Kommentera på bloggar: Etikett för kommentarer

Tips och råd vad gäller bloggkommentarer

På de flesta WordPress-bloggar finns det ett kommentarsformulär – och på det formuläret finns en unik möjlighet att höra besökarnas åsikter. Tyvärr är andelen bra kommentarer jämfört med skräppost (förhållandet ”signal till skräppost”) mycket låg – för ju mer populär en blogg blir, desto mer skräppost kommer in ( jag ska inte nämna hur mycket skräppost jag brukade rensa ut dagligen på en av mina större sajter – det är helt enkelt för deprimerande).

Tips för att lämna bra kommentarer

Men för de av oss som överväger att kommentera, här eller någon annanstans, är det dags att förklara hur man kommenterar – med några få enkla tips:

  • Håll dig till ämnet. Jag får ofta kommentarer som inte har något att göra med inlägget de skriver på – ett säkert tecken på att det är ett program som ”skriver” dem.
  • Glöm ”Hej”, ”Jag är ny här” och andra intetsägande kommentarer. Generiska kommentarer försvinner – punkt slut. Detta är inte oförskämt – det är ett faktum. Alltför många skräppostmaskiner säger något i stil med ”bra kommentar, jag har lagt till din blogg på min lista”, som om vi skulle bli rörda av tacksamhet och publicera den för hela världen att se. Om du gör samma sak kan du räkna med att se ut som en maskin – vilket kommer att bli fallet.

Etikett kommentarer

  • Ställ inga meningslösa frågor. Vidare på aspekten maskin kontra person: fråga inte något som inte passar in. Jag får många kommentarer om hur man lägger till min blogg i sitt RSS-flöde eller hur man skriver. Det är det som bloggkontaktformuläret är till för – och om de inte kan räkna ut det, finns det kanske INGET svar du kan ge dem som skulle hjälpa dem.
  • Lämna bort länkar! Jag vet att kommentarer främjar din webbplats – och jag vet att det är en viktig del av din länkstrategi (och jag använder ett ”DoFollow”-plugin så att du får rätt kredit för det). Men infoga några länkar i inlägget och bli inte förvånad om det dumpas.
  • Var snäll och ge upp konversationen – så småningom. Jag tycker om kommentarer med trådar och om att man kan ge och ta emot varandra i en konversation. Men om personen helt enkelt inte förstår och ställer samma frågor, omformulerade, om och om igen, måste jag sluta acceptera dem. Jag är ledsen, men bloggen är till för alla, inte bara för en besökare som har en viss åsikt.
  • Håll dig borta från förtal. Ett företag med stora fickor kan stämma för förtal och förtal – och gissa vem de kommer att stämma? Den anonyma postaren eller mig, bloggsidans ägare? Det är en självklarhet, så om din hjärna vill dela med sig av en smaklig kommentar eller två om vem som helst, låt bli, för då kommer den här hjärnan att radera dem.
  • Var snäll (eller ”bloggar du till din mamma med den där munnen?”). Svordomar är populära – och det är ett tydligt tecken på att skribenten inte vet vad en tesaurus används till. Njut av svordomarna om du måste – men om du föredrar att bli SÅNGD, uttryck dig då med ett större (och artigare) ordförråd.
  • Kör lugnt. Det är något med skrivande på nätet som lockar fram aggressiviteten. Jag har sett kommentarer (inte på min blogg, tack och lov) som skulle få folk slagna i verkligheten. Gör inte det – att argumentera för en ståndpunkt lugnt och logiskt fungerar bättre i längden. Och om den andra sidan inte vill spela rättvist, gå därifrån.
  • Detta är bara några punkter – naturligtvis behöver DU inte oroa dig för dem, men det gör den genomsnittlige kommentatorn. Kom ihåg att kommentarer som du gör någon annanstans kan bidra till att främja din webbplats, men de är först och främst åsikter som är avsedda för den andra personens webbplats.

Var sjysst när du lämnar kommentarer

Och precis som när du besöker någons hus, se till att torka fötterna, trampa inte på katten och håll förolämpningarna om svärmor till ett minimum – så kommer du troligen att välkomnas tillbaka med öppna armar! var sjysst och tillför något till diskussionen när du lämnar kommentarer på bloggar runt om på nätet.