kanal, så att företaget kan ”fokusera på distribution till rätt personer genom rätt kanaler”.

6. Skapa innehåll för hela kundresan

Det är fördelaktigt att locka kunderna till ditt varumärke med innehåll i toppen av tratten. Men vad händer efter att du har fått dem dit? Du måste tillhandahålla innehåll som inte bara väcker deras intresse utan potentiellt löser deras problem. ”Många företag som jag ser lägger för stor vikt vid toppen av tratten, men misslyckas med att skapa innehåll som hjälper till att konvertera i botten av tratten”, säger Ho. Det är också viktigt att ett varumärke har tillgångar som ”fallstudier, vittnesmål eller videor som övertygar om varför de passar bra att arbeta för dig”.

7. Utveckla en redaktionell kalender

När du väl har valt dina distributionskanaler ska du ”skapa en redaktionell kalender för att reda ut de små detaljerna om var och när innehållet ska göras tillgängligt”, säger Reed. En redaktionell kalender hjälper dig att hålla koll på ditt innehåll och se till att du publicerar konsekvent.

8. Blanda ihop det

”Använd en blandning av storytelling och soft sell”, förklarar Morton. Din innehållsstrategi bör inte bara vara inriktad på att sälja, men den bör inte heller bara handla om att lösa problem gratis. ”Människor köper lösningar på vad deras målpunkt än är så du försöker att visa att du kan lösa deras problem.” Ditt första steg bör vara att tillhandahålla innehåll som utbildar dem och sedan visar hur ditt varumärke kan hjälpa dem. Morton rekommenderar också att du använder en blandning av innehållstyper för att få bästa effekt.

strategi innehall

9. Bygg upp trovärdighet inom ditt ämne

Prystatsky drog slutsatsen att ”när det gäller B2B – är det mycket viktigare att bygga en trovärdig bild istället för att fånga hype”. Om du följer de här stegen kan du skapa en innehållsstrategi som ger ditt publikvärde ett verkligt värde för din publik och utvecklar ett långvarigt förtroende för ditt varumärke.

Denna artikel är inspirerad av: https://www.cmswire.com/content-strategy/7-steps-to-create-a-successful-content-strategy/https://www.cmswire.com/content-strategy/7-steps-to-create-a-successful-content-strategy/

Sammanfattning

Det finns flera fina saker att ta med sig från denna artikeln kan jag tycka och det är många företag som idag använder dessa punkter här ovan för att skapa framgång med sitt innehåll på Internet och skapar trovärdighet samt konverterar besökare till betalande kunder.

För dig som inte än har satt igång med en content plan eller inte har din strategi för ditt innehåll klar. Läs igenom artikeln igen och sätt din plan för hur du skall nå ut med ditt innehåll samt se till att skapa det bästa innehållet du bara kan för att du skall få så pass bra spridning och nytta av det.

Hör gärna av dig ifall du vill ha input eller behöver hjälp när du skall skapa framgång på Internet för dig och ditt företag vad gäller innehållsmarknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *