Blogga smart: Undvik att bränna ut dig

Hur undviker du utbrändhet i bloggandet och arbetar smart?

Att skapa innehåll in och innehåll ut är inget skämt eller hur? Om du driver ett onlineföretag är det SÅ viktigt att ha en blogg. Jag kan fortsätta prata om fördelarna med att starta en blogg. En blogg hjälper dig att nå ut till dina kunder. Du kan bygga upp ditt varumärke. Betjäna dina kunder genom att ge dem nyttig information inom områden som rör din verksamhet!

Förbättra din närvaro med en bra blogg

Och det hjälper också till att förbättra din närvaro i sökmotorerna. Ju mer innehåll du har på din blogg, desto större är chanserna för dig att dyka upp i sökresultaten! När dina målkunder letar efter information som är relevant för din verksamhet kommer dina blogginlägg att dyka upp i sökresultaten och de kan vara till hjälp för dem. På så sätt bidrar din blogg till att skapa en kontakt mellan dig och dina målkunder.

blogga smart

Inget enkelt arbete att driva en blogg

Beroende på kvaliteten på det innehåll du delar kan du lätt imponera på din publik och göra dem till dina kunder! Med det sagt är det inte lätt att driva en blogg. Du måste skapa innehåll regelbundet. Från att komma på idéer till att färdigställa innehållet och publicera det - det finns en hel del saker att ta hand om.

Om du inte har ett rätt system på plats är det mycket troligt att du lätt blir utbränd. En utbränd bloggare duger inte till att driva och underhålla en blogg som i sin tur kommer att fungera som ett marknadsförings-verktyg för ditt företag.

Så låt oss ta reda på hur du kan undvika utbrändhet i bloggandet och ändå skapa innehåll konsekvent för din blogg!

Ha ett smart system på plats!

Ja, du hörde vad jag sa. Detta är ett av de mest avgörande råden jag kan ge dig om du vill undvika utbrändhet.

Att göra saker på ett slumpmässigt sätt kommer inte att ge dig några användbara resultat. Det kommer bara att få dig att arbeta hårdare för mycket liten avkastning. Detta kommer i sin tur att få dig att känna dig utbränd ganska lätt.

Bloggandet innebär en hel del repetitiva uppgifter.

Till exempel att generera idéer till blogginlägg, göra research för att skapa innehåll, skissera dina blogginlägg, skapa det faktiska innehållet, färdigställa ditt blogginlägg, marknadsföra det efter publicering och så vidare.

Detta är de vanligaste sakerna som ingår i skapandet av blogginnehåll och de är ganska repetitiva. Om du har ett system på plats blir det mycket lättare för dig att utföra dessa repetitiva uppgifter på ett effektivt och enkelt sätt - och därmed undvika utbrändhet.

Så hur kan du ha ett system för detta? Du kan ha en mall för att utforma dina blogginlägg.

Hur skapar du innehåll för dina bloggar på ett konsekvent sätt? Utan ett system kommer du att arbeta med slumpmässiga saker vid slumpmässiga tidpunkter. Och du kommer med största sannolikhet att återuppfinna hjulet med de flesta uppgifter om du inte har ett system på plats.

Resultat? Utbrändhet!

smart bloggning

Batch-process

Batchbehandling innebär att man grupperar liknande uppgifter i en batch och får dem gjorda i stor skala (eller som en batch) genom att avsätta en rimligt stor del av tiden! Detta är ett mycket effektivt sätt att hantera blogguppgifter - som jag redan har sagt handlar bloggandet oftast om liknande uppgifter som görs i upprepning.

Med batchbehandling kommer du att se hur effektivt du kan slutföra stora delar av arbetet bara så där. Det ger dig en känsla av att du åstadkommer mycket på en gång. Jag har talat om batchbehandling i mina tidigare blogginlägg. Jag förstår verkligen dess effektivitet för mig som bloggare.

Med batchbehandling behöver du inte byta ofta mellan olika typer av uppgifter vilket leder till energidränering i hjärnan. När du batchbearbetar en stor del av ditt arbete fokuserar du snarare på en typ av uppgift under en längre tid och får mycket av det gjort!

Detta är så uppfriskande, motiverande och det fungerar utan att du känner dig utbränd!

Arbeta smart

Det här är ett mycket generiskt råd som du säkert har hört om och om igen. Och det fungerar i olika sammanhang. Det sammanhang jag talar om att arbeta smart här är att du måste lägga ner tid och kraft endast på sådant som hjälper dig att flytta fram nålen!

När du står inför en dag får du se många uppgifter - uppgifter som verkar mycket viktiga. Men är alla uppgifter i själva verket viktiga att ta hand om?

Det ärliga svaret är NEJ!

Du behöver inte ta itu med alla uppgifter när de kommer in. Vissa uppgifter kräver att du tar itu med dem direkt. Och det finns vissa uppgifter som du kan vänta till senare när du verkligen arbetar med något viktigt just nu. Som jag sa tidigare, om du växlar fram och tillbaka mellan uppgifter kommer din hjärna lätt att bli utbränd.

Det krävs mycket energi för att frikoppla uppmärksamheten från den föregående uppgiften och engagera dig i den nya uppgiften. Och när du måste återvända till den ursprungliga uppgiften igen tar det ganska många minuter för dig att åter engagera dig där du slutade!

Detta resulterar i en energidränering som gör att du ganska snart känner dig utmattad. Med ett ord: utbrändhet! Ta därför bara itu med uppgifter som direkt hjälper dig att flytta fram nålen i ditt företag med största skyndsamhet. Resten kan vänta!

utbrand bloggare

Lär dig att säga NEJ

Som bloggare har du redan en ganska fullspäckad tallrik. Och det är mycket troligt att du kommer att få fler och fler förfrågningar varje dag från din publik, kollegor och slumpmässiga bloggare, annonsörer osv. Det är mycket viktigt att du bara väljer att acceptera det du kan hantera och att du djärvt säger NEJ till resten av förfrågningarna.

Du kan naturligtvis inte göra alla nöjda och det behöver du faktiskt inte heller. Så var klok och välj bara det du kan hantera och lämna resten.

Avslutningsvis

Allt som krävs är en smart arbetande bloggare för att undvika utbrändhet. Du kanske är benägen att arbeta hårt med din verksamhet. Men att arbeta hårt kommer bara att göra dig trött. Att arbeta smart å andra sidan kommer inte bara att hjälpa dig att arbeta utan att förlora ditt lugn, utan också att hjälpa dig att njuta av ditt arbete.

Dessutom är det bara genom att arbeta smart som du faktiskt kan göra stora framsteg i din bloggkarriär (i vilken karriär som helst, för att vara ärlig) i stället för att arbeta hårt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *