Förbättra dina bloggposter: Enkel handlingsplan för din blogg

Enkel guide till att förbättra en bloggpost eller webbsida

Jag satte ihop en guide till hur man kunde förbättra ett nätverk av bloggar och sajter för ett relativt känt företag inom SEO här i Sverige. Det var en förbättringsplan för deras sajter, bloggar och egentligen en guide för att höja deras nätverk av sajter. Det blev aldrig att jag började arbeta hos detta företag, (jag backade ur), men jag tycker att guiden kan man använda på de flesta bloggar och webbplatser, som en start till förbättring, så jag tänkte presentera den här nedan. Planen och guiden är tänkt att höja synligheten för enskilda bloggar eller för hela nätverk, beroende på hur många sajter du har tillgång till.

Generellt förbättringsarbete för att öka organisk trafik och i förlängningen även öka konvertering på sajter du arbetar på kan se ut som visas här nedan i artikeln:

Dels förbättra redan existerande artiklar, de bästa i Ahrefs, samt bygga optimerade landningssidor för specifika sökord, lokala platser eller sökordsfraser är min tanke och detta görs enligt följande:

Titlar:

- Antingen så skapar man titlar som är generella och inte stör kundens resultat i SERP eller så skriver man exakta titlar där man kan komma att ranka högre än kunden. Detta kommer förmodligen att ske ändå på flera håll, att man rankar högre än kund på vissa sökord. Både generella sökord, men även mera specifika och lokala varianter. Sökord, sökordsvariationer, frågor eller titlar som ligger lite vid sidan om målet kan användas här beroende på vilken väg vill ta.

Har man en sajt, så stör man ju inte sitt eget nätverk eller kunders nätverk, men var ändå noga med titlar och annat, trots att Google ibland skriver om dina titlar när du skall försöka att ranka ute på Google.

guide forbattring blogg

Inledning på landningssida:

- Man skapar en inledning där man nämner sökordet samt även plural eller ett par variationer. Man kan även skriva vad man skall beskriva i artikeln i inledningen. Inledningen blir i fetstil där det passar. Synonymer, sökord, relaterade sökord och tilläggsord kan vara med i inledningen av texterna.

Styckesindelning samt läsförståelse:

- Skapa stycken eller avgränsa redan existerande textmassa med stycken och använd H2:or samt h3:or i texten där det passar med sökord, sökordsvariationer samt sökordsbegrepp som ligger relaterat till ämnet i artikeln. Att skapa läsförståelse samt enkelhet att hitta i textmassan är viktigt och skall absolut användas för att höja standarden på bloggen samt göra det enkelt för både Google och besökaren att läsa.

Bulletpoints:

- Skapa ett par snabba Bulletpoints där det behövs eller passar in i textmassan för att ge Google lite mera sökord, variationer i texten samt bättre generell läsupplevelse. Detta delar upp textmassa snyggt och ger besökaren och Google lite mera matnyttigt liksom.

Listor och lista saker:

- Skapa sk listtartiklar ifall detta passar, dessa är lätta att länka ut från till redan existerande inlägg på sajten. Skapa även listor inne i redan existerande inlägg. Google ser ut att gilla listor och annat samt 1. 2. 3. artiklar. Dessa tenderar även att bli Featured Snippet mellan varven ifall man siktar på detta.

Bilder:

- 1 Featured Image samt 1 -2 bilder i inläggen som är döpta till sökord/sökord variationer. Ger ju relevans samt kraft i SERP. Det ger även liv till sajten och användarupplevelsen är ju numera ett litet element för ranking.

Skapa ett mittenparti:

- Ifall det behövs så skapar man ett nytt mittparti på existerande artikel, där man skriver om tex priser, kostnad, bästa, billigaste, vad man kan tänka på eller något annat som skapar lite nytt relaterat liv i existerande artikel.

Skapa avslutning:

- Skapa en passande avslutning där man skriver sökordet, variationer samt sammanfattar artikeln med passande stycke och liten textmassa. Sammanfattningen skall vara ett bra avslut på artikeln samt ge besökaren lite mer samt skall helst innehålla ett par av sökorden som du vill ranka för. Ifall detta går att göra naturligt.

Interlänkning:

- Internlänkning sker där det passar i nya artiklar och redan existerande i artiklar även om kraften inte blir optimal, men det kommer ju att ge relevans och absolut lyft i SERP på sikt vad gäller redan existerande artiklar som rankar hyfsat på sajten. Länka gärna mellan artiklar i samma kategori eller ämne. Stöd upp nya artiklar men även de redan existerande. Se Ahrefs för de bästa artiklarna att arbeta med vad gäller intern länkar.

Jag har arbetat en hel del interna länkar på tex min fotbollssajt och detta har verkligen gett resultat. Jag har använt ett plugin, men det behöver man ju inte göra, man kan använda tänket som pluginet använder sig av, så kommer man tillräckligt långt.

Featured Image:

- 1 generell bild som passar ändamålet samt det generella temat för sajten.. Gärna döpt bild för ändamålet eller generellt för sajten i stort.

Externa länkar:

- När det interna arbetet på sajten närmar sig att bli klart kan man titta på externa sajter i nätverket som kan vara passande eller redan har länkar in mot befintlig sajt och skapa nya länkar in mot existerande artiklar samt nya artiklar. Länkar med sökord eller sökord variationer eller sajt namnet, klicka här, läs mer ifall man vill vara mer försiktig. Man kan ju även lägga någon eller ett par länkar in mot inlägg som man vet kommer att ranka bra, så att kraften etableras snabbt.

Som en start på arbetet tycker jag man skall sikta på att förbättra sajterna innan man lägger externa länkar in mot respektive sajt. De har redan lite kraft som bör räcka ett tag. Man får hålla detta under koll och se ranking såklart varje dag.

Adderingsord:

- Platser, orter, plural, singular, leverantörer, tips, produkter, företag, bästa, billigaste, största, minsta osv… Används när det passar och man vill ha variationer.

Frågor:

- Skapa frågor och besvara dessa i artiklarna.

FAQ:

- Skapa kortare FAQ i slutet av inläggen som en sammanfattning mellan varven, så kan man besvara frågor och skriva generella sökord variationer om ämnet naturligt i texten.

Lokala sidor:

- Arbeta med platser där det fungerar och behövs, så att det blir relaterat till redan existerande inlägg. Se SERP vart glapp finns, där enkla sökresultat kan intas.

forbattring guide blogg

Kategorier:

- Internlänka mellan inlägg i respektive kategorier samt se till att kategorier syns på sajten.

Menyer:

- Skapa menyer där man lägger de viktigaste kategorierna eller artiklarna så de får lite mer kraft internt. 3-5 bästa inläggen: - Kanske lägga 3-5 bästa inläggen i sidebar för att få lite mera
internkraft.

Om/kontakt/:

- Se snabbt över om och kontaktsida, så dessa finns.

Installera redirections plugin:

Redirecta 404 ifall detta finns sedan gammalt på sajten. Rikta lite kraft till startsidan eller internt om det finns.

Sitespeed:

- Man kan köra sajterna på tex Pingdom eller så för att se snabbheten. Korrigera ifall det behövs. Om man vill. Arbeta med sitespeed för att få snabbare ladd tider och ta hjälp av några av punkterna i guiden här ovan.

Bildkomprimering:

- I de fall man har/skall använda många bilder kan det vara bra att komprimera dessa med något plugin för ändamålet. Man använder sig av detta arbetssätt även för de redan existerande artiklarna som finns och siktar in sig på de 20- 30 bästa artiklarna eller så till att börja med, beroende på hur stora sajterna är. Samt även gör en generell snabb koll på sajten hur den presenteras.

Sammanfattning

Följer du denna enkla guide så gör du mer än vad ca 80% av bloggarna gör där ute på webben. Många slavar med insidan på sin blogg eller webbplats, men se till att du arbetar så smart du kan med din insida av din blogg för att få bästa prestanda och upplevelse vad gäller besökaren samt även optimera ditt innehåll och blogg för Google. Skall du lägga ner tid, så skall du få så mycket valuta för det som möjligt och en snabb, snygg och bra sajt med rätt optimerat innehåll gör att du kommer lyfta i sökresultat och hos dina besökare. Hör av dig här nedan i kommentarerna ifall du behöver hjälp med din blogg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *