Skapa Onlineföretag: Omvandla din blogg till ett företag

Hur skapar man en blogg till ett företag online

Hur skapar man en blogg som lockar till sig besökare och omvandlar dessa besökare till betalande kunder? Grattis, det är samma sak som alla andra med sikte på att bli bloggare funderar på.  Jag menar inte att du ska gå i konkurs direkt, men om jag är ärlig (och det är jag alltid!) bör du veta en sak:

En blogg som inte tjänar pengar är en hobby, och en hobby är inget företag.

Sanningen är att många av oss inte vet vad vi gör när vi börjar med att skapa en sajt. Att lära sig att skapa en webbplats, identifiera din ideala kund och omvandla dem till försäljning är en process, och det är vad jag kommer att prata om här.

Låt oss börja från början

När du tänker på din webbplats, är du stolt över den? Om du känner dig obekväm när du delar din webbadress med vänner och familj för att den ser hemsk ut, är det troligt att din publik känner likadant.

Har du någonsin hört teorin att om du stannar kvar på en vara i 10 sekunder eller mer när du handlar, är det mer sannolikt att du köper den? Det är samma princip för webbplatser, men du har mycket mindre tid på dig att konvertera dem – du har fyra sekunder, för att vara exakt. Galet lite tid!

Mycket kan hända på fyra sekunder, så du måste dra nytta av det. Om dina besökare inte hittar det de söker kommer de förmodligen att gå någon annanstans. Så hur kan du fånga deras uppmärksamhet och hålla dem kvar på din webbplats?

blogg onlineforetag

Allt börjar med att skapa en kontakt.

Varje förhållande kretsar kring känslan av en grundläggande förbindelse mellan två personer. I det här fallet måste du bygga en grund mellan din webbplats och din publik. Ett av de bästa sätten att göra detta är att fråga dig själv vad huvudsyftet med din webbplats är.

Eftersom din webbplats är en plattform för att presentera dig själv och dina produkter för världen, kan du lättare rikta in dig på den perfekta målgruppen om du vet exakt vad du vill sälja eller uppnå med din webbplats.

Det enklaste sättet att förmedla detta budskap är att skapa en levande och tydlig hemsida. Din startsida är i princip den sida där alla besökare landar. Det är det första de ser, så fånga deras uppmärksamhet i några sekunder.

Här är några tips för att se till att du har en bra hemsida:

  • Välj en design som är tydlig – ju mer trafikerad din webbplats är, desto mindre vill besökarna stanna kvar.
  • När du ber din publik att anmäla sig till ett gratis nyhetsbrev eller en gratis nedladdning ska du skapa en enkel uppmaning till handling som går rakt på sak.
  • Ingen gillar att gå vilse, så förenkla navigationen på din webbplats. Ha en tydlig meny högst upp på webbplatsen så att besökarna lätt kan hitta runt.
  • Säljer du en produkt eller tjänst? Gör det tydligt på hemsidan. Annars kommer besökarna att söka sig någon annanstans.
  • Ge en glimt av vad det handlar om. Jag talar inte om en roman, utan om ett tydligt stycke om vem du är, vem du representerar och vad du erbjuder.
  • För att verkligen börja konvertera din publik måste du bocka av de här fem stegen på din lista över saker att göra.

1. Bestäm vad du säljer

Vad tycker du bäst om att tjäna pengar? Oavsett om det är en produkt eller en tjänst vill du ha just den produkten på din hemsida.

Många gör misstaget att erbjuda flera olika tjänster på sin hemsida, vilket förvirrar besökaren. Om du till exempel verkligen vill sälja företagscoachning, men du erbjuder både designcoachning och företagscoachning på din hemsida, hur ska de då veta vilken produkt de ska välja?

Och eftersom dessa två produkter verkar vara identiska, varför skulle du erbjuda något som du inte gillar? Välj i stället det här alternativet: marknadsför en tjänst på din hemsida.

2. Allt måste vara tydligt

Vissa människor vet inte vad de ska göra när det gäller webbdesign. Om du någonsin har besökt en webbplats som verkar vara full av widgets, bilder, länkar etc. vet du hur oattraktivt och störande det kan vara för ögat.

För mycket distraktion förvirrar och avskräcker besökaren från att bli köpare. Så här ska du göra:

  • Ta bort alla externa länkar från hemsidan som leder dem bort från din webbplats.
  • Välj widgetar för sociala nätverk som gör det möjligt för dem att ”gilla” ditt innehåll utan att lämna webbplatsen.
  • Undvik flashig text eller bilder som tar deras uppmärksamhet från produkten du vill att de ska köpa.

onlineforetag blogg

3. Gör det enkelt att köpa och sälja

Du kanske har övertygat dem att köpa, men om du gör det komplicerat att köpa är det ett säkert sätt att förlora en försäljning. Det enklaste sättet att åtgärda detta är att ha ett ”köp nu”-alternativ på din landningssida och se till att de känner sig trygga när de köper från dig.

Se till att du använder ett säkert betalningsalternativ, till exempel Paypal (eller Payplug). En pengarna tillbaka-garanti hjälper också alltid till att lugna köparen.

4. Se till att du har en fungerande landningssida

Jag tvivlar inte på att om du har lyckats följa de tre första stegen har du skapat en landningssida som ”poppar”. Nu när den finns där är det dags att ta reda på om den konverterar. Och det är här som Analytics kommer in i bilden.

Skapa ett kostnadsfritt Google Analytics-konto och lägg till spårningskoden på din webbplats. Varje vecka ska du gå till analysinstrumentpanelen och titta på:

  • Hur många unika månatliga användare besöker din webbplats?
  • Varifrån de kommer, dvs. varifrån trafiken kommer.
  • Din genomsnittliga avvisningsfrekvens – hur länge de stannar på din webbplats innan de lämnar den.
  • Exakt vilka sidor som dina besökare troligen lämnar när de är på din webbplats.
  • Du behöver inte vara en nörd för att läsa dessa uppgifter. Om din trafik till exempel huvudsakligen kommer från mobiler, se till att du använder ett mobiloptimerat webbtema.

Om dina besökare däremot stannar väldigt kort tid på din produktförsäljningssida är det dags att tänka på att göra om designen. Med dessa fyra strategier kan du utan tvekan förvandla din webbplats till en spelautomat som ger massor av konverteringar.

Säg mig nu: Vilken är den största förändringen du behöver göra på din webbplats efter att ha läst dessa steg? Dela med dig av dina tankar och framsteg i kommentarsfältet. Behöver du hjälp att komma igång eller utveckla din redan fungerande blogg/webbplats, så hör gärna av dig. Jag finns för att hjälpa dig rätt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *