9 användbara tips för att välja rätt rubrik

Som bloggare eller skribent kan du ganska ofta finna dig själv i att sakna den lämpligaste, mest kreativa och mest träffsäkra rubriken. Att skriva en rubrik kan vara ganska utmanande, särskilt när du är ny på detta. Du kan dock hitta många tips och förslag på nätet eller från erfarna skribenter, och vi kan hjälpa dig att hitta de bästa lösningarna som passar dig.

Organisera

Hur löjligt det än kan låta, desto tidigare förstår du vikten av att organisera dina tankar och idéer desto bättre. Du har miljontals tankar varje dag: en del av dem är produktiva och viktiga, medan andra bara är oväsen. Du måste hitta ett sätt att filtrera surret i ditt huvud.

Förstå genren

Det är enkelt och samtidigt förvirrande. Du kan skriva i så många genrer att du ibland inte ser någon tydlig skillnad mellan dem. Det skapar problem, eftersom akademiskt skrivande till exempel är krävande och du får inte använda slang eller förenklat språk, inte bara i texten utan även i titeln. Se till att förstå vilken genre ditt arbete har för att rubriken ska återspegla den. Kom ihåg att coola ord inte är för alla.

Tips skapa basta titeln

Hitta inspiration

Alla, och jag menar ALLA författare får skrivkramp från tid till annan. När du känner svårigheter med en rubrik, gör din research. Det finns en stor chans att någon redan har skrivit ett liknande arbete och att du kan lära dig av honom eller henne. Du kan förstå vilka rubriker de använde och varför, och se om de passar bäst osv. Det är inget brott att vara lite av en tjuvkikare så länge du inte skapar kloner av andras arbete.

Bloggning, som en modern typ av skrivande, är ganska enkel och kräver vanligtvis inte mycket engagemang från användaren. Ändå kan det vara en riktig pina att komma på en bra och catchy bloggtitel. Exempel på bloggtitlar kan vara avgörande när du finner dig själv helt utan idéer. Du bör också söka inspiration i saker som inte har med arbetet att göra, t.ex:

  • Ta en lång promenad
  • Lyssna på musik,
  • Titta på en ny film.
  • Snart kommer du att ha ditt eget sätt att skapa en kreativ titel.

Var hjälpsam

En titel är en anledning till varför människor kanske eller kanske inte är intresserade av texten. När en rubrik föreslår vägledning till något har den större chans att bli framgångsrik. Försök att använda ord som ”hur man gör” eller ”bästa sättet” i din rubrik. De kommer att dra omedelbar uppmärksamhet till ditt arbete, och det är precis vad du behöver. Det kan också vara viktigt för att hitta din blogg på nätet eftersom dessa fraser vanligtvis används för att hitta information via sökmotorer som Google.

Var relevant

Vi lever i en värld full av vardagliga förändringar. Om du inte är rädd för dem bör ditt arbete spegla det. När du lägger upp det nyaste stycket ska du se till att material och rubrik är aktuella eller till och med ligger före tiden. Det garanterar relevans för din blogg och för dig som författare.

Var exakt och specifik på samma gång

Försök att använda så få ord som möjligt, men glöm inte bort att ange kärnan i det stycke du skapar. Titeln bör tydligt spegla ett tema i verket. Detta kommer också att hjälpa användarna att hitta dina bloggposter på nätet.

Överraska dig själv

Vårt vardagliga ordförråd är ganska begränsat. För att utvecklas som författare måste du använda ord som du aldrig tidigare har använt. Du kan använda den allsmäktiga tesaurusen för att utforska den mångfald av synonymer som de enklaste orden har. Detta kommer att hjälpa dig att skapa fräscht och exklusivt innehåll.

Ge fakta

När en rubrik bär på fakta som är lätta att kontrollera börjar läsaren lita på ditt arbete i stort och på dig som författare. Om ditt arbete har vetenskapliga bevis, se till att det har angetts i en rubrik. Människor tenderar att förlita sig på statistik och vetenskap. Å andra sidan ska du inte överväldiga din läsare med torra bevis, utan se till att alla dina påståenden backas upp.

Skriv titeln sist

Det viktigaste rådet går sist så väl som att skriva en titel bör. Först när du är klar med din text kan du försöka göra den bästa rubriken. På så sätt kan du garantera att innehållet och rubriken motsvarar varandra.