Skapa inlänkar: 3 metoder för att skapa kvalitetslänkar till din blogg

Länkar är en grundbult för god SEO

Länkar är fortfarande en av de viktigaste tillgångarna när det gäller att bygga upp en närvaro i Googles sökresultat. Många vet att Googles uppdatering av Panda-algoritmen var en avgörande faktor för att identifiera webbplatser med auktoritet. SEo är fantastiskt sätt att skapa närvaro hos Google om det görs på rätt sätt.

Den var för några år sedan, som Pandan kom och det har kommit flera nya uppdateringar som även dessa har tittat på kvaliteten vad gäller länkar till sajter, som vill ranka högt i Googles sökresultat.

Hög ranking ger ökad CTR

Att ha en sida från din webbplats i de översta resultaten i sökresultaten kan ge en betydande ökning av CTR (Click Through Rate) och en nyligen genomförd studie visade att skillnaden mellan den första positionen (CTR: 31,2 %) och den andra (CTR: 14 %) är 17,2 % – det är dubbelt så mycket organisk trafik för den första positionen som för den andra, och det enda sättet att hamna bland de främsta är att vara ihärdig med att bygga kvalitetslänkar.

seo metod blogg

Innehållsmarknadsföring ger kraft och synlighet

Vi lever i en tid då innehållsmarknadsföring anses vara bättre än organisk länkuppbyggnad, men nya bloggare kan snabbt bli överväldigade av tanken på att behöva spendera oräkneliga timmar på att skapa innehåll av god kvalitet, utan att veta att det kommer att ge goda resultat.

Det kan också ta lång tid att se resultat från organisk trafik som kommer från organiska sökresultat. För att få fotfäste på en redan mättad marknad kan det vara bra att arbeta hårdare för att få en bra placering i början, i stället för att enbart förlita sig på metoden ”bra innehåll”.

Bygg på ditt befintliga innehåll – Uppdatera och bygg ut

Så här ser jag det: Allt du behöver är ett dussin bra artiklar och viljan att arbeta med dessa artiklar regelbundet för att se till att de är tidlösa, uppdaterbara och tillgängliga hela tiden. Uppdatera, bygg ut, lägg till, gör det tidlöst, skapa Evergreen innehåll, så du kan presentera det länge och ofta till dina besökare.

Här är tre taktiker för att använda befintligt innehåll för att bygga länkar av god kvalitet.

1. Återanvänd ditt befintliga innehåll

Återanvänd ditt befintliga innehåll till nya format som kan föra dig vidare. Tanken att vi måste skriva nytt innehåll hela tiden är skrattretande – om så vore fallet skulle bara en handfull skribenter och bloggare kunna hålla jämna steg med ett sådant sätt att producera innehåll. Det är inte effektivt och det är inte heller helt nödvändigt.

Alla som har några få inlägg på sin blogg har redan allt de behöver för att återvinna innehåll. Här är några sätt att återanvända ditt befintliga innehåll:

  • Powerpoints: Alla blogginlägg, presentationer eller forskningsartiklar kan återanvändas till en Powerpoint-presentation som du sedan kan ladda upp till Slideshare och visa för en bredare publik.
  • Podcasts: Du kan skapa en ljudfil som handlar om ett ämne inom din nisch. Detta är ett bra alternativ för att återvinna textinnehåll till ljudinnehåll. Jag funderar på att börja lyssna på poddar i år (fortsättning följer!).
  • Infografik: Infografik är informativ, kortfattad, visuellt tilltalande och lättare att ”konsumera” än text. Med lite kreativitet kan du förvandla vilket blogginlägg som helst till en infografik, och du behöver inte ens vara designer eller grafiker. Du kan använda verktyg som Piktochart eller Infogr.am.
  • E-böcker: Du kan ta intervjuer eller artiklar med flera uppföljningar och återvinna detta innehåll till en e-bok som du sedan kan ge bort gratis eller sälja.
  • Bilder: Citat, insiktsfulla uttalanden och datapresentationer är några av de aspekter av ett blogginlägg som kan omvandlas till en bild. Vi ser ofta att andra bloggare och mediesajter söker specifikt visuellt innehåll som återspeglar användbar information.
  • Videor: Webbinarier, podcasts och till och med blogginlägg kan återanvändas till videotutorials. Du kan till och med lägga upp allt detta innehåll på en YouTube-kanal.

Nu när du tittar på det finns det flera sätt att återvinna innehåll i ett annat format, samtidigt som du behåller dess smak och användbarhet. Ju mer vi investerar i återvinning av vårt innehåll, desto större är sannolikheten att bloggare, journalister eller andra kommer att dela och marknadsföra innehållet genom att länka till din blogg. Tänk kvalitet, spridning och kvantitet.

2. Berätta om ditt innehåll

Har du haft några artiklar som legat över genomsnittet under de senaste månaderna? Har du haft fler organiska besökare än vanligt? Hur är det med antalet kommentarer? Detta kallas populärt innehåll. Du har skapat något som svarar på människors frågor och väcker nyfikenhet.

Tyvärr låter de flesta bloggare sitt mest populära innehåll vara som det är, tanken att det går bra är tillräckligt tillfredsställande för att de inte ska överväga att exponera innehållet för fler ögon för att locka till diskussion och eventuellt backlinks.

Att uppdatera gammalt innehåll med nya idéer har länge varit känt som en pålitlig teknik för att locka nya läsare, men en sak som människor söker mest i innehåll är förmågan att utmana till handling som kan stimulera betydande resultat.

När vi uppdaterar vårt gamla innehåll kan vi använda oss av de olika återvinningstekniker som vi redan har diskuterat ovan, t.ex. genom att lägga till insiktsfulla citat, bilder och andra visuella data. Detta ger en mer engagerande läsupplevelse och ökar chansen att ditt innehåll delas på sociala nätverk.

Vi kan berätta om vårt innehåll genom att marknadsföra det på vår egen blogg, till exempel genom att använda klibbiga funktioner (t.ex. sidofältet där guiden rullar när du bläddrar).

När du har identifierat en populär artikel och uppdaterat den med nya uppgifter och bilder kan du till exempel lägga ut artikeln på Scoop.it eller den nya plattformen för artikeldelning Medium.

metoder inlankar

3. E-post

E-post är fortfarande ett av de mest direkta sätten att bygga relationer, få delningar på sociala nätverk och om du har tur – få länkar som pekar på din webbplats.

E-postmarknadsföring är också den enda marknadsföringsmetod som kan överträffa sociala nätverk och sök. E-postmarknadsföring har dock funnits i årtionden och är den äldsta kända arbetsmetoden för arbetssökande, marknadsförare, PR-folk, affärsmän och så vidare.

Neil Patel, en amerikansk bloggare, sa följande om att bygga länkar med hjälp av e-postmarknadsföring:

Om du skickar 100 e-postmeddelanden bör minst fem av dem länka till din blogg. Om du inte kan få fem av dem att länka till din blogg betyder det att du gör något av följande fel:

  • Du kontaktar irrelevanta webbplatser via e-post.
  • Du kontaktar dina konkurrenter.
  • Det finns lite eller ingenting på din webbplats.
  • Ditt e-postmeddelande är inte tillräckligt attraktivt.

Det vanligaste misstaget jag ser när det gäller e-post är att bloggare har en färdig mall som visat sig vara effektiv, när den mallen i själva verket har använts minst tusen gånger.

Uppriktighet, ärlighet och direkthet är viktigt för att fånga både uppmärksamhet och nyfikenhet för det du vill dela med dig av. Var autentisk, var dig själv. Visa att du vet något om den person som du har skickat e-postmeddelandet till.

Hur är det med dig?

Hur kommer du att använda denna taktik för att bygga ytterligare länkar till din blogg? Hur kommer du att återvinna ditt innehåll? Finns det sätt där du kan använda dig av teknikerna i detta inlägg för att skapa mera buzz, fler inlänkar samt återanvända det innehåll du redan har skapat? Det är klart att det gör! Läs igenom inlägget igen, kommentera gärna och sedan sätter du igång att skapa mera innehåll av det content du redan har på din blogg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *