Lansera egen produkt: Vad skall du göra innan?

Lansera egen digital eller fysisk produkt

Under de senaste fem åren har det skett en förändring i hur många bloggare försöker tjäna pengar på sina bloggar. I stället för att förlita sig på reklam och samarbete med varumärken för att tjäna pengar har många börjat utveckla egna produkter som de säljer direkt till läsarna (oavsett om det handlar om digitala eller fysiska produkter).

Det finns många anledningar till varför det är bra att sälja sin egen produkt.

Du skickar inte bort människor från din webbplats – de stannar kvar hos dig. Du kan också se till att kvaliteten på det du säljer är hög och att du får 100 % av vinsten på försäljningen – inte bara en liten del för den trafik du skickar.

Att sälja produkter på din blogg kräver förstås en hel del arbete – mer än många bloggare tror när de drömmer om att göra det. Om du funderar på att skapa din första produkt måste du vara beredd att fokusera på den!

Först måste du utveckla din produkt. Detta kan ta en, tre eller sex månader.

Men det handlar inte bara om att skapa en produkt. Innan du lanserar en produkt måste du göra en hel del arbete för att se till att den blir lönsam.

lansera egen produkt

E-boken och hon som inte sålde något

Den sorgliga historien om en bloggare som hade en bra e-bok men som inte sålde något . Jag talade nyligen med en bloggare som skrev e-böcker och som inte kunde förstå varför hennes digitala bok inte hade sålt så bra. Hon hade läst om andra e-boksförfattares framgångar som tjänade stora pengar på digitala böcker och bestämde sig för att skapa en sådan.

Hon arbetade hårt i flera månader för att producera den bästa e-boken hon kunde. Hennes problem var att hon var så fokuserad på att skapa den digitala boken att hon glömde bort de andra saker som är unika med bloggandet.

  • Istället för att publicera fem blogginlägg av god kvalitet i veckan publicerade hon ett blogginlägg av dålig kvalitet.
  • Hennes Twitter-konto blev ett spökkonto
  • Hon slutade skicka e-post till sin lista
  • Hennes inlägg på sin Facebook-sida har verkligen minskat
  • Hon slutade att interagera med andra bloggare i sin nisch.
  • Den dag hon lanserade sin e-bok hade hon en fantastisk produkt, men en blogg med väldigt lite engagemang. Hennes e-bok såldes inte alls.

Det andra scenariot jag ser – den andra situationen som jag har sett många gånger, är människor som skapar produkter och när de är redo att lansera dem, forskar de om hur de ska hitta människor som vill köpa, vilket leder till att de skapar en blogg, en e-postlista, profiler och sidor i sociala medier samma dag som de vill lansera sin produkt!

De börjar ännu längre än någon som har en blogg och inte har tänkt på att utveckla en produkt.

En bra produkt är bara halva pusslet för en lönsam produkt

Jag har hört den här typen av berättelse från bloggare många gånger under de senaste åren – det är faktiskt en utmaning jag ställdes inför när jag producerade min första e-bok (när jag var tvungen att göra allting själv).

Det är så mycket arbete som krävs för att producera en produkt som en digital bok – skrivandet, redigeringen, designen, marknadsföringen – att det är lätt att glömma allt annat. Problemet är att en bra produkt att sälja bara är halva pusslet för en lönsam produkt. Den andra halvan är att ha människor som är villiga att köpa den.

Om den uppoffring du gör för att skapa en produkt går före din läsarskara, kommer dina ansträngningar att vara förgäves. Det enda du måste tänka på tills du lanserar din produkt är att ÖKA dina ansträngningar för att betjäna dina läsare, fördjupa engagemanget och utveckla en positiv relation med dem som potentiellt kan köpa det du utvecklar.

kampanj affiliate

Vad du bör tänka på innan du lanserar en produkt på din blogg

Innan jag föreslår några områden som du bör arbeta med innan du lanserar en produkt vill jag säga att det alltid är en svår uppgift och att det är svårt att göra allting perfekt. Du måste inte bara arbeta med att skapa en produkt, hantera bloggen och interagera med läsarna, utan även med det verkliga livet (familj, arbete osv.).

Det är inte lätt, men det är mycket viktigt att vara redo!

Förutom att skapa själva produkten finns det fyra saker du bör göra för att vara redo att lansera en lönsam produkt.

1. Öka din e-postlista

Den överlägset största källan till försäljning av e-böcker är e-post. Ja, din blogg och dina sociala medier kommer också att generera försäljning – men e-post konverterar bättre.

Denna uppgift består av två delar:

A. Få folk att skriva upp sig på din lista – det är mycket viktigt att marknadsföra din lista.

B. Underhåll din lista – skicka inte bara e-post när du har något att sälja. Vårda din lista genom att regelbundet skicka ut nyttig information.

Skicka regelbundet e-post till din lista med användbart innehåll för att utveckla relationen, bygga upp förtroende och få dem att vänja sig vid att höra från dig.

Det är viktigt!

2. Utöka dina tidigare artiklar

De flesta som prenumererar på ditt nyhetsbrev (och även via sociala nätverk) har hittat dig genom att läsa en artikel på din blogg. Fortsätt att producera bra innehåll på din blogg för att få dem att komma tillbaka.

På så sätt får du innehåll som du kan skicka till din lista, men det hjälper dig också att fortsätta att öka din lista (nytt innehåll får fler delningar på sociala nätverk).

Använd också din blogg för att informera dina läsare om produktlanseringen. Till exempel:

  • Berätta för läsarna att du förbereder något för dem
  • Involvera dem i produktutvecklingen
  • Använd blogginlägg för att undersöka och testa idéer för din produkt och skapa förväntningar inför din produktlansering.

3. Utveckla en närvaro i sociala medier

Även om jag inte har sett så mycket försäljning direkt från sociala medier har jag verkligen upptäckt att sociala medier är användbara för att få engagerade läsare och bygga upp ditt varumärke – vilket kan vara till hjälp när det är dags att skicka e-post till vår lista och lansera en produkt.

Jag gillar också att använda sociala medier för att förstå våra läsare och för produktforskning.

Ställ produktrelaterade frågor för att hjälpa dig att förstå läsarnas behov och problem och vad som kan väcka deras intresse. Detta är information som är värd sin vikt i guld när du skapar reklammaterial för försäljning (försäljningssidor, e-post osv.).

4. Utveckla ditt nätverk och dina samarbetspartners

Det är troligen din läsarkrets, din lista och dina sociala nätverk som kommer att stå för den största delen av din försäljning, men det finns också potential att gå längre än så om du har relationer med andra inflytelserika personer.

Det kan vara vänskapsrelationer (en annan bloggare som bara vill stödja dig) eller affärsrelationer (där du erbjuder provision till dem som registrerar sig som affiliates). Båda tillvägagångssätten fungerar bra om relationerna är konstruktiva.

Funderar du på att främja vad en annan bloggare gör? Om du är som jag kommer du förmodligen att främja mer med vänliga människor som kommunicerar med dig regelbundet. Fortsätt därför att interagera med andra bloggare inom din nisch på ett naturligt sätt.

Tänk också på att marknadsföra vad de gör för att bygga upp förtroende och relationer. Det måste vara en vinst för alla.

lansera produkt

Hur du förverkligar dina drömmar

Återigen – jag förstår att det är svårt att skapa en produkt utan att det blir en belastning för bloggen. Det är inte lätt, men låt mig avsluta med ytterligare två tips.

1. Vidta åtgärder

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett bloggare som drömmer om att skapa en produkt, men som inte har gjort något åt det. Drömmen måste ut ur ditt huvud för att bli verklighet! Det första du måste göra är att agera – även om det bara är små saker du gör.

Det tog mig över nio månader att skapa min första e-bok eftersom jag inte kunde se hur jag skulle kunna hantera mina bloggar OCH skapa produkter. När jag äntligen tog till handling och lanserade min produkt var min första känsla att jag ångrade att jag inte hade hittat ett sätt att göra det tidigare. Detta skedde på en anna blogg och i en anna nisch.

Låt dig inte förlamas – du måste agera, även om det är små steg. Detta leder mig till nästa punkt.

2. Ta god tid på dig: steg för steg kommer du att nå dit

Att säga ”ta god tid på dig” kan tyckas strida mot min sista punkt ”agera”, men jag tror att det kan existera parallellt. Låt mig förklara. Om skapandet av en produkt innebär att du måste offra relationen till dina läsare – gör det inte. Hitta ett sätt att agera utan att det kostar dig din relation.

Du måste bestämma dig för att göra något – vad som helst – eller ge upp din dröm.

Ta 15 minuter om dagen. Det är inte mycket, men det är mer än 0 minuter per dag. Med tiden blir det mer och mer – 15 minuter om dagen under en månad är 7,5 timmar (en extra dags arbete per månad) och under 3-4 månader kommer du att bli förvånad över vad du kan åstadkomma!

15 minuter är små men stadiga steg mot målet att lansera en digital bok.

Jag spenderade dem först på att skriva, sedan på att redigera, sedan på att designa, sedan på att forska och inrätta en kundvagn, sedan på att skriva försäljningssidan etc. Det tog mig månader att få det rätt. Det tog mig månader att nå dit, men på 15 minuter om dagen lanserade jag min första produkt UTAN att offra den relation jag hade med mina läsare.

Du behöver inte välja mellan att skapa en produkt och ta hand om dina läsare!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *