11 enkla fördelar med att använda ”Long Tail” sökord för SEO

Värdet av Long-Tail Keywords för din SEO

Antag att du vill få mer trafik till din webbplats. I så fall är det viktigt att ha en medveten SEO-strategi som tar hänsyn till vilka dina köpare är och hur de använder sökning. En av de viktigaste sakerna att fastställa i den strategin är de nyckelord som du strävar efter att rankas för i sökningar, vilket i slutändan leder din målgrupp till din webbplats.

Med den ökande konkurrensen kring centrala nyckelord som alla SEO-utövare vill rikta in sig på finns det ett behov av att utveckla mer kreativa lösningar för att hålla sig på topp. I denna artikeln skall jag visa på hur du kan ranka och ta positioner på enklare sökord, men som fortfarande är väldigt bra sökord hos Google.

Lösningen? Long-tail keywords

Long-tail keywords har använts av experter som erbjuder SEO-tjänster ett tag nu, och det fungerar fortfarande. Om det används på rätt sätt kan det vara ett övertygande sätt att dra nytta av söktrafik med höga intentioner.

I det här inlägget kommer jag att redogöra för fördelarna med long-tail keywords och hur man hittar dem.

Long-tail-nyckelord jämfört med short-tail-nyckelord

Innan jag går in på fördelarna med long-tail keywords för din SEO-strategi ska vi först definiera begreppet.

När det gäller söknyckelord finns det ett stort antal olika nyckelordstyper. Dessa faller in i två vanliga kategorier: short-tail keywords och long-tail keywords.

Korta nyckelord:

Dessa är vanliga sökningar som är allmänna och ger ett brett utbud av sökresultat. De består ofta bara av 1-2 ord.

Ett exempel på ett kortsiktigt sökord är webbdesign.

Long-tail keywords:

Long-tail keywords är sökordsfraser som är tre eller fler ord långa och mycket specifika eftersom de fokuserar på en nisch.

Long-tail keywords söks inte lika ofta men ger mer riktade resultat.

Dessa är mer specifika sökfraser som ”har en lång svans av ”impopulära” sökningar”. I det här fallet syftar ”impopulär” på att färre människor söker efter long-tail keywords.

Ett exempel på ett sökord med lång svans är webbdesignbyrå i Falun. 

sokord long tail

11 fördelar med att använda ”sökord från den långa svansen”

När du bestämmer vilka typer av nyckelord du ska optimera ditt innehåll är det viktigt att ta hänsyn till för- och nackdelar med varje nyckelord.

Som jag nämnde ovan är short tail keywords breda sökningar. Dessa generaliserade sökningar tenderar att ha en högre sökvolym. De kan vara lättare att införliva på sidan när vi skriver innehåll.

Samtidigt blir det betydligt svårare att ranka för dessa sökord när det finns en hög konkurrensnivå för dessa sökord. Om du bjuder på dem för en betald annonskampanj tenderar de att kosta mer.

Det är här som long-tail keywords kommer in i bilden.

Det finns många fördelar med long-tail keywords som gör dem till en viktig del av varje SEO-strategi. Här är de vanligaste fördelarna med att använda long-tail keywords som jag gärna påpekar för våra kunder:

1 – De har lägre konkurrens

Long-tail keywords är mycket lättare att ranka än short-tail keywords på grund av den relativt låga konkurrensen. Enligt Search Engine Land kommer 70 % av alla webbsökningar från long-tail keywords. Antag att du inte fokuserar på dem i din strategi. I så fall missar du enorma möjligheter att driva kvalitetstrafik till din webbplats.

2 – De har bättre konverteringsfrekvens

Människor som använder long-tail keywords i sökningar vet mer om vad de vill ha. Därför ser företag ofta bättre konverteringsfrekvenser när de använder long-tail keywords eftersom innehållet är mer riktat mot webbplatsbesökarens behov.

Besökarnas behov är sökintentionen.

Här är ett exempel:

Du försöker hitta ett kommersiellt måleriföretag för att fräscha upp dina kontorslokaler. Om du söker på ”målningsföretag” får du sannolikt hundratals resultat. Dessa kommer att innehålla en blandning av kommersiella och privata målare, företag som tillverkar färg, icke-lokala företag och kanske till och med färgbutiker.

Om du i stället söker på ”kommersiellt målningsföretag i Falun” är det mer sannolikt att dina resultat är en målare som är specialiserad på din bransch och arbetar i din stad.

Du är troligen ganska nära att bestämma dig för en målningstjänst, beroende på vad sökresultaten erbjuder. Att leda besökarna till ett snabbare köpbeslut är en annan fördel med att använda long-tail keywords.

3 – De ökar ditt innehålls synlighet

När någon söker efter ett long-tail sökord personaliserar Google sökresultaten beroende på plats, ålder, kön, intressen osv.

Det innebär att två användare som skriver in samma sökord kan få olika resultat. Long-tail keywords kan hjälpa till att optimera din webbplats för olika kategorier av sökare eftersom de är mer specifika.

4 – De kan hjälpa nya sidor eller sidor med låg auktoritet att rankas snabbt

Google rankar webbsidor enligt några faktorer, bland annat auktoritet, kvalitet och relevans. Ett fåtal gigantiska branschaktörer dominerar rankningen för nyckelord med hög konkurrens eftersom dessa sidor tenderar att ha högre auktoritet i form av backlinks.

Men anta att din webbsida är nyare, eller att du helt enkelt inte har lyckats locka till dig tillräckligt många backlinks. I så fall kommer din ”auktoritet” inte att kunna konkurrera, även om ditt innehåll är av högsta möjliga kvalitet.

I det här fallet kan du få en strategisk fördel genom att vara mer relevant för dina målgrupper. Genom att rikta in sig på långsvansnyckelord som är mer specifika kan man skapa mycket relevant innehåll som svarar på dessa sökord bättre än andra sidor.

Du har då en chans att rankas för dessa sökord med lägre konkurrens även utan en massa backlänkar som stöder din sida eller ditt blogginlägg.

5 – De hjälper dig också att placera dig för korta sökord

Oftast innehåller långsvansnyckelord redan de korta nyckelord som du vill ranka för. Den här kombinationen gör det lättare att nå båda dina mål och ökar din rankning för de huvudsakliga sökorden samt dina specifika, målinriktade sökord.

Högre platsrankning motsvarar mer organisk trafik, så det är goda nyheter.

6 – De optimerar din bloggstrategi

Ett av de enklaste sätten för din webbplats att börja rankas är att skapa nytt innehåll. Och det enklaste sättet att göra det är att hålla en regelbunden blogg med fokus på din målgrupps behov och förväntningar.

Om du känner dig överväldigad över hur du ska börja behöver du inte oroa dig, eftersom dina long-tail keywords kan vägleda dig.

De kan ge dig insikter om vad din målgrupp söker. Och det skapar värdefullt innehåll för att ta itu med några av deras smärtpunkter samtidigt som du utnyttjar nämnda nyckelfraser.

long tail seo sokord

7 – De låter dig anpassa ditt innehåll

Låt oss prata mer om att long-tail keywords vägleder det innehåll du producerar. Long-tail keywords består av fyra eller fem ord (ibland ännu längre). Vanligtvis innehåller de beskrivande ord som kön, nationalitet eller geografisk plats.

Du kan använda detta till din fördel genom att skapa olika innehåll som kan stödja de olika kategorier och tjänster som ditt företag erbjuder. Det gör att du kan vara mer målinriktad med din innehållsstrategi och skörda fördelarna med kontextuell marknadsföring.

8 – Du kan få dem från Google Analytics

Sökordsforskning för long-tail terms är inte så komplicerat som du kanske tror. En del av dem kan komma direkt från din webbanalystjänst som Google Analytics.

I kombination med Google Search Console kan du se resultatet av dina valda långsvansnyckelord, till exempel sökvolym och konverteringsfrekvens. Med hjälp av dessa uppgifter kan du välja de bästa för din SEO-strategi.

9 – De förbereder dig för framtida trender

Long-tail keywords är mer konversationsvänliga, och det är en viktig ingrediens i din SEO-strategi. De står i centrum för Googles senaste sökmotoralgoritm, eftersom den syftar till att studera Natural Language Processing (NLP) och avsikten bakom sökningen.

Röstassistenter, som läser upp svaren från featured snippets, prioriterar resultat som innehåller långa sökord.

Det är nödvändigt att använda långsvansnyckelord för att din blogg eller webbplats ska kunna utvecklas i framtiden.

10 – De fungerar bättre för röstsökning

Det är också absolut nödvändigt att ta hänsyn till hur människor använder sig av sökning. Enligt Moz är 70 % av sökningarna online långa sökord. Människor söker som om de pratar med eller ställer en fråga till sökfältet, vilket leder till fler sökningar med långa nyckelord.

Om man räknar in röstsökning med verktyg som Alexa, Siri och Google Home blir samtalskomponenten ännu mer övertygande. Sökare som använder röstsökning är den typ av person som söker med långsökta nyckelord. De vill ha en specifik tjänst, och de är precis den typ av person som du behöver och vill nå.

Varför? Därför att när de hittar bra innehåll som svarar på deras frågor är det mer sannolikt att användare med höga intentioner konverterar. Att rikta in sig på nyckelord med lång svans är en viktig strategi för att öka din konverteringsgrad.

long tail seo

11 – De kostar mindre att bjuda på

Om du använder Google Ads är det också värt att notera att det vanligtvis kostar mindre att bjuda på long-tail keywords. Inte alltid, men många sökningar som är lite längre sökfraser är oftast billigare att bjuda på.

Nackdelen med långsvansnyckelord

Det är säkert att säga att jag själv är ett stort fan av long-tail keywords, men det finns en nackdel att ta hänsyn till.

Långsvansnyckelord har låg sökvolym

Den låga sökvolymen för long-tail keywords är den enda betydande nackdelen med den här typen av sökord. Jag vet vad du tänker. ”Du sa precis att 70 procent av sökningarna är långsvansnyckelord.” Det är sant. Men med den mängd sökningar med långa nyckelord som en person kan göra finns det färre totala sökningar av varje specifik fras som du kan rikta in dig på.

Eftersom det finns många möjliga fraser att optimera för krävs det ytterligare forskning för att se till att din strategi för långsvansnyckelord är effektiv.

Om ingen söker efter en viss term är det ingen idé att inrikta sig på den eftersom ingen kommer att hitta den. Du måste alltså se till att någon söker efter ditt innehåll.

Du måste se till att du riktar in dig på sökord med en minsta månatlig sökvolym. Din körsträcka kan variera beroende på ditt företags karaktär. Vi rekommenderar i allmänhet minst 20-50 sökningar per månad som ett minimum.

I slutändan överväger fördelarna nackdelarna

Om du frågar oss överväger fördelarna med long-tail keywords vida mer än nackdelarna. Även en sökterm med en minimal sökvolym kan vara värdefull om den är lättare att ranka för och leder till fler konverteringar genom att den lockar målgrupper med högre intentioner.

Så här kommer du igång med att använda långsökande sökord

Att leta efter long-tail keywords kräver åtminstone lite sökordsforskning. Beroende på din bransch eller målgrupp kan sökordsforskningen snabbt bli mycket intensiv. Men det finns ett par sätt att komma igång som kan hjälpa till att vägleda resten av din strategi:

Identifiera ditt uppdrag

Long-tail keywords är värdefulla eftersom de är specifika och mycket målinriktade. Används de klokt kan de hjälpa dig att visa användarna vad som skiljer ditt företag från andra.

Folket på Yoast rekommenderar att du identifierar ditt uppdrag innan du utför sökordsforskning. På så sätt kan du se till att de återspeglar exakt vad ditt företag erbjuder när det är dags att välja vilka long-tail keywords du ska rikta in dig på.

Med andra ord är det inte bra att rikta in sig på en sökfras med lägre volym som ”SEO-företag New York” om du inte är ett SEO-företag i New York.

long tail sokord

Använd Google för att föreslå nyckelord

Ett snabbt och kostnadsfritt sätt att börja hitta långsökta sökord är att använda Googles autokompletterings-funktion för att förutsäga en sökning på ett långsökt sökord.

Om du skriver en allmän term som ”webbdesign” i sökfältet kommer du att se mer specifika, långsökta sökord dyka upp. Tänk på att din plats och tidigare sökningar påverkar de här förutsägande uppgifterna, så det är inte en perfekt lösning.

Kontrollera relaterade sökningar längst ner på sidan

Google föreslår också relaterade sökningar i slutet av den första sidan, som är värda att kolla upp. Här kan du utforska ett brett utbud av long-tail keywords och bättre förstå användarnas sökintention.

Använd verktyg för sökordsanalysen

Om du precis har börjat och inte har något verktyg på plats finns det några enkla knep som hjälper dig att börja identifiera dina nyckelord.

Om du är redo att investera i din SEO-strategi finns det många verktyg som kan förenkla processen. Några som vårt team har använt under åren är bl.a:

  • Google Search Console
  • Rank Math
  • SE Ranking
  • Google Trends
  • Moz
  • SEMrush
  • Ahrefs

För närvarande använder jag Rank Math, SE Ranking, SEMrush, Google Search Console, Ahrefs och ibland Google Ads Keyword Planner. Tänk på att keyword planner är ett verktyg för betalsökning, så vi rekommenderar inte att du använder det på egen hand. Du kan också prova gratisverktyg som Answer the Public.

Long-Tail Keywords – är de värda det?

Ja! Om du vill bygga upp en effektiv strategi för organiska sökningar är det viktigt att optimera för long-tail keywords.

Först måste du identifiera ditt uppdrag och några långsvansnyckelord som du är säker på att du kan rikta in dig på med kvalitetsinnehåll. Därefter måste du utforma några bloggämnen kring dessa nyckelord och lägga till dem i en innehållskalender.

På nolltid kommer du att skapa kvalitetsinnehåll och blogginlägg som är inriktade på leads med högt värde.

Den här artikeln är inspirerad av: https://www.linkedin.com/pulse/11-simple-benefits-using-long-tail-keywords-seo-saita-%E6%96%8E%E7%94%B0–1f

Om du vill lära dig mer om att använda long-tail keywords eller behöver hjälp att komma igång är du välkommen att höra av dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *