Viktigaste frågan innan bloggande – Vilken är det?

Vilken är den viktiga frågan?

Den viktigaste frågan att ställa sig själv om varje blogginlägg du skriver. Låt oss inte leka med det här. Jag ska berätta vad frågan är, direkt. Vi kastar oss ut och kör igång med inlägget direkt!

Varför skulle någon vilja läsa det här?

Det är den viktigaste frågan du kan ställa dig själv om det du skriver på din blogg. Ibland har man bara något att säga och det räcker. Men ibland är det inte det. Så vad händer om du har något att säga? Bara för att du är någon slags expert tror du att världen hänger på varje ord du säger?

Varför skulle någon vilja läsa detta?

Om du har ett svar på det bör du förmodligen arbeta in det svaret i det du skriver. För ”varför” är aldrig så självklart som du tror att det är. Jag vet detta helt enkelt på grund av alla de skitbra rubriker jag ser som skulle vara helt meningslösa till och med för den avsedda målgruppen, för att inte tala om slumpmässiga främlingar på internet.

skriv bra skit

Ge din publik något bra

Din publik kommer att se den rubriken och inte veta någonting om hur du byggde upp ditt blogginlägg och varför du publicerade det. Det är bäst att den får dem att klicka på den, annars är den död. Faktum är att det inte kommer att finnas någon ankomst. Den är bara död.

Tänk dig en författare som skickar in ett manuskript till en roman till ett förlag. Redaktören säger till henne att det är hemskt. Författaren svarar: ”Men jag spenderade fem plågsamma år på att skriva det!”. Redaktören säger: ”Ingen bryr sig om det. Det de bryr sig om är att det är någorlunda bra.”

Ge din läsare vad den behöver och vill ha

Ingen bryr sig om ditt blogginlägg om det inte finns något i det som de bryr sig om, på deras villkor. Om du inte kan ange varför någon ska bry sig om att läsa det, kommer de troligen inte att bry sig. Om du kan ange varför någon borde bry sig är det för att du vet vad de bryr sig om och det är det du skrivit om.

Det är så enkelt att det nästan är för enkelt. Men det finns mycket djup och komplexitet bakom ditt svar på den viktigaste frågan.

Övergivit tankar och ideér om nya blogginlägg

Jag kan inte ens räkna hur många blogginlägg jag har övergivit eftersom jag ställde mig själv den här frågan: Varför skulle någon vilja läsa det här? Och om jag inte kunde komma på ett tillfredsställande svar övergav jag utkastet. Jag har redan knappt tid att blogga, vilket är lustigt eftersom bloggandet är min verksamhet, eller hur? Men på många sätt är jag inte annorlunda än du. Och jag vet att du känner att du har lite tid att blogga.

Och det sista du vill göra är att slösa bort den tiden på att publicera något som ingen bryr sig om.

Om du märker att du inte kan svara på den frågan för dig själv har du några allvarliga förbättringar att göra i ditt bloggande och kanske till och med i din verksamhet som helhet.

blogg hjalte

Öka ditt självförtroende och skriv bra skit

Om du har lite problem med självförtroendet kan det här tyckas vara en särskilt svår fråga att ställa sig själv. Men ingen bryr sig om ditt självförtroendeproblem (mest för att de inte vet att du har ett, inte för att de är elaka). Men tänk på följande: Om du tydligt kan svara på varför någon skulle vilja läsa det du skriver är det en ganska stor självförtroendeboost.

Ge dina läsare vad de vill ha och behöver. Skapa värde på Internet. Ingen vill längre läsa skräpposter. Kör hårt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *