Kommer SEO att dö ut? – 5 fördelar med SEO

Hur ser framtiden ut för SEO?

De som har en viss anknytning till SEO-branschen vet att de senaste trenderna kommer och går. Vissa dagar fungerar vissa taktiker fantastiskt och ökar trafiken, och andra dagar fungerar ingenting. Det som lockar sökmotorerna en dag kan misslyckas nästa dag. Du har säkert också hört att SEO har en tendens att misslyckas och till och med dö.

Anledningar att skapa god sökmotoroptimering

Visst kan vissa aspekter av branschen förändras och utvecklas till något nytt, men SEO som helhet kommer inte att förändras särskilt mycket, oavsett de negativa personer som gillar att skapa kontroverser genom att hävda motsatsen. Om du är villig att anpassa dig finns det ingen anledning till att ditt företag eller din praktik inte kommer att växa på lång sikt med en väl genomförd SEO-strategi.

Skepsisen mot SEO har faktiskt sin grund i en meningslös debatt om svart hatt och vit hatt-taktik. När Google uppdaterar sina algoritmer för att slå ner på den spammiga sidan av SEO, tycker jag att många överdriver när de uppdaterar sina algoritmer.

seo ar dod

Låt oss titta på de fem skälen till varför SEO:s pelare aldrig kommer att falla:

1. SEO är ett brett begrepp

SEO är inte en enkel metod för att få trafik till din blogg/webbplats. I själva verket är det som ett nätverk av aktiviteter som arbetar tillsammans för att uppnå ett enkelt slutresultat. Search Engine Land definierar SEO som en process för att få trafik på ett gratis, organiskt och naturligt sätt via sökmotorer.

Det handlar inte om att få trafik till en enda webbplats eller bloggsida. Det är inte bara en enkel metod för att öka pagerank. Det är mycket mer än så. SEO handlar om att göra allt du kan för att ”imponera” på sökmotorerna. Det vill säga att visa att :

  • Viktiga personer respekterar oss (auktoritetslänkar)
  • Vi är välorganiserade (optimering av bloggar/webbplatser)
  • Vi är aktuella och relevanta (innehållskällor av god kvalitet)
  • Vi har auktoritet (t.ex. omnämnanden och länkar från .edus- och .orgs-webbplatser).
  • Vi är kreativa (t.ex. innehållsmarknadsföring)
  • Vi har våra huvuden i Google (Google+ authorship)
  • Vi erbjuder produkter/tjänster
  • Och detta är bara vad vi ser på ytan.

2. Människor hänvisas till ”naturligt” innehåll

Ja, i sökresultaten är det de som använder SEO eller reklam som rankas högre. Men om folk visste detta skulle de se annorlunda på det innehåll som erbjuds. Undersökningar visar att Internetanvändare är irriterade på att bli bombarderade med annonser. Det är därför som vissa plattformar tillåter webbdesigners att betala för att ta bort dessa annonser och varför sociala nätverk tillåter användare att dölja annonser i sina tidslinjer.

Sökmotorer är inte så annorlunda. Ja, i de flesta av de resultat som erbjuds finns det betalda annonser på ett eller annat sätt, men SEO döljer denna idé om reklam genom att få det att se ut som naturligt innehåll i resultatdisplayerna. Detta är vad användarna vill ha, vilket innebär att det inte kommer att försvinna.

anledningar till seo

3. Sökning är en viktig del av surfandet på nätet

Människor går inte ut på nätet bara för att gå in på sociala nätverk. De går ut på nätet för att söka efter svar, nyheter, produkter eller tjänster. På grund av detta måste olika typer av företag uppfylla kraven från sökmotorerna. Internet är fullt av viktig information och människor som letar efter just den informationen. Denna kritiska aspekt av SEO innebär att det är en nödvändig aspekt av navigering på nätet (i världen).

Utan SEO skulle e-handelssajter se ut som planlöst flytande skräp. Även små och medelstora företag kan tillämpa SEO med några få tekniska kunskaper. När du till exempel på en e-handelswebbplats har ett urval av produkter och du väljer en, leds du till en annan sida med den specifika produkten. Du har olika nivåer upp till ”till salu”.

För GoogleBot gör detta processen enklare och smidigare. Och detta är inte möjligt utan SEO.

4. Det har blivit en egen industri

Människor måste synas och hittas på nätet. Företag har ett naturligt behov av att få trafik till sina webbplatser och vill inte förlita sig på tur eller konkurrens. De är villiga att betala för det.

Livsblodet för SEO som bransch går hand i hand med livsblodet för sökmotorerna. Om du kan föreställa dig internet utan sökmotorer kan du kanske också föreställa dig en värld utan SEO. Även om jag skulle motsätta mig det, skulle en utvecklad form av SEO utvecklas om sökmotorerna dog en efter en. (Det skulle bli en film, eller hur?).

Men låt oss återgå till verkligheten.

Det finns vissa branscher som direkt påverkar SEO. Säkerhet, till exempel SSL-certifikat som gör att besökarna kan lita på att de är på dessa webbsidor, vilket direkt kan öka tiden som spenderas på webbplatsen, försäljningen etc. Att skicka ett tackkort till kunderna kan få dem att vilja skriva en artikel om det.

Om du förstår vart jag vill komma, inser du att det finns många försäljnings-, marknadsförings- och reklamtaktiker som indirekt påverkar SEO. Allt detta kan göras i SEO:s namn, men med stor effekt.

framtiden for seo

5. Innehållsmarknadsföring kan inte ensamt fylla ”tomrummet”.

I och med att taggar och auktoritetsinnehåll har blivit allt vanligare hävdar många experter att kvalitetsinnehåll kommer att göra SEO föråldrat. I teorin låter det bra, men det är helt enkelt inte möjligt. Innehållsmarknadsföring kan inte fylla det tomrum som en brist på SEO skulle skapa.

Självklart kan relevant innehåll öka din pagerank, men det finns en hake. För att sidorna ska rankas väl måste en sökning äga rum. Och för att sökningen ska kunna genomföras och bli framgångsrik måste någon form av SEO driva kampanjen för innehållsmarknadsföring. Man kan inte ha det ena utan det andra. De två idéerna ger varandra näring och är beroende av varandra för att ge resultat.

Medan debatten fortsätter om huruvida SEO fortfarande kommer att existera eller kommer att fortsätta att existera i framtiden, när man tar ett steg tillbaka och tittar på dessa grundpelare i praktiken och i branschen, blir det tydligt att metoden är mer elastisk än ett gummiband (LOL). Allvarligt talat har SEO tränats för att anpassa sig mycket väl till alla förändringar, vilket även gäller för branschen.

Dela gärna innehållet i denna artikel, då fler behöver se det! Tack för att du läser och förhoppningsvis får med dig något från min blogg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *