Vad är en landningssida: Hur används landningssidor?

En landningssida är ryggraden i din kampanj

Många som börjar med internetmarknadsföring frågar ofta vad en landningssida är. Innan vi börjar, här är vad marknadsföringsexperterna säger: ”Starta aldrig en marknadsföringskampanj utan att ha en landningssida för den.” Nu när detta är sagt ska vi idag titta på grunderna, som är:

  • Vad är en landningssida?
  • Landningssidor vs. startsida
  • Vad kan landningssidor användas till?

1. Vad är en landningssida?

En landningssida kan vara vilken sida som helst som en person kommer till efter att ha klickat på en uppmaning till handling. En landningssida är specifik riktad mot ett ämne eller en kategori. Den är speciellt utformad för ett syfte i din marknadsföring.

Syftet med en landningssida kan delas in i två kategorier:

  • Fånga e-postadressen till potentiella kunder för att senare kunna erbjuda produkter.
  • ”Att värma upp potentiella kunder för den produkt du försöker sälja innan du skickar dem i försäljningstunneln.

Det är alltså möjligt att skapa två typer av landningssidor:

Landningssidor för ledningsgenerering

Den värdefulla informationen du kan få från en sida för att skapa leads är när en besökare lämnar sin e-postadress i utbyte mot något (bok, guide, video, podcast etc.) – detta ger dig tillåtelse att fortsätta relationen med dem. När du väl har fått tillstånd från en kund försöker du omvandla den till kund genom att kombinera de två mest kraftfulla kommunikationsverktygen som marknadsförare har – e-post (automatiserat eller personligt anpassat) och landningssidor.

Övergångssidor för landningssidor

Övergångslandningssidor är utformade som en övergång mellan en marknadsföringsannons och dess slutdestination. Syftet är att förbereda besökaren för den produkt som du försöker sälja. Dessa sidor används främst inom e-handel och ger tillräckligt med information och argument för att besökaren ska klicka på ”köp”-knappen så att de kan lägga produkten i sin kundvagn.

Förutom säljsnacket finns det antingen videor eller bilder som förklarar produkten. Landningssidor är i allmänhet separata från webbplatser och används för trafikkampanjer. De är specifika och riktade för att skapa kunder av besökarna i någon form.

landningssidor

2. Landningssida vs. hemsida

Om du jämför landningssidor med hemsidor kan du se varför landningssidor är viktiga för att lyckas med din marknadsföring online.

Hemsidan är utformad med ett mer allmänt syfte i åtanke. På en webbplats med en presentationssida talar den här sidan om ditt övergripande varumärke och företagets värderingar, och den är vanligtvis fylld med länkar som gör det möjligt att navigera till andra delar av webbplatsen. Den är utformad för att uppmuntra till att utforska webbplatsen.

Däremot är dina landningssidor utformade för ett enda syfte.

Tänk på länkarna på din sida som läckor. Varje länk på din sida som inte representerar ditt konverteringsmål är en distraktion som försvagar ditt budskap och minskar din konverteringsgrad. Landningssidor bör inte ha några extra länkar som leder någon annanstans, eller navigationslänkar, så att det bara finns en enkel åtgärd som besökarna ska göra: klicka på din uppmaning till handling (CTA).

3. Hur används landningssidor?

Det finns nästan inga gränser för hur landningssidor kan användas, och vi ska titta på några av de vanligaste exemplen på hur de används.

1. Insamling av personlig information (e-postadress) i utbyte mot :

  • Rapporter om viktiga fakta om branschen.
  • E-böcker som är kompletta guider till ett område.
  • Nyhetsbrev med tips inom ditt expertområde.
  • Ljudpoddar som folk kan lyssna på när som helst.
  • Webinars för direktsessioner.
  • Inspelade videopresentationer.
  • Gratis utbildning online.

2 . Förbered dina kunder på ditt erbjudande innan de fortsätter ner i försäljningstunneln för att:

  • Köp din produkt eller tjänst på nätet.
  • Var en kund i din online-verksamhet

landningssida

4. Styrkan i budskapet på din landningssida

Att ha ett budskap som matchar varandra är en viktig del av förklaringen till varför landningssidor är så effektiva. Detta kallas ”Message Match”, vilket innebär att din landningssida kan förstärka det budskap som presenteras i länken som du klickade på för att nå sidan.

De flesta besökare är otåliga och kommer att lämna din sida inom några sekunder om du inte förstärker deras avsikt med en passande rubrik och ett (snabbt och tydligt) mål.

Låt oss ta ett exempel.

Låt oss säga att uppmaningen till handling är Få 50 % rabatt på Dell Inspiron 9000.

Så här skulle ett dåligt meddelande på din landningssida se ut:

Välkommen till David’s PC Store.

Här är ett bra budskap på din landningssida:

Få 50 % rabatt på Dell Inspiron 9000 hos David’s PC Store.

Ju mer sidans titel är relaterad till den uppmaning till handling som klickades, desto större är sannolikheten för att de potentiella kunderna kommer att göra kopplingen och se att din landningssida är till för dem.

Ett bra sätt att se till att ditt budskap är starkt är att skriva annonsen med CTA på ett papper och titeln på landningssidan på ett annat papper. Titta sedan på din annons och bläddra runt på sidan. Överensstämmer ditt papper med det som står på landningssidan?

Avslutning landningssida

Jag hoppas att den här artikeln har hjälpt dig och att du har fått en överblick över vad en landningssida är, och jag hoppas att du förstår poängen. Landningssidor används ofta i online-verksamheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *