Länka blogginlägg: Länkar mellan bloggposter

Som bloggare är vårt jobb att producera bra, användbart och informativt innehåll alltid och samtidigt är det svårt att inkludera Interlinking blog posts has advantageseverything i ett enda inlägg på grund av många anledningar. Så för att lösa detta problem på ett konstruktivt sätt finns det en superlösning – internlänkade blogginlägg. Läs mer här: https://petterhedman.se/internlankning/

Genom det här inlägget kommer jag att lägga fram alla de maximala problem som vi vanligtvis möter när vi producerar, presenterar blogginnehåll och hur du effektivt presenterar det för din publik. Har du problem med att komma på uppslag när du skall blogga, så kolla in detta inlägg: https://petterhedman.se/bloggideer/

Varför behövs det interlänkning av blogginlägg?

Som bloggare är det vårt jobb att producera innehåll och vi strävar efter det, vi producerar värdefullt innehåll varje dag och ibland har vi problem med att presentera en överväldigande mängd innehåll som vissa behöver, men inte alla. Och om vi använder samma strategi för att hantera alla typer av läsare slutar det med att vi gör dem besvikna. Problem med att presentera innehåll:

lankar internt blogg

1. Alla läsare vill inte ha allt

Om en läsare kommer till din blogg för att få information om ett ämne kan det finnas möjligheter att han eller hon kan veta allt, något eller ingenting om det ämne som du diskuterar genom ditt blogginlägg.

Eftersom olika typer av läsare landar på din blogg med behov av olika information är det bästa sättet att ge allt vi kan i samma blogginlägg. Men det kan sluta med att vi skapar tristess för de läsare som vet allt.

Låt mig förklara ovanstående problem genom ett exempel: Om ditt blogginlägg handlar om tillverkare av idealisk eller hälsosam dietmat på marknaden, där du förväntas prata enbart om tillverkare av mat.

Men om du måste hjälpa dina läsare att veta vad som är en idealisk kost så har du två alternativ: det ena är att skriva om idealisk kost i början av blogginlägget, vilket kan irritera dina användare, det andra alternativet är att länka till ett internt blogginlägg som du redan har skrivit om idealisk kost tidigare, på så sätt kan alla intresserade läsare bara klicka på den länken och läsa det.

Om en läsare inte är intresserad eller om han/hon redan har läst blogginlägget tidigare, skulle han/hon hoppa över att klicka på länken. På så sätt får din läsare både nödvändig information och samtidigt inte överbelastas med extra information som han kanske behöver eller inte behöver.

2. Vissa läsare vill ha mer

Som diskuterats ovan är inte alla läsare lika, vissa läsare behöver mer och mer liknande information från din blogg. Och om du misslyckas med att tillhandahålla samma sak så kommer de att lämna din blogg trots att han vill läsa mer och trots att du har mer information om samma ämne.

I allmänhet använder vi avsnittet Rekommenderade artiklar, men vi kanske har större chans om vi ger några fasta artiklar i själva blogginlägget mot slutet.

Exempel,

Liknande artiklar – Hur kan jag laga hälsosam mat själv?

Kostar hälsosam mat mer?

3. Vissa läsare kanske hittar dig via en annan källa

Vad jag menar med en annan källa är att om läsaren kommer från en blogg med en annan nisch via din kommentarlänk, så är ämnet du kanske diskuterar helt nytt eller okänt för honom vilket gör att det är bättre att hjälpa dem genom att ge dem några användbara länkar i början av blogginlägget om grunderna i ämnet (om informationen behövs för att förstå nästa blogginlägg).

Enligt exemplet ovan är det bättre att ge en länk för att få veta mer om idealisk kost innan man får veta hur man gör idealisk kost bättre för att vägleda sådana utländska eller okända läsare.

4. Vissa kanske slutar med att läsa den sista artikeln

Om läsaren är en regelbunden läsare av din blogg och om du ger mer information om ett ämne i detalj i varje inlägg skulle det tråka ut honom. Om du lämnar en länk till det innehållet får han möjlighet att välja om han vill veta mer om ämnet i detalj genom att klicka på blogginlägget eller inte.

5. Vissa kanske inte förstår ditt blogginlägg

Baserat på exemplet med den idealiska kosten skulle en länk till blogginlägget göra att din läsare som inte känner till den grundläggande informationen om en idealisk kost kanske till slut inte förstår.

Men om du inte ger nödvändiga anvisningar på nödvändiga ställen där han vill ha mer information. Om du till exempel hänvisar till BMI, som alltid är ett tvetydigt begrepp, kan du hjälpa din läsare genom att lämna en länk till BMI.

Hur löser man ovanstående problem?
Som namnet på det här blogginlägget anger tänker vi lösa alla ovanstående problem enbart genom att länka samman blogginlägg.

Länka till relevanta blogginlägg

Vi kan göra detta på två sätt, dels genom att tillhandahålla en hyperlänk i själva stycketexten, dels genom en separat rad (Läs: Hyperlänkat namn på blogginlägg). Båda sätten är giltiga och du kan alltid skriva en ny rad med texten Läs: Artikelnamn på sådana ställen kan du helt enkelt hyperlänka den text som handlar om artikeln.

Till exempel – De idealiska kostleverantörerna på marknaden är …. den idealiska kosten har hyperlänkats till blogginlägget som handlar om idealisk kost, annars kan du ge en hyperlänk som nämner det särskilt.

lanka internt blogg

Rekommendering av liknande artiklar

För det mesta är läsarna ganska törstiga på kunskap och information som vi har diskuterat ovan. Vi kan hjälpa dem att hitta den nödvändiga informationen eller relaterad information med hjälp av avsnittet Rekommenderade artiklar. Men de rekommenderade artiklarna är oftast baserade på någon algoritm och de ändras hela tiden, och du kan misslyckas med att ge läsaren rätt vägledning även om du har den information som de behöver.

Du kan nämna liknande artiklar i slutet av blogginlägget så att de alltid finns kvar för att hjälpa användare som vill ha mer information.

Fördelar med att länka samman

Det finns ett stort antal fördelar för både dig och din användare genom att länka samman blogginlägg, och de är följande

  • Ökade sidvisningar – När en läsare navigerar genom alla blogginlägg via sammanlänkade blogg-URL:er ökar automatiskt sidvisningarna på din blogg, och när de ökar faller allt annat på plats som du vill.
  • Länkjuice överförs – När du har en do-follow-länk till en sida överförs din länkjuice till den sidan, och det är anledningen till att de flesta bloggare arbetar hårt för att få backlinks (vilket är en mycket bra SEO-signal). Genom att länka ihop blogginlägg överförs
  • länkjuice från ett blogginlägg till ett annat, vilket gör att både populära och opopulära blogginlägg får en bra sökmotorrankning.
    Avstängningsfrekvensen minskar – Som vi diskuterat, när din läsare inte förstår vad du skriver så lämnar de helt enkelt, men detta ger en dålig signal till sökmotorn eftersom det kallas för avstängningsfrekvens. Genom att tillhandahålla ett nödvändigt alternativ för att förstå den information du tillhandahåller minskar du din studsfrekvens genom vilket du klättrar uppåt i SER-positionen.
  • Bygger trovärdighet – De flesta bloggar lyckas inte eftersom de är som engångsunderverk och inte särskilt konsekventa, men endast konsekventa bloggar lyckas bäst. Om du tillhandahåller ordentliga länkar till alla dina inlägg för att täcka ett ämne från början till slut anses du vara en trovärdig bloggare. Och om du får ett gott och trovärdigt rykte kommer folk att lita på dig och vara villiga att köpa från dig.
  • SEO på webbplatsen stärks – Genom de ovan nämnda fördelarna stärks SEO på webbplatsen, och när den väl är bra kan du lätt rankas och få en bra mängd trafik från sökmotorerna också.
    Försiktighet:

Du måste dock göra det i begränsad mängd, eftersom det sägs att för mycket är för dåligt, och detsamma gäller här också. Om du länkar för mycket kan folk tro att du är skräppost och klicka på bakåtknappen, låt det inte hända. Gör det, men på ett begränsat och vackert sätt.

Tillåt alltid att de sammanlänkade blogginläggen öppnas i en ny flik, så att läsarna inte missar eller måste trycka på bakåtknappen för att gå till föregående blogginlägg. Gör det inte till en no-follow-länk, behåll den do-follow endast för att överföra länkjuice.

Hur man enkelt länkar samman blogginlägg

WordPress blogginläggsredigerare erbjuder detta alternativ och det är mycket enkelt om du vet detta, ignorera den här delen –

Välj markerat alternativ i WordPress blogginläggsredigeraren efter att du valt den text du vill infoga en hyperlänk.

Länka samman blogginlägg 1

Om det är en extern URL kan du ange den här själv, annars kan du klicka på kugghjulsikonen för fler alternativ.

Konvertera en text till URL

I sökfältet anger du den text som krävs för att hitta ditt tidigare blogginlägg genom rubrik eller innehåll, WordPress autosuggest kommer att fylla i blogginläggen baserat på din inmatning, när du hittar det önskade blogginlägget klickar du på det, URL visas och klicka sedan på knappen Lägg till länk så läggs din länk till. Det är mycket enkelt.

Internlänka blogginlägg 2

Till exempel, (låt oss ta ett exempel på bloggande) Om ditt blogginlägg handlar om bästa hostingleverantör kan du ge länkar till DIY-guider för att sätta upp en blogg via den hostingleverantör du nämnde.

Jag hoppas att du har förstått fördelarna med och användningen av sammankopplade blogginlägg.

Tack för att du läste. Dela gärna med dig av dina åsikter om blogginlägget med oss genom kommentarer. Om du har tyckt om att läsa det här inlägget, dela det med dina kompisar och prenumerera på den här bloggen för mer intressanta saker genom att använda din e-postadress uppe till höger på sajten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *