Fördelar med gästbloggande: Varför ska du gästblogga?

Vilka är fördelarna med att gästblogga?

Gästbloggning är ett mycket effektivt sätt att marknadsföra din blogg. Och det är något som du definitivt bör lägga till i din strategi för innehållsmarknadsföring. Hur kan jag säga det? Well…. Jag vill gå igenom några av de ”andra än de vanliga” fördelarna med gästbloggning som du kanske inte har hört så mycket om.

Vanliga fördelar med gästbloggning

De vanliga……

  • Du kanske vill gästblogga för att få trafik.
  • Du kanske vill göra gästinlägg för att få backlinks.
  • Du kanske också gästpostar med tanke på att….
  • Gästinlägg är ”gratis reklam”.
  • Hur mycket spenderar du för PPC/CPM-annonser? Hur mycket behöver du spendera på Facebook-annonser, Stumbleupon-annonser och alla typer av riktade medier för att generera trafik?

Men tänk på gästbloggande. Det är GRATIS reklam och du annonserar din blogg/onlineverksamhet på någon stor blogg inom din nisch. Du stjäl faktiskt din konkurrents trafik och använder hans/hennes trafik för att bygga din auktoritet. Hur bra är inte det?

gastblogga fordelar

Gästbloggning hjälper dig att sprida dig på ett smart sätt

Vad händer när du publicerar inlägg efter inlägg i din egen blogg? Om din blogg har en handfull läsare så skulle inget överraskande någonsin hända förutom att denna handfull välvilliga läsare fortsätter att komma tillbaka som ett tecken på god vilja.

Men om du publicerar ett av tio inlägg (som du publicerar på din egen blogg) på en större blogg inom din nisch, kommer ditt namn/varumärke lätt ut! Och när du har från 5-10 gästinlägg på erkända bloggar kommer 5 gånger fler människor redan att känna till dig.

Gästinlägg hjälper dig att bygga relationer och ger dig fans

Allvarligt talat! Den här punkten är en hit i min dagbok. Om jag inte hade gjort något annat än att publicera inlägg på min egen blogg hade jag inte träffat alla de trevliga människor jag känner nu. Vissa är mina bloggkompisar nu och stöttar mig hela vägen till framgång.

Om jag inte hade publicerat gästinlägg skulle jag inte ha så många värdefulla kontakter på så kort tid.

Gästbloggande gör dig till en bättre författare

När du gör gästinlägg…

  • Du skriver för att passa olika stilar
  • När du gästpostar på en annan blogg skriver du för en helt annan grupp människor.
  • Nischen kan vara densamma och du kan också skriva om ett liknande ämne som värdbloggaren.
  • Läsarna på värdbloggen är dock vana vid en helt annan skrivstil. Ditt gästinlägg bör passa in där.
  • För detta ändamål behöver du dock inte ändra din egen röst och stil. Däremot måste din stil vara kompatibel med värdbloggens stil.

natverkande med blogg

Du är extra noggrann med grammatiken.

  • Du kontrollerar säkert grammatiken när du skriver ett blogginlägg för din blogg. Men hur kontrollerar du grammatiken när du skriver ett gästinlägg?
  • Jag skriver alltid med extra stor uppmärksamhet när jag skriver ett gästinlägg.
  • Jag menar att jag är mer försiktig med grammatiska fel när jag skriver ett gästinlägg jämfört med om jag skriver på min egen blogg.
  • Jag säger inte att man kan publicera skit på sin blogg, men man ser med extra uppmärksamma ögon efter grammatiska fel när man skriver för andra.
  • Det är som hur man beter sig hemma hos sig själv och hur man beter sig när man är gäst hos någon annan.

Du skriver med ett regelverk till hands!

  • När du skriver gästinlägg får du vanligtvis riktlinjer för gästbloggande – En uppsättning regler som tillhandahålls av värdbloggaren.
  • Din artikel ska skrivas på ett sådant sätt att den följer dessa riktlinjer för att bli accepterad.
  • Detta innebär att du skriver med vissa begränsningar i ryggen.
  • Och ibland kan reglerna påverka ditt skrivmönster, din stil, längden och kvaliteten på inlägget (informationen i det).
  • Riktlinjerna ger dig en uppfattning om stilar och kvalitet, så att du inte blir lämnad handfängslad i en skog.
  • Du är fri att skriva ut dina idéer och tankar, men du måste ändå följa en riktlinje; det viktiga är att riktlinjen inte är fastställd av dig utan av någon annan.
  • Detta är bra för ditt skrivande.

Du blir mer ansvarstagande

  • Återigen, precis som vid grammatik kontroll, är du extra noggrann med den information du delar med dig av i gästinlägget.
  • Saker som den information du delar med dig av, de bilder du använder, idéerna och allting i gästinlägget måste vara unikt och originellt och måste vara skrivet av dig.
  • Du kan inte göra ett upphovsrättsintrång av informationen och de saker som används.
  • Du kan inte heller använda informationen någon annanstans, utan gästartikeln är endast avsedd för den webbplats som du skrev den för.
  • Om du har för avsikt att använda den kan du citera en del av idén med lämplig hänvisning till det ursprungliga innehållet.

Omfattande research

  • Gästinlägg är vanligtvis längre än de genomsnittliga inlägg du skriver på din blogg.
  • För den extra längden kan du bara inte babbla rymdfyllande ord eller meningar. Du måste ge djupgående information.
  • Du gör därför en omfattande research för att skriva ett gästinlägg. Du tar dig extra tid och ger så mycket information som möjligt.

Länkarbete (det här är inte vad du tror!)

Jag måste lägga mer vikt vid den här faktorn när det gäller gästbloggande. OK det finns väldigt många sätt på vilka du kan bygga backlänkar till din blogg – både white hat och black hat. Om man bara tar hänsyn till white hat-teknikerna finns det fortfarande många sätt att erhålla inlänkar.

Några andra sätt är artikelmarknadsföring, att sätta upp länkhjul, foruminlägg, länkutbyte (footer, blogroll etc.) och så vidare. Nu är inte alla inlänkar lika och Google uppmärksammar det som kallas för kvaliteten på en backlänk.

På samma sätt kan du fortsätta med länkutbyte eller betala 100 webmasters för att sätta dina länkar i 100 olika Blogrolls eller Footer eller Featured links. Även om alla dessa länkar räknas som länkar är deras kvalitet enligt Google tveksam. detta är inget jag rekommenderar alls numera och kan skada din sajt.

fordelar gastblogga

Google gör regelbundna uppdateringar

Google har genomfört flera uppdateringar (Pandas) och många webbplatser som hade höga rankningar fick en rejäl smäll och försvann ur SERP. Varför? Det beror på Googles perspektiv på inlänkar – Google är inte längre bara ute efter kvantitet utan väger kvalitet högre än så.

Så vad är kvalitetslänkar?

  • Länkar från webbplatser som inte är innehållsfarmer, som artikelkataloger eller autobloggar.
  • Länkar som inte har samma ankartext överallt.
  • Länkar i innehållet. Det vill säga länkar som kommer från innehållet (ett blogginlägg eller innehållet på en sida).
  • Länkar från webbplatser som inte har många annonser; mer än 5 adsense-block, textlänkar och andra former av reklamblock.
  • Länkar som inte kommer från icke modererade webbplatser. Detta inkluderar artikelkataloger som publicerar precis vad som helst (de som lätt godkänner din inlämning och därför frestas du att skicka in fler).
  • Länkar som byggs upp på ett trevligt och långsamt sätt. Du bör inte ha 10 backlänkar till din domän den här veckan och 1000 länkar nästa vecka; det visar verkligen en röd signal till Google.
  • Så om du är den som säger: ”Jag har varken tid, mod eller intresse för att skriva gästinlägg. Länkskapande via gästbloggande är en tråkig och tidskrävande process. Jag väljer hellre andra enkla och lättare metoder”, då kanske du ska tänka om!

Gästblogga

Möjligheterna till gästbloggning finns överallt. Du behöver bara ta tag i dem! Brukar du själv gästblogga? Hur går du då tillväga för att skapa dessa möjligheter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *