Produktiv innehållsskapare: Hur gör du? Tips och råd

5 saker du behöver för att bli en produktiv innehållsskapare

Som innehållsmarknadsförare måste du vara produktiv – det går inte att komma undan det. Vara på tårna vad gäller skapande. Innehållsmarknadsföring är inte easy peasy – det kräver konsekvent hårt arbete! Och för det måste du vara en produktiv innehållsmarknadsförare.

När jag säger innehåll – det innefattar många olika former av innehåll som du måste skapa dagligen. Alltifrån innehåll för din webbplats till nyhetsbrev via e-post och försäljningssidor för produkter – det är mycket innehåll inblandat! Så du måste verkligen spänna fast dig och komma in i spelet. Du kan inte vara lat. Du kan inte skriva när du är på humör.

Innehåll och marknadsföring

Om du är en seriös innehållsmarknadsförare måste du också ta din produktivitet som innehålls-marknadsförare på allvar! I det här inlägget delar jag med mig av 5 tips (som har spelat en mycket avgörande roll i mitt arbete med innehållsmarknadsföring) för att hjälpa dig att bli en produktiv innehållsmarknadsförare.

Här har du …

produktivt innehallsskapande

1. Kunskap om innehållsmarknadsföring

För att bli en produktiv innehållsmarknadsförare måste du först och främst ha ordentlig kunskap om innehållsmarknadsföring.

Nu finns det två typer av denna kunskap som jag hänvisar till –

  • Allmän kunskap om innehållsmarknadsföring – vad det är, hur det fungerar, hur man får det att fungera för dig och liknande saker, och
  • Specifik kunskap om innehållsmarknadsföring som enbart är relaterad till din egen verksamhet.

Naturligtvis måste du genomgå en del inlärning och försök och misstag för att få denna kunskap och erfarenhet – men detta är helt avgörande. I synnerhet att ha specifik kunskap om hur man får innehållsmarknadsföring att fungera för dig är inte något du kan lära dig genom att läsa några böcker eller några blogginlägg.

Du måste experimentera mycket och ta reda på vad som fungerar för dig. Och innan du ens börjar tänka på att genomföra dessa experiment måste du ha klarhet.

Här är några frågor du kan ställa dig själv som hjälper dig att uppnå klarhet:

  • Vad är din verksamhet?
  • Vem är din målgrupp?
  • Vilka är dina ideala läsares utmaningar? Problem och smärtpunkter?
  • Vad erbjuder du i din verksamhet som hjälper din målgrupp med deras problem?
  • Vilken typ av innehåll ska du producera som hjälper dina läsare med deras problem?
  • Vilken typ av innehåll ska du producera för att skapa en relation?
  • Vilken typ av innehåll bör du producera som hjälper dig att uppnå dina affärsmål?

Som du kan se handlar det om att få klarhet i vad du vill uppnå med dina kampanjer för innehålls-marknadsföring. I slutändan ska det vara både användbart för dina läsare och även visa sig vara användbart för ditt företag.

Om du har denna kunskap kommer du att kunna uppnå dina mål för innehållsmarknadsföring mycket bättre – vilket gör dig mycket mer produktiv än om du försöker göra innehållsmarknadsföring utan någon kunskap.

2. Ha innehållsmål som överensstämmer med dina affärsmål

Precis i relation till vad jag sa, att ha innehållsmål gör dig till en produktiv innehållsmarknadsförare. Utan ordentliga mål kommer du helt enkelt att skapa slumpmässiga delar av innehållet som inte är i linje med dina affärsmål.

Så här är det första steget – Skriv ner dina affärsmål! Det var väl en självklarhet, eller hur?

Men de flesta bloggare – kan jag med säkerhet säga – ignorerar detta mycket viktiga steg! Och misslyckas med innehållsmarknadsföring. Eller gör mycket långsamma framsteg mot sina mål. Tiden väntar inte på någon, vet du – så du bör verkligen vara produktiv när det gäller innehållsmarknadsföring.

Ha mycket strikta och skarpa affärsmål. Skriv en innehållsplan som är i linje med dina affärsmål. Sätt upp ett system för att ställa in dina innehållsmål i linje med dina affärsmål.

Så här gör du alltså.

Skriv ner dina affärsmål – hur du vill locka till dig en publik, hur du vill göra affärer med dem, hur du vill bygga upp en relation, hur du vill bygga upp ett förtroende, hur du vill bygga upp ditt varumärke och liknande saker.

Skriv nu ner dina mycket specifika innehållsmål som är helt i linje med dina affärsmål. Varje innehåll som du skapar och publicerar ska hjälpa dig att uppnå eller leda till att du uppnår något av dina affärsmål. Detta är en strikt regel om du vill bli en produktiv innehållsmarknadsförare.

Annars kommer alla dina ansträngningar för innehållsmarknadsföring att vara förgäves. När du väl har dina affärsmål och innehållsmål är det bara att inrätta ett system för att hålla allt på ett ställe, ursäkta och spåra dina resultat. Ett system för att fånga innehållsidéer, skapa innehåll regelbundet och spåra konverteringar.

Så är det.

produktivt bloggande

3. Bränsle för din hjärna

För att vara en produktiv innehållsskapare måste du mata din hjärna med mycket bränsle. Men inte skräp!

Här är vad din hjärna behöver:

  • Input – så att den kan komma på kreativa, användbara innehållsämnen.
  • Input – så att den kan analysera dina konkurrenters innehållsmål.
  • Och du måste ge din hjärna det här bränslet regelbundet.

Jag håller mig uppdaterad om vad som händer i min nisch hela tiden via en kombination av Feedly och Pocket. Eftersom jag läser mycket får jag veta vad mina konkurrenter siktar på, och det hjälper mig också att generera massor av användbara innehållsidéer.

4. Ett system för att hantera och driva dina kampanjer för innehållsmarknadsföring

Som sagt spelar det ingen roll om du har massor av idéer till blogginlägg eller om du är en uppriktig läsare av andra bloggar – utan ett system för att hantera och driva din kampanj för innehållsmarknadsföring kommer du ändå att misslyckas. Det handlar inte bara om att ha innehållsidéer att skriva hela dagen. Det handlar om att hålla dessa idéer organiserade och ha ett system på plats där du verkligen håller dig till planen och genomför den!

Min erfarenhet är att oavsett hur smart du är med planeringen utan ett system är det så svårt att klara av det – det är det jag försöker säga! Du behöver inte ha något så avancerat – det räcker med några enkla verktyg (för innehållsskapande och innehållshantering).

Vissa människor klarar sig bara med penna och papper (anteckningsbok). Jag använder en kombination av Google kalendern (för redaktionell kalender), Scribble (för idéer till blogginlägg) samt Google Docs och Messenger för att skriva snabbt till mig själv.

Det kanske låter som en massa verktyg – men efter många försök med olika typer av verktyg har jag kommit fram till att den här kombinationen fungerar för mig! Detta behöver inte vara din verktygslåda – något annat kanske fungerar bättre för dig. Oavsett vad du väljer är det bara att ha ett system på plats så att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt varje gång.

innehall produktiv

5. Ett system för att spåra din innehållsmarknadsföring

Även om det är viktigt att du behöver ett system för att utföra saker är det ännu viktigare att du behöver ett system för att hålla koll på dina framsteg inom innehållsmarknadsföring. Du kanske tror att det inte är nödvändigt att ha ett sådant system – jag trodde också samma sak, och jösses, jag hade SÅ fel!

Du behöver verkligen ett system för att följa dina framsteg.

Utan ett sådant system kommer du inte att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar i dina innehålls-marknadsföringsinsatser. Återigen, vilken typ av system du ska använda beror i hög grad på vad du vill spåra och vilka ansträngningar du lägger ner på din strategi för innehållsmarknadsföring.

Personligen följer jag mitt dagliga skrivande – eftersom jag som bloggare (som driver flera bloggar) måste skriva mycket. Jag måste skapa innehåll för flera bloggar, skriva gästinlägg, kommentera bloggar, skapa produktbeskrivningar och innehåll, skriva nyhetsbrev samt forumposter.

Det är mycket skrivande. Så jag måste se till att jag sätter fingrarna på tangentbordet och skriver en viss mängd ord varje dag, oavsett vad som händer.

Och jag har ett system för att spåra detta.

Jag måste också spåra hur vart och ett av mina blogginlägg presterar – det beror på vad jag vill ha ut av ett visst blogginlägg. Jag vill veta hur var och en av mina bloggkommentarer konverterar – när det gäller att ge mig hänvisningstrafik.

Jag skulle vilja veta hur mina gästinlägg konverterar. Jag spårar många saker!

Samtidigt måste du också vara medveten om att du inte ska vara besatt av siffror eller själva spårningen. Även om det är viktigt att ha ett spårningssystem (för allt du gör) är det också viktigt att du inte är beroende av dessa system. Spåra bara med en rimlig frekvens och gör resten av tiden saker som ger dig resultat.

Om att bli en produktiv innehållsskapare

Förutom alla dessa saker behöver du också rätt inställning. Ta bort allt från ditt sinne som dikterar negativa saker till dig – som ”du är för upptagen för att göra det”. Eller något som ”innehållsmarknadsföring fungerar inte för mig och det fungerar bara för de stora företagen”.

Även om du är en solopreneur kommer innehållsmarknadsföring att fungera för dig och det är den enda, kostnadsfria saken (som i ”gratis innehåll för min webbplats”) som lätt kommer att hjälpa dig att marknadsföra ditt företag som bloggare.

Det är gratis reklam. Och mer än så, med innehållsmarknadsföring kan du bygga relationer, avsluta affärer, förändra människors liv och vara hjälpsam! Enligt min åsikt är dessa saker ENORMT viktiga. Så implementera de här tipsen direkt för att bli en produktiv innehållsskapare och rocka dina kampanjer för innehållsmarknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *