Genvägar till framgångsrikt bloggande: Tips och råd

Finns det genvägar när det kommer till bloggande?

Ett av mina huvudmål med mina bloggtips är att spara tid åt er bloggare. Det mesta man lär sig om hur man lyckas på Internet tar tid och man gör verkligen många dumma misstag. Om jag kan hjälpa dig att undvika några av dessa misstag blir jag glad. Idag vill jag dela med mig av några viktiga saker som jag har lärt mig för att få genvägar för att lyckas med bloggande, marknadsföring och försäljning på nätet.

Nu kör vi!

Genvägar? Vad sägs om larmklockor?

När jag hör talas om genvägar är jag oftast skeptisk eftersom det ofta innebär att man gör något skumt eller ger människor intrycket att man inte behöver arbeta hårt. Jag vill inte göra dessa saker själv.

När det gäller min egen verksamhet på nätet försöker jag verkligen vara så etisk som möjligt och jag arbetar hårt för att få saker och ting att fungera. Men det betyder inte att du måste gå den långa vägen. Som jag nämnde i inledningen har jag genom åren lärt mig en del knep och genvägar genom att vara på nätet och prova en massa olika saker.

Genom att dela detta med dig kan jag förhoppningsvis rädda dig från att gå ner i dessa längre banor. Tanken är alltså inte att vilseleda dig eller få dig att tro att det är lätt när det inte är det - jag vill bara visa dig några av de knep jag har lärt mig i hopp om att det kan ändra din egen inriktning.

blogg framgang genvag

6 genvägar till (förhoppningsvis) snabbare framgång på nätet

Jag vill visa dig några genvägar som du kan använda för att påskynda dina framsteg. Jag har bara nämnt sex punkter eftersom jag vill gå in lite mer i detalj på de saker som jag tror har gjort störst skillnad för mig.

1. Ge så mycket du kan (och fortsätt att göra det…)

Något som alla de bästa bloggarna har gjort sedan början av bloggandet är att ge kvalitetsmaterial till rätt personer. Det är faktiskt intressant att titta på. När du tittar runt bland framgångsrika bloggare ser du att de inte är rädda för att ge bort information och idéer som de skulle kunna ta mycket betalt för.

Men vad säljer jag om jag ger bort allt gratis?

Det är en av de stora frågorna som bloggare verkar ställa sig själva när det gäller idén att de kanske borde ge bort mer. I slutändan tycker jag att det är en mycket berättigad fråga. Men vad som händer är att du verkligen ökar din räckvidd genom att skapa mycket gratis innehåll. Du bygger upp ett varumärke och en lista med prenumeranter (jag berättar mer om det senare) som är mer engagerade, entusiastiska och öppna för din produkt.

Naturligtvis behöver du en strategi för din blogg och en idé om vad du vill sälja/främja i slutändan. Men låt inte det hindra dig från att ge massivt värde först.

Det tar dig inte bort från din marknad.

2. Experimentera med nya saker i stället för att fullända dem

Detta är ett koncept som jag har talat om många gånger. Jag tror att anledningen till att jag tar upp det så ofta är att det tog mig personligen lång tid att förstå. När du startar en blogg vill du att allt ska se bra ut och ha ett bra utseende. Och det fortsätter när din blogg växer. Men ofta upptäcker man att man ägnar 95 procent av sin tid åt att reda ut de sista 5 procenten och att de 5 procenten inte spelar så stor roll som man tror.

Här är några saker som jag har provat och som har fungerat bra:

  • Lansera innan du tror att den är klar: Jag tog väldigt lång tid på mig innan jag lanserade bloggen eftersom jag trodde att den inte var klar. Men så fort jag satte upp temat och några saker fick jag många resultat som förbättrades, till exempel bättre placeringar på Google.
  • Prova nya erbjudanden: Ibland när allt går bra är det bättre att låta det vara som det är. Men om du har en ny idé med ett gratiserbjudande bör du alltid prova, för du kan bli överraskad av de nya resultaten.
  • Förfining av design och kampanjer för konstiga versioner: Ibland tror man att en röd knapp alltid kommer att överglänsa en rosa knapp. Men man vet inte riktigt förrän man har provat det. Några av de experiment som jag har gjort med annonskampanjer och formulär för insamling av e-postmeddelanden har verkligen överraskat mig och lärt mig mycket.

Naturligtvis måste man observera och dra slutsatser på ett bra sätt när man gör dessa saker. Gör inte sådana här ändringar i onödan. Att agera och testa ger ofta bättre resultat.

genvag framgang blogg

3. Köp annonser (eller byt dem gratis)

Mitt råd till mig själv är: spendera lite mer! Många bloggare kämpar med detta koncept. En blogg är som alla andra företag - du måste lägga pengar på marknadsföring, marknadsföring och skapande om du vill göra det ordentligt. Föreställ dig att du startar en restaurang och inte har någon form av reklam eller skyltning.

Och det fina med reklam på nätet är att du kan uppnå goda resultat med mycket små medel.

Låt oss säga att du bara har 200 kronor per månad:

  • Skapa en gratis gåva och skicka en rad tips med en rad e-postmeddelanden.
  • Skapa en landningssida med din gratis gåva. Detta bör vara kopplat till din prenumerantlista.
  • Använd Facebook-annonser och skapa en särskild kampanj för att marknadsföra landningssidan.
  • Testa olika annonser för att förbättra och sänka kostnaderna.
  • Främja en affilierad eller betald produkt till din prenumerantlista.
  • Fortsätt att annonsera genom att använda en procentuell andel av försäljningen.
  • Det behöver inte vara mycket, men det kan ge dig en inkomst som du kan använda för att utbilda dig om hur marknadsföring på nätet fungerar.

En strategi kan till exempel vara att kontakta ett stort forum inom din nisch och erbjuda dig att skapa innehåll eller moderera under en månad i utbyte mot en annons. Ofta har dessa nätgemenskaper en liten budget och inga pengar för att anställa personal. Det kan vara ett bra sätt att få lite uppmärksamhet.

Testa och se vad du ska göra härnäst.

4. Lär dig att testa och tolka data

Som jag nämnde ovan är det viktigt att lära sig att testa saker och ting för att maximera din framgång på nätet. Det är mycket viktigt att undvika gissningar. Genom att göra split-tester kan du testa olika versioner och se vilken som leder till bra resultat. Men det är viktigt att inte stanna där.

Du kan till exempel erbjuda en gratispresent (t.ex. en e-bok) och konstatera att dina konverteringar ligger på 40 %. Det är bra.

Eller hur?

Men vad händer om ingen av dessa prenumeranter öppnar din e-post efter att de fått din e-bok? Eller, ännu värre, vad händer om de markerar din e-post som skräppost? Vad du behöver göra är att utveckla en testfilosofi som fokuserar på slutresultatet. Den slutliga konverteringen. Genom att göra detta kan du verkligen göra framsteg eftersom du börjar veta exakt vad som orsakar resultaten.

genvag framgang

5. Fokusera på e-postadresser även om/om vinsterna sjunker

Något man ofta hör från bloggare är att de önskar att de hade börjat samla in e-postadresser tidigare. Vanligtvis har detta två orsaker. För det första tycker vissa bloggare att det är skrämmande och lite tekniskt att skapa ett prenumerationsformulär som lagras någonstans som AWEBER och skjuter upp det.

För det andra får andra bloggare/marknadsförare inkomster från affiliates eller någon annan metod och glömmer bort att fokusera på att samla in prenumeranter. När inkomsterna börjar försvinna står den utan backup.

I det långa loppet har alla framgångsrika företag som jag har sett på Internet gjort detta genom att skapa en kreativ, användbar och äkta relation med en växande lista av prenumeranter.

Naturligtvis gör inte alla detta.

Men oftast håller de inte länge.

Om du vill göra din blogg till en jätte som är stabil för de kommande 5-10 åren är det viktigt att du börjar fokusera på att samla in e-post och sedan upprätthålla den relationen. Detta innebär att du måste fokusera på värdefullt innehåll och förstå hur du kan öka dina klickfrekvenser.

 

6. Skapa ett team för att frigöra dig från ditt huvudsakliga arbete

Ta hjälp av personer på Internet, som kan och vill göra vissa saker som du behöver i din Online business. E-bokomslag, Video thumbnails m.m. Allt kan du hjälp med via tex Fiverr eller någon anna tjänst.

Tidigare skulle jag ha hoppat in på Google och ägnat timmar åt att söka efter sätt att designa, bygga och skapa allt på egen hand. Då skulle jag ha köpt ett program, skapat något fult och sedan blivit så frustrerad över resultatet att jag aldrig skulle ha brytt mig om att köra det. En av de värdefulla lärdomar du kan dra av online är att du inte behöver göra allting.

Du bör faktiskt inte göra allt.

Gå till webbplatser som Odesk eller Elance. Försök att se detta som en investering och inte som en kostnad.

Vilka tips kan du dela med dig av?

Har du några tips för att dela med dig av saker som har gjort dig framgångsrik på internet? Lämna gärna en kommentar nedan eftersom detta verkligen kan hjälpa någon som precis har börjat eller kämpar med sitt onlineföretag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *