Bra marknadsföring på nätet: 15 sätt att dubbla din försäljning

Ditt företag och bra marknadsföring på Internet

Du kan ha ett fantastiskt företag och ändå misslyckas. Den faktor som gör skillnad är marknadsföringen. Sanningen är att du kan göra de mest fantastiska saker, ha lösningar för människor, men om du inte marknadsför det och ingen känner till det, blir din inverkan kort och din vinst låg.

Internet ger dig en enorm möjlighet att snabbt nå ut med ditt företag till många människor.

Det finns faktiskt ingen annan plattform som ger dig ett så stort inflytande utan att det kostar dig skjortan vad gäller att nå ut till rätt folk vid rätt tid.

Men det är ditt val om du vill utnyttja det.

Marknadsföring på Internet är enastående eftersom det är billigt (om inte gratis!), bekvämt, ger dig en enorm räckvidd och du kan göra det på ett sådant sätt att det är personligt och anpassningsbart för dig och ditt varumärke eller företag.

Du har en möjlighet att strategiskt placera dig själv framför dina kunder och framtida kunder. Så sluta hålla dig tillbaka och låt oss se hur du kan marknadsföra ditt företag på nätet och framstå som den expert du är.

smart marknadsforing

15 bra sätt att främja ditt företag på nätet

Här ger jag dig 15 bra sätt på hur du kan öka din marknadsföring på nätet och dubbla din försäljning. Minst. Tipsen är enkla att följa och har verklig kraft att sätta dig, ditt företag, din blogg eller dina produkter på kartan!

1. Skapa en attraktiv webbplats

Din webbplats är ditt första intryck, och antingen lockar din webbplats till sig din idealiska målgrupp eller så driver den bort dem direkt.

Du behöver en webbplats som talar direkt till din ideala kund, en som är professionellt utformad, med ganska enkel navigering, med en uppmaning till handling, tillgänglig via mobiler och med attraktiva bilder. Allt detta gör att din webbplats sticker ut bland miljontals andra webbplatser.

Det finns viktiga sidor som behövs för en webbplats, till exempel: en om-sida, vittnesmål, kontaktsida, portfölj, tjänster, produkter, blogg, villkor. Beroende på ditt företag och din nisch är det nästan lika viktigt att välja rätt sidor som designen.

Om du säljer produkter kan du enkelt integrera följande e-handelssystem i din webbplats: GumRoad / Selz / Shopify / WooCommerce (för WordPress).

Vem ska du anlita: en webbdesigner + en grafisk designer och en copywriter som hjälper dig att kommunicera din vision estetiskt och i ord.

2. Gör bloggandet till en prioritet

Bloggandet kan ta dig från ett alternativ till ett självklart val. Många tycker att det verkar vara för mycket jobb eller svårt att blogga, men det hjälper dig att skapa trovärdighet, göra ditt varumärke mänskligare och höja din expertis.

Det är viktigt att skapa och upprätthålla ett skrivschema. Tänk på vilken typ av innehåll som talar direkt till din idealiska målgrupp. Exempel: handledningar, listor, inspirationsartiklar, nedladdningsbara filer som kan skrivas ut.

Om du skriver gästartiklar för andra inflytelserika webbplatser som är relevanta för din nisch kan du också få mer exponering. Hitta bloggar där du kan bidra, googla helt enkelt ”din nisch” + ”gästinlägg” och voila!

Glöm inte att installera ett plugin för delning i sociala medier på din blogg. Detta är ett utmärkt sätt att uppmuntra människor att dela ditt innehåll. Om du använder WordPress kan du använda följande plugins för delning: Monarch, Sumome, Filament.

3. Arbeta med SEO

SEO står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering). Detta är en process för att få besökare via sökmotorresultaten.

När folk till exempel söker efter ”blogging” och min blogg (Blogging Tips) dyker upp i sökresultatet betyder det att jag finns på de första sidorna i sökresultaten eftersom min blogg är optimerad för sökmotorer. När folk klickar på min webbplats får jag nya besökare som kan bli nya kunder.

Genom att optimera din webbplats för sökmotorer kan du få mer trafik, fler kunder och mer exponering. Dessutom är det kostnadseffektivt och synliggör ditt varumärke.

Ett stort sätt att förbättra SEO? Skapa regelbundet kvalitetsinnehåll som är relevant för din nisch. För fler SEO-tips, besök min SEO-kategori.

Vem ska du anlita: en SEO-konsult.

seo marknadsforing

4. Bygg upp din prenumerantlista och skicka e-post regelbundet

Din prenumerantlista är ett kraftfullt verktyg för din online-verksamhet. Skicka regelbundet e-postmeddelanden så att du håller dig i minnet hos din publik, ser dig själv som ledare och/eller expert och bygger upp en lojal gemenskap. Här är några tips för att bygga upp en lista över prenumeranter på ditt nyhetsbrev:

  • Erbjud gåvor till dem som anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Det kan vara en gratis e-bok, nedladdningar, resurser osv. Ta reda på vilka problem din målgrupp har eller vilka deras stora behov är och skapa något som direkt tar upp det. Program för e-postmarknadsföring som du kan använda för att samla in e-postmeddelanden är till exempel Aweber eller MailChimp.
  • Formuläret för insamling av e-postmeddelanden ska vara synligt på din webbplats. Den kan placeras som en popup-fönsterruta, i toppfältet eller i sidofältet. Det finns användbara plugins för ditt formulär som Hellobar, Optinmonster, Pop Up Domination och Leadpages.
  • Skicka regelbundet kvalitetsinnehåll. Tänk på vad din publik skulle vilja höra från dig, t.ex. blogginlägg, exklusivt innehåll, nedladdningar, kuponger, rabattkoder osv.

5. Använd andra kanaler för att sälja dina produkter

Det finns bra communities som du kan använda för att öka synligheten för dina produkter. De har en publik som är redo att spendera sina pengar och köpa dina produkter. Du kan använda följande plattformar:

  • Amazon
  • Ebay
  • Etsy
  • Blocket
  • Tradera
  • facebook
  • Twitter
  • Forum

6. Registrera ditt företag i lokala kataloger

Det är slut med den tid då folk gick till telefonkatalogen eller tidningen och letade i annonser och telefonkatalogen efter vad de behövde. Nu går folk oftast direkt till Google och Internet. Genom att registrera dig i kataloger och applikationer på nätet kan du öka din exponering till en lägre kostnad.

Här är några kataloger på nätet:

  • Google Platser
  • Bing
  • Yahoo
  • Gula sidorna
  • Foursquare

marknadsfor socialt

7. Bygg upp en stark närvaro på sociala nätverk

Skapa en strategi för sociala medier. Du kan ha all passion i världen, men utan en strategi händer ingenting. Bestäm vilka sociala nätverk din målgrupp använder. Prioritera därefter tre sociala nätverk som du kommer att uppmärksamma.

Lek med din strategi och testa för att se vad som fungerar riktigt bra och vad som inte fungerar alls!

  • Dela regelbundet användbart eller roligt innehåll. Skapa regelbundet innehåll som vänder sig direkt till din målgrupp för att uppmuntra, ge råd osv.
  • Använd bilder. Människor gillar bilder! Inlägg i sociala medier med bilder får mer uppmärksamhet och delningar än inlägg utan bilder.
  • Gör bra omslagsbilder. Använd bilder på Twitter-huvudet och Facebook-omslagsbilder för att kommunicera ditt varumärke. Skapa en profilbild eller avatar som förkroppsligar din personlighet och är av god kvalitet.
  • Erbjud rabatter eller tävlingar. Använd sociala medier för att skapa en varumärkesbild och få folk att ta del av dina erbjudanden. Använd rabatter och tävlingar för att skapa uppmärksamhet kring det du gör.
  • Gå med i Facebook- eller LinkedIn-grupper. Det finns många grupper på sociala nätverksplattformar som du kan gå med i, träffa nya människor, samarbeta och skapa dig ett namn.
  • Var genuin och professionell. När människor är negativa, håll dig professionell. Att göra en scen är aldrig rätt svar. Var dig själv på Internet. Det är på det sättet som folk blir förälskade i dig.
  • Engagera dig med människor. När folk kommenterar, svarar eller delar ditt innehåll, ta kontakt med dem! Belöna dem genom att visa att du finns där för dem. Detta skapar förtroende och lojalitet mellan dig och din publik.
  • Var mänsklig. Människor förälskar sig inte i företag, utan i människor. Förmänskliga ditt varumärke genom att vara autentisk.

Vem ska du anställa: en community manager, en virtuell assistent, en copywriter!

8. Skapa videor

Människor älskar videor! Det finns saker som folk tittar på som de aldrig skulle ta sig tid att läsa, särskilt om du har en unik och engagerande personlighet. Håll det kort, gå rakt på sak, visa din verkliga personlighet och det blir ett fantastiskt marknadsföringsverktyg.

Typer av videor att skapa: handledning, tips och tricks, roliga videor.

9. Lansera reklamkampanjer på sociala nätverk

Använd de sociala nätverken som en hävstång för att öka dina publikationer eller konton. Ta del av Facebook-annonser och/eller Promoted Tweets för att marknadsföra din sida, webbplats, ditt webbseminarium eller evenemang. Lägg ut lite pengar för att se hur det ger dig förutsättningar att lyckas.

Vem ska du anlita: en Facebook Ads-specialist, en copywriter, en grafisk designer, en expert på sociala medier!

mal och mening

10. Köp bannerannonser

Utforska webbplatser med hög trafik inom din nisch eller där din målgrupp är online och se om de erbjuder bannerreklam. Det finns några webbplatser som kan hjälpa dig att hitta webbplatser av god kvalitet att annonsera på.

Vem du ska anlita: en grafisk designer som skapar dina annonsbanners.

11. Samarbeta med inflytelserika bloggare

Vissa bloggare är inflytelserika och har tusentals följare. Att samarbeta med dem för att exponera ditt onlineföretag är ett fantastiskt sätt att marknadsföra ditt företag.

Några sätt att samarbeta med bloggare:

  • Skicka dem prover på dina produkter
  • Belöna dem med en provision på försäljningen

12. Skapa ett affiliateprogram

Oavsett om du har en produkt- eller tjänstebaserad online-verksamhet kan ett affiliateprogram hjälpa dig att få återkommande kunder, nya kunder och i slutändan skapa ambassadörer för din verksamhet.

Hur fungerar det? Du bjuder in personer i din bransch att registrera sig som affiliate så att de kan marknadsföra dina produkter/tjänster till sin publik, t.ex. genom att skriva en recension om din produkt eller annonsera din produkt i alla sociala nätverk. När folk köper genom att passera deras affiliate-länk (som du har tillhandahållit) får de en viss provision från dig.

Om du använder Affiliate WP är det ett bra WordPress-plugin som kan hjälpa dig att hantera dina affiliates. Du kan integrera AffiliateWP med alla WordPress-plugins för e-handel och medlemsutrymme.

marknadsfora natet

13. Samarbeta med andra företagare

Det finns så mycket möjligheter till samarbete på nätet. Samarbete med andra kreatörer, frilansare eller företagare ger dig mer trafik, mer exponering och mer vinst. Var modig och ring upp människor om du har en idé om hur du vill arbeta med andra människor!

Exempel på samarbeten: gästartiklar, podcastintervjuer, webbseminarier, kampanjer, evenemang, länkar, Twitter-chattar och till och med branschorganisationer.

14. Prova Google Adwords

Med Google Adwords kan du göra pay-per-click-annonsering på Google och nå personer som använder nyckelord för att söka efter specifika produkter eller tjänster. Om den matchar dina sökord visas din betalda annons bredvid eller ovanför sökresultaten, vilket ger fler klick, fler besökare och förhoppningsvis mer försäljning!

Fördelen med att använda Google Adwords är att det är extremt målinriktat, kostnadseffektivt och mycket relevant, vilket gör att du kan positionera dig som ett svar för människor med problem, vilket är precis vad du vill ha.

15. Lär dig av andra företag

Vi kan lära oss så mycket av varandra! På de områden där vi känner oss fastlåsta finns det någon som kan hjälpa oss med goda praktiska råd, tjänster eller som kan inspirera oss. Vi kan hjälpa varandra och varför explodera inkomsterna genom att samarbeta.

Kanske kan du samarbeta med en annan företagare för att skapa ett erbjudande, en produkt eller en tjänst. Kanske kan du se på någon som är framgångsrik och bli inspirerad och säga att det är möjligt för dig också!

Den här listan skrapar bara på ytan av all den potential som finns i online-marknadsföringsvärlden. Du kan vara effektiv. Du kan sticka ut. Du kan se till att du är det självklara valet. Höj blicken och gasa på vad gäller din marknadsföring. Var lite annorlunda och verkligen stick ut med ditt innehåll oavsett vad du säljer. Folk minns det som har skapat lite buzz!

Hör gärna av dig här nedan i kommentarerna om du vill säga hej, ha hjälp eller något annat:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *