Skapa en bra sida med verktyg och resurser: (plus marknadsföringstips)

Skapa resurssida på ett enkelt sätt

Nästan alla bloggar du besöker nuförtiden har någon form av sida som är dedikerad till en lista över rekommenderade verktyg och resurser. I det här inlägget ska jag visa dig hur du skapar en bra resurssida och hur du gör den användbar för din community.

Om du kliar dig i huvudet just nu och undrar vad jag pratar om är det bara att gå till den här sidan. Det här är min sida med verktyg och resurser. Eller så kan du bara fortsätta läsa så ska jag förklara mer i detalj vad den här sidan består av samt varför du bör skapa en sådan för din blogg. Allt är väldigt spännande.

Då sätter vi igång.

Vad är en sida för verktyg och resurser?

En verktygs- och resurssida är ungefär vad namnet antyder. Det är en sida som består av en lista med rekommenderade länkar till olika onlineverktyg, appar, tjänster, produkter, programvara, hårdvara osv. Sidan kan också innehålla länkar till relevanta artiklar som publicerats på andra webbplatser och som du kan rekommendera för din grupp att läsa. Vissa bloggare kan kalla den här sidan för en sida med rekommenderade verktyg, en verktygslåda, en kom igång-sida, men de flesta håller sig till att kalla den för en sida med verktyg och resurser.

I en WordPress-miljö skapas de flesta T&R-sidor med hjälp av en statisk sida och inte ett konventionellt blogginlägg.

Dessa sidor länkas sedan i webbplatsens primära huvudnavigeringsområde och ibland i bloggens sidofält och olika andra sidor. Detta för att göra det lätt för användarna att hitta sidan. Sidan med verktyg och resurser kan också länkas från inhemska blogginlägg och annat externt marknadsföringsinnehåll (mer om detta senare).

resurs sida

Värdet av att skapa en verktygs- och resurssida för din blogg

Att ha en verktygs- och resurssida är ett utmärkt sätt för dig att visa upp, marknadsföra och ge beröm till några av de produkter och tjänster som du älskar att använda i din blogg eller ditt onlineföretag. Det är också värdefullt och användbart för dina läsare. Kanske använder du ett visst verktyg för listuppbyggnad eller ett snyggt WordPress-tema. Var kan de hitta länkar till dessa verktyg så att de kan lära sig mer om dem? Din sida med verktyg och resurser, naturligtvis.

Kanske vill du dela med dig av de verktyg du använder för att skapa din podcast eller onlinekurs.

Jag tror att du kan se hur användbar redan en verktygs- och resurssida kan vara. Om det finns något verktyg som du använder i ditt företag och som du vill berätta om är det bästa stället att berätta om det på din T&R-sida. Yipee!

Tjäna intäkter från din sida med verktyg och resurser

Din sida med rekommenderade verktyg kan också bidra till att öka din affiliateförsäljning och dina inkomster, särskilt om du kan marknadsföra den väl och driva mycket trafik till den. Återigen, mer om detta senare. Innan vi börjar är här några screengrabs av två mycket kraftfulla verktygs- och resurssidor som jag vill dela med dig.

Pat Flynns rekommendationssida är ett utmärkt exempel på en välstrukturerad T&R-sidans layout. Kolla in den här så att du kan få lite inspiration för att skapa din egen.

Jag fick förresten mycket inspiration från Pats sida för att utforma min egen.

Smart Pass-verktyg

Samma sak med Matthew Woodwards rekommenderade sida nedan.

Matthews sida är snyggt organiserad i relevanta kategorier, vilket gör det lättare för användarna att hitta ett specifikt verktyg för vilket syfte eller mål som helst.

Matt Wood verktyg

Skapa en sida med verktyg och resurser för din blogg

Så, nu när du har en god uppfattning om hur en verktygs- och resurssida faktiskt ser ut, syftet och fördelarna med att skapa en sådan sida, kan vi börja med att skapa en sådan för din blogg.

Nedan finns några topptips samt råd och vägledning för att skapa den bästa möjliga rekommendationssidan för din webbplats eller blogg.

Är du redo? Då gör vi det här.

5 viktiga element för att utforma en bra verktygs- och resurssida

webbresurs

#1. Använd en statisk sida

Som jag nämnde tidigare byggs de flesta T&R-sidor med hjälp av en statisk sida och inte ett blogginlägg. Anledningen till detta är att du sannolikt inte kommer att uppdatera din T&R-sida särskilt ofta, och därför är det en sida som inte kräver att en datum- eller tidsstämpel läggs till. Du kan, om du föredrar det, lägga till en liten anteckning i sidfoten för att låta din gemenskap veta när du senast uppdaterade sidan.

#2. Organisera verktyg i kategorier

Det här är starkt rekommenderat. Lägg inte bara allt på en sida utan någon särskild ordning och var klar med det. Såvida du naturligtvis inte har många saker att lista. Tänk på dina användare, gör det enkelt för dem att hitta ett visst verktyg. Ta en ny titt på min sida med verktyg och resurser, du kommer att se att jag har organiserat mina verktyg i relevanta kategorier.

Gör exakt samma sak, om du kan, kategorisera dina rekommendationer i relevans- eller viktordning.

Till exempel: Till exempel webbhotell, WordPress-teman, verktyg för listbyggande, verktyg för sociala medier, kurser, böcker och handböcker osv.

Än en gång: Ditt mål är att göra det snabbt och enkelt för din community att hitta det relevanta verktyget eller resursen de behöver.

#3. Rekommendera endast de verktyg du använder och litar 100 % på

Detta är förmodligen den gyllene regeln för att bygga en framgångsrik resurssida, och särskilt om du lägger till affiliatelänkar på din T&R-sida. Försök alltid att rekommendera verktyg och tjänster som du själv har använt i ditt företag och därför skulle vilja stödja och rekommendera till din community. Rekommendera aldrig något som du aldrig har provat eller använt själv. Eller något som du inte är helt säker på. För att uttrycka det enkelt: marknadsför inte något bara för att tjäna några dollar i provision.

För att behålla det förtroende som du har fått från din community måste du vara 100 % transparent och ärlig mot dem. Om det slutar med att du främjar eller rekommenderar något som visar sig vara någon form av bluff kommer du att bli ihågkommen för det och det kan skada ditt varumärkes förtroende och rykte.

#4. Lägg till användbart innehåll

Lista inte bara dina verktyg med affiliatelänkar och var klar med det, skriv en kort beskrivning bredvid varje verktyg som du lägger till på din resurssida. Låt dina läsare veta hur länge du har använt verktyget eller tjänsten, varför du använder det och varför du rekommenderar det. Om du har några lämpliga artiklar om fallstudier med anknytning till ett verktyg du rekommenderar, kanske en handledning, en recension eller en intervju med skaparen eller författaren, se till att länka till dem.

Detta kommer att bidra till att öka din sidans auktoritet samt stärka förtroendet för din blogg eller webbplatsgemenskap. Ett av mina favoritverktyg för WordPress är Thrive Themes Membership (aff). Du kanske redan vet detta eftersom jag har skapat mycket innehåll kring Thrive Themes.

thrive theme membership image
Spara

Nu har jag varit medlem i Thrive Themes sedan 2015. Jag har använt nästan alla deras verktyg, plugins, teman för att bygga upp mitt företag. Jag har alltid sagt att mitt företag och min blogg inte skulle vara där den är idag utan dem. Du bör dela med dig av dina egna erfarenheter på det här sättet på din resurssida. Det hjälper till att lägga till värde, förtroende och vittnesmål till de produkter och resurser du rekommenderar.

#5. Gör inte alla dina länkar till affiliatelänkar

Jag vet att ett av syftena med att skapa en sida med rekommenderade verktyg är att hjälpa dig att förbättra din bloggs intäktskonverteringsgrad. Alla dina länkar behöver dock inte vara affiliatelänkar. Vissa länkar kan peka på en massa användbara böcker eller guider, och även artiklar på webben som du kanske har läst.

Om du länkar till någon affilierad produkt, app eller tjänst rekommenderar jag att du använder ett plugin som Pretty Links Pro (Aff).

Pretty Link
Spara

Detta är det plugin jag för närvarande använder för att organisera, cloacha och spåra mina affiliatelänkar.

webbverktyg

Främja din sida med verktyg och resurser

När du har utformat eller optimerat din verktygs- och resurssida är det dags att göra den synlig på din blogg. Det är viktigt att den här sidan blir sedd av så många av dina besökare som möjligt. Göm den inte bland alla andra sidor på din webbplats. Sätt den där ute! Ju fler besökare du kan få till den här sidan, desto bättre blir dina konverteringssiffror.

Nedan hittar du en outtömd lista över saker du kan göra för att främja din sida med verktyg och resurser, driva trafik och öka din affiliateinkomst.

Topptips: Jag rekommenderar att du sätter upp någon form av mål för konverteringsspårning i Google Analytics. Om du använder en dedikerad sidbyggare som Thrive Architect för att utforma din resurssida kan du skapa några enkla A/B-splittester med hjälp av Thrive Optimize.

  • Nav Menu - Länka din verktygssida i huvudnavigationsmenyn på din blogg eller webbplats.
  • Anpassad promo-grafik - Skapa en anpassad bannergrafik för din verktygssida, bädda in den med en länk i din bloggs sidebar.
  • Footer-meny - Lägg till en länk i sidfotsektionen på din webbplats eller blogg.
  • Inhemska länkar - Lägg till länkar i dina bloggartiklar till din T&R-sida.
  • Video Promo - Skapa en användbar videoversion av din T&R-sida. Eller en videointroduktion till din verktygssida. Berätta mer ingående om verktygen. Om du lägger ut på din YouTube-kanal, glöm inte att inkludera länkarna i videobeskrivningen också.
  • Meddela din gemenskap - När du lägger till nya verktyg på din sida bör du informera dina prenumeranter om uppdateringen.
  • Länka till granskningsinnehåll - Lägg till en länk till varje verktyg du rekommenderar till en relevant granskningsartikel på din blogg (om du har en sådan).
  • Länk från fallstudier - Länk från dina artiklar om fallstudier, inlägg med mest trafik och andra landningssidor.

Nu är det klart!

Så där har du det, en steg-för-steg-guide för att skapa en superhäftig, konverteringsfokuserad verktygs- och resurssida för din webbplats eller blogg. Dessutom har vi tittat på några enkla tips för att marknadsföra sidan och driva trafik för att öka blogginkomsterna.

Denna artikel är inspirerad av: https://www.magnet4blogging.net/create-tools-resources-page/

Dags att gå och antingen skapa en verktygs- och resurssida eller förbättra din befintliga sida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *