Produktskapande : 4 steg som alla bloggare bör känna till

Skapa produkter är en process – men en rolig sådan!

Du har hört det hela förut. Ännu en internetmarknadsförare har ”klivit upp på plattan” och lovordar en ny ”revolutionerande” produkt eller en ny taktik som garanterar att den kommer att krossa konkurrenterna och få tusentals kronor bara du köper produkten! Man har hört det förut och det ger inget att höra det igen. Produkter på Internet är riktigt stor business, men man behöver gå rätt väg för att lyckas.

Så, hur gör man då? 

Man borrar ner huvudet i myllan och arbetar! Det är ingen snitslad väg, men det finn saker du kan göra för att underlätta samt bygga bra egna produkter på nätet.  Tänk om det fanns ett sätt att skapa den typ av framgång som alla dessa marknadsföringsgurus skryter om? Tänk om det fanns en process som inte bara var lönsam, utan också skalbar och upprepningsbar?

Och … tänk om någon äntligen kunde ”knäcka koden”?

Allt som krävs är faktiskt en sorts telepati.

skapande av produkter

1. Lyssna på vad din publik lyssnar på

Innan vi börjar och du blir upphetsad (eller besviken) över att det här är ännu ett ”få-rik-snabbt-system”. Låt oss vara tydliga: denna process kräver arbete – mycket arbete. Om du inte lägger ner arbete på det, kommer inte den där högen med pengar att dyka upp av sig själv.

Det första steget är att lyssna på din publik.

Jag kan redan höra er: ”Men Petter! Jag lyssnar verkligen på min publik. Jag ger dem vad de säger att de vill ha, men de köper inget av det jag erbjuder! Men det är troligt att ditt sätt att lyssna inte riktigt är som det skulle kunna vara. Den första goda nyheten är att du förmodligen är en expert inom ditt område, och eftersom du verkligen lyssnar på din publik har du en god kännedom om din bransch.

Men det finns också dåliga nyheter: det är mycket troligt att du har förutfattade meningar om både branschen och dina kunder, och dessa förutfattade meningar hindrar dig från att bryta igenom hinder.

Uppgifter om din målgrupp

Det finns några olika sätt att samla in information om din publik:

1. Lyssna på och följa samtalen

Även om du inte har någon publik kan du börja lyssna på vad som sägs på nätet. Att lyssna är samma sak på nätet som i verkligheten, och genom att ta reda på var din målgrupp befinner sig på nätet kan du börja lyssna och spåra vad de säger. Är de aktiva i Facebook- eller Twittergrupper? Lämnar de många kommentarer på de stora bloggarna i din bransch? Är de engagerade i forum kring ditt ämne? Var uppmärksam på de exakta ord som de använder för att beskriva frågorna.

2. Anteckna e-postkonversationer

Om du redan har en etablerad publik kan du använda detta till din fördel. Detta är inget krav, bara en extra bonus. Detta är det enda steget som kräver en publik! Notera vad din publik skickar till dig via e-post. Har de särskilda frågor eller ämnen som de tar upp regelbundet? Pratar eller klagar många av dina läsare om samma saker?

3. Skapa enkla undersökningar

Oavsett om du har en publik eller inte kan du skapa en enkel enkät för att samla in mer data. Och när jag säger enkel, menar jag riktigt enkel: till exempel bara två långa frågor!

Den första frågan kommer att vara: ”Om du hade 15 minuter på dig att fråga mig något, vad skulle det vara? Den här frågan kan utökas (och förtydligas) genom att inkludera ett ämnesområde om du inte har en etablerad publik eller genom att få in människor i undersökningen via annonsering. Den andra frågan skulle då vara: ”Om jag lovar att inte sälja något till dig, kan jag då ringa ett uppföljande telefonsamtal?

4. Ge intervjuer

Den person som har samtyckt till telefonsamtalet i enkäten fortsätter sedan att göra en informationsintervju med dig. De viktigaste sakerna att ta upp i dessa informationsintervjuer är: vilka utmaningar står de inför för tillfället och vad gör de för närvarande för att lösa problemet. Det är här du verkligen kan gräva ner dig i det problem som din målgrupp står inför och ställa tydliga frågor för att komma till kärnan av problemet.

Intervjuerna kommer att pågå i cirka 30 minuter, vilket är tillräckligt lång tid för att du ska kunna samla in de uppgifter du behöver.

Analys av de insamlade uppgifterna. Nästa steg efter att du har samlat in dina data är att analysera dem!

Du måste gå igenom den information du har samlat in och leta efter mönster:

  • Finns det något område som ofta tas upp?
  • Är det många som har samma problem?
  • Sök sedan efter sätt att lösa problemet. Finns det en produkt eller tjänst som du kan skapa för dem och som skulle få stor betydelse för deras liv?

2. Hur du ber om det som din publik vill ha

När du har kommit på hur du ska lösa målgruppens problem kanske du tror att det är dags att gå tillbaka till kontoret och skapa lösningen. Men vänta! Det finns alltid mer att göra för att se till att din målgrupp vill ha (och betalar för) den lösning som du är villig att erbjuda dem. Även om du startade processen utan en målgrupp har du nu en lista över personer som har besvarat din enkät (översikt) och deltagit i dina intervjuer.

Du presenterar det inramade erbjudandet som ett svar på deras förfrågan: ”Här är det du bad mig göra – gissa vad – jag gör det åt dig! Du säljer egentligen ingenting i det här skedet, utan samlar snarare in mer feedback och bekräftelse för att avgöra om du ska fortsätta med ditt erbjudande eller inte. Men om din publik svarar entusiastiskt, sträcker ut båda händerna och skriker ”ja, ja, ja, ja! Ge mig!” Då vet du att du är på rätt väg! Det är först efter detta entusiastiska svar som du bör gå vidare till nästa steg.

produktskapande

3. Bjud in din publik till showen

Om du ännu inte känner dig helt bekväm med att lägga ut något att sälja på din blogg kan du läsa den här artikeln om vad du bör göra innan du lanserar en produkt. Nyckeln till att planera en metod är att erbjuda rikedom: bara så mycket som du behöver, inte mer. Det kommer inte att finnas några extra funktioner, det behövs ingen avancerad programvara och de första studenterna kommer att vara betatestare, precis som en ny produkt eller programvara.

Dina första konsumenter får tillgång till materialet till halva priset av den slutliga kursen. Denna rabatt är ett utbyte mot feedback som de ger dig genom kurser. Du öppnar ett kort registreringsfönster för att sälja din pilotkurs i denna ordning: Om du har sålt det mesta, eller till och med allt, av din kurs, grattis! Du har validerat ditt erbjudande, som därför är ett bra erbjudande, och folk kommer att betala för lösningen på deras problem.

Nu är det äntligen dags att hålla ditt löfte och lösa deras problem!

4. En enorm framgångsrik lansering

Du måste alltid ge dina elever en fantastisk upplevelse. Du måste skapa en utbildningsupplevelse som är effektiv och tilltalande. Du måste se till att du endast undervisar det som eleverna behöver veta, och du måste vara tydlig och noggrann när du lär ut innehållet.

Ett sätt att göra detta är att fråga dig själv: ”Vad behöver mina elever veta utifrån det önskade resultatet? Du måste skapa små vinster för dina elever och strukturera kursinnehållet så att eleverna kan skapa en vana att lyckas! Du planerar ditt kursmaterial så att varje idé bygger vidare på de idéer som du tidigare har lärt ut, och du lägger upp programmet med en grundläggande kursuppläggning. Så länge du levererar det du lovat dina elever är det troligt att både du och dina elever kommer att lära sig mycket av processen!

Länka samman hela processen

Så nu har du fått en steg för steg-process för hur du lanserar en produkt från grunden, med nästan garanterade resultat. Vid det här laget kan du se att det verkligen inte är ett system för att bli rik på pengar. Men när den används på rätt sätt kan den här processen absolut ge en hel del pengar. Det betyder att det är dags att gå ut och börja arbeta med din publik.

De har ett problem och de behöver dig för att lösa det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *