Myter om bloggtrafik: 4 myter om hur man skapar trafik

Myter och sägner om trafik och bloggande

För en månad sedan fick jag det här mejlet: Hej, Jag har precis börjat blogga och vill veta hur jag kan öka min trafik? Tack för tipsen. Jag får sådana här e-postmeddelanden mellan varven. Och det betyder något.

Oavsett varför du började blogga, oavsett om det är för att tjäna pengar, berätta om ditt fantastiska liv eller för att underhålla folk, behöver du människor som läser ditt innehåll. Du behöver alltså trafik. Inte vilken trafik som helst, utan kvalitetstrafik - människor som faktiskt är intresserade av din blogg.

Vill du veta hur du får mer trafik?

I denna artikel tänkte jag visa på några myter om hur du skapar trafik till din blogg.Vad du kommer att lära dig idag:

  • 1. Hur skapar man en bloggdesign som ökar antalet läsare och prenumeranter (tänk effektivt, vi kommer inte att prata om en vacker blogg)?
  • 2. Vad bloggare outreach är och hur det kan ge dig trafik från inflytelserika bloggare i din nisch.
  • 3. Hur ett gästinlägg kan leda till över 1 000 läsare på din blogg med bara ett enda episkt inlägg?
  • 4. Hur kan du effektivt marknadsföra dina blogginlägg för att få bättre trafikresultat?

Är du redo att börja? Nu sätter vi igång!

myter om trafik

Myt 1: Bloggens design spelar ingen roll

Vare sig du vet det eller inte har utformningen och layouten av din blogg mycket att göra med hur många som läser din blogg och hur många av dem som blir prenumeranter.

Tänk på följande: När du besöker en blogg som har för många överflödiga saker, för många annonser i sidofältet, ett typsnitt som är svårt att läsa, för mycket användning av Flash Player… Vill du gå tillbaka och läsa den bloggen regelbundet? Förmodligen inte.

En effektiv bloggdesign bör ge en professionell bild. Det kan fortfarande vara roligt, men det bör inte vara för mycket av det. Det gör att läsarna inte kommer att vilja läsa. Och om du försöker tjäna pengar på din blogg är det bra att inte placera för många annonser på din webbplats.

Dessutom kan en för tung design eller ett svårläst typsnitt få läsarna att avvika. Lätt för ögonen behöver inte betyda tråkigt. Du kan ha båda. Gör också navigeringen enkel på din blogg, med ett menyval som är lätt att läsa och lätt att hitta.

Om ditt mål är att omvandla trafiken till prenumeranter kan du försöka placera ett litet prenumerationsformulär högst upp på sidan. Med Plugmatter-pluginet kan detta placeras strategiskt. Formulär för insamling av e-post omvandlar 5-10 % av dina läsare och ett formulär i sidofältet omvandlar mellan ½ och 1 % av dina läsare. Det gör en enorm skillnad!

Myt 2: Jag skriver bara bra innehåll

Nästa steg för att få mycket trafik är att nå ut till bloggare.

Detta innebär att du i huvudsak bygger relationer med bloggare, helst med bloggare som du har i åtanke och som är inom din nisch. Slutmålet är att komma i kontakt med dem så att du så småningom kan skriva gästinlägg på deras bloggar (jag visar varför det är viktigt i nästa steg). Detta kan omfatta många saker, men låt oss börja i liten skala.

Gör en lista över 10-20 framstående och inflytelserika bloggare inom din nisch. Du kommer att närma dig dem, men på ett systematiskt sätt.

  • Anmäl dig till deras listor om du inte redan har gjort det. På så sätt får du en bättre uppfattning om vilka de är och vilken typ av artiklar de skriver.
  • Kommentera deras blogginlägg. Skriv genomtänkta kommentarer till deras blogginlägg för att få deras uppmärksamhet.
  • Dela deras inlägg. Du har deras uppmärksamhet. Dela deras artiklar i dina sociala nätverk.
  • Skicka backlänkar till deras artiklar: Skicka backlänkar till deras blogginlägg i dina egna artiklar. Skriv ett kort, kostnadsfritt e-postmeddelande för att låta dem veta att du har skickat länkar till deras bloggar.
  • Fortsätt att bygga upp den här relationen tills du känner att de börjar skapa en verklig kontakt. Gör detta under minst tre veckor eller längre om så behövs.

Nu när du har utvecklat en bra relation med dessa skickliga bloggare är det dags att använda denna relation till din fördel.

bloggmyter trafik

Myt 3: Gästbloggning är död

Det är bra att ha bra innehåll på din blogg, men det är ännu bättre att reservera ditt bästa innehåll för andra bloggar som redan har mycket trafik och prenumeranter. Du vill använda deras auktoritet och läsekrets för att driva din egen trafik.

Börja med bloggare som du har kontaktat. Eftersom du är bekant med deras blogg bör du ha en ganska bra uppfattning om vilka ämnen de skriver om och vilka artiklar som är mest omtyckta av deras publik.

Skicka ett mejl till bloggägaren och berätta hur mycket du gillar deras blogg och att du ibland skulle vilja skriva ett gästinlägg. Föreslå flera ämnen som skulle passa bloggens övergripande ton. Försök att skicka minst fem e-postmeddelanden varje vecka för att se till att du får flera möjligheter till gästbloggande.

När du väl har blivit antagen tar du dig tid att skriva en artikel för webbplatsen. Detta är din möjlighet att få en bredare publik att uppmärksamma dig. Glöm inte att inkludera en länk till din webbplats. Om ditt mål är att få prenumeranter ska du se till att länken leder direkt till en målsida så att du kan samla in e-postadresser.

Myt 4: Jag skriver bara på Facebook

Nu när du har publicerat strategiskt på andra bloggar måste du se till att du marknadsför dessa artiklar, liksom artiklarna på din egen blogg.

Hur marknadsför du dina inlägg på ett effektivt sätt? Här är några idéer:

  • Skicka ett e-postmeddelande till dina prenumeranter på nyhetsbrevet.
  • Lägg ut en länk på dina sociala nätverkskonton.
  • Skriv i grupper som du är med i (t.ex. Facebook- eller Google+ grupper).
  • Kommentera blogginlägg där du kan lägga upp en länk till dina senaste artiklar (bloggar som till exempel har pluginprogrammet keyword luv).

Sammanfattningsvis

Och där har du det. Du har fyra steg som hjälper dig att få en massiv mängd kvalificerad trafik. Jag hoppas att du nu har en solid plan för att komma igång, och jag hoppas att den kommer att göra verklig skillnad för din bloggtrafik. Genom att följa dessa steg kan du utveckla din blogg och nå den publik du är ute efter.

Låt mig veta i kommentarerna vad som har fungerat för dig för att skapa trafik till din blogg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *