Case Study: På väg mot toppen av Google

Jag skapade ett litet enkelt case study i mitten av januari 2022 och det har nu hänt en del saker vad gäller denna lilla utmaning. Detta lilla miniprojekt går ut på att jag skall ta en kategorisida på en av mina sajter till toppen av Google för en sökterm på 2 sökord, som blir en sökfras. 

Mot toppen på Google

När jag startade mitt lilla case study låg den tilltänkta kategorisidan och hoppade mellan plats 16-29 det senaste halvåret. Jag satte igång att internlänka inne på den berörda sajten samt bygga många fler inlägg under min bloggutmaning, som låg under den kategorin på den berörda sajten.

Detta har verkligen hjälpt och jag ligger i skrivande stund på plats 5 på Google.se för denna sökfras och det är jag verkligen nöjd med efter ca 1 månads arbete vad gäller detta sökresultat. Det är starka sidor, som jag tävlar med och riktigt kul att jag kunnat hamna i mitten av första sidan redan nu.

Skärmbild (15)

Arbetet fortsätter självklart

Jobbet och strävan mot den absoluta toppen fortsätter absolut och jag hoppas kunna ta mig in bland de 3 första resultaten om ca 2 månader eller så. Som sagt, det är starka sajter före mig i SERP. Jag har hittills skapat:

  • Ca 30 nya inlägg inom denna kategorin sedan starten
  • Internlänkat från alla dessa nya inlägg in mot kategorisidan
  • Lagt kategorin i huvudmenyn på sajten

Varför jag vill ranka för söktermen:

  • Stabil sökterm
  • 400-500 sökningar per månad för söktermen
  • Mycket relevant för min sajt
  • Inte många annonsörer än för termen

Arbetet fortsätter som sagt och jag tänkte försöka ta mig till toppen, i vart fall till topp 3 för denna sökterm. Det är ingen stor sökterm vad gäller trafiken, men en kul och relevant term för min sajt som sagt. Hade det varit en större sökterm vad gäller sökvolym hade jag arbetat hårdare för att nå topp 3. Det får helt enkelt ta den tid det tar, men jag tror jag kommer i mål inom ett par månader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *